• 8.299.937 stemmen

Geregisseerd door: Todd Douglas Miller

Met onder meer: Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins

Releasedatum: 27 juni 2019

Plot Apollo 11

"A Cinematic Event 50 Years In The Making"

In 1969 reisde een eerste bemande Amerikaanse raket naar de maan. De bemanning bestond uit Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins. Het doel was op de maan te landen en daar een wandeling te maken. Aldrin en Armstrong daalden in de maanlander Eagle af naar het maanoppervlak, terwijl Collins achterbleef in het ruimtevaartuig Columbia dat rond de maan cirkelde. 49 jaar na deze historische gebeurtenis maakte Miller deze documentaire, waarbij hij gebruik maakte van nooit eerder vertoonde beelden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van schumacher

schumacher

Lap, niet gezien dat het een docu is.

avatar van Thomas83

Thomas83

Zeer spannend voor een documentaire over een verhaal waarvan de afloop alom bekend is. Het mag geen verrassing zijn dat de beelden adembenemend mooi zijn. Wat me dan wel weer verraste was hoeveel mooie opnames haast wel gemaakt lijken voor een documentaire als deze, al helemaal omdat de beeldkwaliteit ook zo goed is. Ook het geluid en de muziek zijn echt genieten. Deze documentaire komt duidelijk het meest tot zijn recht in de bioscoop.

Apollo 11 is ook meer een spannende en meeslepende filmervaring dan een typische documentaire met interviews etc. Alles staat nederig in dienst van de ontzagwekkende prestatie die de ruimtemissie was. Al die kleine minimalistische animaties en toevoegingen gaan erg fraai samen met de archiefbeelden, zozeer zelfs dat ondertiteling eigenlijk alleen maar hinderlijk is.

Het enige dat me wat minder interesseerde was de patriottistische draai die Amerikanen aan het hele project hebben gegeven. Die geoefende speeches en al dat vlagvertoon, daar heb ik niets mee. Veel indrukwekkender zijn de gezichten van iedereen die getuige is van de lancering (het beste deel van de film) en de eerste stappen op de maan. Dat maakt de gebeurtenissen alleen maar grootser. Een ruime 3.5*.

avatar van wihu61

wihu61

Ik wil niet zeggen dat het tegenviel, maar om een of andere reden (de hoge waarderingen?) had ik er meer van verwacht. Ik vermoed dat als de materie je interesseert, en je waarschijnlijk al het nodige hebt gezien, het eigenlijk weinig toevoegt.

De veel eenvoudiger opgezette documentaire "In the shadow of the moon" vond ik eerlijk gezegd boeiender, en deed qua beelden er zeker niet voor onder.

avatar van wihu61

wihu61

Heb For all mankind ook nog bekeken, en moet zeggen ik dat Apollo 11 toch wel de minste van de drie vind. FAM en In the Shadow of the Moon vertellen hetzelfde verhaal, bieden echter veel meer en interessanter beeldmateriaal, met name van het oponthoud op de maan.

Ook miste ik een beetje aandacht voor de filosofische bespiegelingen, die m.i. onvermijdelijk opkomen als je je eigen planeet vanaf de maan bekijkt.

Achteraf zie ik de toegevoegde waarde van deze toch wat afstandelijke en beperkte documentaire dan ook steeds minder. Ik weet het: mooie beelden enz., maar die waren er eerder al, met nog iets extra's dus.

avatar van WB

WB

Wauw, prachtige beelden zeg. Knap hoe ze dit toch allemaal boven water toveren zoveel jaar later. Voeg daar een mysterieuze soundtrack aan toe en je hebt een boeiende documentaire over de eerste personen op de maan. Het onderwerp moet je natuurlijk ook wel aanstaan om anderhalfuur naar deze docu te kijken, maar dat geldt voor alle films, series en docu's. Ik heb ademloos zitten kijken.

avatar van wouds601

wouds601

Erg mooi gebracht. ondanks dat het verhaal bekend is wordt je er vanaf het begin helemaal ingezogen. Ook de beelden zijn mooi en het voelt zelfs spannend aan allemaal. Aanrader. 4*