• 8.520.608 stemmen

Anvil: The Story of Anvil (2008)

Documentaire / Muziek | 80 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Sacha Gervasi

Met onder meer: Robb Reiner, Steve 'Lips' Kudlow en Glenn Gyorffy

Plot Anvil: The Story of Anvil

"At fourteen, they made a pact to rock together forever. They meant it."

Op hun veertiende sluiten vrienden Robb Reiner en Steve 'Lips' Kudlow een pact om tot hun dood te blijven rocken. Ze worden onthaald als de goden van de Canadese metal en beïnvloeden een hele generatie muzikanten waaronder bands als Metallica, Slayer en Anthrax. Desondanks breken ze zelf echter nooit helemaal door. Nu lopen ze in de vijftig en hopen ze met hun dertiende album en een Europese tour alsnog hun jeugddromen te verwezenlijken.

image

Zichzelf - Lead Guitar

Zichzelf - Drummer

Zichzelf - Manager

avatar van Kronos

Kronos

Onderhond schreef:

Deed wel een beetje raar aan want je vraagt je toch af waarom het niks geworden is als ze écht zo invloedrijk waren geweest.

Dat wordt natuurlijk wel wat overdreven dik aangezet. Anvil speelde in die tijd een rol van betekenis maar had nooit zo'n onmiddellijke impact als bijvoorbeeld Metallica in de begindagen.

Onderhond schreef:

Al kom je er gaandeweg ook wel achter dat de heren gewoon te lomp zijn om zich te handhaven in een industrie die toch wel op het scherpst van de snede gespeeld wordt. Als je kijken wat voor domme beslissingen ze af en toe nemen, of in wat voor onnozele ruzies ze terechtkomen ...

In Some Kind of Monster is te zien in wat voor onnozele ruzies ook leden van Metallica terechtkomen. Er zijn tal van bands die invloedrijk geweest zijn zonder dat ze dit op langere termijn wisten te verzilveren. Een goede ondersteuning van de platenmaatschappij is van groot belang. Maar wat meer realiteitszin is essentieel.

avatar van missl

missl

Mooi verhaal over mannen die alles doen om hun droom te verwezenlijken. Het is totaal niet mijn muziek helaas want deze mannen verdienen door hun gedrevenheid veel succes.

avatar van otherfool

otherfool

Mja ik vond het eigenlijk geen geweldige docu, het helpt al niet dat ik hun muziek niet om aan te horen vind en daarbij zijn de twee sullige metalheads nu ook weer niet zulke fijne karakters dat je echt met ze mee gaat leven. De naïeve zanger (hij deed me denken aan de schoolbuschauffeur in The Simpsons: Otto Mann) werkte daarbij behoorlijk op mijn zenuwen en van de drummer had ik het idee dat hij al 30 jaar liever in een andere band zou spelen. De boys nemen een plaatje op en toeren lekker door Europa maar in plaats van daar vrede mee te hebben willen ze het zo nodig big time maken. Soms wel schrijnend, al ligt dat er bij tijden dan weer te dik bovenop ('attendance: 173').

avatar van MDRAIJER

MDRAIJER

Grappig dat de apparatuur bij CT, net als bij Nigel Tufnel, tot 11 gaat. Ook de Stonehenge deed mij denken aan Spinal Tap. Bij nader inzien had eigenlijk de hele film een Spinal Tap-achtige laag over zich.

avatar van GFM

GFM

1 februari 2018 in de Nobel te Leiden. Koop uw kaarten!!!! Rock onnnnnn

avatar van Baggerman

Baggerman

Aandoenlijke documentaire. De film heeft zeker zijn momenten, zoals het optreden van Anvil tijdens de trouwerij van bassist Ivan waar een groot aantal van de gasten toch liever een coverbandje of levensliedzanger hadden zien spelen!

Zelf vind ik de muziek van Anvil niet echt om naar huis te schrijven en ik denk dat ze het ook nooit in zich hadden om het echt te maken. Hoewel de boys toch wel genieten van bepaalde momenten die hun rockleven met zich meebrengt (duidelijk te zien in Japan of als ze naar Stonehenge gaan!) en soms tevreden zijn met wat ze toch hebben weten te bereiken, blijven ze toch nog gefocust op die doorbraak (die ècht nooit gaat komen!).

Ze doen me denken aan één van mijn favoriete bands die wel eindelijk tot dit besef zijn gekomen: Magnum. Zelf blijf ik deze band geweldig vinden, al ben ik waarschijnlijk de enige in heel Nederland. Zij blijven ook doorgaan tot ze er bij neervallen, kunnen er nèt van leven en genieten er duidelijk van. Maar doorbreken zullen ze nooit meer.

Ik had zelf wel iets meer willen zien van de belevenissen van de band op tour.