The Bishop's Wife (1947)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Henry Koster
met Cary Grant, Loretta Young en David Niven

Een bisschop (David Niven) droomt ervan om een nieuwe kerk te laten bouwen. Hij brengt zijn tijd door geld bijeen te krijgen van de rijke parochianen. Hij denkt niet meer aan zijn vrouw (Loretta Young), kinderen en aan de arme mensen. Plotseling landt een zachtmoedige engel (Cary Grant) op aarde om bisschop Niven en zijn vrouw Young te helpen.

avatar van Floris22
Alles klopt aan deze film, het verhaal, acteurs, mooie decors en de subtiele grappen. Je ligt niet dubbel maar je glimlacht bijna de gehele film. Echt een feel good film.

avatar van Dutchfan
Ik heb heel erg van deze film genoten.
Hele goede acteurs en een heerlijk verhaal!
En must voor de fans van de de klassieke film....Een tip voor de kerst!

avatar van Norma
Gezellige kerstfilm, met vooral erg leuke buiten-scènes (sneeuwballengevecht, schaatsen) Zeker de moeite waard om eens te zien.

avatar van Mads Smikkelsen
Niets klopt aan deze film, geen goed verhaal, te zoet om interessant te zijn, alleen Cary Grant was leuk om naar te kijken, tegenvaller!! Inderdaad, de schaatsscene is zeer de moeite waard om naar te kijken.

avatar van Brix
Norma schreef:

Werkt inderdaad 't best rond de kersttijd (ook regelmatig op TV dan)
Is al zo'n beetje traditie geworden(net als 'It's a wonderful life')
Ik heb de dvd onlangs gekocht, en die ligt dus klaar voor de feestdagen.

avatar van Brix
Hahaha!
Wát een tegengestelde meningen lees ik hier over 'The Bishop's Wife'.
De een is van mening dat alles klopt aan de film, en de ander beweert juist het tegenovergestelde.

Wat mij betreft, ook na de film voor de zóveelste keer gezien te hebben (zojuist weer eens bekeken) blijft het een pracht van een romantische feelgood-komedie (ronkende benaming, ik weet het)
Grant, Niven en Young (en Koster uiteraard)maken er een zeer genietbaar schouwspel van, dat mij nog nooit verveelde.

Met nominaties voor beste regie, beste film, beste montage en beste soundtrack (1948) zal er toch wel iets van deugen neem ik aan.
Voor mij werkt het in ieder geval prima.
Een van de leukste kerstfilms die ik ken.

sweinsteiger
Ik hou wel van zo oude films met een speciaal verhaal. Heel goede uitwerking en Cary Grant heeft zich weer goed laten overtuigen. Een topper(voor mij toch) 4**** tot 4.5****

avatar van Arnhemmer
Mads Smikkelsen schreef:
...en dan toch nog 3 sterren....een meevaller!

avatar van margo1
Een echt klassieke kerstfilm uit een lang vervlogen tijd. Een fijne feelgood film!

avatar van Ramon K
Teleurstellende kerstfilm. Goed geacteerd en mooi geschoten, maar met een slecht en oppervlakkig script. Een matige variant van It's a Wonderful Life, waarin Clarence de hoofdrol krijgt terwijl er bij Bailey een karakterontwikkeling moet plaatsvinden. Dat werkt dus niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bitter bijsmaakje.

Een vermakelijke kerstklassieker die heden ten dage de vullingen in het gebit spontaan doen openspringen. Al moet gezegd dat de hier gepresenteerde kerstengel nogal aanstuurt op overspel, hetgeen de zoetigheid een bitter bijsmaakje geeft. Nogal gedateerd inmiddels, maar nog steeds goed genoeg voor een gulle lach.

Goed.

avatar van missl
subtiele humor en goede dialogen. Een verhaal over een vrouw met een saai huwelijk, dan komt er een man in haar leven die het leuker maakt.

avatar van bunkerboy
kerstklassieker tesamen met wonderfull life en white christmas
ik wil ze alledrie geen kerstmis missen

Op BBC 2 op 22/12 09.25 - 11.10

Heaven must be missing an angel...en die engel is Cary Grant die liefde, verdraagzaamheid en vrede komt prediken in deze lieftallige, supreemzoete kerstfilm. Een grappig, aanvaardbaar (jawel) plot met goede dialogen en naast Cary ook nog meerdere puike vertolkingen.
Een charmant en zoet desert na het kerstdiner.

Op zich een gezellige kerstfilm, maar wel een film die naar mijn mening zijn houdbaarheidsdatum toch wel wat gepasseerd is. Het acteerwerk is natuurlijk goed verzorgd, zoals je dat van een topcast mag verwachten. Enkel David Niven valt wat dat betreft een beetje uit de toon. Dat overkomt hem wel meer, vind ik. Het is daarentegen telkens weer een genot Elsa Lanchester aan het werk te zien, ook al is het maar in een bijrolletje.
De film toont in de kern sterke gelijkenissen met de echte kerstklassieker It's a Wonderful Life (1946), maar blijft daar kwalitatief toch een stuk van verwijderd.

avatar van Mescaline
Een film die zich zonder enige moeite kan meten aan het hoogst gewaardeerde It's a Wonderful Life die een jaar eerder uitgebracht werd.
Geen idee of Gary Grant dacht dat hij na Stewart ook niet kon achterblijven, maar blij toe dat hij deze rol besloot te spelen.
Cary Grant & Loretta Young hebben een mooie chemie samen en spelen zichtbaar met plezier hun rollen, de film heeft een mooie warme (kerst) sfeer en kijkt ondanks de speelduur van 1 uur en 49 minuten nog steeds makkelijk weg.
Het hoogtepunt is voor mij persoonlijk toch wel de schaats scene waarin ze de chauffeur die bijna de hoop op de mensheid had opgegeven meetrekken.

Heeft deze film dan helemaal geen nadelen? Jawel, voor mij persoonlijk vond ik de rol van David Niven als Bishop het minst interessant terwijl hij toch een belangrijke schakel in het verhaal hoort te zijn. Ik denk zelf persoonlijk niet dat dit aan de acteur zelf ligt, maar puur aan de rol die hij speelt.

Zonder twijfel een aanrader voor de kerstdagen die zeker niet onder doet aan It's a Wonderful Life.

avatar van GTXXTG
Uniek in zijn soort...

Jammer dat ik geen 5 sterren méér kon geven.
Mijn nummer 1 film en het bewijs van Goethe's wijsheid:
"Tussen het leven en de dood is alles relatief"

Deze diep menselijke prent weerspiegelt de eenvoud van het leven.
Het voor sommigen letterlijk terugkeren met beide voeten op moeder aarde.
Zijn wie je bent, niet welke titel of rijke beurs je prominent maakt.
Wij staan er te weinig bij stil dat geluk vaak ligt in kleine simpele dingen.
Een vriendelijk woord, een warme begroeting of een subtiele aanraking kan wonderen verrichten en bergen verzetten.

Deze film is een eerbetoon aan alle mensen van goede wil

Zeer klassieke kerstfilm.

Enige voordeel is dat het wel erg luchtig en feelgood is, waardoor het nog best makkelijk wegkijkt. Grant doet het best aardig als engel (en is veel beter te pruimen dan Stewart) en alles speelt zich af met een brede glimlach.

Het kerstsfeertje is aardig al is het toch een beetje taai in zwart/wit. Bij de buitenscenes werkt het nog wel, maar ergens verwacht je toch een hoop groen en rood, iets wat deze film niet echt kan bieden. De effecten zijn ook echt melig, allicht dat ze daar ook iets subtieler mee hadden mogen omspringen.

110 minuten is wel wat aan de lange kant, waardoor vooral het middenstuk hier en daar een beetje saai wordt. Op zich niet moeilijk te zien waar deze kerstfilm z'n status vandaan heeft, maar echt genieten van dit soort films zit er voor mij niet in vrees ik.

avatar van Mescaline
2de keer kijken beviel ook weer uitstekend, een meer dan prima kerstfilmpje en zeker een film die ik nog veel vaker rond deze dagen in de speler stop.
Gary Grant is erg op dreef in deze film, een film die wat mij betreft zeker niet onder doet aan bekendere titels zoals: It's a Wonderful Life of Miracle on 34th Street.

Heerlijke warme feel-good sfeer en een film die erg prettig weg kijkt.
3,5 sterren blijven staan.