28 Up (1985)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Apted
met Bruce Balden, Jacqueline Bassett en Symon Basterfield

Regisseur Michael Apted verzamelt alle hoofdrolspelers uit zijn documentaire 7 Up weer bij elkaar en laat hen vertellen hoe het hen de afgelopen jaren is vergaan.

avatar van james_cameron
En de reeks wordt maar beter en beter. Jammer dat in dit deel twee van de deelnemers niet meer geïnterviewd willen worden. Gelukkig keert in ieder geval één van hen (John) in een later deel terug. Het experiment levert nog steeds verrassende (en soms voorspelbare) inzichten op. De meest schrijnende deelnemer is ongetwijfeld Neil, die op 28-jarige leeftijd een zwervend bestaan leidt. Zal het nog goedkomen met hem? Tune in next time...

avatar van otherfool
Neil is hoe dan ook de ster van de serie geworden, een haast archetypische zonderling die zijn plek in de maatschappij maar niet kan vinden. De rest van de deelnemers is behoorlijk braaf geworden, met de ouwelijke vrouwen (werkelijk, hoe niet-spannend kun je er uit zien met 28) als toppunt.

Van een aantal karakters krijg je het idee dat ze zich totaal niet meer gaan ontwikkelen (al heb ik nog hoop voor mijn eerdere favoriet Bruce), maar wie weet kan 35 Up me toch weer verrassen, en het is inderdaad weer uitkijken naar en duimen voor Neil...

3,5*.

avatar van euroshopper
Vierde deel van een uiterst interessante documentaire reeks. Je ziet bij een hoop figuren dat het idealisme en de onzekerheid van hun 21ste grotendeels is verdwenen. De meeste mensen zijn gesettled als het ware en dit levert misschien niet de meest bijzondere verhalen meer op (als dieptepunt de drie 'working class' vrouwen en de donkere jongen waar echt geen greintje ambitie te bespeuren valt), maar dat maakt het nog steeds niet minder leuk om de verhalen van de personen te volgen en op zoek te gaan naar sporen van hun huidige karakter in de oude beelden. Ook blijft het heerlijk om te kunnen speculeren over de volgende reeks en daarnaast zet het je aan het nadenken over jezelf: Ik ben zelf 21 en vind herkende me ook in een hoop van de 21 up film dus vraag me af in hoeverre ik in deze film mezelf over 7 jaar herken.

En zoals eerder aangehaald is de ster van de serie duidelijk Neil geworden die nog steeds op zoek is naar zichzelf en zijn plek in de maatschappij. Hij heeft een ontzettend 'likeable' karakter en weet zijn verhalen mooi te brengen. Ben erg benieuwd wat er van hem terecht zal komen, maar het zal me niet verbazen als hij in de volgende reeks wederom weet te verrassen.

avatar van Verhoeven
Neil + Bruce = Verhoeven.