Stan & Ollie (2018)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Biografie / Komedie

geregisseerd door Jon S. Baird
met Steve Coogan, John C. Reilly en Nina Arianda

Stan en Ollie, beter bekend als Laurel en Hardy, zijn het grootste komische duo dat Hollywood ooit gekend heeft. Met een gouden tijdperk op zak, besluit het duo jaren later hun triomfantelijke afscheidstournee te plannen in Groot-Brittannië en Ierland. Ondanks de druk die op hen ligt wegens een hectisch schema weten ze met de steun van hun echtgenotes hun status veilig te stellen bij het aanbiddende publiek.

Prima film, met het nodige respect gemaakt, oogt allemaal erg zorgvuldig. Het unieke van het komische duo komt er niet helemaal uit omdat de focus ligt op hun nadagen, anderzijds is het gelukkig ook geen weemoedige of trieste film geworden wat ook makkelijk zo had kunnen uitpakken. Coogan en Reilly zijn goed gekozen en goed getransformeerd, niets op aan te merken. Blijf wel stiekem hopen op een toekomstige betere film over hen, meer een echte biopic, die wat meer inzichtelijker maakt wat hen zo bijzonder maakte, zodat ik ze thuis kan uitleggen waarom ik al twintig jaar een beeldje van die twee in mijn huiskamer heb staan .

Ben van kindsbeen af fan van dit duo en keek derhalve hier heel erg naar uit. Eigenlijk ook
verbazend dat er nog niet eerder een film over ze is gemaakt. Hebben ze toch wel verdiend.
De keuze van een film over hun laatste jaren, op afscheidstournee in theaters, pakt hier
wonderwel uit. Met veel ontroerend drama. Over vriendschap en de liefde voor het vak.
Hardy hier trouwens opvallend enthousiast en meegaand, zelfs tot het uiterste. Ga er van
uit dat het een beetje waarheidsgetrouw is, want in hun hoogtijperiode wilde Hardy nog
weleens mopperen vanwege Stan Laurel's perfectionisme van tot vervelens toe scenes
over moeten doen.
En er valt ook genoeg te lachen, met name bij de uitvoering van hun 'herkenbare' sketches.
Met hier en daar ook verwijzingen naar hun films, o.a. The Music Box. De hoofdrolspelers,
met ook nog eens verbluffende gelijkenissen (Zelfs hun stemmen) acteren ook nog eens geweldig,
vooral Steve Coogan, tot in de finesses aldoor de persoon van Stan Laurel.
Een fijne Laurel & Hardy ervaring, gemaakt met respect voor deze twee ikonen van de
slapstick en de humor.

avatar van The Brain
Stan & Ollie vormden een ongeëvenaard komisch duo, waarbij Stan het brein was achter de grappen. Veel van de grappen lijken verschrikkelijk simpel maar zijn dat zeker niet. Zonder de juiste mimiek of timing zijn de grappen niet leuk. Hoe goed de acteurs in deze film ook zijn, je blijft kijken naar surrogates. Originele scenes worden indrukwekkend goed nagespeeld, toch blijft het bij mij bij een glimlach terwijl ik bij de echte Stan & Ollie meestal dubbel lag van het lachen.
Deze film belicht het einde van de carrière van Stan & Ollie, zeker geen lollig uitgangspunt, en de vriendschap tussen beide mannen. Dat ze als komisch duo twee handen op één buik waren wisten we al, anders waren ze niet zo goed. Helaas komt de buitengewone vriendschap die de mannen hadden voor mij niet erg uit de verf in deze film, terwijl dat blijkbaar juist wel het thema film schijnt te zijn.

Geplaagd door een beetje weemoed heb ik deze film over de nadagen van Stan Laurel en Oliver Hardy met de nodige nostalgische gevoelens bekeken. Steve Coogan en John C. Reilly zetten vooral qua mimiek levensechte vertolkingen neer van het grootste komische duo, dat het witte ooit voortbracht. In het verleden heb ik vaak tranen met tuiten gelachen om het geniale, o zo onnozele tweetal, dat met een simpel gebaar of een onzinnige opmerking een bioscoopzaal binnen de kortste keren helemaal in een deuk kreeg. Heerlijk om daaraan herinnerd te worden.
Hoog tijd derhalve om mijn “de Dikke en de Dunne”-collectie weer eens voor de dag te halen.

avatar van Filmkriebel
Puur acteergeweld in deze luchtige biografische film waarin de humor centraal staat zoals het hoort. Een degelijke hulde aan deze twee onnavolgbare artiesten ontbrak nog. Reilly en Coogan imiteren tot in de perfectie de bewegingen, tics van de komieken, en slagen in de moeilijke timing die de acts van hen vergt. Echt klasse. De film verhaalt over hun laatste jaren waarin ze een reeks shows in de UK brachten. Met hun tanende gezondheid en het besef dat hun tijd als komiek bijna voorbij is, proberen ze de mensen tot het eind te plezieren vanuit liefde voor hun vak... en de personages die ze vertolken.

Wij zijn allemaal zo doordrongen van de figuren Stan en Ollie, dat we haast vergeten dat er ook nog mensen zoals u en ik erachter zaten. Voor mij was het een openbaring om die (al is het slechts film) als burgers te zien. En ook daar vond ik de film nergens tekort doen: je ziet ze met hun echtgenotes, en hun eigen problemen bezig (vooral de Robin Hood parodie die nooit de dag zou zien toont de creatieve gedrevenheid van het paar) en dat is fijn om te zien.

Met heel veel weemoed en herinneringen naar deze film gekeken, wat een gevoelige confrontatie was het om te zien hoe deze twee wereld sterren hun carriere beeindigde.
Werkelijk grandioos is de gelijkenis van de Stan en Ollie die deze twee acteurs , Reilly en Coogan, neerzetten, prima casting en zorgvuldig gekozen!
Veel films van dit unieke duo gezien, herinneringen aan "een middagje naar de bios" samen met m'n tante naar " de dikke en de dunne" , zoals ze in de volksmond heette, in de Bio in Amsterdam om nooit te vergeten!
Ik ben inmiddels bijna 74 jaar en vraag mij vaak af in hoeverre mijn kleinkinderen Laurel & Hardy zullen er varen als Ik oude films van hun laat zien, zal dat binnenkort eens doen.
Voor mij persoonlijk, dit wereldberoemde duo heeft mij vele tranen van het lachen bezorgt, helaas ook in deze speelfilm over hen, maar ditmaal van verdriet hoe hun carriere eindigde.
De film is met veel liefde en inzet gemaakt, hoop dat de nazaten van Stan en Ollie, en vooral ook de vele fans er net zo over zullen denken!
De film heeft bij mij in Ieder geval een lach maar ook zeker een traan losgemaakt!
Een aanrader om te zien, STAN AND OLLIE nu in de bioscoop!

Een L&H fan, Dick van der Geld, Almere

avatar van danny84
Een uitstekende film, wat vooral komt door de acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Alsof ze het echt zijn. Veel humor, maar ook vooral een kijkje achter de schermen. Ook Stan en Oliver waren natuurlijk gewoon mensen met een privéleven!

avatar van Noodless
Prima biografische film die meer de nadruk legt op het privéleven van Laurel en Hardy dan op de humor.
Natuurlijk is de humor aanwezig bij dit legendarisch komisch duo, maar de film vertelt vooral het leven van beide heren vanaf 1953 om terug een comeback te maken. Helaas is de filmwereld in jaren 50 volledig veranderd en moeten ze zich vooral richten op theatervoorstellingen in Groot-Brittannië die geleidelijk aan een succes werden. Maar de druk en een hectisch schema zorgen voor gezondheidsproblemen bij Hardy.
De gelijkenis van Stan en Ollie, in de volksmond de dikke en de dunne, is sterk waarbij deze twee acteurs (Reilly en Coogan) overtuigende rollen neerzetten. Prima casting dus ! Deze film is een hulde aan dit komisch duo die na al die jaren mij nog steeds doen lachen met hun tics, onnozelheden, mimiek en hilarische situaties.
En niet te vergeten het geweldige leuke begin deuntje.... 7/10

De twee beste komieken die de wereld ooit heeft mogen aanschouwen en wat een vriendschap tussen die twee en wat zijn ze uitgebuit. Ze hebben er bijna niks aan over gehouden terwijl anno 2019 nog jaarlijks miljoenen aan het duo wordt verdiend. Dat vind ik in en in triest , ik hou gewoon van die twee heren en dat zal ik de rest van me leven blijven doen. O ja best wel goed weer gegeven door Steve Coogan en John C. Reilly

avatar van Brabants
Stan & Ollie is een film die door twee zeer goed acterende acteurs prima gestalte krijgt. Alles valt en staat met de casting om dit zo te kunnen interpreteren en tot uitvoering te brengen. Overigens is de uitspraak dat Laurel en Hardy de beste twee komieken waren natuurlijk ook wat te reduceren. Charlie Chaplin vond ik persoonlijk veel beter en wel de beste ter Wereld. Maar deze twee heren waren natuurlijk ook van onschatbare waarde.

aspro schreef:
...
een ding hoop ik dat de film ter zijner tijd op Blu-Ray uitgebracht zal worden.

In ons land komt er geen Blu-ray van. In Engeland bv wel: Stan and Ollie [Blu-ray]