They Shall Not Grow Old (2018)
Genre: Documentaire / Historisch
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Thomas Adlam, William Argent en John Ashby
IMDb beoordeling: 8,2 (39.061)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 april 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot They Shall Not Grow Old
Honderd jaar na de Eerste Wereldoorlog weet men veel over de gruwelijke impact die het gehad heeft op de soldaten, met name de omvang van het aantal slachtoffers, waardoor een toekomstige generatie is weggevaagd. Peter Jackson geeft met 'They Shall Not Grow Old' een nieuw inzicht op de menselijke ervaring van het leven aan het front. Oude beelden uit archieven van oorlogsmusea zijn digitaal bewerkt en ingekleurd, waardoor men het akelige gevoel heeft dat de beelden recentelijk zijn opgenomen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 39061)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 9,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Zichzelf - Bedfordshire Regiment (stemrol)
Zichzelf - Royal Naval Air Service (stemrol)
Zichzelf - The Duke of Cambridge's Own (Middlesex Regiment) (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
KamikazeTme
-
- 35 berichten
- 792 stemmen
mooie en indrukwekkende beelden van een unieke film/docu. Wel vind ik dat er soms te lang over bepaalde onderwerpen werd verteld.
Drs. DAJA
-
- 4352 berichten
- 4512 stemmen
Ik vond die ‘restauratie’ eigenlijk meer kwaad dan goed doen. De noice-reduction zorgt voor een beeld vol zweempjes, de lokaal toegepaste sharpening voelt qua scherpte gek, dan alle kleuren, achtergronden, explosies en gezichten die er in geshopt zijn (althans dat neem ik aan, er gaat veel mis qua perspectieven en verhoudingen) geven mij meer het idee dat ik naar een knip- en plakplaatje aan het kijken ben dan naar film. De essentie, een reconstructie van hoe het voor de soldaten was, is imposant en volgens mij ook belangrijk om te hebben. Verder vond ik de documentaire-vertel taal heel erg een-op-een (plaatje/praatje) waardoor ik zelfs een stuk in de bioscoop heb geslapen.
Chaffie
-
- 17 berichten
- 334 stemmen
Erg interessant.
-Het begin vond ik eerst mooi, maar het duurde te lang.
-Dit kan aan mij liggen, maar ik was enigszins vergeten hoe de 1e wo begon. Ik hoopte dat dit ook nog even vertelt werd aan het begin. Het is uiteraard algemene kennis, maar was bij mij een beetje weggezakt.
Iets meer informatie hierover was fijn geweest.
Verder; ontroerend en rakend.
De filosoof
-
- 2159 berichten
- 1477 stemmen
Op TV is nu elke dinsdagavond - helaas heel laat - de internationale documentaireserie 14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog waarin hetzelfde verhaal wordt verteld als in Jackson's film maar dan door middel van dagboekfragmenten en gedramatiseerde scenes en uitgesmeerd over 9 x 53 minuten waardoor alle aspecten aan bod kunnen komen:
14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog - VPRO
Het is opnieuw buitengewoon indrukwekkend. Ik weet niet of de documentaireserie op MM opgenomen zou moeten worden, maar in dat geval zou ik de serie zeker zo hoog willen scoren als Jackson's film (dus 4 1/2 of 5 sterren).
Grunn-in-en-verkoop
-
- 123 berichten
- 393 stemmen
Knap gemaakte documentaire, goed gemaakt, je ziet niet dat het meer dan 100 jaar oude beelden zijn.
Leland Palmer
-
- 23759 berichten
- 4782 stemmen
Ik had hier echt veel meer van verwacht. 90 minuten lang kijken naar een stel zwakzinnigen. Dat zal te maken hebben met evolutie en de rare editing / ''neppe'' opvulling van de gezichten en de restauratie an sich. Leuk idee Jackson, maar toch wat dubieus. En dat radio gelul werd al snel vervelend. Vond er niks aan.
MarcellaLibra
-
- 21 berichten
- 35 stemmen
Deze heeft me echt gegrepen. Sowieso een onderwerp wat me enorm fascineert. De rauwheid en realiteit van de 1e wereldoorlog wordt enorm confronterend in beeld gebracht, je moet er tegen kunnen. Ik vind het een zeer heftige, intense en aangrijpende kijkervaring en heb inmiddels ook de dvd aangeschaft. Meesterwerk.
reteiP
-
- 24 berichten
- 186 stemmen
Men kon hier imo toch meer mee gedaan hebben. De vertelstijl is zodanig monotoon dat je de "Shell shock" helemaal mist als kijker. Ik vond het verder ook een gemiste kans om de historische/politieke achtergrond even mee te geven, dat is misschien niet de bedoeling van deze docu maar het had wel de bijna e book achtige vertelling kunnen breken.
scorsese
-
- 12194 berichten
- 10435 stemmen
Goeie documentaire die volledig bestaat uit opgeschoond en grotendeels ingekleurd archiefmateriaal. Echter zorgen die ingekleurde beelden eerder voor een grotere afstandelijkheid vergeleken met de originele zwart//wit beelden. Desalniettemin komen er een aantal indrukwekkende verhalen en beelden voorbij. Het wordt op een gegeven moment wel wat eentonig.
El ralpho
-
- 1443 berichten
- 1057 stemmen
Verplichte kost
They Shall Not Grow Old geeft de eerste wereldoorlog een uniek gezicht door beelden van deze oorlog zo natuurgetrouw mogelijk in te kleuren én ook aan te vullen met de juiste geluiden die later ingebracht zijn. Hierbij gaan de makers tot het uiterste om alle beelden en geluiden zo natuurgetrouw mogelijk op de kijker over te laten komen. Het mag dan wel niet de real deal zijn, dichterbij dan dit kan je als regisseur en documentairemaker niet bij de realiteit komen. Het feit dat Peter Jackson dit überhaupt al geprobeerd heeft en tot dit resultaat heeft weten te komen met beelden van meer dan 100 jaar oud, is niet minder dan indrukwekkend te noemen. Ik raad kijkers aan om voor aanvang de volgende korte making of te checken: How Lord of the Rings director brought colour to WW1 - BBC - YouTube. Deze zorgt ervoor dat je kijkervaring nog meer impact krijgt.
Persoonlijk heb ik mij nooit erg verdiept in de geschiedenis van deze oorlog. Tijdens geschiedenisles op de middelbare school ging het veel meer over de tweede wereldoorlog, wat vermoedelijk ook kwam doordat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal gebleven is. Films als 1917 doen hun best om mensen een beeld te geven hoe het er tijdens de grote oorlog aan toe ging, maar het is nooit hetzelfde als wanneer je zelf ook originele beelden van de oorlog terug ziet. Feitelijk gezien zijn dit geen originele beelden, omdat deze gefingeerd zijn, maar wanneer dit gedaan is om de beelden beter te maken zodat men meer details van de eerste wereldoorlog mee kan krijgen kan ik dit alleen maar toejuichen.
Op mij heeft deze documentaire namelijk een diepe indruk achtergelaten. Door puur de focus te leggen op de ervaringen vanuit de soldaten zelf en hen hier ook zelf over te horen vertellen, in combinatie met de gerestaureerde beelden, zorgden er namelijk voor dat de grote oorlog veel meer bij mij begon te leven. Deze docu laat je zonder opsmuk zien hoe het leven van een soldaat in deze tijd moet zijn geweest en brengt een diepere dimensie met zich mee omdat je weet dat je hier naar echte soldaten zit te kijken i.p.v. naar een groep acteurs. Dit brengt eveneens een soort van rauwheid met zich mee, en al helemaal op het moment dat je beelden van gesneuvelde soldaten in je gezicht geduwd krijgt. Mij bracht het een brok in mijn keel, want ook al weet je rationeel gezien wel dat iedere oorlog slachtoffers maakt, is de lijken met eigen ogen zien, weer een heel ander verhaal. Wat mij betreft is deze documentaire verplichte kost voor iedereen.
4,5*
shrink
-
- 2046 berichten
- 2299 stemmen
De film begon voor mij pas toen het kleur werd. Het is een beetje een saaie docu en dat komt door de verhalen van die oude soldaten. Bij de Making off viel het kwartje dat het gaat om oude interviews uit de jaren 60. Erg mooi om deze verhalen te koppelen aan de beelden.
Kondoro
-
- 11075 berichten
- 2653 stemmen
“Hi, mum.”
De eerste wereldoorlog is niet gelijk de oorlog waar ik heel veel interesse in kan leggen, ik persoonlijk ben meer geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog en kijk daar ook veel informatieve en speelfilms over. Al lijkt de eerste wereldoorlog nu wel meer in trek te komen, je kunt er niet om heen dat ook deze oorlog te bloederig was waarvan de soldaten zichzelf vaak genoeg afvroegen wat ze er nou precies deden. Ook deze oorlog zit vol met informatie, al was het meer landjepik en waren er niet zoveel bijkomende gebeurtenissen bij kijken zoals in de tweede wereldoorlog, wat het misschien wat minder interessant maakt in mijn ogen. Neemt niet weg dat deze oorlog minder belangrijk is en we deze totaal niet mogen vergeten, de slachtvelden zijn in mijn ogen meer beangstigend te noemen en ook de strijd is bitter en keihard, wat ook deze documentaire laat zien.
‘Peter Jackson’ laat zien dat hij buiten het regisseren van geweldige speelfilms ook gevoel heeft om ons informatief te bereiken en dingen bij te leren, wetende dat het ook een kleine ode is naar zijn opa die heeft gevochten in deze oorlog (wat je regelmatig hoorde in interviews en ook op het einde voorbij zag komen). De film is in restauratie fantastisch naar buiten gekomen, eerst de stuk beelden en een soort van ontmoeting die we in de huidige stijl van zwart wit zien waarna later de film ingekleurd word en er geluidseffecten overheen worden geplaatst, waardoor de film erg realistisch overkomt en het zelfs makkelijker word om naar te kijken. Toch moet ik zelf wel eerlijk bekennen dat ik door het begin heen moest komen en het niet heel interessant vond, het rekruteren van nieuwe soldaten is niet zo bijzonder, het levensverhaal daar achter tevens wel waar in ook gezegd wordt dat men zich bijna gedwongen voelden om zich aan te melden aangezien al hun vrienden ook het leger in gingen, ondanks dat ze zeventien of soms zelfs jonger waren, wat niet mocht. Na de ontmoeting komt eigenlijk de bittere strijd naar boven en word de documentaire interessanter maar ook aangrijpender.
De beelden van de strijd zijn keihard, lijken worden veel in beeld gebracht en de gruwelijke scenario’s zijn er uit op te lezen. Uit elkaar geschoten gezichten, ledenmaten die omgedraaid zitten, veel bloed en gruwel daar ontkom je totaal niet aan. Het is wel dat realistische beeld wat de film daarmee aankon tonen, dat deze oorlog smerig en keihard was. We zien het uiteraard vanuit het Britse perspectief, omdat de film ook uiteraard gemaakt is door hen. Toch wordt er met enig lof over de Duitsers gesproken, die ook keihard konden vechten maar eenmaal in gesprek erg aardig bleken, het zijn net mensen.
Ik las dat de insprekers van deze film al uit de jaren zestig kwamen, tenminste die voicememo’s. Knap werk om die dan zo echt te laten overkomen op de gebruikte scénes. Voor de rest een knappe docu met een goed kijkje in de oorlog, veel heftige beelden en een ruige tijd, respect naar alle soldaten die toen zijn omgekomen en gevochten hebben!
4.0*
The Oceanic Six
-
- 59973 berichten
- 4011 stemmen
‘Peter Jackson’ laat zien dat...
Vanwaar de haakjes?
Kondoro
-
- 11075 berichten
- 2653 stemmen
Zo tag ik vaak de namen in mijn meningen, zit verder niet iets achter.
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
Zeer indrukwekkende docu, damn! Zeker ook omdat het een keer geen WWII betreft.
Ik zou zo alleen zo graag ook eens de andere kant van het verhaal willen horen, maar dat is helaas nog steeds toch wel een taboe. Britse soldaten zijn goed en Sjermans zijn fout.
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
“Hi, mum.”
De eerste wereldoorlog is niet gelijk de oorlog waar ik heel veel interesse in kan leggen, ik persoonlijk ben meer geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog en kijk daar ook veel informatieve en speelfilms over.
‘Probleem’ van cultuur in NL. Wij kennen geen geschiedenis omtrent WO I. Is ook geen kritiek ofzo maar dit is natuurlijk een puur opvoedkundig dingetje.
Ik ben zelf jaren geleden ‘het groter geheel’ gaan zien door mijn interesse in geschiedenis. En nee dan bedoel ik niet de schoolboeken geschiedenis (gaap).
Het begint al veel eerder, maar als je eenmaal de gescheidens ervoor ook snapt en daar interesse in hebt dan zie je dat de WO I eigenlijk zo enorm veel interessanter en belangrijker is.
mcdaktari
-
- 6558 berichten
- 0 stemmen
‘Probleem’ van cultuur in NL. Wij kennen geen geschiedenis omtrent WO I. Is ook geen kritiek ofzo maar dit is natuurlijk een puur opvoedkundig dingetje.
Ik ben zelf jaren geleden ‘het groter geheel’ gaan zien door mijn interesse in geschiedenis. En nee dan bedoel ik niet de schoolboeken geschiedenis (gaap).
Het begint al veel eerder, maar als je eenmaal de gescheidens ervoor ook snapt en daar interesse in hebt dan zie je dat de WO I eigenlijk zo enorm veel interessanter en belangrijker is.
Ja daar heb je wel een punt, nu dat je het zegt. We weten in verhouding eigenlijk vrij weinig van de eerste WO in verhouding met WOII
Sergio Leone
-
- 4181 berichten
- 2860 stemmen
Redelijk.
Het uitgangspunt is leuk, de uitwerking ervan wisselend. Sommige ingekleurde stukjes, zoals de eerste overgang, zien er formidabel uit. Andere stukjes ogen dan weer gekunsteld, alsof het door de eerste de beste app voor inkleuren is gegaan. Hoe dan ook heeft het originele zwart-wit een zekere echtheid, een zekere charme, dat niet verbeterd kan worden.
De keuze om er geen klassieke voice-over onder te steken, maar wel de echte verhalen van oud-strijders, is bewonderenswaardig. Alleen is less soms more, en de gruwel van de Eerste Wereldoorlog had nog wat harder binnen gekomen met iets minder gebabbel en wat meer stilte.
3
eRCee
-
- 13384 berichten
- 1936 stemmen
Wat ik me nog afvroeg: is het niet mogelijk om de beelden van minder dan 24 frames per seconde digitaal naar een normale snelheid te brengen? (Of ze eerst met een projector af te spelen die met een lage fps werkt o.i.d.?)
Dit kan blijkbaar makkelijk, want er zijn tientallen youtube filmpjes met oud beeldmateriaal dat naar 60 fps is opgetuned. Dan ziet het bewegingspatroon er gewoon vloeiend uit. Zie bijvoorbeeld het kanaal van NASS. Gek dat Jackson dit ook niet gebruikt heeft.
filmfan0511
-
- 1013 berichten
- 1038 stemmen
Goede documentaire van Peter Jackson, maar niet zonder minpuntjes. Het ingekleurde beeldmateriaal is een keuze die niet goed uitpakt. Ik weet niet wat Jacksons beweegreden hiervoor was, maar hij had beter voor het originele zwart-wit gekozen. Dat zou zowel de authenticiteit als de kwaliteit ten goede gekomen zijn, want het eerste halfuurtje in zwart-wit was gewoon prima op dat vlak. Een ander minder punt vind ik dat de docu maar een heel nauwe of beperkte presentatie van de gebeurtenissen geeft; het is uitsluitend Brits-gericht (en ja, die keuze snap ik natuurlijk wel, maar toch), en andere locaties of landen of gebeurtenissen/ontwikkelingen blijven achterwege. Nogmaals, een logische keuze langs Jackson z'n kant, maar een documentaire mag van mij wel iets informatiever en uitgebreider zijn. Het ligt misschien in Jacksons aard, maar hij lijkt er af en toe meer een narratief met begin, midden en spectaculair einde van te willen maken.
Dat terzijde, zijn er vele goede zaken. Dat het over de loopgravenstrijd van WO I gaat is al verfrissend op zich (in plaats van de meer belichte WO II), de commentaren van de soldaten zijn ontzettend interessant, inzichtelijk, schrijnend, etc., en er komt zeker wel wat interessante info voorbij, vooral over kleinere zaken zoals hoe het er achter de linie aan toe ging. En het absoluut onmenselijke en vreselijke van deze periode dringt op vele momenten goed door. Zeker wel een aanrader dus, en ook helemaal niet hoogdrempelig voor wie zich daardoor zou laten tegenhouden.
AGE-411
-
- 10286 berichten
- 733 stemmen
Ja daar heb je wel een punt, nu dat je het zegt. We weten in verhouding eigenlijk vrij weinig van de eerste WO in verhouding met WOII
In Vlaanderen is dat wel omgekeerd. Reeds van in de lagere school krijg je de herinnering aan WO1 er in gelepeld. Elk jaar rond wapenstilstand kwam dit terug in de lessen. We deden schoolexcursies naar de Menenpoort, de begraafplaatsen, de ijzertoren in Diksmuide, etc.
WO2 kwam eigenlijk weinig terug in school.
Dat heeft er met te maken dat WO1 een grote impact had op de bevolking, en dit voor vele decennia. De maatschappij was totaal ontwricht.
Wereldoorlog 2 duurde in 1940 maar 18 dagen. De Duitsers waren ook veel gedisciplineerder dan in 1914. Geen grootschalige moordpartijen en verkrachtingen op onschuldige burgers, geen dorpen en steden die in puin gelegd werden, etc. Dat was in 1914 wel anders. Tegen Augustus 1940 hernam het gewone leven zich al en tegen kerstmis waren de meeste mannen al terug thuis.
Ook bij de bevrijding is amper een schot gelost. De Duitsers trokken zich sneller terug dan de geallieerden konden oprukken. Op enkele dagen was quasi het hele land in geallieerde handen.
In 1918 was dat wel anders. Na 100 dagen vechten was amper 1 provincie bevrijdt. West-Vlaanderen was quasi volledig vernietigd.
Wat ook mee speelt: In 1918 werd het land bevrijdt door eigen soldaten, terwijl dat in 1944 buitenlanders waren (Op enkele vrijwilligers na in buitenlandse loondienst).
--
Wat deze film betreft heb ik wel respect voor de manier waarop het allemaal in mekaar steekt. Ingekleurd en voorzien van klank. Ik mis echter een naam en een gezicht bij de vertellers.
Ook wat meer duiding bij de beelden ontbreekt: Waar zijn ze genomen? Bij welke slag? Wat meer achtergrondinformatie had gemogen.
Vandaar dat ik niet verder dan een 3,0. Het duurt allemaal een beetje te lang.
mcdaktari
-
- 6558 berichten
- 0 stemmen
AGE-411 Ja dat is toch anders dan hier bij ons. Nederland is van 40 tot 45 bezet door de Duitsers en de bevrijding duurde zo'n 8 maanden. En zeker toen ik op de lagere school zat kwam dat nog regelmatig ter sprake. Zelfs nu nog zie je dat er in Nederland regelmatig films over de 2e wereld oorlog gemaakt worden. Ik ken zelfs geen NL film die over WW1 gaat. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat NL in WW1 neutraal was, neem ik aan.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Redelijk goede documentaire over de Eerste Wereldoorlog, die vooral is samengesteld uit oude foto's en filmfragmenten.
De beelden zijn evenwel mooi gerestaureerd en vele ook ingekleurd.
Het toont de oorlog van zijn gruwelijkste kant, rottende paarden lijken alom, maar niet alleen paarden !!
Gevoelige kijkers zijn dus gewaarschuwd.
Phantasy
-
- 61 berichten
- 51 stemmen
Niet verkeerd. Zelf had ik meer actie verwacht en minder de 'talk rol', maar hij stelde zeker niet teleur. Sommige scènes waren keurig realistisch, gruwelijk overgebracht. Wel vond ik spijtig dat bijna uitsluitend alleen het Engelse perspectief naar voren kwam. Graag had ik ook vanuit het Duitse perspectief naar deze oorlog gekeken. Helaas verslapte mijn aandacht en concentratie wel af en toe. De achtergrondinformatie en bijbehorende (politieke) context werd goed toegelicht.
3.5/5
Antonev
-
- 1718 berichten
- 1141 stemmen
AGE-411 Ja dat is toch anders dan hier bij ons. Nederland is van 40 tot 45 bezet door de Duitsers en de bevrijding duurde zo'n 8 maanden. En zeker toen ik op de lagere school zat kwam dat nog regelmatig ter sprake. Zelfs nu nog zie je dat er in Nederland regelmatig films over de 2e wereld oorlog gemaakt worden. Ik ken zelfs geen NL film die over WW1 gaat. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat NL in WW1 neutraal was, neem ik aan.
Betreffende gevechtshandelingen op Nederlands grondgebied gedurende WW1 valt er bijzonder weinig te putten. Politiek en humanitair gezien gebeurde er echter wel het een en ander wat een film zou kunnen rechtvaardigen. Wat te denken van de vluchtelingen stromen vanuit België en de opvang van vele duizenden Belgen. Of het asiel wat de Duitse Keizer in Nederland kreeg. Nederland was tevens een broeinest van smokkel en voor spionage, met Mata Hari als een van de bekendste gevallen. Zo zijn er nog tal van onderwerpen uit het WW1 era waar een film over geschoten kan worden.
Over Mata Hari bestaan er al enkele films voor zover ik weet. Betreffende de rest, geen idee.
mcdaktari
-
- 6558 berichten
- 0 stemmen
Betreffende gevechtshandelingen op Nederlands grondgebied gedurende WW1 valt er bijzonder weinig te putten. Politiek en humanitair gezien gebeurde er echter wel het een en ander wat een film zou kunnen rechtvaardigen. Wat te denken van de vluchtelingen stromen vanuit België en de opvang van vele duizenden Belgen. Of het asiel wat de Duitse Keizer in Nederland kreeg. Nederland was tevens een broeinest van smokkel en voor spionage, met Mata Hari als een van de bekendste gevallen. Zo zijn er nog tal van onderwerpen uit het WW1 era waar een film over geschoten kan worden.
Over Mata Hari bestaan er al enkele films voor zover ik weet. Betreffende de rest, geen idee.
Ja die voorbeelden die je opnoemt zou inderdaad verfilmd kunnen worden, maar het feit blijft dat er gewoon heel weinig NL films zijn over WW1
Robi
-
- 2410 berichten
- 2470 stemmen
Indrukwekkende documentaire over hoe het er aan toeging als Engelse soldaat in de eerste wereldoorlog. Mooi gedaan met originele (ingekleurde) beelden en commentaar van de soldaten die het hebben meegemaakt. Het is vooral indrukwekkend omdat het onderwerp zo indrukwekkend is en duidelijk in beeld gebracht is. Als film / documentaire voegt het niet veel toe aan wat er al over bekend was. Maar het is allemaal wel mooi (digitaal) gedaan.
Gerelateerd nieuws
WOI-documentaire 'They Shall Not Grow Old' van Peter Jackson woensdag op Veronica
De indrukwekkendste documentaires op de Nederlandse streamingdiensten
Bekijk ook
The Dawn Wall
Documentaire / Avontuur, 2017
20 reacties
Free Solo
Documentaire / Sport, 2018
83 reacties
Apollo 11
Documentaire / Historisch, 2019
78 reacties
Limonádový Joe aneb Konská Opera
Komedie / Western, 1964
23 reacties
Stan & Ollie
Biografie / Komedie, 2018
112 reacties
Father Soldier Son
Documentaire / Oorlog, 2020
5 reacties
Gerelateerde tags
eerste wereldoorlogtrenches3djaren 10trench warfarearmistice day
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.