Stan & Ollie (2018)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Biografie / Komedie

geregisseerd door Jon S. Baird
met Steve Coogan, John C. Reilly en Nina Arianda

Stan en Ollie, beter bekend als Laurel en Hardy, is het grootste komische duo dat Hollywood gekend heeft. Met een gouden tijdperk op zak, besluit het duo jaren later hun triomfantelijke afscheidstournee te plannen in Groot-Brittannië en Ierland. Ondanks de druk die op hen ligt wegens een hectisch schema weten ze met de steun van hun echtgenotes hun status veilig te stellen bij het aanbiddende publiek.

• Vanaf 10 januari in de bioscoop

Vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop (eOne)

O jee...

Genre: Drama!

avatar van Brix
Hopelijk worden de ware feiten niet teveel verdraaid om het " spannender" te maken.

avatar van Boenga
Acteurs kruipen voortdurend in de huid van andere personages. Deze twee acteurs daarentegen speelden altijd zichzelf, Oliver en Stanley.
Daardoor zijn de acteurs/personages, met hun talloze (kort)films zozeer vertrouwd aan de kijker, dat ik het er moeilijk mee heb andere acteurs hun plaats te zien innemen.
Weet eigenlijk nog niet of ik dit wel wil zien...

avatar van Pieter Montana
De trailer laat wel weer enorm veel zien...Toch hier erg benieuwd naar!

Boenga schreef:
Weet eigenlijk nog niet of ik dit wel wil zien...
Ik ook niet... maar de trailer ziet er toch wel èrg goed uit.

avatar van Brix
Ik ben een enorm grote fan van de heren L&H, en houd mijn hart wel een beetje vast...
De film wil ik absoluut zien, maar naar de commentaren van de echte fans en "scholars" ben ik net zo benieuwd.

Ok enorme L&H fan hier, dus ik kijk hier enorm naar uit!

Acteurs zijn goed gecast, ze klinken ontzettend als hun alter ego's qua stem en dictie.
Ik hoop dat John Reily net als Ollie zijn 'R' met spraakgebrek uitspreekt zoals de echte Ollie dit altijd deed (niet als part of the act, maar daadwerkelijk een spraakgebrek).

In sommige shots is de gelijkenis ook echt bijna eng. Bij John is wel heavy op de grimeur geleund en dat is te zien; af en toe lijkt het een beetje een masker/deeghoofd, maar dat neem ik voor lief.

Ik ben benieuwd, bring it on!

avatar van mcdaktari
Het is bijna onmogelijk om Stan Laurel en Oliver Hardy te evenaren, want deze 2 zijn zo ontzettend goed. Vooral Oliver Hardy is mijn grote favoriet. Ik heel benieuwd wat Steve Coogan en John C. Reilly er van maken. In de trailer kan ik zien dat vooral Steve Coogan heel veel op de oude Stan laurel lijkt. John C. Reilly lijkt af en toe ook wel op Hardy maar dat heeft meer met de grime te maken. Ik ben heel benieuwd wat de film allemaal vertelt over Laurel en Hardy. Hun oude films heb ik bijna allemaal gezien. Zowel de korte (stomme) als de lange gesproken. Vanaf de periode dat ze weg gingen bij producer Hal Roach, werden de films ook stukken minder en haalde bij lange na niet het niveau zoals bij de Hal Roach films. Ik hoop dat we dat ook te zien krijgen in deze film. Als echte fan kijk ik hier natuurlijk ontzettend naar uit.

avatar van Duke Nukem
Ik kijk hier toch wel naar uit! Meestal hou ik mijn hart vast bij biografieën, vooral als het gaat om zeer bekende personen die niemand kan evenaren, maar Steve Coogan en John C. Reilly zijn toch erg goed gecast voor de rollen van respectievelijk Stan Laurel en Oliver Hardy vind ik. Hopelijk neemt men niet teveel vrijheden bij het vertellen van dit verhaal over het meest bekende komische duo uit de geschiedenis van de film.

avatar van Querelle
Goed gecast. Maar het glazuur sprong van mijn tanden na het zien van de trailer. Wel jammer.
Ik genoot vroeger altijd wel van Laurel & Hardy. Bij de klassieke vraag wie er beter is, Keaton of Chaplin? vind ik dat Laurel & Hardy en W.C. Fields ook wel om die titel mogen meedingen.

avatar van Graaf Machine
Wel benieuwd naar deze film. Het duo Laurel & Hardy vind ik erg mooi om over te lezen, en dan een film over ze te zien trekt me ook wel.
De films die ze zelf hebben gemaakt daar heb ik wat minder mee. Ik associeer dat te veel met bedompte gebouwtjes van speeltuinverenigingen op regenachtige woensdagmiddagen. En dan een bende schreeuwende lagere schoolkinderen die naar flikkerende projecties op lakendoek kijkt, gehinderd door de rook van de paffende speeltuinbeheerders.
En dan als je thuiskomt een bord rode kool, of tot snot gekookte prei.

avatar van 3 2 1 cut
Graaf Machine schreef:
En dan als je thuiskomt een bord rode kool, of tot snot gekookte prei.

Volledig herkenbaar. Ik had alleen nog een broer die volledig uit z’n dak ging met de slappe lach bij de filmpjes van het duo. Ik heb zelf een iets ander soort humor en de humor van Laurel & Hardy was/is niet volledig de mijne. Ik vond altijd wel de fascinatie van André van Duin voor Stan Laurel bijzonder. De humor van het duo ligt dus wel ten grondslag voor een stukje cultuur wat van Duin zeker heeft ingebracht in de Nederlandse cultuur en beleving.

Zelf ben ik geïnteresseerd geraakt in de mensen die achter de komieken zitten. Vaak mensen met depressies of verslavingen. Die tegenstellingen vind ik altijd zo fascinerend. Kijk naar bv een Robin Williams. Geniale komiek (mijn stijl dus) maar depressief en verslaafd. Dat intrigeert mij enorm ! Hoe kan dat ? En wat heeft dat toch weer ergens veel ‘moois’ opgeleverd.

Deze heren deden zich als een ‘dom’ duo voor maar achter dit domme duo zaten twee heel bijzondere persoonlijkheden waar ik benieuwd naar ben. Moeilijke partners, constant op zoek naar humor, kettingroker, eetverslaving, uitstraling en pioniers. Dus ik ga zeker naar deze film omdat het mij intrigeert hoe ze waren als de camera stopte met filmen.

3 2 1 cut schreef:

In de hoop dat we te zien krijgen hoe dat in werkelijkheid was
Aan hand van de beelden die we tot nog toe zagen heb ik daar nogal mijn twijfels bij.
Mijn helden zullen ze in ieder geval toch blijven, daar valt niet aan te tornen.

avatar van mrklm
In de prachtige openingsscène bespreken Stan [Steve Coogan] en Ollie [John C Reilly] hun toekomstplannen terwijl ze zich vanuit hun kleedruimte begeven in de richting van de set van 'Way Out West', hun laatste meesterwerk, waar ze hun beroemde dansje doen. De scène is in één take opgenomen en is een tour-de-force van alle betrokkenen, niet in de laatste plaats van de twee hoofdrolspelers die probleemloos schakelen tussen de personen die ze spelen en de karakters die het komische duo zo populair maakten. Het is 1937 en Stan wil een beter contract afdwingen bij Hal Roach [Danny Huston], maar aangezien Ollie nogal krap bij kas is heeft hij zo'n bedenkingen. Stan beëindigt zijn contract, maar Ollie dient zijn contract uit door te spelen in 'Zenobia'. Het blijkt een negatief keerpunt in de carrière van het komische duo te zijn, iets wat invloed heeft op hun Britse theatertour in 1952, die bedoeld was om publiciteit op te wekken voor een nieuwe film, een parodie op Robin Hood. Hoewel het duo op het podium nog steeds de oude magie blijkt te hebben, ontstaat er achter de schermen steeds meer spanning tussen de oude vrienden, zeker wanneer hun echtgenotes [Nina Arianda, Shirley Henderson] zich bij hun aansluiten.
Fans van L&H kunnen hun hart ophalen aan de vele perfecte reconstructies van klassieke L&H-sketches, want Coogan en Reilly zijn in alle opzichten subliem. Het materiaal werkt ook anno 2019 nog steeds geweldig op de lachspieren, maar wat dit biografische drama werkelijk verheft tot meesterwerk is het scenario van Jeff Pope, dat een eerlijk beeld geeft van de moeizame verstandhouding tussen twee iconische acteurs die - soms tegen wil en dank - afhankelijk van elkaar waren voor hun succes en Arianda en Henderson prima rollen geeft als hun echtgenotes. Een genot voor fans van L&H, wie niet zo bekend is met het werk en de carrière van het legendarische duo zal deze film waarschijnlijk minder kunnen waarderen.

avatar van Roger Thornhill
mrklm, ik ben halverwege de eerste alinea opgehouden met lezen. Je verklapt wel èrg veel van de plot, ook voor wie al wat weet van de levensloop van L&H, want ook dán kun je nog verrast willen worden door de invalshoek en door welke elementen wèl deze film hebben gehaald en welke niet -- kortom, ik mis de spoiler-tags. Los daarvan maak ik uit de tweede alinea op dat je mening over de film zeer positief is, en dat is hoopgevend voor de eigen kijkbeurt.

avatar van mrklm
Roger Thornhill schreef:

Ik begrijp je punt, maar het is redelijk bekende geschiedenis en het omvat niet meer dan de eerste minuten van de film. Sterker nog: de omschrijving op de site (hierboven) geeft veel meer van het plot weg!

avatar van Roger Thornhill
Dan heb ik niets gezegd!

avatar van Bélon
Niets vervelender dan na een matige film door de regen naar huis fietsen...

*voor leedvermaak cue het bekende L & H muziekje*

Nu ben ik geen L & H fan maar wel van Steve Coogan en daarom deze film het voordeel van de twijfel gegeven. Misschien had men beter een film over de -succesvolle- opkomst van de heren kunnen maken want een film maken over het eindstadium van de carriere van L & H die toen al behoorlijk oudbollig overkwamen levert ook een oudbollige en saaie film op. Voor niet L & H fans raadt ik deze film af, ondanks het goede acteerwerk van Coogan en Reilly (de vrouwelijke bijrollen vond ik daarentegen tenenkrommend).

avatar van Redlop
Steve Coogan zet geniaal zijn versie van Stan Laurel neer, zoals ik hoopte en verwachtte. Reilly en de actrices overtuigen ook. Het verhaal kon me niet overal boeien maar het acteerwerk maakt alles goed.

avatar van thomzi50
Geweldige hoofdrollen.

Met gemengde gevoelens gekeken. Waar ik L en H ken van de gevatte slapstick, kwam dit amper naar voren in de film. Het niveau van humor steeg niet boven de gemiddelde lollige oom.

Vrij tam verhaal. Misschien was dit de bedoeling, want ook in de film bleven de toeschouwers weg en werd de film gecanceld. Toch stroomden de theaters uiteindelijk vol omdat iedereen de levende museumstukken nog eens wilden zien. Toen kon ik het wel weer meer waarderen. Film is dicht bij de werkelijkheid gebleven.

De chemie tussen beide spelers en de vertolking maakt veel goed. Omdat er weinig te lachen viel op enkele momenten na, viel het me toch tegen. Nipte voldoende