Way Out West (1937)

Komedie / Western

geregisseerd door James W. Horne
met Stan Laurel, Oliver Hardy en James Finlayson

Alles begint wanneer het duo de eigendomsakte van een goudmijn moet bezorgen aan de dochter van een overleden goudzoeker. Door tussenkomst van gemenerik Finlayson geven ze de verkeerde en wanneer ze hun vergissing merken, halen ze de gekste toeren uit om hun fout goed te maken.

Als klein kind zijnde keek ik vroeger in de jaren 70 en ook wel begin jaren 80, graag naar de grappen en grollen van dit leuke komische duo. Destijds vond ik ze behoorlijk grappig, maar inmiddels is het natuurlijk zo gedateerd dat het niet echt meer echt leuk is (is nu behoorlijk flauw en kinderachtig). Het verhaal vond ik destijds wel leuk (viel ook meer dan genoeg te lachen) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan inclusief het visuele aspect zoals de Western omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. De film duurt met circa 60 minuten (voor Stan Laurel en Oliver Hardy films is dit natuurlijk wel aan de lange kant) natuurlijk ook niet lang, waardoor de film zich lekker wegkijkt. Gewoon leuk jeugdsentiment.

avatar van mr rumson
Als kind vond ik ze al geweldig maar nu word het wel een stukje minder.
Maar niet te min kan ik nog steeds van dit duo genieten .
Zo ook van deze film waar ook weer eens James Finlayson in mee speelt die man weet toch nog wat extra's aan de films mee te geven waar hij in mee speelt.
Maar het gaat natuurlijk om het duo daar kan ik niks anders over zeggen dan dat ze fantastisch op elkaar ingespeeld zijn .
Kortom weer genoten van deze film.

avatar van Brix
mr rumson schreef:
Als kind vond ik ze al geweldig maar nu word het wel een stukje minder.
Maar niet te min kan ik nog steeds van dit duo genieten .

Het kind in mij is nooit verdwenen (nee, ik ben niet langdurig zwanger) wellicht dat ik daardoor die twee nog steeds als evengoed ervaar.

avatar van mr rumson
Brix schreef:

Brix fijn om te zien dat jij dit duo ook kunt waarderen al stond mij er wel iets van bij dat je ze ook graag ziet.
Voor mij is het wel wat afgezakt helaas maar kan ook komen dat ik de voorkeur geef aan de korte films van hen zo vind ik Brats (1930) nog steeds heel goed.

avatar van Beertje45
Ik vind Busy bodies' een echt pareltje waar de jongens in een schrijnwerkerij de boel op stelten zetten.

avatar van Brix
mr rumson & Beertje45 :

Ja de korte films zijn ook voor mij de beste, en Busy Bodies is zeker een van de toppers.

Ik kan mij de tijd niet heugen dat ik nog eens een film(pje) van “De dikke en de dunne” heb gezien. Toegegeven ze lijken allemaal op elkaar door de ingesleten maniertjes en door het feit, dat je de meeste grappige situaties al mijlenver ziet aankomen. Ondanks de sleet, waarvan enigszins sprake is, blijft het toch genieten. Ook van deze film, die voldoende kolderieke momenten kent om weer eens lekker ontspannen uitbundig te kunnen lachen. En dat gaat nooit vervelen. Mij althans niet.

Een jaar of vijftien geleden heb ik een hele rits Laurel & Hardy films op 'de Belg' bekeken en dat vond ik heel genietbaar. Sterker nog, het bewoog me er toe om meer films uit die tijd te gaan zien. Way Out West heb ik toen op een of andere manier gemist en nu pas een kans gegeven. Helaas doet het me nu niet erg veel. Ik doe altijd mijn best om klassieke films in hun tijd te plaatsen, maar deze vond ik toch iets te rommelig en flauw.

avatar van Gang_Star
Herzien. Vond het dit keer wat minder waardoor ik mijn stem verlaag. Desondanks toch nog een meer dan vermakelijke film waarin vooral de laatste 10 a 15 minuten erg leuk zijn. Geweldig die scène met dat in zijn handen spugen met dat touw en later ook de chaos die Laurel & Hardy aanrichten om de akte proberen terug te krijgen.

avatar van Duke Nukem
Brix schreef:
mr rumson & Beertje45 :

Brats (1930) en Busy Bodies (1933) zijn inderdaad geweldig. Ook Them Thar Hills (1934) behoort tot de beste Laurel & Hardy kortfilms, maar mijn favoriet blijft toch Tit For Tat (1935) met hetzelfde koppel als hun tegenspelers (May Busch en Charlie Hall) als in Them Thar Hills.

Zeker één van de allerbeste "Laurel en Hardy"-films. Taarten worden er niet gegooid maar voor de rest komt een gans rits klassieke gags aan bod met grappige misverstanden maar het is niet uitsluitend een aanéénrijging van al hun fratsen uit hun vroegere kortfilpjes. Er zit toch iets meer in, al was het maar het sympathiek thema van de eerlijke, onschuldige man, aanvankelijk bedrogen, maar toch uiteindelijk recht ervarend.
De film werd prachtig gerestaureerd en mag nooit verloren gaan. Hij is kenmerkend voor de lach in die periode van de filmgeschiedenis.

avatar van PapaBeartje
Heerlijk komisch duo, de grappen vliegen je om de oren, Het dansje tussen de 2 is van hoogstaand niveau! Tevens past de Nostalgisch muziek prima in het plaatje. L&H in een the-west setting staat garant voor een uurtje vermaak!

avatar van wihu61
mcdaktari schreef:
Persoonlijk vind ik de korte Laurel & Hardy films het beste (die van ongeveer 20 minuten) uit hun Hal Roach periode, toen ze daar weg gingen vond ik ze nooit het oude niveau meer halen."

Mee eens, laat hen nou maar gewoon ouderwets in twintig minuten een half huis afbreken. Hier wilde men m.i. te veel vertellen zodat het allemaal wat futloos en soms flauw is geworden. Misschien eigent zich de formule ook niet voor deze lengte (?)

avatar van mcdaktari
wihu61 schreef:

Ja daar waren ze goed in, om een huis te slopen. Ik weet niet of je Big Business (1929) ooit gezien hebt, zo niet dan moet je die beslist een keer proberen te kijken. Dat is dat kort filmpje dat ze kerstbomen verkopen. Echt, niet normaal hoe goed dat die 2 waren, ongeëvenaard. Dat is mijn favorieten L&H filmpje, tenminste één van de. Heb echt op de grond gelegen van het lachen. Oliver Hardy is toch wel mijn favoriet.