They Shall Not Grow Old (2018)

Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Peter Jackson

Honderd jaar na de Eerste Wereldoorlog weet men veel over de gruwelijke impact die het gehad heeft op de soldaten, met name de omvang van het aantal slachtoffers, waardoor een toekomstige generatie is weggevaagd. Peter Jackson geeft met 'They Shall Not Grow Old' een nieuw inzicht op de menselijke ervaring van het leven aan het front. Oude beelden uit archieven van oorlogsmusea zijn digitaal bewerkt en ingekleurd, waardoor men het akelige gevoel heeft dat de beelden recentelijk zijn opgenomen.

avatar van KamikazeTme
mooie en indrukwekkende beelden van een unieke film/docu. Wel vind ik dat er soms te lang over bepaalde onderwerpen werd verteld.

avatar van Drs. DAJA
Ik vond die ‘restauratie’ eigenlijk meer kwaad dan goed doen. De noice-reduction zorgt voor een beeld vol zweempjes, de lokaal toegepaste sharpening voelt qua scherpte gek, dan alle kleuren, achtergronden, explosies en gezichten die er in geshopt zijn (althans dat neem ik aan, er gaat veel mis qua perspectieven en verhoudingen) geven mij meer het idee dat ik naar een knip- en plakplaatje aan het kijken ben dan naar film. De essentie, een reconstructie van hoe het voor de soldaten was, is imposant en volgens mij ook belangrijk om te hebben. Verder vond ik de documentaire-vertel taal heel erg een-op-een (plaatje/praatje) waardoor ik zelfs een stuk in de bioscoop heb geslapen.

Erg interessant.

-Het begin vond ik eerst mooi, maar het duurde te lang.
-Dit kan aan mij liggen, maar ik was enigszins vergeten hoe de 1e wo begon. Ik hoopte dat dit ook nog even vertelt werd aan het begin. Het is uiteraard algemene kennis, maar was bij mij een beetje weggezakt.
Iets meer informatie hierover was fijn geweest.

Verder; ontroerend en rakend.

Op TV is nu elke dinsdagavond - helaas heel laat - de internationale documentaireserie 14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog waarin hetzelfde verhaal wordt verteld als in Jackson's film maar dan door middel van dagboekfragmenten en gedramatiseerde scenes en uitgesmeerd over 9 x 53 minuten waardoor alle aspecten aan bod kunnen komen:
14-18, Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog - VPRO

Het is opnieuw buitengewoon indrukwekkend. Ik weet niet of de documentaireserie op MM opgenomen zou moeten worden, maar in dat geval zou ik de serie zeker zo hoog willen scoren als Jackson's film (dus 4 1/2 of 5 sterren).

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Knap gemaakte documentaire, goed gemaakt, je ziet niet dat het meer dan 100 jaar oude beelden zijn.

avatar van HarmJanStegenga
Ik had hier echt veel meer van verwacht. 90 minuten lang kijken naar een stel zwakzinnigen. Dat zal te maken hebben met evolutie en de rare editing / ''neppe'' opvulling van de gezichten en de restauratie an sich. Leuk idee Jackson, maar toch wat dubieus. En dat radio gelul werd al snel vervelend. Vond er niks aan.

avatar van MarcellaLibra
Deze heeft me echt gegrepen. Sowieso een onderwerp wat me enorm fascineert. De rauwheid en realiteit van de 1e wereldoorlog wordt enorm confronterend in beeld gebracht, je moet er tegen kunnen. Ik vind het een zeer heftige, intense en aangrijpende kijkervaring en heb inmiddels ook de dvd aangeschaft. Meesterwerk.

avatar van Capablanca
Rauw en confronterend, de personen komen erg dichtbij.