Bitter Lake (2015)

3,82

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Adam Curtis

Bitter Lake gaat vooral over de naoorlogse geschiedenis van Afghanistan: hoe het land een grote rol speelde als spil in de Koude Oorlog, met steeds veranderende politieke affiliaties in zijn relatie met de Verenigde Staten, Rusland en Saoedi-Arabië. Een geschiedenis die draait om olie, macht en het wahabisme: de invloedrijke, ultraconservatieve islamideologie die een grote rol speelt in de politieke verhoudingen in het Midden-Oosten. Een overzicht dat vol zit met ironie; van in het Westen opgeleide revolutionairen tot keurige Britse vrouwen die pronken met Afghaanse honden. Een verhaal over keuzes die fout uitpakken en naïeve inschattingsfouten; een complex relaas waarin het volgens BBC-documentairemaker Adam Curtis niet volstaat in simpele goed-fout-tegenstellingen te denken.

14 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Biosguru
geplaatst: 1 februari 2015, 15:23 uur [permalink]
Tot einde van deze maand op de BBC iplayer te zien. Mits je doet alsof je computer in Engeland staat. Erg aan te raden. Vindt het persoonlijk een van zijn beste docu's: beeld, muziek en montage zijn waanzinnig mooi. Zeer fijne associatieve beeldtrip.

Interview Guardian met Adam...

geplaatst: 2 februari 2015, 11:45 uur [permalink]
Interessant. Dank voor de tip.

geplaatst: 19 februari 2015, 11:58 uur [permalink]
hoe doe je dat, Biosguru? 🙂

avatar van Biosguru
geplaatst: 19 februari 2015, 15:05 uur [permalink]
frans swa

Met Hola bv het zoekwoord is "free proxy" eventueel met add on voor je webbrowser (add on for chrome, firefox, etc). Net even gekeken, zijn andere docu's zijn op dvd te krijgen, dus zal nog wel even duren, maar er komt vast een dvd uit van Bitter Lake. Oh ja en je breekt waarschijnlijk de wet op een of ander punt als je hem met Hola kijkt. Want de rechten voor de beelden zijn waarschijnlijk alleen voor de UK vrijgegeven door de BBC. Beetje zelfde als een dvd van buiten onze regio kopen 🙂 da mag nie!

Zou toch mooi zijn als dit in ieder geval 1 keer op de televisie bij NTS3, NPO3, NL3 of whatchamacallit te zien is. VPRO mischien?

Vondt dit artikel over waarom de archiefbeelden in de films van Curtis het zo lastig maken om de rechten te (ver) krijgen. IN het artikel een link naar een site waar Bitter Lake streamend te zien is.
The Dissolve

geplaatst: 24 februari 2015, 12:32 uur [permalink]
dank je!

avatar van Cellulord
geplaatst: 4 maart 2015, 21:08 uur [permalink]
valt ondertussen ook al te pindakazen.

Vond de docu toch een beetje rommelig. Sommige beelden waren wel leuk maar stoorden de voortgang van de docu. Het laatse gedeelte maakte toch weer veel goed. Duurde mijn inziens ook een beetje te lang.
De muziek was wel keigoed. Wiki muzieklijst

avatar van Lv92

geplaatst: 7 maart 2015, 08:29 uur [permalink]
Ook te streamen inmiddels via bekende sites in goede kwaliteit.

Vond het wat tegenvallend. De muzikale ondersteuning werkte wat minder voor mij dan in de vorige docu's van de maker. En dat is best vreemd, want de soundtrack is zoals Cellulord hierboven aangeeft niet de minste. Op de inhoud valt ook wel wat aan te merken. Beetje van de hak op de tak hier en daar, al heeft dat ook wel zijn charme.

Geen baanbrekende docu/inhoud, maar boeiend genoeg voor ruim 2 uur.

geplaatst: 9 maart 2015, 00:32 uur [permalink]
Adam Curtis is voor mij één van de meest interessante documentairemakers om de ingewikkelde onderwerpen die hij relatief toegankelijk weet te verpakken in sterke documentaires. Hij plaatst de moderne media in een historisch perspectief en dwingt daarmee tot een kritische kijkhouding naar hoe nieuwsvoorziening gekleurd is door factoren als heersende beeldvorming en verborgen ideologiëen. Zijn vorige werkenThe Century of the Self en The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear zijn absoluut de moeite waard voor iedereen die enigszins grip wil krijgen op het moeras waarin de westerse wereld zich bevindt tussen de schadelijke gevolgen van het alledaagse kapitalisme en de negatieve invloed daarvan op internationale betrekkingen.

Bitter Lake is in bepaalde opzichten vintage Adam Curtis. Het schetst een historisch perspectief van de Westerse inmenging in Afghanistan en hoe elke poging tot Westers vooruitgangsdenken (communisme én kapitalisme) volstrekt nadelig is gebleken voor het land. Eigenlijk leiden die grote ideologiëen alleen tot een situatie waarin het land steeds verder in de vernieling werd gestort en daarmee toont het een failliet van systemen die opgelegd worden aan een land als Afghanistan. Daarnaast speelt de Westerse handelspartner Saoedi-Arabië een kwalijke rol in zowel zijn verspreiding van Islamitisch fundamentalisme (het Wahabisme) én de eigen economische belangen die het in de regio heeft. Wat ik zelf vooral uit deze documentaire lees is dat de zogenaamde strijd der beschavingen een politiek machtsmiddel is om bepaalde economische belangen te verbergen achter een narratief van goed en kwaad dat over en weer in stand wordt gehouden. Een narratief dat met de opkomst van IS weer een nieuwe episode erbij krijgt. Belangrijk en urgent materiaal, maar toch wil het niet zo scherp worden als de twee eerder genoemde meesterwerken.

Het grootste probleem is dat Adam Curtis gekozen heeft voor een suggestieve intellectuele montage waarbij de kijker zelf associaties moet leggen en grotere verbanden moet zien. Het werk zit vol met absurde sprongetjes in de tijd waarin dingen getoond worden die niet helemaal lijken te matchen met het verhaal dat verteld wordt. Zo komen er steeds beelden voorbij die je zelf in een bepaalde context moet zetten in plaats van dat het een chronologisch verloop of een argumentatieve logica suggereert. Zo zitten er continu ironische terzijdes doorheen gemonteerd als Afghanen die Amerikaanse feesten vieren of Amerikaanse soldaten die hun weg proberen te vinden in Afghanistan. Ergens zit er zelfs een ludiek fragment tussen van een GI die met een klein vogeltje speelt. Qua vorm een begrijpelijke keuze, want zo zet het de kijker aan om actief bezig te blijven met het materiaal en niet alles als zoete koek te slikken. Maar het heeft als negatief bijeffect dat de grote lijn van de complexe materie verloren lijkt te gaan in onnodig erbij gehaalde randzaken.Ontzettend leuk dat het onverwachte wendingen neemt, maar het leidt allemaal enorm af van een ingewikkeld en complex verhaal dat al vol haken en ogen zit. Liever meer aandacht voor de grote lijnen dan deze postmoderne potpourri van kleine verhaaltjes die een groter verhaal zouden moeten vertellen.

geplaatst: 30 mei 2015, 08:56 uur [permalink]
Bij herziening kan ik niet anders dan omhoog gaan met mijn becijfering, want het is toch wel een erg scherpe kritiek op internationale politiek die ons allemaal aangaat. De intellectuele montage en scherpe soundtrack werken bijzonder goed in combinatie met het rijke materiaal aan archiefmateriaal. Pro's en contra's van mijn vorige reactie gelden nog steeds, maar ik zie de negatieve punten iets minder zwaar dan voorheen.

geplaatst: 24 juni 2015, 21:29 uur [permalink]
Samenvatting: De Saoedische machthebbers verspreiden hun extreme versie van de islam als afleiding van de interne problemen in Saoedie Arabie. Zij kunnen dit doen omdat zij sinds de 2de wereldoorlog bescherming genieten van het westen en vanwege de hoge inkomsten van de petroleumindustrie. Dit geeft grote problemen met fundamentalisten in het midden-oosten, met name in Afganistan en later in Syrie met Isis. Westerse machthebbers verklaren de situatie met een te simpel verhaal, namelijk dat het westen goed is en de anderen fout. Dit verhaal is niet meer vol te houden, aldus de documentaire. Opportunisme, onbegrip en verkeerde keuzes worden toegelicht aan de hand van de geschiedenis van Afganistan.

Punt is dat de documentaire wel erg veel tijd gebruikt om dit uit te leggen. Het geheel wordt ondersteund door beelden die niet altijd even relevant of noodzakelijk zijn.

geplaatst: 8 oktober 2015, 20:34 uur [permalink]
Wat een mooie, indrukwekkende en soms droevige beelden. Prachtig land, slachtoffer geworden van een groter machtspel. Ook prachtige muziek, vooral de plaat van Bowie. In combinatie met de beelden van Afghaanse jongens raakte me.

Denk alleen wel dat enige voorkennis van de vroegere en huidige geo-politieke spel noodzakelijk is. Denk dat het lastig te begrijpen is voor jongeren, die zich net op deze materie storten

avatar van otherfool
geplaatst: 2 juni 2016, 20:18 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

En toch vind ik dat aspect, dat associatieve, juist zo aantrekkelijk aan deze docu, de sfeer die de montage met zich meebrengt (zeker in combinatie met de al eerder geroemde muziek) weegt voor mij duidelijk op tegen de soms wat ergerniswekkende chaos waarmee de beelden worden gebracht. Helaas lijkt Curtis deze methodiek wel compleet los te laten in het uitleggerige en meer pamfletterige laatste half uur, dat was dan weer een beetje jammer.

Eerste werk wat ik van deze beste man zie en het smaakt duidelijk naar meer.

geplaatst: 3 juni 2016, 12:39 uur [permalink]
Cellulord schreef:
valt ondertussen ook al te pindakazen.

De muziek was wel keigoed. Wiki muzieklijst
Burial

geplaatst: 3 juni 2016, 13:27 uur [permalink]
otherfool schreef:

Maar eerlijk: dit is wel een vreemde eend in zijn oeuvre. Zijn twee grootste werken - The Century of the Self en The Power of Nightmares- zijn veel traditioneler van opzet.