Sons of the Desert (1933)

Alternatieve titel: Pechvogels

geregisseerd door William A. Seiter
met Oliver Hardy, Stan Laurel en Charley Chase

Mrs. Laurel en Mrs. Hardy verkeren in de waan dat hun mannen een zeereis maken om de zenuwen van Ollie tot bedaren te brengen. In werkelijkheid zetten de heren in Chicago de bloemetjes buiten op een conventie van 'de zonen der woestijn'. Als de waarheid op zeer ludieke wijze boven tafel komt, zijn de poppen aan het dansen.

avatar van Bakema NL
Ik had een Chromecast app geinstalleerd, om oude films te bekijken. Volgens mij wordt het gewoon van Youtube gehaald, maar ok.
Net deze gekeken en 86 jaar later blijft dit nog even lollig. Er mankeert gewoon niks aan deze film. Voorspelbaar als maar kan, maar dat maakt het niet minder grappig. Het gedraai om de waarheid die uiteindelijk toch wel boven komt, de schlemiel Laurel die gewoon magistraal is...heerlijk als hij de waarheid opbiecht. En ook Hardy daarna die probeert te redden wat er te redden valt op zijn manier.....geweldig neergezet met de maniertjes.
Simpeler kluchtverhaal kan haast niet, maar het werkt nog steeds, dit is tijdloos en heeft alles te maken met het charisma en wisselwerking van de bekende 2.

Heerlijke Stan & Ollie-klassieker, maar naar mijn smaak zeker niet hun beste film. Ik vind met name het stuk over de conventie in Chicago uit de toon vallen. In de confrontaties met hun resp. echtgenoten daarvoor en daarna halen Laurel & Hardy schijnbaar moeiteloos opnieuw hun gebruikelijke niveau. Ik heb deze film al meerdere malen gezien, want het is en blijft genieten.

avatar van Grindhouse62
Tijdloos zijn deze komedies van Laurel en Hardy. Af en toe pak ik even eentje van hun, Onlangs Sons of the Desert nog gezien. Hilarisch. Heb mij wederom weer de pleuris gelachen. 4.5

avatar van nlkink
Stan Laurel is nooit gelukkig geweest met het besluit van Hal Roach om geen een- en tweeakters te maken en om over te stappen op avondvullende speelfilms, maar dit is wel een van de besten. Een verhaal met een kop, middenstuk en een staart. Op de honderdste geboortedag van Laurel gezien in een Groningse bioscoop.