Sahara (1943)

Oorlog

geregisseerd door Zoltan Korda
met Humphrey Bogart, Bruce Bennett en Dan Duryea

Na de val van de Libische stad Tobruk rijden de ervaren Amerikaanse sergeant Joe Gunn, Fred Clarkson en Jimmy Doyle met hun tank de Sahara in. Onderweg pikken ze zes verloren Britse bondgenoten op en niet lang daarna de Soedanese sergeant-majoor Tambul, met zijn Italiaanse gevangene. Tambul leidt het groepje naar een verloren fort, waar ze eindelijk water hopen te kunnen vinden. Een detachement Duitse soldaten komt wat later ook bij het fort aan voor water, maar Gunn wil wapens voor water. De Duitsers weigeren dat en gaan tot de aanval over. Gunn leidt zijn manschappen, die inmiddels getekend zijn door het woestijnleven, een uitzichtloos gevecht in, in de hoop, dat Fred Clarkson de Britten op tijd zal kunnen bereiken voor versterking.

avatar van Uzza_Sparta
Dogie_Hogan schreef:
Op en top propaganda film. ...

zeker omdat er geen amerikaanse tanks of soldaten aanwezig waren in afrika toen dit zou moeten afspelen

val van Tobruk was juni 1942, en de eerste amerikanen kwamen pas in afrika in november 1942 toen oorlog al bijna voorbij was

avatar van Dogie_Hogan
@Uzza_Sparta
Momenteel lijkt die geschiedenis zich te herhalen...

avatar van AGE-411
De geschiedenis herhaald zich constant. Daarom is het zo boeiend om te zien dat men altijd dezelfde fouten blijft maken.

avatar van Spetie
Een leuk vermakelijk filmpje, maar ook niet meer dan dat.

Het eerste wat me echt aanspreekt in deze film is de locatie. Het rondrijden in een tankje in de woestijn is al een aardig uitgangspunt en daarnaast wordt het allemaal erg stijlvol in beeld gebracht. Humprey Bogart speelt hier prima en is uitermate geschikt om de rol van sergeant te spelen, die de leiding van een groepje bij elkaar geraapte soldaten op zich neemt.

De film is een tikkeltje onrealistisch, omdat een kleine groep afrekent met een enorm grote groep soldaten, maar echt storend is dat niet. De film is verder behoorlijk propagandistisch voor het Amerikaanse leger. Hoewel dit aan de ene kant een tikkeltje storend is, is dit aan de andere kant ook wel weer te begrijpen gezien het jaar waarin de film gemaakt is. WO II is op dat moment in volle gang en dan is het allemaal net wat logischer dat je op een wat meer propagandistische manier naar je eigen volk kijkt.

Richting het einde wordt de film nog een tikkeltje spannend, maar de uiteindelijke afloop is verder niet zo heel verrassend. Geen topper, maar verder prima vermaak.

Goeie film waarin een groep gestrande soldaten in de woestijn op zoek gaan naar water. Een vrij eenvoudig verhaal, maar over het algemeen zeker wel onderhoudend. Vooral ook omdat de film eigenlijk steeds spannender wordt (vooral als het groepje soldaten het op moet nemen tegen grotere groep Duitsers).

avatar van Biosguru
Uiteraard een propagandafilm. Maar wel een zeer vermakelijke, zonder overdreven veel vlagvertoon. Het zit hem meer in de samenwerking van de karakters en de morele sterkte tov de Nazi's, redelijk subtiel. Maar soms ook van dik hout De Soedanees wordt direct opgenomen in het gezelschap, de gevangen genomen Nazi gruwelt er van. Natuurlijk is het de Soedanees, die later een plotwending zo toegeworpen krijgt dat hij de Nazi in een handgevecht Kaltstellt. Net goed!

De plot is kolderiek, maar werkt wel prima. Ik bedoel er gaan ook hordes mensen naar een film over een man in een vleermuispak. Dan kan dit ook prima.