120 (2008)

Turkije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Özhan Eren en Murat Saraçoglu
met Özge Özberk, Cansel Elçin en Burak Sergen

Het dorpje Van in de winter van 1915. De eerste maanden van de Eerste Wereldoorlog. Terwijl iedereen die beschikking over wapens heeft in een strijd van leven en dood verwikkeld is met de Russen, begint de munitie van het grensleger op te raken. De kinderen van Van geven zich als vrijwilliger op. Deze 120 naamloze kinderen - variërend van de leeftijden twaalf tot zeventien - nemen de bewaking van de grens over en belopen deze besneeuwde bergen dagen en nachten lang.

onurdirenc
zowiezo de moeite waard om hem te kijken
zoals iedereen weet zijn er niet veel geslaagde turkse oorlog films hopelijk is dit er een van

Max en Joep
ik zou zelfs uberhaupt niet 1 Turkse film kunen noemen (niet dat die er ongetwijfeld niet volop zijn).

DIt lijkt best erg interessant.

Heb deze vorige week in Istanbul gezien in de Bios.

Met 1 woord: Prachtig. Moet toegeven dat ik een aantal keren een traantje wegpinkte. Een meesterwerk!

Iemand enig idee voor de DVD-release?

wat een film zeg schitterend

hoop dat ze een film maken van het osmanse rijk

enig idee over de DVD-release

Super Film !!!!!!!!!!!!!
Zeker een aanrader!

5/5

Film viel tegen. Het verhaal is veel te oppervlakkig uitgewerkt, personages worden onvoldoende uitgediept waardoor de film geen emoties kan losmaken.

een prachtig meesleepend verhaal. goed geregisseerd en helemaal waar ook. absoluut een aanrader voor elke Turkse burger die een beetje geinteresseerd is in the real historys of Turkey.

wat is ''the real history'' ?

Heb hem net gezien. Een van de weinige films waar ik behoorlijk onder de indruk ben en waarvan ik in de ban ben.
Dit komt ook omdat het een waargebeurd verhaal is.

avatar van taborano
Ik bedoel dit niet verkeerd hoor, maar aan veel Turkse films zit zo'n extreem nationaal tintje, is dat hier ook zo?
Zo niet ga ik hem toch ff bekijken, want het klinkt wel interessant.

ben benieuwd

Ik vind de waardering van deze film op dit forum een beetje overdone. De film kon mij niet echt raken. Omdat het einde toch wel mooi was toch nog een 2.

Van de week een poging gedaan om deze film te kijken. Na bijna een uur toch uitgezet. Het kon mij absoluut niet bekoren.

Geen stem uitgebracht omdat ik de film niet heb uitgekeken.

taborano schreef:
Zo niet ga ik hem toch ff bekijken, want het klinkt wel interessant.

dan moet je al helemaal geen hollywood films kijken, geen Rambo bijvoorbeeld. en dat is ook nog eens verzonnen.

Slecht op gang komende film, verloopt heel traag.
Na een half uur had ik er geen zin meer in, maar heb toch afgekeken.
Typisch een turks einde.
Heb ook mijn twijfels over of het een echt gebeurt verhaal is.
Acteer werk was ook magertjes.

avatar van dikkop
Heel treurig verhaal en emotioneel. Maar je moet wel een echte Turk zijn om het te begrijpen of je moet eergevoel en vaderlandsliefde hebben. Sehitler olmez vatan bolunmez!!!

mensen mensen mensen deze film was echt een prachtige film het verhaal die er in zit acteurs die er in spele allemaal top prestaties
maar ik zal eerlijk zijn .. deze film is echt niets voor mensen die geen turken zijn ...warom niet? je moet die gevoel in je hebben en gewoon het is echt iets voor turken is niet uitteleggen...maar sjonge jonge als die kindere een stap naar voren doen die scene is echt gewoon abnormaal kippevellllllllllll......je kunt er echt van huile gewoon maar veel turken hebben hier om traantje late valle..
het si dan ook een echt gebeurd verhaal en dat maakt de film prachtigg...een dikke 4.5 van mij

avatar van depri83
Goede film over een stel moedige kinderen! De reden dat ik maar op een 3,5 uitkom is te danken aan enkele, in mijn ogen, hinderlijke onderdelen.
Te weten de zeer plotselinge dood van Mustapha waar verder eigenlijk totaal geen aandacht aan wordt geschonken. En de stem van de verteller had een rare galm die totaal niet paste in de film en enkele mogelijke emotionele momenten totaal teniet deed.

Ondanks mijn beperkte kennis van de Turkse geschiedenis en cultuur toch een film die me aanspraak.

avatar van kahraman
de film was gefilmd als een Turkse soap, of TV film, dus relatief langdradig en multipele verhaallijnen die door elkaar gaan. Toch boeiend, op een manier als die van titanic.
je weet hoe het gaat eindigen..

prima film komt wat traag op gang lopen div verhaallijnen door elkaar

maar verder aanrader!!

sorry.
wat een langdradig geheel.

avatar van ayko7
goede film....

avatar van Queennie
Ik kan jullie verzekeren dat k geen Turkse films kijk alhoewel ik zelf een Turk ben, maar deze film he?! is het absoluut waard!!! ze hebben 4 jaar gewacht totdat die meer ging bevriezen zoals het TOEN allemaal ging,,
Zelf heb ik nog nóóit, bij geen één film zo hard gehuild...
En vooral bij het einde, het liep helemaal uit de hand, ik kon me niet meer inhouden en barstte in snikken uit!
Zelfs mijn moeder (die het aanraadde) dacht.. "O..O..!"
Achteraf moest ik er wel om lachen, maar ja.. zoals ik al zei,
voor mensen, met nadruk op de Turken,, die niet weten hoe deze land geliefd is en hoe het kan zijn dat het nog in onze "handen" is..
EEN TOPPER JONGENS!!!

Zeker de moeite waard om naar te kijken. Je leeft mee met de mensen die niet in ' the battle field' zijn, maar een zeer belangrijke bijdrage leveren door liefde voor hun land.

Geen aanrader

Denk dat je Turk moet zijn om deze film te waarderen

avatar van Moviestar1979
Een Turkse film over de Eerste Wereldoorlog.
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet van Turkse afkomst hoeft te zijn om deze film te waarderen.
Het verhaal is daadwerkelijk waargebeurd.
Iedereen met een beetje kennis van geschiedenis zou dit moeten weten.
Toch is de film absoluut geen meesterwerk, en zijn bepaalde dingen niet altijd even correct.

Voor de liefhebbers: De DVD is hier helaas nooit uitgebracht.
Het zal lastig zijn om een exemplaar te vinden op het internet, en dan nog ben je afhankelijk van de Engelse ondertiteling.

3,5 *