No End in Sight (2007)

Documentaire

geregisseerd door Charles Ferguson
met de stem van Campbell Scott

Een weergave van de aanleiding, het moment en de nasleep van de inval in Bagdad in 2003 door de Amerikanen. Welke motivaties speelden een rol voor Bush en de zijnen om over te gaan tot een inval en bezetting? guerrilla-oorlog, verdeling onder Iraakse veldheren, criminaliteit en anarchie beheersen het huidige Irak en niemand wil de schuld op zich nemen. Waar moet dit alles eindigen?

dit lijkt me best wel een mooie Documentaire

want op IMBb krijg die 8.7/10 (570 votes)

And The Truth Will Set You Free !! (geen conspiracy docu )

OK YES Saddam Hussein was a terrible, evil dictator, but like that Iraqi man said, what came after Saddam is worse.

Geweldige documentaire.een aanrader voor iedereen. Ben best geschokken van deze dvd . Deze docu bevat tevens erg schokkende beelden.

Hoop dat ie snel in nederland uitkomt zodat iedereen kan zien wat voor misselijkemakende lui die bush en zijn administratie wel niet zijn.
Deze mensen zouden voor het vuurtpeleton moeten worden gezet.

Aanrader !!!!

een dikke 5

Volgens de Amerikaanse media een van de belangrijkste en beste Amerikaanse releases van het jaar. Een docu die de rampspoed in Irak genaadloos op een rijtje zet en betoogt dat het in de eerste paar maanden al onherstelbaar fout ging door drie maatregelen van Bremer, in opdracht van de Amerikaanse regering. Het opheffen van de Ba’ath-partij en het Irakese leger zijn de twee desastreuze. Ik vermoed dat een CNN-kijkende Amerikaan meer ondersteboven zal zijn dan een Volkskrant-lezende Hollander, maar ik kan niet beweren dat ik wist dat het Irak-beleid ZO desastreus en ondoordacht was.

!!!ÉÉN OSCARNOMINATIE!!!

Beste Documentaire

Vanavond op Tv Dus Allemaal even Afstemmen
23:50 uur Nederland 2

avatar van nightbreed
Oeh, dit mag ik niet missen

avatar van Dutchman076
gaat zeker kijken

avatar van nightbreed
Goede docu die de opeenstapeling van fouten nog eens goed op een rijtje zet.
Ongelovelijk dat er zoveel fouten zijn gemaakt.
Wat een stelletje kortzichtige ego's hadden toen de leiding over Irak.
Zoals die Amerikaanse vrouw (met een hoge functie destijds) in de docu al zei:"Je kunt het op 500 manieren fout doen en op 2 of 3 manieren goed doen....ze hebben voor alle 500 foute manieren gekozen."
Het kostenplaatje voor de oorlog is ook zeer schokkend, voordat geld hadden ze het hele hongerprobleem kunnen oplossen en dan zouden ze nog genoeg overhebben om allerlei goede dingen te doen.

avatar van betekenis
Op zich een goede documentaire over de Irak-kwestie. Goed uiteengezet wat er politiek gezien allemaal misging (bijna alles). Ik vind het alleen jammer dat er nauwelijks aandacht werd besteed aan het belang van olie voor de VS. Er werd wel ff gauw gezegd in één zin van de docu dat alleen de olie goed beschermd werd. En dus niet de mensen, museums, overheidsgebouwen etc. Maar daar werd verders niet op ingegaan. Want feit is dat de olie heel goed beschermd werd door soldaten en vervolgens de olie gratis werd verscheept aan de VS. Zo is de VS niet afhankelijk van Saudi-Arabie m.b.t. olie; en dus is de VS ook niet afhankelijk van het eventueel beetje dichtdraaien van de olietoevoer wat weer leidt tot aardige prijsstijgingen van een ruwe vat olie.
Maar goed, voor de rest is deze docu wel heel goed, dus ik zou zeggen: "ga hem zien!"

Ik wist dat er fouten waren gemaakt, maar zoveel had ik niet verwacht. Hele goede docu!

avatar van Ninto
I don't know what these people have been smoking... but it must have been very good.

Naast een aantal hele mooie humoristische opmerking is dit natuurlijk ook nog een documentaire. En het is prachtig om te zien hoeveel fouten het o-zo machtige Amerika heeft gemaakt. Dit moet je gewoon een keer gezien hebben.

Zeer goede docu die itt bijvoorbeeld de docu's van Micheal Moore geen dingen verdraait maar gewoon laat zien hoe het is. De feiten worden zeer droog neergezet en daardoor kan het soms wat saai worden, maar als je erin geïnteresseerd bent, is dit een zeer goede docu over wat er allemaal fout ging ik Irak (en wat ging er eigenlijk niet fout). Maarja ik waardeer deze aanpak wel.

terecht genomineerd voor een oscar.

Niet gedacht dat ik na alles wat ik gezien en gelezen heb over dit onderwerp nog steeds zo onder de indruk zou zijn.

Deze docu schijnt toch weer net een ander licht op de zaak en geeft je als kijker wel heel erg gevoel alsof de mensen die onze wereld leiden werkelijk geen benul hebben waar ze mee bezig zijn.. Nogal beangstigend.

avatar van SPT
SPT
Zeer boeiende en ook wel wat schokkende documantaire. Het was voor mij toch wel een eye opener, aangezien ik de ontstane chaos altijd als een een soort onvoorziene overmacht beschouwde. Na de film te hebben gekijken lijkt er echter eerder sprake te zijn geweest van ernstige nalatigheid.

kos schreef:

Same here.

Opmerkelijk dat dit zo weinig is gezien. Hier dan tenminste. Ik vond 'm ook erg goed in elk geval. De blunders die Bush en consorten hebben begaan worden heel duidelijk belicht. Veel dingen wist ik al, maar het blijft toch wel enorm pijnlijk en triest om te zien hoeveel zelfbelang die lui hebben en hoe enorm koppig ze zijn. Je zou nog haast denken dat achteraf gezien Saddam toch beter was geweest. Zeker als je ziet hoe uitizichtloos de situatie in Irak nu is. Maar blijkbaar denken die domme yanks (of het hele westen) nog steeds dat democratie mogelijk is in zulke landen. Zie nu ook met Syrie, of nog beter het hele Midden-Oosten.

avatar van Cellulord
kos schreef:

Die mensen weten heel goed waarmee ze bezig zijn... en das beangstigend.

Cellulord schreef:

Die mensen weten heel goed waarmee ze bezig zijn... en das beangstigend.

Absoluut. Naast de strijd om olie is oorlog ook dikke business. Er is met schrikbarend veel belastinggeld gesmeten voor alleen al de oorlog in Irak. En na 13 jaar is het er niet beter op geworden. De Bush administration heeft met de oorlog in Irak een bak ellende op gang gezet en een kettingreactie veroorzaakt in het Midden-Oosten. De voorspellingen die aan het eind van de docu worden gedaan zijn helaas werkelijkheid geworden. De Arabische lente (die in de meeste landen mislukt is), IS en natuurlijk de oorlog in Syrie. Met als gevolg dat Europa nu bezwijkt onder de vluchtelingenstroom.

avatar van Cellulord
Geloven julie nu echt dat dit allemaal gewoon fouten waren?
Kom op jongens (en meiden), zelfs een topidioot maakt niet zoveel fouten.

En al het geld dat men hier heeft aan uitgegeven, belastingsgeld van de gewone burger. Tja zoals hierboven vermeld kon men daar het wereldhongerprobleem mee beëindigen, of had men dat beter in alternative enegie gestoken dan het men die 20% olie niet nodig. Maar neen laat de mensen maar verhongeren en afhankelijk zijn van onze (=machthebbers) olie. Natuurlijk hebben o.a. de families van Bush & Rumsfeld hier hopen aan verdiend.

Dit is gewoonweg opzettelijk een land (en zijn bewoners) kapot maken (voor o.a. persoonlijk profeit).

Men had er hier ook een alternative titel aan kunnen geven: "How to create a terrorist state".

avatar van mrklm
Veelbekroonde documentaire legt op inzichtelijke en begrijpelijke wijze bloot hoe en vooral waarom de politieke leiders van de VS besloten om in de nasleep van 9/11 de pijlen te richten op Irak. Koren op de molen van alles wat liberaal is natuurlijk, maar wat deze film zo overtuigend maakt is het feit dat de geïnterviewden stuk voor stuk insiders zijn, mensen die direct betrokken waren bij de besluitvorming en de uitvoering. Charles Ferguson legt bovendien bloot wat Bush, Powell, Cheney en kornuiten motiveerde, alsmede de incompetentie van een regering zonder mensen met directe oorlogservaring en vooral die van Paul Bremer, de interim-gouverneur van Irak wiens blunders een enorme invloed zouden op de publieke opinie over de VS in het Midden Oosten. Even schrijnend als boeiend, een documentaire die de huidige problematiek in het Midden Oosten in een recent-historische context plaatst.