Apollo 11 (2019)

Documentaire

geregisseerd door Todd Douglas Miller

In 1969 reisde een eerste bemande Amerikaanse raket naar de maan. De bemanning bestond uit Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins. Het doel was op de maan te landen en daar een wandeling te maken. Aldrin en Armstrong daalden in de maanlander Eagle af naar het maanoppervlak, terwijl Collins achterbleef in het ruimtevaartuig Columbia dat rond de maan cirkelde. 49 jaar na deze historische gebeurtenis maakte Miller deze documentaire, waarbij hij gebruik maakte van nooit eerder vertoonde beelden.

• Vanaf donderdag 27 juni in de bioscoop

avatar van Arri
Oeh, deze wil ik toch wel erg graag op het grote scherm zien. Ergens in Nederland in de bios kappeuter?

Arri schreef:

Ik heb deze film nog niet in de releaselijsten zien staan, wel vond ik dit:

astroblogs.nl schreef:
De documentaire zal ergens deze zomer in de bioscopen gaan draaien.

bron

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is.

avatar van John Milton
Ep. 507 - Shoplifters - The /Filmcast (AKA The Slashfilmcast) - pca.st

Vanaf tien minuten. Schijnbaar zelfs de moeite om in IMAX te gaan zien, volgens deze heren. Grote scherm dus idd wel meerwaarde, Arri.

Moet ook eerst maar eens zien of deze hier überhaupt een bios release krijgt..

avatar van BigBrainsBrett
Is deze beter dan het origineel ?

avatar van Arri
Apollo 11 [Exclusive Feature] - Now Playing In Theaters - YouTube

De 65mm film is met een speciale scanner omgezet naar digitaal in 16K(!) resolutie.

De film is vanaf 21 mei te zien in Omniversum op IMAX 70mm formaat.

Het gaat hier om de speciaal voor "echte" IMAX theaters geproduceerde versie van 50 minuten

avatar van TrudeVinke
Echt een waanzinnig mooie docu. De beelden zijn prachtig bewerkt alsof het vandaag gefilmd is en je krijgt details en opnames te zien die nog nooit eerder te zien waren. Ondanks dat je weet hoe deze reis naar de maan verloopt zit je toch vol spanning op het puntje van je stoel te kijken en de muziek is ook geniaal goed en perfect getimed. Het belangrijkste moment van de start van de raket is echt prachtig in beeld gebracht.
Ook na de docu blijft het je nog lang bij hoe geniaal en dapper deze missie van deze mannen eigenlijk was ook voor de astronauten zelf want de legendarische uitdrukking die ze op hun gezicht hadden nadat ze weer veilig op aarde zijn geland spreekt boekdelen. Want ze wisten maar al te goed dat wat zij net hebben ervaren ze hierdoor voor eeuwig zullen worden geprezen als de meest legendarische helden ooit.
Met stipt de beste docu die ik tot nu toe heb gezien.... 5 VETTE STERREN!

avatar van WelvE
Indrukwekkende documentaire van de 9-daagse Apollo 11 missie naar de maan in juli 1969. De gehele docu bestaat uit beelden die al die tijd op waren geslagen in de National Archives en 'pas geleden zijn ontdekt'. De gebruikte beelden, een selectie van de honderden uren die zijn gevonden, zijn in 70mm formaat wat voor die tijd vooruitstrevend was. Deze zijn in zeer goede conditie en door de regisseur in hoge resolutie bewerkt. Daaronder is audio geplaatst, geselecteerd uit iets van 10000 uren gevonden audio, wat de kijkervaring verhoogt. Om een idee te geven, er is beeld en geluid van publiek dat kijkt naar de lancering als ook van overleg binnen de Mission Controlkamer in Houston.

Je ziet de opbouw naar de launch van de Apollo 11 in Kennedy Space Center, Florida, waarin ook de astronauten Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins worden geintroduceerd; de launch zelf met de Saturn V-raket; de trip naar de maan; de landing op de maan met de Apollo Lunar Module 'Eagle'; de wandeling op de maan met het gesprek tussen Armstrong en toenmalig President Nixon, terugkeer naar de Columbia Space Vehicle etc tot en met de recovery van astronauten op de USS Hornet in de Grote Oceaan.
Opvallend is deze keer ook het ontbreken van beelden waar de Lunar Flag wordt geplant op het maanoppervlak, en dat is wel jammer want dat zou het geheel nog completer gemaakt hebben.

De vergelijking met First Man (2018) ligt voor de hand hier, maar die focust zich op een romantische manier vooral op de astronaut Armstrong, terwijl hier een 3rd-person view van de gehele missie te zien is (met historische beelden).

Het geheel komt heel fris over, alsof de landing nog geen 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden.

avatar van KOKUSMAKREEL
Top

pop
Hoe zit het met de kwaliteit van de beelden ?

pop schreef:
Hoe zit het met de kwaliteit van de beelden ?

Het is maar 16k dus daar moet je dan maar niet teveel van verwachten.