42 Up (1998)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Apted
met Bruce Balden, Jacqueline Bassett en Symon Basterfield

Regisseur Michael Apted besluit om alle personen uit zijn film 7 Up voor één laatste keer bij elkaar te laten komen, en laat hen hun levensverhalen vertellen en stelt hen vragen over hoe ze de politieke en maatschappelijke veranderingen in Groot-Brittannië hebben ondervonden.

FisherKing
Interessant Project van Michael Apted die elke 7 jaar dezelfde personen interviewt en de veranderingen signaleert

De basis van die reeks begint bij regisseur Paul Almond die in 1964 kwam met de Documentaire Seven Up waarin hij 7 jarige jongeren ondervraagt over allerlei onderwerpen.

In 1970 begint Michael Apted met Seven plus Seven waarbij hij dezelfde jongeren weer ondervraagd. Vervolgens komt hij in 1977 met 21 Up, in 1984 met 28 UP in 1991 met 35 UP en vervolgens met deze.

Persoonlijk vond ik dit de interessantse uit de serie.

Ik geloof dat er dan in 2005 weer een nieuwe docu. komt.

avatar van streeter
ze worden steeds langer - de nieuwe (49) is een miniserie van 3 uur.
enig idee waarom seven plus seven en 21 niet op MM staan? de eerste is maar 39 minuten.
Roger Ebert benoemde deze 'reeks' (hij kiest volgens mij de nieuwste om er een te moeten kiezen) tot een van de 10 beste films aller tijden, zoals ook op de hoes is te zien. Ik ben benieuwd of hij dat zal aanpassen voor 49.

7 up en Seven plus 7 - allebei ****
erg interessant om ze vanaf het begin te zien. Kan niet wachten om 21, 28, enz. te kijken.

49up: ****
Ik vond een aantal artikelen erover, maar nergens een foto van de nieuwe film. Anders zou ik het toevoegen.
Zoals ik eerder schreef, het is inderdaad 3 uur, maar dat is met reklames - dus het zal net zo lang zijn als 42 en 35. Ik weet niet of 42 en 35 mini-series waren, maar 28 was wel eerst in twee delen uitgezonden.

avatar van jester
Fascinerend project. In deze aflevering is het met name de ontwikkeling van Neil die de aandacht trekt.

avatar van james_cameron
Symon doet gelukkig weer mee, maar John is deze keer helaas niet van de partij. Het is ook een raadsel waarom Peter helemaal uit de serie is verdwenen (net als in het vorige deel al, trouwens). Neemt niet weg dat ook dit deel weer fascinerend is. Heel wat verrassingen, vooral wat Neil betreft.

avatar van otherfool
De serie wordt beter en beter en 42 Up is het (voorlopig?) hoogtepunt. De hopes & dreams van de jongeren hebben hun botsing met de werkelijkheid reeds gehad, en met name de immer oud lijkende Jacky staat er niet zo florissant voor, al lijkt ze er zelf anders over te denken. Anderen vinden wel stabiliteit, zoals de prettige Suzy, en voor de laatste ontwikkelingen van Neil raad ik aan om gewoon dit fascinerende deel te gaan kijken. Enig smetje is het ontbreken van de juist teruggekeerde John.

4,5* en vanaf morgen de terechte nr. 1 positie in de tiplijst!

PS over Peter zegt wiki: Peter dropped out of the series after 28 Up, when he lost his job as a teacher following a tabloid press campaign against him after he criticised the government of Margaret Thatcher in his interview. He is in a Liverpool-based country-influenced band called The Good Intentions.

yorgos.dalman
Hier moet uiteraard een 'remake' van komen. D.w.z. een dergelijke serie voor & over mensen van weer een nieuwe generatie...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
yorgos.dalman schreef:

Die is er al, niet op MM en veel minder bekend:

7Up 2000 (TV Movie 2000) - IMDb
14 up 2000 (TV Mini-Series 2007) - IMDb
21 Up New Generation (TV Mini-Series 2014) - IMDb

avatar van Verhoeven
Begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat Michael Apted niet de juiste persoon was voor dit project. De opzichtige manier van zijn vragen, de sturende montage maar het is ook iemand die maar niet met zijn tijd meegaat. Wat zag dit deel er (weer) afschuwelijk uit. Of komt dat door de Nederlandse DVD?

Blijft over dat onze barmhartige Samaritaan Bruce zich heeft ontfermt over Neil. Zo'n beetje de enige twee intrigerende zielen in de serie. Helden! En wat is Suzy een warme, intelligente vrouw geworden. De rest mag er voor mij uit ...

(Wellicht ben ik wat negatief!)