Gönül Yarasi (2005)

Alternatieve titels: Yürek Yarasi | Lovelorn | Hartzeer

Turkije

geregisseerd door Yavuz Turgul
met Sener Sen, Meltem Cumbul en Timuçin Esen

Nazim (Sener Sen) is een oude leraar op een arme, Anatolische dorpsschool. Na zijn pensioen besluit hij terug te keren naar Istanbul waar hij een baantje neemt als taxichauffeur. Hij ontmoet Dunya (Meltem Cumbul), een nachtclubzangeres die op de vlucht is voor haar gewelddadige echtgenoot Halil (Timucin Esen). Halil is nog steeds smoorverliefd op Dunya en is vastbesloten zijn 7-jarige dochter te ontvoeren om zich over haar te ontfermen. Op een nacht bezoekt hij haar nachtclub waar een gewelddadig treffen tussen de twee ex-geliefden ontstaat. Nazim weet de gewonde Dunya te redden. Ten einde raad besluit Dunya met haar dochter bij Nazim in te trekken. Halil komt het drietal echter al snel op het spoor, wat leidt tot het begin van een zeer gevaarlijke driehoeksverhouding.

avatar van Zola-22
_dangerous_ schreef:
Sener Sen bewijst maar weer waarom hij de enige echte topacteur is in de Turkse cinema (alhoewel hij eigenlijk niets hoeft te bewijzen natuurlijk).

Wat dacht je van Kemal Sunal, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Munir Özkul en Metin Akpınar?

avatar van Leo1954
Een heel lieve en ontroerende film. Sener Sen en Meltem Cumbul komen helemaal tot leven, de muziek is heerlijk. De film is dik aangezet maar dat vond ik hier helemaal geen nadeel. Dat paste juist wonderwel. Het gaf de film iets droomachtig's, gaf het meerwaarde. Ik ken de Turkse cultuur niet, maar heb wel heel fraaie Turkse films gezien. Once Upon A Time In Anatolia bijvoorbeeld vond ik schitterend en is absoluut niet met deze film te vergelijken.

Dit was een drama in het kwadraat, een film waarbij je mee lacht met de acteurs, waarbij je er niet aan ontkomt om mee te lachen, je laten ontroeren en diepe sympathie te voelen.

Een intens drama over een in meerdere opzichten spannende driehoeksrelatie. In weerwil van de spanning weet regisseur Turgul op gepaste momenten vleugjes humor in te passen. Dat zorgt ervoor dat het een aantrekkelijk geheel is, mede door de voortreffelijke acteerprestaties van Meltem Cumbul en in het bijzonder Şener Şen. Een prachtige film, die van begin tot eind boeit.

Anatolia schreef:

Ja, wat is er mis met Meltem Cumbul.
Simpel: ik vind haar een erg slechte (nee, niet matig of iets dergelijks, maar écht slecht) en bovendien hoogstirritante actrice.

Wel, mijn reactie is ook simpel: ik vind jouw reactie en mening ook irritant, ieder zijn mening.