The Cove (2009)

Documentaire

geregisseerd door Louie Psihoyos
met Richard O'Barry

Al sinds TV-held Flipper zijn dolfijnen populair en geliefd bij het grote publiek. Met als gevolg een steeds groter wordende trek in de dolfijnen als toeristische attractie, om zien kunstjes te doen of om mee te zwemmen, met als gevolg een multi-miljoenen-industrie en de bedreiging van de diersoort zelf. Het stadje Taijii in Japan herbergt de grootste toeleverancier van dolfijnen in de wereld, maar niemand weet of krijgt toegang tot wat er daar nu werkelijk gebeurt in die dolfijnenbaai. Gewapend met ultramoderne apparatuur en befaamd dolfijnentrainer Richard O'Barry probeert het docu-team dit ondoordringbare gebied binnen te dringen. Met als gevolg schokkende resultaten...

avatar van Insignificance
Dat mag best, dat doet het kale verhaal in feite al. Je vergeet een woordje en uit m'n eerste zin kan je ook het een en ander opmaken.

avatar van HarmJanStegenga
Net als 'Blackfish' is ook dit een uitstekende documentaire. Na ze beide gezien te hebben prefereer ik deze 'The Cove' denk ik toch boven de eerstgenoemde. Oké, deze prent speelt overduidelijk in op het sentiment, maar het werkt wel. Erg indrukwekkend en vooral verschrikkelijk wat het lot van duizenden dolfijnen is daar in die walgelijke inham in Taijii. Ze moeten die mensen die hier verantwoordelijk voor zijn direct afmaken.

De opbouw van deze docu zorgt voor spanning en emotie. Tuurlijk is het makkelijk scoren met gruwelijke beelden van dolfijnen die keihard gedood worden, maar het gebeurt wel echt en daarom deed dit wel wat met me. Als kijker wordt je eigenlijk maar 1 richting ingeduwd, maar dat kan me even niet schelen. Hadden ze maar van de dolfijnen af moeten blijven. Ook het Ocean's Eleven gebeuren neem ik voor lief.

avatar van revadebe
Beetje een eenzijdig verhaal, en bijvoorbeeld de gedachte dat dolfijnen intelligenter zouden zijn dan mensen vind ik redelijk ridicuul.
Desalniettemin toch een goede documentaire. Ze bouwen het netjes op en behandelen prima een aantal verschillende aspecten. Best wel gruwelijk dat een land dit soort praktijken faciliteert, maar aan de andere kant hebben wij ook nogal altijd zoiets als de bio-industrie wat ook weinig fantastisch is. En niet zo lang geleden was er nog een schandaal van het teruggooien van kleine vissen om onder het quotum te blijven met alle gevolgen van dien...

avatar van Glacius
psycholamp schreef:
Prima om walgelijke praktijken aan het licht te brengen middels een documentaire, maar de manier waarop roept bij mij enige weerstand op. Er wordt te veel op het gemoed ingepraat door te vertellen, hoe intelligent dolfijnen wel niet zijn.Is een hoge mate van intelligentie een criterium voor wel of niet afslachten?

Ja. Immers is dat niet wat we dagelijks doen? Niemand die het wat kan schelen of je een mier dood stampt. Waarom? Omdat de mier geen emotioneel, en complex zelfbewust leven leidt. Althans dat is de assumptie.

avatar van BlueJudaskiss
Zeer schokkend en via de Partij voor de Dieren hier veel over gehoord, maar toch net iets minder van onder de indruk dan ik hoopte. Hoewel ik volledig achter het streven sta - stop de walvis-en dolfijnenjacht in Japan - blijf ik toch altijd moeite hebben met dit soort pamfletten. Soms te veel emotie en te weinig feiten. Ik vond overigens het argument van de Japanners - 'jullie eten een x-aantal koeien, wij eten dolfijnen' zeer valide. Om nog maar te zwijgen van de kalkoenen en andere dieren die er door Amerika over de kling worden gejaagd.
Ik had graag een externe deskundige erbij gehad, iemand die noch gelieerd is aan Japan en noch aan deze Amerikanen.
Ondanks dat: een spannende documentaire met beelden die in al hun gruwelijkheid voor zich spreken. Lollig einde trouwens, toen bleek dat die Japanner via een haartest toch wel degelijk kwikvergiftiging had.