ad

Met onder meer: Steve Coogan, John C. Reilly en Nina Arianda

Releasedatum: 28 december 2018

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Stan & Ollie

"The untold story of the world's greatest comedy act."

Stan en Ollie, beter bekend als Laurel en Hardy, zijn het grootste komische duo dat Hollywood ooit gekend heeft. Met een gouden tijdperk op zak, besluit het duo jaren later hun triomfantelijke afscheidstournee te plannen in Groot-Brittannië en Ierland. Ondanks de druk die op hen ligt wegens een hectisch schema weten ze met de steun van hun echtgenotes hun status veilig te stellen bij het aanbiddende publiek.

imageimageimageimageimageimageimage

James Finlayson

Harry Langdon

avatar van Basto

Basto

Goed gespeeld innemend portret van hun laatste theater tour. Maar veel heeft het verder niet om t lijf.

avatar van flurk

flurk

ben fan van laurel & hardy, maar deze viel me toch wat tegen, ze had beter een originele film nagemaakt, the big noise, the bullfighters, etc etc dan een biografie.

Wat een prachtige ode aan het meest populaire komisch duo ooit . Beiden Steve Coogan en John C. Reilly spelen hun rol fantastisch. En echte aanrader !

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

You can't have Hardy without Laurel.

Wat heb ik dit veel gezien tijdens mijn jeugd. De Dikke en de Dunne, en wat was het simpel, soms zelf flauw, maar eigenlijk ook erg goed bedacht. Vaak ken je zelden de waarheid achter zulke karakters, of hoe ze werkelijk waren, en daarom zette ik mij met grote gretigheid aan deze film en wat verraste de film me ontzettend.

En wat ontzettend herkenbaar gaat de film van start. Stan en Ollie die over het studio terrein lopen, Stan met zijn gebruikelijke gepluk aan zijn haar, Ollie met zijn gebruikelijke gezwaai en gefrunik met zijn stropdas naar de dames. Het is zo vreselijk herkenbaar, net als het dansje dat de twee uitvoeren voor de camera. Dat dit een fijne film gaat worden alleen al vanwege de herkenbaarheid is dan al duidelijk. De film vervolgt heel wat jaartjes later waar we eigenlijk de balans opmaken van de roem, dat Stan het creatieve brein is, graag zijn rol buiten het podium doortrekt of kennelijk gewoon zo is, en Ollie's falende gezondheid. Onderhuids speelt ook heel fijntjes een bepaalde verzadiging, irritatie, eentonigheid, en dat er na al die jaren toch een kleine haat/liefdes verhouding is ontstaan. Iets dat begrijpelijk is als je zo lang met elkaar vertoeft en elkaar zo door en door kent. Toch zo blijkt uit de opbouw, is de laatste akte waar naar toe gebouwd wordt, de lastigste vanwege verschillende redenen.

De film slaagt ontzettend in zijn beeld betreffende dit duo. Steve Coogan, mij overigens niet zo bekend, zet Stan geniaal neer met zijn onnozele blik. Het is echter John C. Reilly die echt opzienbaart. Vaak is Reilly cast vulling en geschikt voor bijrollen en meestal niet de meest memorabele, de rol in Magnolia buiten beschouwing gelaten. Het is deze acteur die toch een geweldige rol neerzet en amper te herkennen is. Andere noemenswaardige dingen zijn de dames die ook prima acteren en het tijdsbeeld in combinatie met de voortschrijdende tijd is fraai.

Stan en Ollie is wat betreft een heerlijke film, met een bijzonder beeld van een al even bijzonder duo. De film raakt, ontroerd, de slapstick humor niet meer van deze tijd ook al is er nog prima om te lachen, en het geheel heeft ook een bepaalde tragiek met de fysieke teloorgang van Ollie. Al met al een fijne en ontroerende film.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Pas op de BBC gezien. Het gaf me eenzelfde sympathiek gevoel voor de 2 vertolkers, als de echte Stan en Ollie altijd deden in hun films. Maar wat is erbij verzonnen en wat is echt? Daar wil ik nog achter komen.

avatar van T.O.

T.O.

Liefdevolle biopic, geproduceerd via BBC Films, dat er wel vaker in slaagt om kwaliteit te leveren zonder al teveel poeha. Dat we de nadagen van het duo zien, voedt af en toe de sentimentaliteit wel natuurlijk, maar dit blijft behoorlijk binnen de perken.

Heel aardig vond ik de aankomstscène bij het hotel in Newcastle, die in de vorm van een typische Laurel & Hardy sketch is gegoten. Leuk staaltje artistieke vrijheid.

avatar van Boneka

Boneka

Laurel & Hardy wie kent ze niet. Vroeger veel naar gekeken en nog steeds erg leuk. In de vernieuwde versie zien we een mix van comedy dat deels is geslaagd en hun prive leven. Men heeft het hier over een biografie, maar het gaat feitelijk vooral om de laatste jaren de laatste tour. Wat hier nu zo bijzonder aan is, vraag ik mij na het zien van deze film nog steeds af. Misschien was een biografie van een langere tijd wat leuker geweest, zodat je ook een mooie opbouw van de film krijgt met zijn ups and downs. Nu blijft ie wat vlak en vooral in het begin wat saai zelfs. En er zitten wat gekke momenten in hoewel ze uiteindelijk ook wel lollig zijn. Zoals Stan in het hotel zichzelf aanmeld met Stan Laurel. De mevrouw lijkt 'm in zijn geheel niet te kennen en maakt nog een paar naamfouten en noemt 'm dan Lauren. Toch een beetje gek. De scene daarna is overigens wel leuk, maar toch uit beeld betekent toch niet, niet meer bekend?

De acteurs zelf doen hun best en het is allemaal helemaal niet zo slecht uitgevoerd, maar de echte lekkere jus die mis ik in het eten. Vormgeving muziek allemaal dik in orde. De spaarzame humor en de gesprekken zijn okay, maar nergens uitmuntend. Toch een gemiste kans van deze twee ras komieken waarvan Ollie kort na zijn laatste tour overleed in 1957 en Stan ook nog voor mijn tijd in 1965

Film 3.0

Beeld BD 4.5 (English subtitles)

Geluid 4.5

Extra's 4.0

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Hoe pak je nu een bio aan over Laurel & Hardy? Want hen gewoon nadoen is ook niet echt interessant. Bovendien heb ik net als velen het idee dat ze vooral leuk zijn in het geheugen maar dat hun humor wat gedateerd is. De makers schijnen dat ook te beseffen, want ze kiezen voor een latere periode waarin Laurel & Hardy zelf terugblikken naar hun verleden. Hun humor heeft de beste tijd gehad en ze hebben vooral een nostalgisch publiek in kleinere zalen. Ze moeten hun publiek terug overtuigen van hun talent, en daarbij ook de kijker van deze film.

Stan & Ollie gaat nooit visueel echt interessant. Het is vooral een goed drama geworden. Wat ontbreekt om het echt groots te maken of creatief, wordt dan wel goed gemaakt door de film een hart te geven. Het is vooral een ode aan het duo geworden. Met de nodige ups en downs. Al kan ik begrijpen dat de film niet echt opvalt en tussen de mazen van het net is geglipt. Maar mijn verwachtingen lagen niet hoog, zodat het beter is dan wat ik had gehoopt.