Aniara (2018)

Zweden / Denemarken
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Pella Kagerman en Hugo Lilja
met Emelie Jonsson, Bianca Cruzeiro en Arvin Kananian

Van de verschillende schepen die in de ruimte zijn gelanceerd om opnieuw op Mars te beginnen is ANIARA er één die ontworpen is om te voldoen aan de behoeften van een soort die zijn moederplaneet heeft leeg geplukt: het is een gigantisch winkelcentrum. Wanneer het schip uit koers raakt door een een ongeluk en de besturing ervan wordt uitgeschakeld, wordt de kans kleiner dat deze eens zo knappe kolonisatoren ooit hun bestemming zullen bereiken. Mr is leider van een kamer waar een computer mensen in staat stelt bijna-spirituele herinneringen aan de planeet te ervaren. Vóór het ongeluk is niemand geïnteresseerd. Na het ongeluk kunnen de passagiers er geen genoeg van krijgen. Hun angst en agressie drijft de computer tot depressie. Mr probeert een zinvol leven te leiden en wordt getroffen door de veranderingen die zij in de micromaatschappij ervaart: van de achteruitgang en het commando van het schip tot de opkomst van gestoorde sekten. Het verhaal is gebaseerd op een gedicht van de Zweedse Nobelprijswinnaar Harry Martinson.

avatar van leatherhead
Erg mooi. Ambitieus project dat misschien wat teveel hooi op de vork neemt, maar daar deels ook wel z'n charme uit haalt. Met elk van de ideetjes en concepten die langs komen had je zowat een aparte film kunnen vullen. Neem het hele Mima bijvoorbeeld, of de cult die zo halverwege geïntroduceerd wordt.

Zorgt er in ieder geval voor dat de film continu fris aan blijft voelen. De samenleving op het ruimteschip is ook best overtuigend neergezet. Geloofwaardig maar ook sfeervol. Redelijk down to earth zonder al teveel karakter uitdieping of backstory, maar dat vond ik nou net wel een plus. Laatste kwartier slaat de sfeer wat om en wordt het allemaal een stuk grimmiger, met een eindscene die prachtig is in al zijn tristesse.

Soms laat de film zich een beetje verleiden tot het maken van iets te makkelijke keuzes en hoewel het er consistent mooi uitziet had het audiovisueel nog net wat meer mogen spetteren. Met name de soundtrack blijft wat teveel aan de brave en veilige kant. Maar verder best bijzonder. Ruime 3,5*.