Miss Pettigrew Lives for a Day (2008)

Alternatieve titel: Miss Pettygrews Finest Hour

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Bharat Nalluri
met Frances McDormand, Amy Adams en Ciarán Hinds

Guinevere Pettigrew (Frances McDormand) is een gouvernante van middelbare leeftijd, die geen van haar baantjes weet te houden. Ze gaat op zoek naar nieuw werk en komt hierbij in aanraking met Delysia Lafosse (Amy Adams), een Amerikaanse actrice en zangeres. Deze ontmoeting verandert het leven van Miss Pettigrew.

avatar van henkula
Leuk Assepoester verhaal, meer voor de dames dan voor heren al zou je dat aan de poster te zien niet direct zeggen.

avatar van ralfsjam
ik heb hem afgekeken, maar het was niet echt een film voor mij. het zat tegen toneel/musical aan. het begon een beetje klucht achting (theater van de lach) en dat bleef het ook een beetje. en alles zag je van verre aankomen. film voor een grotendeels vrouwlijk publiek! klein 2.5je omdat het weinig verrassend was.

avatar van matthijs_013
Een leuk jaren '30/'40 sfeertje, maar verder een standaard en wat saaie komedie (waar ik eigenlijk geen grappig moment in heb gezien)

avatar van RickZ
Slecht drama

avatar van klienie
Aangenaam verrast door deze film. Ik vond hem heel verfrissend, vlot verteld, en de inderdaad soms voorspelbare situaties vond ik juist leuk. Je ziet het aankomen en denkt "neee, het zal toch niet..." en dan zal het dus toch juist wel!
Lekker achterover met een kopje thee en genieten maar.

Ik sluit me helemaal aan bij klienie. Een vermakelijke film!

avatar van breedbeeld
Alles is bekend , alles is al eens gedaan maar als het goed gedaan is , de casting goed en de vaart er in en goed gemaakt dan krijgt een 1,5 film van mij een 2,5. Dit lijkt laag maar ons is zunig.

avatar van KillingFields
Ik had de trailer gezien die op mij erg grappig over kwam. Wonderlijk dat die humor in de film zelf helemaal niet uit de verf kwam. En inderdaad erg voorspelbaar allemaal.
Frances McDormand zorgde ervoor dat ik het toch een aardig filmpje vond.

avatar van Norma
Erg leuke romantische komedie die een beetje doet denken aan dergelijke films uit de jaren 40 / 50.(Amy Adams lijkt voor haar personage ook iets van de maniertjes van Marilyn Monroe te hebben geleend)
De film begint hyper energiek en heeft wel wat weg van een klucht, maar het tempo neemt gaandeweg iets af en de toon wordt iets serieuzer. McDormand als Miss Pettigrew ontroert en is een heerlijk rustpunt temidden van alle drukke typetjes die voorbijkomen. Leuk gegeven is dat de film inderdaad maar één dag beschrijft, al zal dit voor sommigen wellicht iets te toneelstuk-achtig aandoen. Ook het gebruik van maar een paar locaties ( zeker de helft van de film speelt zich in het appartement af) doet wat denken aan de films van vroeger. Wel zijn de sets zeer kleurrijk en sfeervol en de film ziet er dan ook heel verzorgd uit. Ik kan me indenken dat Miss pettigrew Lives For A Day niet aan iedereen besteed zal zijn, maar ik heb er met veel plezier naar gekeken.

Een interessante setting en een handvol aardige acteurs weten het marginale verhaal helaas voor maar een gedeelte te verbloemen. Want dit was wel héél voorspelbaar.

avatar van jackie chan
Het is dinsdag 5 mei. 20:45, Ik zit de halve finale van de Champions Leqeua te kijken. Arsenal vs. Manchester United. de eerste wedstrijd was het 1-0 voor de ploeg uit Manchester.

Het begon mooi. Veel kansen voor Arsenal. Met o.a. Hollander van Persie. Tot Ronaldo plots de verdediging van Arsenal passeerde en de bal netjes aflegde bij Park, 0-1. 3 minuten later, in de 11e minuut ofterwijl 20:56 kreeg Manu een vrijetrap die schitterd werd benut door Ronaldo.. 0-2! Arsenal moet dan 4x!!! scoren om nog te winnen. Zowat onmogelijk dus.

Toen ging ik kijken welke film er nog op TV was. Deze film moest nog beginnen dus heb ik deze er maar opgezet, niet bepaald mijn genre. Maar toch bleef ik kijken. En het was toch een best leuk verhaaltje.

Met 2 goede films op TV (RTL7 en Veronica) en 1 pot voetbal. En je gaat uiteindelijke deze film kijken dan is het niet bepaald een logische keus.

Toch 3.5 sterren!!! Dubbel en dwars verdiend.

avatar van notorious_kim
Een zeer andere film dan ik had verwacht afgaande op de beschrijving. Mijn eerste reactie was een beetje van: ze hebben alle acteurs proberen op zeer bekende acteurs te doen lijken. Of het aan mij ligt of niet, maar Delysia doet me enorm aan Nicole Kidman denken en Ms Pettigrew doet me enorm aan Emma Thompson denken.

De actrice die me het meest opviel was Shirley Henderson. Niet voor haar acteerprestaties ofzo, maar door haar stem, ik was de helft van de film opzoek naar vanwaar ik die stem kende, tot eindelijk mijn eurocent viel dat zij moaning meurtle speelt in Harry Potter .

Voor de rest zijn de acteerprestaties goed, zonder meer. Het verhaaltje is zeer voorspelbaar, maar gaat niet vervelen en is niet té cliche. De inbeeldzetting is gewoontjes, en dus saai.

Het zal bij een kijkbeurt blijven, want er is niets in deze film waardoor hij uit de middelmaat springt.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardige en degelijk verzorgde film.

Het geheel is fraai aangekleed in jaren '40 stijl met mooi en lekker sfeervol ogende decors. Alhoewel ik bijna de helft van de film nodig bleek te hebben om er achter te komen dat het zich afspeelde in London en niet in New York

De film beschrijft dus inderdaad slechts een dag en speelt zich af op een handjevol locaties. Het tempo is ontzettend vlot, het begin is zelfs echt een ware wervelwind maar eigenlijk wordt de hele film door de vaart er lekker ingehouden. En dat is maar goed ook want het tempo zorgt dat ik maar weinig tijd had om me te storen aan het soms wel heel voorspelbare verloop.

Nee, de charme van deze film zit niet zozeer in het plot want dat is nogal eenvoudige en weinig opzienbarend. Het zijn toch de 2 leading ladies die de show stelen. Vooral Frances McDormond zet een leuk en innemend dametje neer maar ook Amy Adams gooit met volle overtuiging al haar vrouwelijke charmes in de strijd.
Onder de bezielende leiding van een ambitieuze jongedame ontpopt de grijze muis Miss Pettigrew in een begeerlijke juffrouw en en passant krijgt het jonkie natuurlijk nog enige levenslessen en wat vrouwenemancipatie mee. Klinkt een beetje als de vrouwenvariant van het bekende verhaaltje over de gepokt en gemazelde brandweerman/piloot/politie-agent/etc. veteraan die een jonge hond onder zijn hoede krijgt.

Leuk om eens gezien te hebben, de 2.90 gemiddeld doet niet echt goed recht aan de film.

3 goede *-en

avatar van eppy
een typisch blijspel die leuk is neergezet, geen hoogvlieger maar kijkt lekker weg op een regenachtige dag......

avatar van erpunited
Ik vond het niet echt een drama. Het is film die aardig weg kijkt, maar vooral omdat je snel in het verhaal komt. Maar het verhaal is matig en heb me ook niet super vermaakt. Geen aanrader

avatar van Chromeo
Ongebrijpelijk dat deze film zo'n hoge score heeft op Imdb. Enkel Frances McDormand weet deze prent een beetje te kleuren.

avatar van maxcomthrilla
Normaal gesproken zoek ik mijn films zelden uit, omdat er toevallig een interessante acteur of actrice van mij in meespeelt. Deze film, was echter een uitzondering op de regel. Mocht Frances McDormand niet in deze film meegespeeld hebben, dan zou ik deze film nooit gezien hebben.

Het acteerwerk van Frances McDormand is inderdaad een van de weinige goede dingen aan deze film. Het begin vond ik nog wel leuk en vlot, soms zelfs grappig. Helaas neemt de film snel gas terug wat betreft de gezellige chaos van misverstanden en wordt de film beetje bij beetje steeds meer geordend en krijgen we een softe, voorspelbare, tè zoetsappige film voorgeschoteld vol levenslessen. Het verhaal keek gelukkig wel redelijk weg. Een kleine 2,5*

laundromat
Leuk voor een keer, lekker verstand op 0. Heb deze vooral gecheckt omdat Frances McDormand er in zit. Amy Adams doet het leuk. Hoewel in het begin dacht ik dit is wel heel erg 'soap-acteren'. Ik weet niet hoe ik het anders moeten noemen. Adams heeft wel een goed gezicht/mimiek van heel blij kunnen zijn en verdrietig kunnen zijn, ik geloof haar meer als ze verdrietig is, maar dat ook komen omdat ik Adams geweldig vond in mijn favoriete film Doubt (2008), waar ze ook flink mocht pruilen. Daar kwam het echt over. Ik wou haar knuffelen.

Verder zitten er een boel leuke acteurs/mannen in. Nu ja, de film is weinig verrassend. Je ziet alles aankomen...leuk voor een keer dus.

laundromat
miss bedoel ik ipv 'soap-acteren' dat het klucht-ish is. waar overigens niets mis mee is.

Leuke, doch geen hoogstaande film.
De rol van Frances McDormand is goed, maar de andere rollen vallen toch een beetje tegen, verder heeft het verhaal bijzonder weinig inhoud.

Wel lief voor een keertje. Maar geen echte hoogvlieger.

Een heerlijke, ouderwetse screwball comedy, qua onderwerp en qua vormgeving helemaal in de stijl van de jaren ’30. De scenarioschrijvers en regisseur Nalluri hebben goed naar My Man Godfrey (1936) gekeken. Het is geen toeval dat de film talrijke verwijzingen bevat naar Carole Lombard.

De hoofdrollen zijn ideaal gecast. Amy Adams doet haar aanstekelijke rol in Enchanted nog een keer over, maar dan in een totaal andere setting. Ze speelt haar rol als flapper nagenoeg perfect, een soort reïncarnatie van Clara Bow. En Frances McDormand voelt zich verrassend goed in haar element als Adams’ tegenpool. Het samenspel tussen de twee is weergaloos.

Dit is zo’n film, die vanaf het begin tot ver na het einde een glimlach op je gezicht tovert. Anderhalf uur puur amusement, een echte traktatie.

avatar van ibendb
Een charmante komedie die meer naar de drama afwijkt.

De trailer van Miss Pettigrew's Finest Hour zag er erg lief uit, en dit is de film ook. Alhoewel het plot erg magertjes is en het acteerwerk niet top is, heb ik me echt vermaakt met deze film. Amy Adams vind ik altijd wel leuk (vooral in The Muppets), maar hier was ze net iets te druk en opgewekt. Dat ligt wel aan haar personage in de film. Frances McDormand speelt de onschuldige vrouw die zich voordoet als personal secretary. En de twee spelen erg goed samen. Een mooie 3*.

Dick2008
Leek me aanvankelijk niks deze film. Films die de oude tijd nabootsen, in dit geval eind jaren '30 zijn toch heel anders dan films uit die jaren zelf, waar je verder niet hoeft te twijfelen of het tijdsbeeld goed is of niet.

Ik geloof dat het wel aardig is gelukt, speelt zich af rond het uitbreken van WO2 en de film ziet er prachtig uit, met heerlijke muziek erbij. Wel is het een opvallend Engels met Amerikaans gecombineerde film. Engelse dansmuziek gecombineerd met Amerikaanse Bigband-muziek en Engelse sjiekheid met Amerikaanse Hollywood-glamour. Hoewel de film goed begint wordt het eerste halfuur op gegeven moment toch wel wat vervelend door het wat al te uitbundig spel van Amy Adams, die inderdaad wat Marilyn Monroe-trekjes vertoont. Na dit halfuur wordt het aandeel van Adams kleiner.

Frances McDormand steelt de hele film de show met haar uitstekende spel en dit levert soms hilarische momenten op. De andere actrices vind ik vaak, net als Adams, ook niet zo best maar de mannen in deze film zetten trouwens wel heel goede rollen neer. En zo worden de rest van de film de relaties en achtergronden wat verder uitgediept. De combinatie tussen McDormand en Ciarán Hinds is ook leuk en het laatste gedeelte van de film spatten de vonken der romantiek er nog even lekker vanaf, zodat deze film een volgende keer toch weer kan. 4.0

avatar van Marvinleeaday
Aangenaam verrast, al werd het nooit echt komisch of dramatisch. Zou het eerder een romantisch blijspel willen noemen. Uiteraard voorspelbaar maar heel goed gebracht.

avatar van Panta Rei
Nou, ik heb net de trailer bekeken en ik ga er vanavond eens lekker voor zitten.
Lijkt mij een hele leuke film.
* zwaait even naar Marvinleeaday*

avatar van Panta Rei
Ik ben in slaap gevallen toen Moaning Myrthle Pettigrew chanteerde

avatar van K. V.
'k had deze al een tijdje liggen en me er eens aan gewaagd. Het is niet de meest hoogstaande film, maar een simpele romantische film. De film verveeld niet, maar is ook niet echt memorabel.
Amy Adams kwam in het begin van de film nogal irritant over, maar gelukkig beterde het wel naarmate de film vorderde.
Prima om eens mee te pikken als hij op tv passeert, niet meer, niet minder.

Dominootje
Leuke film! Adams en Pace ^^
Voorspelbaar dat wel! En wow wat een hectische dag

avatar van Leo1954
Uitstekende cast, helemaal met Frances McDormand. Ze spelen ook allemaal heel aardig in deze vlotte romantische komedie met een grote nostalgische touch. Niet helemaal my cup of tea, maar dat zegt niet zoveel over deze leuke film.

avatar van Boenga
2*, uitsluitend en alleen voor de acteurs.
Het verhaal stelt weinig voor - maar daar kan ik nog mee leven. Het is al dat theatrale gedoe, die overdreven stemintonaties, de overdosis aan emoties die er (voor mij) een zware zit van maakten.

Uitsluitend en alleen uitgekeken omdat anders mezelf niet zou toestaan om hier punten te geven.

avatar van 93.9
Verschrikkelijk niet grappig..