49 Up (2005)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Michael Apted
met Bruce Balden, Jacqueline Bassett en Symon Basterfield

Vanaf 1964 wordt het leven van enkele Britten en de manier waarop hun leven zich ontwikkelt gevolgd. In de vorige delen waren de mensen 7, 14, 21, 28, 35 en 42 en ze zijn nu weer 7 jaar ouder. De Britten vertellen opnieuw hun verhaal over hoe hun leven, de maatschappij, hun omgeving en dergelijke veranderd zijn.

avatar van james_cameron
Blijft een geweldig idee dit. Iets minder interessant dan de vorige doordat de betrokkenen in een wat rustigere levensfase zijn beland, maar nog steeds de moeite waard.

Dustyfan
Wat leuk! Vooral ook omdat fragmenten van de eerdere 'ups' (die ik niet gezien heb) erin zijn verwerkt. Hoe mensen enerzijds veranderen en anderzijds toch heel erg hetzelfde blijven, is wat me het meest opviel.

Ik had alleen de indruk dat deze docu nog niet afgelopen was en dat er nog een deel op een ander tijdstip gaat worden uitgezonden. Klopt dat? Op de vpro-site kan ik er niks over vinden.

Voor alsnog 4,0*

avatar van Mug
Mug
Volgende week deel 2.

FisherKing
Nog nooit een docu gezien waarin het HELE leven zo duidelijk naar voren komt.

Werkelijk ieder aspect komt naar voren. En met die leuke Britten.

Volgende week donderdag 22.40 tot 00.00 uur op Nederland twee. Vond eerste deel heel aardig dus bedankt voor tip Fisherking.

Nis
Aanrader dit ja; Sociologie in de praktijk.

lowhusky
staan de andere delen niet op deze site?

avatar van Mug
Mug
Alleen de eerste drie delen staan (nog) niet op de site. Seven Up, 7 Plus Seven en 21 (Up). Succes.
(Seven Up duurt korter dan 45 minuten, dus die mag niet op de site)

Ik wil ze graag allemaal zien en dan in chronologische volgorde. Op het moment is er alleen een peperdure regio 1 box (zonder 49 Up) verkrijgbaar.

lowhusky
7 plus seven duurt 52 min en 21 up duurt 100 min. raar dat ze dan niet op de site staan.

Mug schreef:

Met de opzet van 49 Up is het niet nodig om ze compleet te kijken aangezien elke "aflevering" behoorlijk terugkomt.

Dustyfan
Het als 'tweede deel' uitgezonden gedeelte van deze film was nog mooier en ontroerender dan het deel dat vorige week werd uitgezonden.

Het mooiste is en blijft: hoe mensen veranderen en toch hetzelfde blijven. De geïnterviewden deden uitspraken die zo herkenbaar, en zo tot op het bot eerlijk waren, dat ik er een dikke brok van in mijn keel kreeg.

Daarnaast vraag ik me toch ook af, in hoeverre juist deze docu-serie de levens van deze mensen beïnvoed heeft. Bij de meesten lijkt dat wel mee te vallen, ze lijken in ieder geval hun leven geleid te hebben die ze ook zouden hebben gehad zonder camera's na elke 7 jaar, maar bij enkelen lijkt het toch een (positieve?) rol te hebben gespeeld.

De ontroering zit 'm dan vooral, denk ik, in de herkenbaarheid. De basale levensvragen die 'iedereen' tegenkomt. Deze mensen houden de spreekwoordelijke spiegel voor, een spiegelbeeld dat ieder van ons wel ergens herkent, want via deze mensen, kijken we eigenlijk naar onszelf.

Ik denk dat daar de kern ligt van de briljantie van 49up.

Dit deel krijgt zeker 5,0*, wat alleen weggelegd is voor films waarbij de waterlanders gaan rollen. Samen met de 4,0* van vorige week kom ik op de 'koele berekening' van 4,5*.

FisherKing
Ik vond ze beide ontroerend, maar baal ervan dat dit in 2-en is gesplitst.

Briljante kijk in de samenleving. Zonder meer, doordat ze kinderen uit alle milieu's hebben. 1tje is er afgehaakt. Maar toch heeft deze docu-reeks toch eindelijk invloed op hen allen.

Maar aan de andere kant bezien, dat zie je nooit, zo'n portret waarin kinderen aan het woord zijn en geconfronteert worden met hun woorden destijds ?

Magnifiek gedaan. Apted is een humanist. 4.5*

avatar van Dogie_Hogan
Geweldig idee, geweldig programa, daar zijn er maar weinig van. Volg 't ook al jaren.
Helaas 1e gedeelte gemist, toch 4.5*.

Moet nog een half uur maar ben van tweede deel minstens zo onder indruk als deel 1. Wat me wel opvalt is hoeveel van de gevolgde personen gescheiden zijn. Ik denk dat dat voor misschien wel meer dan de helft van de personen geldt.

avatar van streeter
FisherKing schreef:
Ik vond ze beide ontroerend, maar baal ervan dat dit in 2-en is gesplitst.

Volgens mij zijn ze al zinds 28up gesplitst. Alleen voor de video en bioscoop releases werden ze samengeplakt.

avatar van Gish
Ben blij dat Neal toch een beetje terecht is gekomen in de maatschappij. Vorige keer dacht ik dat hij 49up niet zou halen. Verder briljante montage en zeer interressante ontwikkelingen in het leven van gewone mensen. Op naar 56Up. Zonder twijfel 5 sterren !

Weet iemand waar je de serie in Nederland kunt kopen of op een Nederlandse site?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Teskuh17 schreef:

De hele reeks (van 7 t/m 49 up) gaat ergens in de zomer Nederlands ondertiteld uitkomen op DVD.

avatar van Baggerman
james_cameron schreef:

Ik ben het volkomen eens met het eerste, en oneens met de tweede uitspraak! Ik vind deze films steeds interessanter worden!

avatar van james_cameron
Ik heb de hele reeks opnieuw bekeken; dit deel bevat weinig nieuwe ontwikkelingen (behalve dan dat John weer meedoet, Nick een nieuwe vrouw heeft en Bruce twee kinderen) maar is wederom wel weer erg mooi. Uiteraard was ik na afloop direct benieuwd naar het volgende deel, maar daarvoor zal ik geduld moeten hebben tot 2012. Overigens is dit deel het eerste deel dat opgenomen is in widescreen.

avatar van Zavo
Zeer boeiende serie, ik heb ze afgelopen dagen allemaal achter elkaar gekeken. Sommige karakters ontwikkelen precies zoals je verwacht, anderen totaal niet. In elke aflevering wordt je toch wel een paar keer verrast.
De oorspronkelijke bedoeling was iets duidelijk te maken over de kansen en mogelijkheden die mensen krijgen binnen de klassenmaatschappij in Engeland, maar het resultaat na 49up ligt veel meer in de menselijke sfeer. Politieke conclusies kun je niet trekken op basis van deze serie, maar het lijkt me wel een must-see voor psychologen.
Erg interessant, ik ga ook eens op zoek naar de buitenlandse varianten die zijn gemaakt (o.a. Rusland, Zuid-Afrika en Japan), al zijn die misschien moeilijker te vinden.

avatar van DwarreI
Ik vraag me af of er door de jaren heen eigenlijk ook een schets van de levensloop van Michael Apted zelf gemaakt is..

avatar van otherfool
Deel 7 alweer, ik heb ze recentelijk allemaal mogen aanschouwen. Wat gaandeweg, maar zeker in deze aflevering, opvalt is dat vrijwel alle 'deelnemers' het meedoen aan het programma zien als een last. Eén van de deelnemers heeft het zelfs over een giftige pil die elke 7 jaar wordt toegediend.

De jaren tussen 42 en 49, en naar valt te verwachten ook wel de komende paar afleveringen, zijn niet die van de grote veranderingen. Toch zijn er ook in 49 Up nog een aantal opmerkelijke ontwikkelingen, en dan denk ik met name aan Tony, Sue en Nick. Stiekem kan ik toch niet wachten op '56'.

Blijvend interessant. 4*.