They Shall Not Grow Old (2018)

Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Peter Jackson

Honderd jaar na de Eerste Wereldoorlog weet men veel over de gruwelijke impact die het gehad heeft op de soldaten, met name de omvang van het aantal slachtoffers, waardoor een toekomstige generatie is weggevaagd. Peter Jackson geeft met 'They Shall Not Grow Old' een nieuw inzicht op de menselijke ervaring van het leven aan het front. Oude beelden uit archieven van oorlogsmusea zijn digitaal bewerkt en ingekleurd, waardoor men het akelige gevoel heeft dat de beelden recentelijk zijn opgenomen.

• Vanaf 11 april in de bioscoop
  • gisteren om 01:15 uur op TV (BBC2)

avatar van Basto
Indrukwekkend, heftig en hartverscheurend.

Bijzondere kijkervaring in 3D.

avatar van HK Senator
Mooi, indrukwekkend en heftig. Wel iets te lang. De voice-overs gaan op een gegeven moment wel vervelen. De beelden zeggen genoeg.

Bij het zien van de filmtitel "They Shall Not Grow Old", moest ik gelijk denken aan het liedje "...For Victory" van death-metalband Bolt Thrower, waarin deze zin ook in voorkomt (na circa 4 minuten) en deze zin is natuurlijk afkomstig van het gedicht "Ode of Remembrance" uit 1914.

Deze Documentaire / Historisch film is inderdaad wat aan de lange kant, maar het geheel is wel fraai verfilmd, waarin o.a. honderd jaar oude beelden met nieuwe digitale technieken zijn ingekleurd (vanaf de 25e minuut). De film is voorzien van commentaar door veteranen uit de jaren zeventig en tachtig en dat maakt soms best indruk, ondanks dat je alleen hun stemmen hoort.

Dat deze film is geregisseerd door Peter Jackson (vooral natuurlijk bekend van de "Lord of the Rings" trilogie) is natuurlijk best apart (hij werd daarvoor overigens gevraagd door het "Imperial War Museum") en het doel van Peter Jackson met deze film is, om de mannen uit het verleden trekken en hun een menselijk gezicht geven, zodat een hedendaags publiek weer kennis met hun kan maken en eerlijk gezegd is hij daar best goed in geslaagd.

avatar van mcdaktari
Dit ziet er wel heel indrukwekkend uit. Nog niet gezien maar dat gaat morgenmiddag gebeuren. Eindelijk weer eens een film van Peter Jackson, het is dan wel een documentaire, maar wat ik zo van de trailer zag belooft het wel iets speciaals te worden met die ouwe opnames die ingekleurd zijn en er ook nog behoorlijk haarscherp uitzien. Heel veel zin in.

avatar van des1
Sjittes... waarom zo laat?