Stan & Ollie (2018)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten
Biografie / Komedie

geregisseerd door Jon S. Baird
met Steve Coogan, John C. Reilly en Nina Arianda

Stan en Ollie, beter bekend als Laurel en Hardy, zijn het grootste komische duo dat Hollywood ooit gekend heeft. Met een gouden tijdperk op zak, besluit het duo jaren later hun triomfantelijke afscheidstournee te plannen in Groot-Brittannië en Ierland. Ondanks de druk die op hen ligt wegens een hectisch schema weten ze met de steun van hun echtgenotes hun status veilig te stellen bij het aanbiddende publiek.

Prima film, met het nodige respect gemaakt, oogt allemaal erg zorgvuldig. Het unieke van het komische duo komt er niet helemaal uit omdat de focus ligt op hun nadagen, anderzijds is het gelukkig ook geen weemoedige of trieste film geworden wat ook makkelijk zo had kunnen uitpakken. Coogan en Reilly zijn goed gekozen en goed getransformeerd, niets op aan te merken. Blijf wel stiekem hopen op een toekomstige betere film over hen, meer een echte biopic, die wat meer inzichtelijker maakt wat hen zo bijzonder maakte, zodat ik ze thuis kan uitleggen waarom ik al twintig jaar een beeldje van die twee in mijn huiskamer heb staan .

Ben van kindsbeen af fan van dit duo en keek derhalve hier heel erg naar uit. Eigenlijk ook
verbazend dat er nog niet eerder een film over ze is gemaakt. Hebben ze toch wel verdiend.
De keuze van een film over hun laatste jaren, op afscheidstournee in theaters, pakt hier
wonderwel uit. Met veel ontroerend drama. Over vriendschap en de liefde voor het vak.
Hardy hier trouwens opvallend enthousiast en meegaand, zelfs tot het uiterste. Ga er van
uit dat het een beetje waarheidsgetrouw is, want in hun hoogtijperiode wilde Hardy nog
weleens mopperen vanwege Stan Laurel's perfectionisme van tot vervelens toe scenes
over moeten doen.
En er valt ook genoeg te lachen, met name bij de uitvoering van hun 'herkenbare' sketches.
Met hier en daar ook verwijzingen naar hun films, o.a. The Music Box. De hoofdrolspelers,
met ook nog eens verbluffende gelijkenissen (Zelfs hun stemmen) acteren ook nog eens geweldig,
vooral Steve Coogan, tot in de finesses aldoor de persoon van Stan Laurel.
Een fijne Laurel & Hardy ervaring, gemaakt met respect voor deze twee ikonen van de
slapstick en de humor.

avatar van The Brain
Stan & Ollie vormden een ongeëvenaard komisch duo, waarbij Stan het brein was achter de grappen. Veel van de grappen lijken verschrikkelijk simpel maar zijn dat zeker niet. Zonder de juiste mimiek of timing zijn de grappen niet leuk. Hoe goed de acteurs in deze film ook zijn, je blijft kijken naar surrogates. Originele scenes worden indrukwekkend goed nagespeeld, toch blijft het bij mij bij een glimlach terwijl ik bij de echte Stan & Ollie meestal dubbel lag van het lachen.
Deze film belicht het einde van de carrière van Stan & Ollie, zeker geen lollig uitgangspunt, en de vriendschap tussen beide mannen. Dat ze als komisch duo twee handen op één buik waren wisten we al, anders waren ze niet zo goed. Helaas komt de buitengewone vriendschap die de mannen hadden voor mij niet erg uit de verf in deze film, terwijl dat blijkbaar juist wel het thema film schijnt te zijn.

Geplaagd door een beetje weemoed heb ik deze film over de nadagen van Stan Laurel en Oliver Hardy met de nodige nostalgische gevoelens bekeken. Steve Coogan en John C. Reilly zetten vooral qua mimiek levensechte vertolkingen neer van het grootste komische duo, dat het witte ooit voortbracht. In het verleden heb ik vaak tranen met tuiten gelachen om het geniale, o zo onnozele tweetal, dat met een simpel gebaar of een onzinnige opmerking een bioscoopzaal binnen de kortste keren helemaal in een deuk kreeg. Heerlijk om daaraan herinnerd te worden.
Hoog tijd derhalve om mijn “de Dikke en de Dunne”-collectie weer eens voor de dag te halen.

avatar van Filmkriebel
Puur acteergeweld in deze luchtige biografische film waarin de humor centraal staat zoals het hoort. Een degelijke hulde aan deze twee onnavolgbare artiesten ontbrak nog. Reilly en Coogan imiteren tot in de perfectie de bewegingen, tics van de komieken, en slagen in de moeilijke timing die de acts van hen vergt. Echt klasse. De film verhaalt over hun laatste jaren waarin ze een reeks shows in de UK brachten. Met hun tanende gezondheid en het besef dat hun tijd als komiek bijna voorbij is, proberen ze de mensen tot het eind te plezieren vanuit liefde voor hun vak... en de personages die ze vertolken.

Wij zijn allemaal zo doordrongen van de figuren Stan en Ollie, dat we haast vergeten dat er ook nog mensen zoals u en ik erachter zaten. Voor mij was het een openbaring om die (al is het slechts film) als burgers te zien. En ook daar vond ik de film nergens tekort doen: je ziet ze met hun echtgenotes, en hun eigen problemen bezig (vooral de Robin Hood parodie die nooit de dag zou zien toont de creatieve gedrevenheid van het paar) en dat is fijn om te zien.

Met heel veel weemoed en herinneringen naar deze film gekeken, wat een gevoelige confrontatie was het om te zien hoe deze twee wereld sterren hun carriere beeindigde.
Werkelijk grandioos is de gelijkenis van de Stan en Ollie die deze twee acteurs , Reilly en Coogan, neerzetten, prima casting en zorgvuldig gekozen!
Veel films van dit unieke duo gezien, herinneringen aan "een middagje naar de bios" samen met m'n tante naar " de dikke en de dunne" , zoals ze in de volksmond heette, in de Bio in Amsterdam om nooit te vergeten!
Ik ben inmiddels bijna 74 jaar en vraag mij vaak af in hoeverre mijn kleinkinderen Laurel & Hardy zullen er varen als Ik oude films van hun laat zien, zal dat binnenkort eens doen.
Voor mij persoonlijk, dit wereldberoemde duo heeft mij vele tranen van het lachen bezorgt, helaas ook in deze speelfilm over hen, maar ditmaal van verdriet hoe hun carriere eindigde.
De film is met veel liefde en inzet gemaakt, hoop dat de nazaten van Stan en Ollie, en vooral ook de vele fans er net zo over zullen denken!
De film heeft bij mij in Ieder geval een lach maar ook zeker een traan losgemaakt!
Een aanrader om te zien, STAN AND OLLIE nu in de bioscoop!

Een L&H fan, Dick van der Geld, Almere

avatar van danny84
Een uitstekende film, wat vooral komt door de acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Alsof ze het echt zijn. Veel humor, maar ook vooral een kijkje achter de schermen. Ook Stan en Oliver waren natuurlijk gewoon mensen met een privéleven!

avatar van Noodless
Prima biografische film die meer de nadruk legt op het privéleven van Laurel en Hardy dan op de humor.
Natuurlijk is de humor aanwezig bij dit legendarisch komisch duo, maar de film vertelt vooral het leven van beide heren vanaf 1953 om terug een comeback te maken. Helaas is de filmwereld in jaren 50 volledig veranderd en moeten ze zich vooral richten op theatervoorstellingen in Groot-Brittannië die geleidelijk aan een succes werden. Maar de druk en een hectisch schema zorgen voor gezondheidsproblemen bij Hardy.
De gelijkenis van Stan en Ollie, in de volksmond de dikke en de dunne, is sterk waarbij deze twee acteurs (Reilly en Coogan) overtuigende rollen neerzetten. Prima casting dus ! Deze film is een hulde aan dit komisch duo die na al die jaren mij nog steeds doen lachen met hun tics, onnozelheden, mimiek en hilarische situaties.
En niet te vergeten het geweldige leuke begin deuntje.... 7/10

De twee beste komieken die de wereld ooit heeft mogen aanschouwen en wat een vriendschap tussen die twee en wat zijn ze uitgebuit. Ze hebben er bijna niks aan over gehouden terwijl anno 2019 nog jaarlijks miljoenen aan het duo wordt verdiend. Dat vind ik in en in triest , ik hou gewoon van die twee heren en dat zal ik de rest van me leven blijven doen. O ja best wel goed weer gegeven door Steve Coogan en John C. Reilly

avatar van Brabants
Stan & Ollie is een film die door twee zeer goed acterende acteurs prima gestalte krijgt. Alles valt en staat met de casting om dit zo te kunnen interpreteren en tot uitvoering te brengen. Overigens is de uitspraak dat Laurel en Hardy de beste twee komieken waren natuurlijk ook wat te reduceren. Charlie Chaplin vond ik persoonlijk veel beter en wel de beste ter Wereld. Maar deze twee heren waren natuurlijk ook van onschatbare waarde.

aspro schreef:
...
een ding hoop ik dat de film ter zijner tijd op Blu-Ray uitgebracht zal worden.

In ons land komt er geen Blu-ray van. In Engeland bv wel: Stan and Ollie [Blu-ray]

Goeie film over Laurel & Hardy die een theatertour maken in de hoop ook weer samen een film te kunnen doen. De film speelt zich af aan het einde van de carrière van deze komieken met een paar flashbacks. Een prima aankleding. In tegenstelling tot hun films is hun leven hier eerder tragisch dan komisch te noemen. Steve Coogan en John C. Reilly weten absoluut te overtuigen als het iconische duo.

avatar van nlkink
DickVideo1945 schreef:

Zeker doen! Mijn oudste zoon, 25 jaar oud, kijkt al Laurel & Hardy vanaf zijn derde. En ook zijn jongere broer (21) is een grote liefhebber. Dat het er wat oud uitziet en in zwart/wit is gefilmd is geen enkel bezwaar, zo goed is dit duo.
Het beste kun je beginnen met de twee-akters, de korte (geluids)films die ze van 1929 tot 1937 hebben gemaakt. Die duren 20 à 25 minuten en dat is behapbaar gebleken. Als ze enthousiast waren dan pakten we er desnoods nog eentje. De speelfilms komen later wel een keer. Het gebeurt nu nog wel eens dat de jongens tijdens een bezoek vragen of er nog tijd is voor een Laurel & Hardy filmpje.

Ray1976 schreef:

Ik vraag me af waarom dat is ? We spenderen veel geld aan een goede installatie om de film in zijn best mogelijke kwaliteit te kunnen zien en dan is er geen Blu-ray versie. Ik vind dat dit de laatste tijd meer en meer gebeurd dat we van Blu-ray uitgaven verstoken blijven, idem voor series !!
Eigenlijk is het een schande !!

Goede film over het legendarische komische duo, die echter niet hun volledige levensloop toont.
De film gaat over hun tournee door Groot-Brittannië en Ierland, wat tevens hun laatste publieke optredens zullen zijn.
Oliver Hardy wordt ziek tijdens deze tournee en wat we dus te zijn krijgen zijn de laatste momenten van 'de Dikken en de Dunnen' als duo.
Beide acteurs spelen de rollen perfect, en brengen ook de sketches op een goede manier.
Maar het verhaal kent ook tragische momenten, en ook die worden op een serene manier gebracht.
Ik hoop dat er ooit eens een regisseur en/of producent een biografie over deze legendarische filmiconen maakt die hun hele leven en carrière omvat, voor mij mag de film dan 3 uur duren ik zou er gene probleem mee hebben en niemand denk ik.
Maar alsjeblieft mensen van de productiehuizen die de film voor de huiskamer produceren, maak ook een Blu-ray versie !!! Ook van deze film zou dat zeer gewenst zijn, niet alleen in Groot-Brittannië, maar voor iedereen !!!!

avatar van nlkink
De film is niet helemaal waarheidsgetrouw. Laurel & Hardy hebben in tegenstelling tot wat in de film wordt beweerd nog tot 1955 getourd. Na 1955 ging het met de gezondheid hard bergaf met Hardy. De mogelijkheid om in Engeland een Robin Hood film te maken speelde in 1947 en het meespelen in de film Zenobia van Oliver is tussen beiden nooit een punt geweest. Stan Laurel besefte maar al te goed dat Hardy op dat moment nog onder contract stond bij Hal Roach. Weigeren om in de film mee te doen was niets minder dan contractbreuk. Desalniettemin een fraaie en zelfs ontroerende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ongelofelijke ode.

Wanneer je als kijker gelijk in de eerste scène ondersteboven bent van de gelijkenissen tussen de acteurs en de echte Laurel & Hardy, loopt het duo een filmset op in één lange take. Producent Hal Roach staat al te wachten als de Dikke en de Dunne op de voet worden gevolgd tijdens hun onderonsjes over vrouwen en filmcontracten. Men komt binnen zonder kloppen, terwijl er ook gelijk gegrinnikt kan worden.

De belofte van de sterke opening wordt grotendeels waargemaakt tijdens een biopic die zich voornamelijk afspeelt tijdens de nadagen van het wereldberoemde duo. Wat de film zo sterk maakt zijn niet alleen het goede acteerwerk alsmede de chemie tussen Steve Coogan en John C. Reilly, maar ook het ongelofelijke gevoel dat je soms stiekem het idee hebt naar een Laurel & Hardy comedy te zitten kijken. Wat een ode...

****

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

Deze film heb ik dit voorjaar in de bios gezien en had hem heel graag op bluray gehad, met NL ondertiteling. Werkelijk belachelijk dat het ding alleen op dvd wordt uitgegeven. Tv's zijn inmiddels 4K en minimaal 49 inch, daar kun je echt geen dvd meer op afspelen.
Dit gaat hem niet worden helaas.

avatar van Duke Nukem
Ik keek er al een tijdje naar uit om deze film te zien, en hield eerlijk gezegd mijn hart vast omdat Stan Laurel en Oliver Hardy zo enorm bekend zijn (het bekendste komische duo ter wereld) dat ik er sterk aan twijfelde of iemand hen zou kunnen nadoen zonder afbreuk te doen aan hun grootsheid. En daar zijn de heren Steve Coogan en John C. Reilly toch wel in geslaagd zeker! Niet alleen lijken ze op Laurel en Hardy, maar ook de gebaren en stemmen worden goed nagebootst. Ik ben zoals zo velen onder ons opgegroeid met de films van Laurel en Hardy, die vroeger erg vaak op tv werden uitgezonden. Als kind verbleef ik elk weekend bij mijn grootouders en ik heb dan ook al hun films samen met mijn grootvader, die zelf een enorme cinefiel was, bekeken. Deze film is een ware ode aan den dikke en den dunne, duidelijk met veel respect gemaakt. Een ingetogen en gevoelige film over vriendschap en (niet helemaal) vergane glorie, die mij vaak deed lachen en soms ook een traantje ontlokte.

avatar van boemboem27
best wel leuke film (soort van docu) over de najaren van dit legendarische duo waar menig huidige komieken de kunst van het amuseren/komedie van geleerd hebben.
Stan en Ollie waren ook zeer goed gecast in deze film.
de 100 minuten waren dan ook meer dan voldoende.
leuk om gezien te hebben,maar genoeg voor eenmaal.

Dit is natuurlijk voor velen nostalgie van de bovenste plank.
Terecht, want een dikke proficiat aan beide acteurs die zo sprekend beide komieken tot leven brachten en aan al wie aan de film meewerkte want dit is zo echt en zo veel meer dan een documentaire.
De ""dikke en de dunne" tijdens hun vergane-glorie-periode, maar met veel allusies naar vroegere jaren geschetst : hun vele huwelijken gepaard met hopen allimentatiegeld, hun successen maar ook hun afgang in de States met het duo Abott en Costello aan de top, hun uiteenlopende karakters, met Stan als de "workaholic" en Ollie gewoon als "Babe", hun alcohol- en gokverslavingen, maar ook hun hechtere vriendschapsband die in die latere periode ontstond.
Gaat de film om een ultieme trip naar Engeland die eveneens het einde van hun samenwerking betekende, beiden hadden 7 jaar vroeger ook een succesvolle rondreis in Europa gemaakt toen hun beroemdheid in de States reeds erg tanend was. De duur van de trip overschreed alle verwachtingen omwille van het laaiend enthousiame waarmee het duo in een eindelijk van oorlogsellende verlost Europa werd ontvangen. Het onderstreept de enorme populariteit van de twee die reeds in het silent-movie-tijdperk doorbraken en eigelijk geen enkele moeite hadden met de geluidsfilm.