7 Plus Seven (1970)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Apted
met Bruce Balden, Jacqueline Bassett en Symon Basterfield

Regisseur Michael Apted bezoekt dezelfde groep Britse kinderen, zeven jaar na het eerste deel. Ze vertellen welke veranderingen in hun leven tijdens de laatste zeven jaar zijn voorgekomen. Met 14 jaar hebben ze inmiddels een lastige leeftijd bereikt en de kijker ziet dat ze zich langzaam aan het vormen zijn naar zelfstandige individuen.

avatar van james_cameron
De dvd-box gekocht met alle, tot nu toe zeven, delen van deze geweldige documentaire-serie. Het eerste deel, Seven Up!, is ook erg fraai. Die duurt slechts 40 minuten en is in zwart/wit, gemaakt als onderdeel van het tv-programma World In Action. Dit is dus het tweede deel. Wanneer je het eerste deel niet hebt gezien wordt dit gedeeltelijk goedgemaakt door de vele fragmenten ervan die door de film heen gemonteerd zijn. Zeer interessant en vaak zeer komisch, mede omdat de kinderen terugkomen op uitspraken die ze hebben gedaan in het vorige deel. Op naar 21...

avatar van otherfool
Deze vakantie grijp ik aan om alle delen eens compleet te zien. In dit deel de nodige moeilijk puberende jongeren, sommigen zijn zo nukkig en/of onzeker dat ze de camera niet in willen kijken. Tot dusverre lopen de meeste levens nog zoals ze (door ouders) zijn uitgestippeld, en lijkt me vooral een opmaat naar de komende delen waarin ze allen een eigen karakter zullen hebben. Grappig is wel te zien dat de 3 upper class jongens, op 7-jarige leeftijd nog kloontjes van elkaar, hier al enigszins eigen denkbeelden kunnen formuleren.

3,5*.

Hm..goed idee, ik moet ze ook nog eens allemaal bekijken.

avatar van Drs. DAJA
Was hier enorm benieuwd naar maar het viel me nogal tegen. Heeft vooral te maken met de pijnlijk oppervlakkige documentaire-stijl van Michael Apted die hier niet veel meer van weet te maken dan een montage van gelijksoortige vraag-antwoord stukjes. Ik had vooral gehoopt op een kijkje in het leven van de personages maar dit bleek helaas niet van toepassing. We moeten het echt doen met (brak) beeldmateriaal waarin een aantal willekeurige jongeren met haast onverstaanbaar gebrekkig geluid hun verhaal doen. Nee, Seven Plus Seven was net als haar voorganger niet mijn film.