They Shall Not Grow Old (2018)

Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Peter Jackson

Honderd jaar na de Eerste Wereldoorlog weet men veel over de gruwelijke impact die het gehad heeft op de soldaten, met name de omvang van het aantal slachtoffers, waardoor een toekomstige generatie is weggevaagd. Peter Jackson geeft met 'They Shall Not Grow Old' een nieuw inzicht op de menselijke ervaring van het leven aan het front. Oude beelden uit archieven van oorlogsmusea zijn digitaal bewerkt en ingekleurd, waardoor men het akelige gevoel heeft dat de beelden recentelijk zijn opgenomen.

avatar van JohnWilliams
Interessant, ik heb al een tijd niets van Jackson gehoord.

avatar van zoutzak
Zeer benieuwd!

Heb net een stukje ervan op de televisie gezien, erg goed gemaakt.

avatar van skinny_tie
Warner Bros. verwerft wereldwijde distributierechten.

Warner Bros Acquires Peter Jackson’s WWI Documentary ‘They Shall Not Grow Old’ After BFI London Film Fest Premiere - Deadline

skinny_tie schreef:
Warner Bros. verwerft wereldwijde distributierechten.

"The next move will be to figure out how to launch the film theatrically around the world, most likely before year’s end."

Wordt morgen uitgezonden op BBC2!

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond ja, kijk er erg naar uit om dit te gaan zien!

Zwart-witte wereldoorlog krijgt kleur - NRC

avatar van Lovelyboy
Erg benieuwd. Eerst tien minuten gezien, de rest opgenomen.

avatar van depri83
Indrukwekkend.
De originele beelden riepen bij mij toch nog altijd een soort van slapstick-achtig gevoel op, dat is er met
deze bewerking wel uit.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Indrukwekkend is ook mijn eerste reactie. Op het moment dat de beelden in kleur verschijnen wordt het bijna hyperrealistisch waardoor het filmisch aandeed, het was alsof mijn brein het nog niet kon bevatten dat het authentiek was.

Een verdedigbare keuze van de makers om oude interviews van veteranen te gebruiken als audio-commentaar, maar ik vond het wat veel. Er is een continue stroom van woorden, terwijl de beelden zelf vaak al genoeg zeiden, en het was soms wat gezocht om commentaar te horen wat dan bij de beelden past. Ook vond ik het jammer dat alleen het Brits-Duitse front werd getoond.

Doet weinig af aan deze documentaire die de soldaten van de Grote Oorlog een gezicht geeft. Knap werk van Jackson, ben benieuwd of het project een vervolg krijgt.

avatar van the hustler

De beelden zijn prachtig gerestaureerd en ingekleurd, maar het akelig gevoel dat de beelden recentelijk opgenomen zouden zijn krijg je natuurlijk nooit. Alleen aan de snorren van de soldaten kun je al zien dat we in een andere tijd zitten. Oude uitrusting en geweren, kanonnen die door paarden voortgesleept worden, tanks die op speelgoeddoosjes lijken: niets suggereert dat het vrij nieuwe beelden zouden kunnen zijn. Aan het kleurenpalet zie je ook direct dat het slechts ingekleurde beelden zijn en ook de beeldscherpte is natuurlijk lager dan die we met huidige maatstaven gewoon zijn.

De docu is in 3 delen:
1. Training militairen. Zwart-wit, niet gerestaureerd, klein beeldformaat
Toen dacht ik: zit ik hier wel naar de juiste documentaire te kijken, die was toch in kleur met beter beeld?

2. De loopgravenoorlog in België vanuit Brits perspectief. Ingekleurd, breedbeeld
Veruit het grootste en sterkste deel van de docu. De hele film door vertellen vele oud-strijders korte verhalen of anekdotes die min of meer bij de beelden aansluiten.

3. Na de oorlog. Zwart-wit, klein beeldformaat
Korte afsluiter. De soldaten die terugkeerden werden weinig of niet gewaardeerd.

Zeer goed gemaakte documentaire, maar met slechts een beperkte kijk op Wereldoorlog 1.
Het gaat enkel over de Britten die in de loopgraven op de Duitsers schoten.

avatar van Lovelyboy
De film heeft een normale aanloop. Gewone zwart/wit beelden, de standaard beelden van de mensen in Engeland op straat en vervolgens de oproep voor het front en de mannen die daar lachend gehoor aan geven. Het heldenachtig beeld van de jonge mannen die niet naar een oorlog gaan maar op avontuur doet zich weer eer aan, net als in EM Remarque's 'Van het westelijk front geen nieuws' en de beide verfilmingen. Oorlog is immers als een jongensboek met alleen maar helden.
De training volgt en in die zin de oversteek en de eerste schreden in Frankrijk, nog steeds in zwart/wit overigens. Tot op heden alles gewoon. Maar dan...een plotselinge overgang van vlekkerig, schokkerig beelden, noem ze eigenlijk maar onpersoonlijk, naar herkenbare mensen, die in de lens staren, iets tegen een kameraad staren. Een bijna onwerkelijk realisme doet zijn intreden en doet mij naar adem happen. Wat ontzettend goed gemaakt. Alsof je naar recent gemaakt film over WO1 kijkt.

Het vervolg van de film gaat over de catastrofe rond De slag om de Somme die de eerste dagen in een grote tragedie uitdraaide door slechte tactiek en slechte keuzes. En vervolgens de gewonden, de Duitsers en hoe de Britten daar tegen aankeken en de thuiskomst en wat daar in die zin misging. Uiteraard begrepen de mensen totaal niet wat deze mannen hadden meegemaakt en hoe daar me om te gaan en dan werden ze ook nog eens gediscrimineerd voor banen voor een mij onbekende reden.

Dat Den Groten Oorlog een gigantisch nationaal trauma is bij de Engelsen en veel meer leeft dan WO2 moge duidelijk zijn. Niet alleen de verliescijfers waren enorm, zeg maar gerust dat een complete generatie werd weggevaagd, maar ook de psychologische nasleep voor de mannen zelf.

Mooi beeld, werkelijk waar fan-tas-tisch mooi gemaakt! Adembenemend! De voor heen bewegende vlekken in het zwart wit die kolderiek voorbij stappen zijn opeens mensen geworden, die lachen, iets zeggen en een ziel hebben. Eén nadeel echter aan de docu/film de constante stroom van veteranenverslagen die opgedreund worden. Het is naast de beelden eigenlijk allemaal een beetje teveel. Ik ben gaandeweg ook opgehouden met luisteren maar me alleen nog gaan concentreren op de beelden.

avatar van Safri
Ik heb hem helaas gemist op de BBC. Iemand een idee wanneer deze in Nederland te zien zal zijn?

Safri schreef:

Kan je hem niet meer terugkijken? Ik weet nog nadat ik The Butterfly Effect gemist had hem in mijn TV-Gids terug kon vinden door terug in de gids te spoelen. Anders zal hij weleens een keer op een zender zoals NPO 2 of 3 komen.

Knap gemaakte, overduidelijk Britse, documentaire over de Grote Oorlog.
Beelden van de loopgraven en het slachtveld zijn indrukwekkend en wekken nagenoeg even veel afgrijzen op als deze van de concentratiekampen.
Belangrijk, verrassend en openbarend zijn toch wel de getuigenissen van hoe vanzelfsprekend men het vond om, éénmaal het land in oorlog, zich spontaan aan te melden om dit land te dienen.
Ook wel interessant zijn de getuigenissen over hoe er op het slagveld weinig werd nagedacht en hoe meningen over de vijand werden gevormd die niet uitsluitend negatief waren.
Eigenlijk geen documentaire die bovenal zit te kniezen over het leed - dat er natuurlijk zeker was - maar een breder beeld brengt van wat er echt leefde onder de manschappen.
Verrassend dat heel veel getuigenissen en anekdotes het geheel verzachten.
In het slot zit er nog een schitterende versie van het guitige "Mademoiselle from Armentiers, parlez-vous" (ouderen onder de gebruikers zullen het wel kennen) waarin een paar coupletten zitten die toch wel één en ander van deze film in zich houden, zoals
"I didn't care what came of me
So I went to join the infantry"
maar ook,
"You might forget the gas and shells
"But never forget the mademoiselles"

avatar van joolstein
Regisseur Peter Jackson heeft samen met Imperial War Museum en de BBC, als eerbetoon omdat het op 11 november precies 100 jaar geleden is dat de Eerste Wereldoorlog tot een eind kwam, de mannen die in de loopgravenoorlog vochten op indrukwekkende wijze tot leven gewekt. Het ziet er prachtig uit... in hoeverre je natuurlijk kan spreken van prachtig over deze soms gruwelijke beelden van de Grote Oorlog?

Met behulp van de nieuwste digitale technieken restaureerde hij archiefbeelden en plaatste hieronder geluidsopnames van interviews met veteranen uit de jaren zeventig en tachtig, die de oorlog dan ook aan den lijve hadden ondervonden. Deze mannen, jongens toen vaak nog, vertellen over de wreedheden, de zinloze slachtpartijen en de ontberingen, maar ook over de kameraadschap en de dagelijkse beslommeringen in de loopgraven. Daarnaast werden geluiden toegevoegd aan de stille film-beelden en lip-lezers werden ingeschakeld om te achterhalen wat de soldaten op de geluidloze beelden zeiden, waarna hun tekst door acteurs bij de beelden werd ingesproken.

Sommige beelden herkende ik uit de film The Battle of the Somme (1916). Echter waar deze film nogal gebukt ging onder slechte beelden. Is dat in deze film dus zeer sterk verbeterd. Het resultaat is een indrukwekkend historisch document!

avatar van mrklm
De aftiteling maakt duidelijk dat Peter Jackson zeer persoonlijke redenen had om de verantwoordelijkheid voor deze briljante documentaire, waarbij beelden van meer dan 100 jaar oud op indrukwekkende wijze zijn gerestaureerd, op zich te nemen. Die persoonlijke betrokkenheid is voelbaar in deze eerbiedige, zeer aangrijpende terugblik op The Great War. De benadering is simpel, maar effectief: de stemmen van oorlogsveteranen geven een diepe betekenis aan de schitterend gerestaureerde, nauwkeurig uitgekozen beelden. De geluid- en beeldkwaliteit is van een dusdanig niveau dat het werkelijk lijkt alsof ze recentelijk zijn opgenomen! Er is geen voice-over, ook geen muziek. Hier en daar maakt Jackson gebruik van geluidsmontage om de beelden iets meer tot leven te brengen, maar wat bijblijft is nuchterheid van de veteranen die enerzijds niet schromen om hun meest gruwelijke herinneringen te delen, anderzijds erkennen dat ze dit accepteerden als onderdeel van de strijd. Jackson laat de beelden voor zichzelf spreken, maar de keuze om alleen de beelden van het slagveld in kleur te tonen, is zeer effectief. Een monumentaal meesterwerk en een must voor iedereen met een fascinatie voor De Eerste Wereldoorlog en de toen heersende moraal.

avatar van skinny_tie
Shadowed schreef:
Daar had ik op ingezet, maar blijkt helaas niet te gelden voor buitenlandse zenders.

skinny_tie schreef:

Raar, geld dat dan niet voor Belgische zenders? The Butterfly Effect die ik destijds terug had gespoeld was op een Belgische zender. (Ik kom zelf uit Nederland dus)

Sterk.

Jackson stapt van splatterhorror naar Hollywood spektakel naar krachtige oorlogsdocu. Een van de betere (en weinige) docu's die ik dan ook heb gezien. Jackson zet een erg intense, verdrietige maar ook een mooie docu op het scherm.

Begon voor mij niet al te interessant, aangezien ik al zo'n beetje wist wat er aan het begin verteld werd. Daarna gaat de docu plots over in kleur en andere kunst en is het een stuk interessanter om te volgen, sommige momenten gaan dwars door je heen, en de beelden van de ontploffende landmijnen en granaten zijn erg intens.

De verhalen zijn ook meer dan boeiend om te volgen op sommige momenten, Jackson laat je eigenlijk haast niet ademhalen en alle feiten worden in een relatief korte speelduur wel flink voor je neus gedrukt. Een frisse benadering in het genre van documentaires.

Ik ben best onder de indruk hiervan, Jackson is een van mijn favorieten, en bewijst hiermee dus ook met dit genre overweg te kunnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mooi dat Peter Jackson deze grotendeels in Nederland vergeten oorlog zo tot leven weet te brengen. WO II spreekt ons hele land aan, maar tijdens WO I waren we neutraal en ging het grotendeels langs ons heen. Ik kan me ook herinneren dat ik op de middelbare school niet zo heel veel over die oorlog te horen kreeg, terwijl WO II wel alle aandacht kreeg. Die oorlog vind ik ook vele malen interessanter trouwens, maar dat is persoonlijk. Dat Jackson al die beelden heeft gerestaureerd en ook in wist te kleuren zorgt er wel voor dat deze wat vergeten oorlog volledig tot leven komt.

Jammer dat het eerste deel van de film niet in kleur werd getoond, maar dat was ook niet het meest boeiende deel. Het middenstuk, in kleur dus, toont de gruwelen van de oorlog en hoe de soldaten het hebben ervaren. Soms had ik net het idee of het gewoon acteerwerk was, zo echt kwam het over en je beseft dan nauwelijks dat je naar 100 jaar oude beelden zit te staren. De film blijft vrij sober, bombastisch wordt het nergens. Ergens is dat te prijzen, maar het zorgt er ook af en toe voor dat het een beetje droge materie is dat je voorgeschoteld krijgt. Toch is dit wel echt heel knap gemaakt en zou iedereen met een beetje historisch besef het ook moeten bekijken.

avatar van max cady
4 keer ben ik op missie geweest waarvan 2 keer naar Afghanistan en daar is écht wel een hoop gebeurt. Maar dit is wel wat anders uiteraard. Ons werd verteld wat er min of meer op het programma stond maar deze mannen romantiseerden de oorlog thuis nogal en dat bleek heel anders uit te pakken. Dat is natuurlijk niet het enige wat anders is want we leven in heel andere tijden. Maar er zijn ook dingen die altijd hetzelfde blijven zoals het kameraadschap en de humor én het normaal beginnen te vinden van dingen tijdens oorlog. De film is prachtig in (kleur) beeld gebracht en je had inderdaad het idee dat het kort geleden gefilmd was. Ik vond het jammer dat niet de hele film in kleur was omgezet al begrijp ik wel de keuze. Oorlog is kut en er zijn alleen maar verliezers. Trust me ...

avatar van Woland
Een documentaire die zeker wel de moeite waard is. Zeker het middenstuk, waar de historische beelden ingekleurd zijn (wat niet altijd even natuurlijk overkomt, maar soit) toont op interessante wijze het leven aan het front. Eigenlijk de hele film lang horen we oud-soldaten uit die tijd praten over hun tijd aldaar, over alle kleine herinneringen, de praktische kanten van het frontleven, het kameraadschap, maar natuurlijk ook de ellendige omstandigheden en het dood en verderf dat overal rondhing. Er wordt wel behoorlijk gefocust op de persoonlijke ervaringen aan het front, en dat gebeurt (zoals Ajax&Litmanen terecht opmerkte) op sobere wijze, waardoor het af en toe wat traag wordt. Alsnog was dit bijzonder interessant om gezien te hebben, en ik kan 'm ook zeker aanraden voor de historisch geïnteresseerden onder ons.

avatar van Koerok
De ingekleurde beelden zijn natuurlijk fantastisch. Toch had ik er nog meer van verwacht, want je blijft wel zien dat het oude beelden zijn. En bij DWDD tonen ze eigenlijk al de beelden met de beste kwaliteit. Desalniettemin wel prachtig gedaan natuurlijk door Peter Jackson.
Het commentaar onder de beelden is niet slecht verzonnen, maar gaandeweg de film begon het me minder te boeien. Dus als geheel vond ik het toch niet meer dan een 3,5.

avatar van IH88
They Shall Not Grow Old

Uitstekende documentaire van Peter Jackson. Een persoonlijk project voor de Nieuw-Zeelandse regisseur, en dat is er ook wel aan af te zien. They Shall Not Grow Old is een documentaire over en voor de overlevende en overleden soldaten van de Eerste Wereldoorlog, en hoe zij alle gruwelijkheden hebben ervaren. Zwart-wit beelden zijn van kleur voorzien, en het geeft een realistische sfeer. Ik vond het zelf een beetje overbodig, want de beelden en de geluiden zijn op zichzelf al authentiek en realistisch genoeg. En gruwelijk genoeg, want sommige beelden zullen op mijn netvlies gebeiteld blijven staan. Knap werk van Jackson.

Mooie documentaire. Een inkijk in het dagelijkse leven van een frontsoldaat, zonder meer.
Sterk eerste uur, daarna zakte het een beetje weg.

Leuk om eens te zien maar er zijn, naar mijn inziens, betere documentaires betreft WO1.

avatar van james_cameron
Meeslepende documentaire over de 1e wereldoorlog, fraai opgebouwd uit uniek archiefmateriaal en mooi ingesproken door een uitgebreide stemmencast. Wat dit echt doet uitsteken boven het maaiveld is het lange gedeelte halverwege de documentaire, waarbij het zwartwit archiefmateriaal haarscherp is hersteld en ingekleurd. Bij deze scenes verandert ook je manier van kijken en ga je direct meer op in de gebeurtenissen. Heel knap gedaan. Ook zonder deze geweldige gimmick is de documentaire de moeite waard, maar het extreem gedetailleerde restauratieproces maakt dit tot iets unieks.

avatar van missl
Mooie docu over de eerste wereldoorlog. Ik weet niet veel van de Eerste Wereldoorlog, dus deze verhalen en beelden waren erg interessant. Heftig wat die mannen allemaal meegemaakt hebben en Jackson maakt het heel persoonlijk, ook al zie je de mannen niet.

Vanaf 11 april in de bioscoop (Warner Bros)