Kedi (2016)

Turkije / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Ceyda Torun
met Bülent Üstün

“Kedi” schetst een profiel van een oude stad en zijn unieke inwoners, gezien door de ogen van een van de meest mysterieuze en geliefde dieren aller tijden: de kat. Kedi is geen documentaire over huiskatten of zwerfdieren die je af en toe te zien krijgt in je achtertuin. Kedi is een film over de honderdduizenden katten die al duizenden jaren zwerven door de stad Istanbul en in en uit het leven van vele mensen dwalen. Katten en hun jongen brengen vreugde en geven een doel aan de mensen die voor hen kiezen.

Beetje overhypt allemaal.
Ik ben kattenliefhebber dus daar ligt het allemaal niet aan.
Had een behoorlijk verwachtingspatroon na het lezen van de vele positieve recensies.
Maar zo bijzonder is het allemaal niet.
Wat lokale bevolking die een verhaaltje vertelt over hun band met katten, wat beelden van kittens en straatbeeld van soms vechtende en vooral om eten bedelende katten. Meer is het niet.
Bovendien is het beeld wat men schetst over de vriendelijkheid van de lokale Turkse bevolking ten opzichte de straatkatten wel heel eenzijdig positief gebracht. Andere kant had ook wel belicht mogen worden.
Want als dierenliefhebber heb ik met name in moslim landen wel andere taferelen en manieren gezien hoe men omgaat met huisdieren en dieren in het algemeen. Maar dat verkoopt waarschijnlijk niet dus krijg je deze oppervlakkige documentaire voorgeschoteld.

avatar van Apollinisch
Kat op het veld: Besiktas moet vrezen voor straf | NOS

Moest bij bovenstaand bericht meteen aan deze docu denken.

Erg mooie documentaire. Een must voor elke rechtgeaarde kattenliefhebber! Jammer alleen dat sterlisatie en castratie niet aan bod komt, en dat het beeld misschien daardoor te lief en te positief is.

avatar van Donkerwoud
Catlady schreef:

Het sterilisatie- en castratiebeleid in Istanbul is zo ongeveer het beste wat ze kunnen doen voor die poezen. In Egypte doen ze dat niet en het is ronduit schrijnend dat er overal zwerfpoezen zijn die op jonge leeftijd doodhongeren, ziektes krijgen of op gruwelijke manieren om het leven komen. Turkije pakt dit goed op.