

HyperNormalisation (2016)
Genre: Documentaire
Speelduur: 166 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Adam Curtis
Met onder meer: Adam Curtis, Donald Trump en Vladimir Poetin
IMDb beoordeling:
8,2 (7.195)
Gesproken taal: Engels en Russisch
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot HyperNormalisation
"They know we know they lie"
In HyperNormalisation laat Adam Curtis zien hoe we in deze vreemde tijd beland zijn, waarin onzekerheid vele levens bepaalt en zelfs de machthebbers niet weten wat te doen. Er gebeurt van alles dat zich aan onze controle lijkt te onttrekken: van de opkomst van Donald Trump tot de Brexit, de oorlog in Syrië, de vluchtelingencrisis, en schijnbaar willekeurige bomaanslagen. Curtis probeert niet alleen te verklaren waarom dit alles gebeurt, maar ook waarom wij niet in staat zijn grip op de huidige realiteit te krijgen. De Westerse mens heeft zich teruggetrokken in een versimpelde en vaak bedrieglijke versie van de werkelijkheid, maar omdat deze versie ons omringt, accepteren we hem als normaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf - Narrator (stemrol)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Video's en trailers
Reviews & comments

Donkerwoud
-
- 7942 berichten
- 3518 stemmen
De politieke machten achter de politieke onvrede
Adam Curtis weet met zijn nieuwste essayistische documentaire een tegendraads horrorverhaal te vertellen waar niets is wat het lijkt. De bloeddorstige kolonel Khadaffi was - behalve knetterzot- vooral een willig slachtoffer van een westerse machtspolitiek die hem neersabelde, op een schild hees toen het nodig was en even hard liet vallen toen zijn oppositie aan macht won. Ondertussen was Assad (de vader) bezig met een antikoloniale beweging om zelfmoordterroristen in te zetten tegen westerse doelen; een strategie die zijn vruchten afwierp in de burgeroorlog in Libanon. Een wrange ontwikkeling die Assad (de zoon) flink zou bijten met de rampsituatie waarin het hedendaagse Syrië zich momenteel bevindt.
Tegelijkertijd raken de banken, het bedrijfsleven en de politiek van elkaar vervreemd. Om nog enige invloed te blijven behouden, kiest de Amerikaanse politiek voor politieke strategieën die raakvlakken hebben met hoe Rusland het postcommunistische bestel wist te verkopen. Het ‘HyperNormalization’ uit de titel is een politieke strategie om idealistische tegenbewegingen in te kapselen in de invloedssfeer van de dominante machten. Dus door ogenschijnlijk de ruimte te bieden voor verzet (demonstreren, stemmen meningen uiten, zekere mate van persvrijheid), maar door tegelijkertijd steeds tegenstrijdige verhalen de wereld in te helpen om de scheidslijn tussen feit en fictie onduidelijk te maken. Die overheidsinmenging creëert bij de burgers het gevoel van een cynische lethargie: een positie waarvan uit het onmogelijk lijkt om veranderingen aan te brengen in het systeem van de heersende machten.
Volgens Curtis verklaart dat concept van ‘hypernormalisatie’ de manier waarop de 21e-eeuwse conflicten in en rond het Midden-Oosten zijn gevoerd. Een machtspolitiek van het zaaien van verwarring (o.a. door de misinformatie rond UFO’s, of hoe er met een dictator als Khadaffi is omgesprongen). Chaos en onduidelijkheid creëren, onduidelijke politieke vriendschappen en vijandschappen aangaan, zodat de burgers duidelijke verhalen krijgen waarmee zij moeilijk te duiden, complexe thema's eenvoudig kunnen behappen. Een rookgordijn van leugens en manipulaties onder het mom van een vrije, liberale en open samenleving.
En al die dromerige idealisten met hun countercultuur? Eerst de verzetsliederen van een Patti Smith en de feministische/marxistische periode van een Jane Fonda. Daarna een soortgelijke idealistische cultus rond hackers, programmeurs en computeractivisten die nieuwe geloofssystemen ontwierpen rond de opkomst van de nieuwe technologie. Volgens Curtis zijn zij - ondanks hun naïeve pogingen om zich af te zetten tegen de status quo- diep verankerd in het geglobaliseerde, kapitalistische systeem. Waarin mensen los gezongen worden van een verantwoordelijkheidsgevoel en een realiteitsbesef van en over de wereld om hen heen. Waar de politieke realiteit een soort activisme oproept dat over randzaken gaat en iedereen in zijn/haar eigen bubbel terechtkomt; zonder dat de uitwisseling van ideeën tot vruchtbare oplossingen leidt om het systeem van binnenuit te veranderen.
En dan verschijnt Trump als de idiote clown om het machtigste land te gaan leiden. Net als de Brexit wordt het fenomeen weggelachen, maar de figuur weet stormenderhand de harten en hoofden te beroeren van ontevreden burgers. Een ontwikkeling waar het establishment in het algemeen en de linkse politiek in het bijzonder, geen adequate oplossingen voor hebben. Elk verzet tegen Trump verdwijnt in dezelfde bubbel van gelijkgestemden die een andere werkelijkheidsbeleving hebben dan de mogelijke stemmers op de populist. De westerse politiek is afgezwakt door het falen om mee te ontwikkelen met de macht van de markt en de razendsnelle opkomst van nieuwe technologieën. Het biedt geen invloed op terreinen die van invloed zijn op ons dagelijkse leven, terwijl de politiek zelf een façade is geworden om zijn eigen relevantie te bewijzen met simpele verhalen die angst inboezemen, ontroeren of hoop bieden. Het machtssysteem zelf blijft echter onveranderd.
Adam Curtis doet zelf een tikkeltje wat hij de politici verwijt die hij aanhaalt: rechtlijnigheid en coherentie scheppen in complexe geopolitieke materie. Ik heb niet de kennis paraat om zijn verhaal te bevestigen of te ontkrachten, maar hij lijkt een blinde vlek te hebben naar de feministische stromingen en emancipatiegolven die de westerse maatschappijen blijvend hebben veranderd. In die zin zit er een seksistische ondertoon in hoe hij verzandt in louter cynisme over koddige figuren als Jane Fonda/Patti Smith. Volgens mij zou je best een interessante tegen documentaire kunnen maken over de manier waarop liberale waarden en emancipatiegolven vanuit het westen zelfs op de meest onverwachte plekken dingen in gang hebben gezet.
Desalniettemin weet de Britse documentairemaker wederom met de associatieve montage en de ingewikkelde lijntjes die hij uitzet, te prikkelen om voorbij je eigen vooroordelen en politieke overtuigingen na te blijven denken. Na het zien van deze documentaire zie ik een hele andere Khadaffi voor mij dan de despotische malloot waar ik hem altijd voor hield, meer als een tragische figuur die door andere machten tot zijn ondergang is gebracht. Curtis heeft natuurlijk ook de werkelijkheid niet in pacht, maar zijn intellectueel prikkelende werkjes zijn een aardig tegengeluid op hoe het geopolitieke gebeuren meestal tot ons komt in hap en snap nieuwsfeitjes. Ook 'HyperNormalisation' (2016) stimuleert om verbanden te gaan zien die misschien niet zo evident lijken als je in eerste instantie zou vermoeden.

otherfool
-
- 18457 berichten
- 3392 stemmen
Het hypnotiserende Bitter Lake beviel me beter, misschien omdat die docu van Curtis de chaotische werkelijkheid op al even chaotische wijze bracht? In Hypernormalisation brengt Curtis zijn visie op uiteenlopende onderwerpen als de Arabische lente, Putin, supercomputers, Occupy, Prozac, Khadaffi, Jane Fonda, UFO's, Brexit en HyperSpace als ware het een soort afgerond, intergeconnecteerd verhaal waarvan hij allang alle ins en outs af weet, met zoveel zekerheid poneert hij zijn stellingen. Zoals Donkerwoud hierboven al stelt, in zijn impressionante review:
Adam Curtis doet zelf een tikkeltje wat hij de politici verwijt die hij aanhaalt: rechtlijnigheid en coherentie scheppen in complexe geopolitieke materie.
Wat overblijft is overigens wel een interessant geheel, want ik heb bijna 3 uur geboeid gekeken.

tbouwh
-
- 5587 berichten
- 4830 stemmen
Nog niet halverwege, maar Curtis heeft alweer meer te zeggen dan veel andere politieke commentatoren. Ontleedt bijvoorbeeld met speels gemak de relatie tussen de VS en Ghaddafi in de '80s.

SergioMalick
-
- 939 berichten
- 1585 stemmen
Deze docu geeft stiekem best wat duidelijkheid over de invasie van Rusland in Oekraïne in 2022, 6 jaar na de docu. Zoals eerder vermeld ziet Adam Curtis iets te snel verbanden tussen dingen, maar zijn laatste 40 minuten zijn haarfijn. Zeker met betrekking tot Poetin. Non-lineaire oorlogsvoering. Chaos creëren zonder achterliggend plan. Willekeurige aanvallen, willekeurige toespraken, retoriek die alle kanten opschiet. En Poetin weet dondersgoed dat niemand hem gelooft, maar het boeit hem niet. Dit wordt uitstekend toegelicht in het eerste gedeelte van de film wanneer het begrip Hypernormalisation in de Sovjet-unie voor het eerst opduikt.
In Oktober komt er een nieuwe documentaire uit van Adam Curtis over het leven in Rusland tussen 1985 en 1999 (het jaar voordat Poetin President werd). Deze keer zonder voice- over.
Maar de echte ster van deze docu is Khadaffi. Ik wist wel iets over hem, maar dat zijn rol in de geschiedenis zo tragisch was is verbazingwekkend.
Het laatste nieuws

Prime Video deelt bloederige trailer vierde seizoen 'The Boys', Tom Holland wil alleen onder één voorwaarde terugkeren als Spider-Man | MovieMeter Recap

Will Smith geeft update over aangekondigd 'I Am Legend'-vervolg: 'Michael B. Jordan doet mee'

HBO deelt eerste teaser voor seizoen 2 van 'House of the Dragon'

Tom Holland zegt dat hij alleen onder één voorwaarde zal terugkeren als Spider-Man
Bekijk ook

Bitter Lake
Documentaire, 2015
15 reacties

Kedi
Documentaire, 2016
38 reacties

Is the Man Who Is Tall Happy?: An Animated Conversation with Noam Chomsky
Documentaire / Animatie, 2013
3 reacties

Where to Invade Next
Documentaire, 2015
35 reacties

Greed
Komedie / Drama, 2019
5 reacties
Gerelateerde tags
ruslandvertellingpowerpolitiekcomplottheoriepower politicsrussian politics politieke satiresyriausa politicsglobal politicsbrexitmuammar gaddafi
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.