The Bells of St. Mary's (1945)

geregisseerd door Leo McCarey
met Bing Crosby, Ingrid Bergman en Henry Travers

Predikant O'Malley wordt naar de St. Marien-school gestuurd, die er zowel financieel als bouwkundig slecht voor staat. Zuster Benedikt doet haar uiterste best er nog wat van te maken en ze is blij met O'Malley's hulp. Door alle zorgen en het harde werk is haar gezondheidstoestand echter verslechterd.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
voor de Magdalene Sisters-fans verplichte kost

Beetje sentimenteel, maar wel lekker.....4*

avatar van Mug
Mug
Vervolg van Oscar-winnaar Going My Way, alhoewel het eigenlijk de bedoeling was dat dit andersom zou zijn. De twee films kwamen ook nog eens uit bij verschillende filmmaatschappijen...

Het niveau van Going My Way wordt jammer genoeg niet gehaald. Daar zijn de liedjes stukken beter te behappen en is er een grotere cast die zorg draagt voor de veelvuldigheid aan lagen in het verhaal.

Maar ja, een van de grootste actrices allertijden, Ingrid Bergman, weet deze film naar hemelse hoogten te brengen. Het is weer smelten bij haar tranen en het spontane Zweedse folklore liedje dat nogal opmerkelijk eindigt. Anders wel bij haar gezeur over het niet lekker zitten van de kraag van haar gewaad.

avatar van hkoster
ben geen liefhebber van bing crosby. maar wat zingt deze man makkelijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ingrid Bergman vertolkt haar rol prachtig in deze film en draagt een groot gedeelte van de film, ze is niet alleen mooi om te zien maar was ook nog eens 1 van de beste van haar tijd.
Bing Crosby is een goede tegenspeler maar toch heeft Ingrid stiekem een streepje voor in mijn bescheiden mening, dit heeft deels natuurlijk ook te maken met haar schoonheid
De film duurt iets te lang en dat is dan ook wel gelijk het grootste punt wat je kan noemen, hier en daar is de film wat langdradig maar tegelijkertijd komt er opeens weer een mooie emotionele scene om de hoek zetten.
Hartverwarmend is het gevoel wat nablijft.

Zeker de moeite waard om te kijken, de 2 uur en 5 minuten die je hieraan besteed is zeker geen verloren tijd.

Neem een populaire crooner en stop hem in priesterkledij en neem een even populaire actrice en maak er een jonge, correcte en sportieve non van, voeg er wat sympathieke, verstandige kids aan toe en een pak brave idealen, voornemens en daden, zorg voor emotie in het verhaal en ge zijt vertrokken voor een suksesvolle familiefilm anno 1945, die m.i. na 70 jaar nog recht staat, precies omdat hij, ondanks de sentimentaliteit, hartverwarmend overkomt.
Bing Crosby, in de populariteits polls in de States, reeds voorbijgestoken door Sinatra, zit goed in zijn rol van predikant en zijn warme, innemende stem leent zich voor enkele songs (zijn boo-boo-boo liet hij achterwege) en Ingrid Bergman bewijst eens te meer haar veelzijdigheid.

avatar van Brix
Voor mij was deze film toch nog een stukje leuker dan zijn voorganger (Going My Way-1944)
Dat is vooral de verdienste van Ingrid Bergmann, die heel sterk is in de rol van zuster Benedict.
Een zuster om verliefd op te worden, maar dat mocht Father O'Malley (Crosby) natuurlijk niet

De boksles die Bergmann geeft aan een van de schooljongens is hilarisch, en een hoogtepunt van de film.

Ook leuk om Henry Travers, die engel Clarence speelde in "It's a Wonderful Life", hier ook weer in te zien.
Deze keer als "harde" zakenman Horace P. Bogardus.

Zeer van genoten.
Deze voeg ik toe aan mijn lijstje met opnieuw te bekijken films gedurende de Kersttijd.