They Shall Not Grow Old (2018)

Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Peter Jackson

Honderd jaar na de Eerste Wereldoorlog weet men veel over de gruwelijke impact die het gehad heeft op de soldaten, met name de omvang van het aantal slachtoffers, waardoor een toekomstige generatie is weggevaagd. Peter Jackson geeft met 'They Shall Not Grow Old' een nieuw inzicht op de menselijke ervaring van het leven aan het front. Oude beelden uit archieven van oorlogsmusea zijn digitaal bewerkt en ingekleurd, waardoor men het akelige gevoel heeft dat de beelden recentelijk zijn opgenomen.

avatar van KamikazeTme
mooie en indrukwekkende beelden van een unieke film/docu. Wel vind ik dat er soms te lang over bepaalde onderwerpen werd verteld.

avatar van Drs. DAJA
Ik vond die ‘restauratie’ eigenlijk meer kwaad dan goed doen. De noice-reduction zorgt voor een beeld vol zweempjes, de lokaal toegepaste sharpening voelt qua scherpte gek, dan alle kleuren, achtergronden, explosies en gezichten die er in geshopt zijn (althans dat neem ik aan, er gaat veel mis qua perspectieven en verhoudingen) geven mij meer het idee dat ik naar een knip- en plakplaatje aan het kijken ben dan naar film. De essentie, een reconstructie van hoe het voor de soldaten was, is imposant en volgens mij ook belangrijk om te hebben. Verder vond ik de documentaire-vertel taal heel erg een-op-een (plaatje/praatje) waardoor ik zelfs een stuk in de bioscoop heb geslapen.

Erg interessant.

-Het begin vond ik eerst mooi, maar het duurde te lang.
-Dit kan aan mij liggen, maar ik was enigszins vergeten hoe de 1e wo begon. Ik hoopte dat dit ook nog even vertelt werd aan het begin. Het is uiteraard algemene kennis, maar was bij mij een beetje weggezakt.
Iets meer informatie hierover was fijn geweest.

Verder; ontroerend en rakend.

Op TV is nu elke dinsdagavond - helaas heel laat - de internationale documentaireserie 14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog waarin hetzelfde verhaal wordt verteld als in Jackson's film maar dan door middel van dagboekfragmenten en gedramatiseerde scenes en uitgesmeerd over 9 x 53 minuten waardoor alle aspecten aan bod kunnen komen:
14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog - VPRO

Het is opnieuw buitengewoon indrukwekkend. Ik weet niet of de documentaireserie op MM opgenomen zou moeten worden, maar in dat geval zou ik de serie zeker zo hoog willen scoren als Jackson's film (dus 4 1/2 of 5 sterren).

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Knap gemaakte documentaire, goed gemaakt, je ziet niet dat het meer dan 100 jaar oude beelden zijn.

avatar van Leland Palmer
Ik had hier echt veel meer van verwacht. 90 minuten lang kijken naar een stel zwakzinnigen. Dat zal te maken hebben met evolutie en de rare editing / ''neppe'' opvulling van de gezichten en de restauratie an sich. Leuk idee Jackson, maar toch wat dubieus. En dat radio gelul werd al snel vervelend. Vond er niks aan.

avatar van MarcellaLibra
Deze heeft me echt gegrepen. Sowieso een onderwerp wat me enorm fascineert. De rauwheid en realiteit van de 1e wereldoorlog wordt enorm confronterend in beeld gebracht, je moet er tegen kunnen. Ik vind het een zeer heftige, intense en aangrijpende kijkervaring en heb inmiddels ook de dvd aangeschaft. Meesterwerk.

avatar van Capablanca
Rauw en confronterend, de personen komen erg dichtbij.

Men kon hier imo toch meer mee gedaan hebben. De vertelstijl is zodanig monotoon dat je de "Shell shock" helemaal mist als kijker. Ik vond het verder ook een gemiste kans om de historische/politieke achtergrond even mee te geven, dat is misschien niet de bedoeling van deze docu maar het had wel de bijna e book achtige vertelling kunnen breken.

Goeie documentaire die volledig bestaat uit opgeschoond en grotendeels ingekleurd archiefmateriaal. Echter zorgen die ingekleurde beelden eerder voor een grotere afstandelijkheid vergeleken met de originele zwart//wit beelden. Desalniettemin komen er een aantal indrukwekkende verhalen en beelden voorbij. Het wordt op een gegeven moment wel wat eentonig.

avatar van El ralpho
Verplichte kost

They Shall Not Grow Old geeft de eerste wereldoorlog een uniek gezicht door beelden van deze oorlog zo natuurgetrouw mogelijk in te kleuren én ook aan te vullen met de juiste geluiden die later ingebracht zijn. Hierbij gaan de makers tot het uiterste om alle beelden en geluiden zo natuurgetrouw mogelijk op de kijker over te laten komen. Het mag dan wel niet de real deal zijn, dichterbij dan dit kan je als regisseur en documentairemaker niet bij de realiteit komen. Het feit dat Peter Jackson dit überhaupt al geprobeerd heeft en tot dit resultaat heeft weten te komen met beelden van meer dan 100 jaar oud, is niet minder dan indrukwekkend te noemen. Ik raad kijkers aan om voor aanvang de volgende korte making of te checken: How Lord of the Rings director brought colour to WW1 - BBC - YouTube. Deze zorgt ervoor dat je kijkervaring nog meer impact krijgt.

Persoonlijk heb ik mij nooit erg verdiept in de geschiedenis van deze oorlog. Tijdens geschiedenisles op de middelbare school ging het veel meer over de tweede wereldoorlog, wat vermoedelijk ook kwam doordat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal gebleven is. Films als 1917 doen hun best om mensen een beeld te geven hoe het er tijdens de grote oorlog aan toe ging, maar het is nooit hetzelfde als wanneer je zelf ook originele beelden van de oorlog terug ziet. Feitelijk gezien zijn dit geen originele beelden, omdat deze gefingeerd zijn, maar wanneer dit gedaan is om de beelden beter te maken zodat men meer details van de eerste wereldoorlog mee kan krijgen kan ik dit alleen maar toejuichen.

Op mij heeft deze documentaire namelijk een diepe indruk achtergelaten. Door puur de focus te leggen op de ervaringen vanuit de soldaten zelf en hen hier ook zelf over te horen vertellen, in combinatie met de gerestaureerde beelden, zorgden er namelijk voor dat de grote oorlog veel meer bij mij begon te leven. Deze docu laat je zonder opsmuk zien hoe het leven van een soldaat in deze tijd moet zijn geweest en brengt een diepere dimensie met zich mee omdat je weet dat je hier naar echte soldaten zit te kijken i.p.v. naar een groep acteurs. Dit brengt eveneens een soort van rauwheid met zich mee, en al helemaal op het moment dat je beelden van gesneuvelde soldaten in je gezicht geduwd krijgt. Mij bracht het een brok in mijn keel, want ook al weet je rationeel gezien wel dat iedere oorlog slachtoffers maakt, is de lijken met eigen ogen zien, weer een heel ander verhaal. Wat mij betreft is deze documentaire verplichte kost voor iedereen.

De film begon voor mij pas toen het kleur werd. Het is een beetje een saaie docu en dat komt door de verhalen van die oude soldaten. Bij de Making off viel het kwartje dat het gaat om oude interviews uit de jaren 60. Erg mooi om deze verhalen te koppelen aan de beelden.