• 8.262.819 stemmen

Geregisseerd door: Sinan Çetin

Met onder meer: Metin Akpınar, Kemal Sunal en Meltem Cumbul

Oorspronkelijke taal: Turks

Plot Propaganda

Turkije in 1948. Douanebeambte Mehdi moet een grens trekken tussen Syrië en Turkije. Probleem: de grens deelt zijn geboortedorp messcherp in twee delen. Plots bevinden de dorpelingen zich in twee verschillende landen. Families, geliefden, schapenkuddes, van de ene dag op de andere leven ze in twee verschillende landen. De autoriteiten in Ankara zijn formeel: niemand mag erdoor. Ook niet Mehdi's beste vriend, dokter Rahim. Langzaam realiseert Mehdi zich het absurde van de situatie, zeker als zijn eigen vrouw met de Noorderzon vertrekt.

image

avatar van Anatolia

Anatolia

Je praat geen slechte dingen over een gestorvene is een Turkse uitdrukking, maar toch:

Film viel behoorlijk tegen. Verwachtte veel meer van Kemal Sunal. Metin Akpinar kon er nog mee doorgaan.

En ik heb een soort complex tegen Meltem Cumbul opgebouwd, dus laat ik daarover maar zwijgen.

avatar van Diesel

Diesel

Vond de film erg leuk. Hij verveelde geen moment en het acteerwerk was dik in orde. Ook heb ik een paar keer goed moeten lachen,

vooral om die jongen die, terwijl Mehdi met iemand aan het praten is, op de achtergrond keihard met zijn hoofd tegen een paal aanvliegt.

Geweldig.

De film heeft in Duitsland de Bogey Award gewonnen en een award voor beste film in de Shanghai International Film Festival. Totaal verdiend naar mijn mening.

avatar van Anatolia

Anatolia

Diesel schreef:
Geweldig.

Ja, maar dat is ook per ongeluk gebeurd.

Stem verlaagd naar 2*. 2,5 vind ik nog te veel.

Seyfo

Leuke film. Rafet El Roman vond ik wel wat minder.....

avatar van Fikret8

Fikret8

Sterke rol van Kemal Sunal. Bewijst hiermee ook in serieuze rollen te kunnen acteren.