Ordinary People (1980)

geregisseerd door Robert Redford
met Donald Sutherland, Mary Tyler Moore en Timothy Hutton

Beth, Calvin en hun zoon Conrad leven in de nasleep van de dood van de andere zoon van de familie. Conrad is vol van verdriet en misplaatst schuldgevoel, zelfs zo erg dat hij probeert zelfmoord te plegen. Beth heeft altijd zijn broer als favoriet gehad, en heeft er moeite mee om Conrad te steunen. Calvin zit gevangen tussen de twee, en probeert de familie bij elkaar te houden.

Ooit wel eens gezien. Vond het toen niet zo veel. Onterecht. Misschien was ik stiekem nog wel een beetje boos dat ie het met de oscars van Raging Bull won (wat ik nog steeds onzin vind).

Prachtige acteerprestaties van Moore, Hirsch en met Hutton. Sutherland die met name in de jaren '70 in de ene na de andere briljante film zat wordt zelfs van het doek gespeeld. Hij doet het wel ok, maar de rest is fenomenaal. Je hebt vaker dat er 1 iemand de pannen van het dak speelt. Hier zijn het er dus gewoon drie. En die acteerprestaties zijn echt nodig om het drama over te brengen.

Dat drama laat een mooie en gevoelige film zien over een gewoon gezin die iets vreselijks heeft meegmaakt. Heel realistisch overkomende film met perfect uitgewerkte karakters. Het is bij zo'n film belangrijk dat je de personages en gebeurtenissen gelooft. En dat was voor 100 % zo. Eigenlijk weinig op aan te merken, vind het niet een van de mooiste films of wat dan ook, maar heb daar niet echt een reden voor. 4 sterren, verdient iet zeker.

fappie schreef:

Achjah.. hij heeft zijn mening en onderbouwt die ook.. toegestaan dus .

Ik vraag me alleen af wat voor zin het heeft om naar films te kijken die je niet aanstaan en ze dan ook nog eens (negatief) te gaan bespreken. Volgens mij wil je dan mensen opzettelijk irriteren. Als een kind dat in z'n nee-fase zit.

avatar van Masterbrain
Dit is een van de beste , de mooiste en zonder twijfel de meest realistische die ik ooit heb gezien na een hele lange tijd.De verhaal is extreem goed , de script en de acteer prestatie is gewoon de hoogst haalbare vooral de moeder , de vader en de zoon zijn fenomenaal ze hebben de chemie echt deze film past gewoon in het plaatje.Ik kan alleen maar lovend zijn over deze meesterwerk ,omdat het bijna op geen enkele moment verveelt en op bijna geen enkle fout te betrappen is , met uitzondering op het einde dan.

De einde is geen Happy Ending ,maar toch voelt het wel zo ,Mischien hadden ze op het einde gewoon vrede moeten sluiten wat je eigenlijk hoopt,maar aan de andere kant is het wel logisch dat het zo afgelopen is.

Ik sanp niet waarom deze film zo weinig aandacht heeft op Moviemeter....mmm zo te zien de meest overschatte en onderschatte film van de jaren 80.

Het krijgt 4.5 sterren net geen 5 , omdat het einde toch een beetje 50/50 is en wanneer de film is afgelopen wil je meer zien.

Iedereen een Must Watch!!!!!!!!!

avatar van nachtschade
intens en meeslepend drama. Op het puntje van m`n stoel gezeten......

avatar van Vinokourov
Mooie Oscarwinnaar uit 1980 hoor. Ordinary People handelt over een familie (vader, moeder en zoon) die het verlies van hun jongste zoon moet verwerken. Er wordt ruim de tijd genomen voor wat voor uitwerking dat heeft op de overblijvende gezinsleden. Opvallend is de sobere aanpak van Robert Redford. Zonder bijvoorbeeld dramatische muziek, maar wel met rauw acteerwerk wordt dit neergezet. Dat soort dingen zie je toch niet zo vaak uit Hollywood komen.

Prachtig gemaakt en boeiend familie- en karakterportret, vol onderhuidse spanningen en tragedie, dat destijds (het was Robert Redford's regiedebuut) vier oscars won, waaronder beste film en beste regie. 'Ordinary People' is in de eerste plaats een absolute spelers- en dialogenfilm, die zijn kracht haalt uit een psychologische opbouw en uitwerking; het gezin wordt in zijn diepste depressies getoond. Redford's regie is zelfbewust; hij toont bij dit psychodrama zijn fijn gevoel en gave van waarneming.

avatar van jeuletaxi
Zit tussen 3,5 en 4 sterren in,,,,, een mooie 7,5 voor mij.
Hele mooie opbouw met onderhuidse spanningen en problemen/tragedies.
Zal niet voor iedereen weggelegd zijn maar voor degene die van prachtige dialogen houden en psychologische films houden een must see, ondanks dat de film ruim 30 jaar geleden gemaakt is!
Moest er in het begin inkomen maar na 45 minuten gaat hij in snel tempo naar het einde.
Mooie film waarin zeer goed word geacteerd.

Een film die ik al heel lang op video had maar toch nooit gezien had. De eerste helft van de film vond ik het vooral een langdradige zeikfilm. Maar deze zeikfilm bouwt wel langzaam op naar een mooie film. Alle mensen met een buitenkant hebben ook een binnenkant. En dat is wat deze film heel knap laat zien. Al heeft de film tegen het einde z'n mooie momenten (de zoon en z'n nieuwe vriendinnetje, de laatste dialoog tussen vader en zoon) en z'n minder sterke momenten (o.a. het gesprek bij de psychiater die z'n professionaliteit laat varen en een "vriend" blijkt te zijn). De film komt inmiddels best wel gedateerd over, maar het is zeker nog geen slechte film.

Psychologisch portret van de oorlog in zijn anonieme gruwel.
Merkwaardige benadering aan de hand van lange, stille scenes die de ondraaglijke spanning en de bedrukkende sfeer sterk accentueren

avatar van HarmJanStegenga
Fenomenaal. Zo mooi als je een film opzet die aan het einde van de rit zoveel beter is dan dat je verwachtte. Ik had best een mooie film verwacht, nou ja.. ik wist niet wat ik echt moest verwachten van deze 'Ordinary People', maar dit blijkt dus gewoon een zeer aangrijpend meesterwerk te zijn. Slik.

Naast dat slikken, erg veel kippenvel. Zelden zie ik een film die gedurende de gehele speelduur zo vaak in de roos schiet qua scenario, dialogen en acteerwerk. Constant indringend. Elk woord is raak en elke emotie voelbaar. Timothy Hutton speelt buitenaards goed. Wát een echte en overtuigende prestatie.

De onderhuidse spanning is onvoorstelbaar. Een gebroken gezin waar zoveel gevoelens spelen, maar niks tot uiting komt. Moeders verdiende geen sympathie, want ik leefde zo mee met Conrad. En met vader Sutherland, die tussen de twee vuren in zat. Moeilijk, erg moeilijk. Als kijker zit je je constant op te vreten. Op het ene moment krijg je de bibbers, een ander moment kan je wel janken. Een traan, een lach, 'Ordinary People' biedt het allemaal. Maar vooral een levensecht portret van een gezin in verval.

Alles lijkt altijd maar goed te gaan. Totdat een tragedie gebeurt - in dit geval het verlies van een zoon en broer. Mary Tyler Moore staat dan ook centraal in dit gezin. Ze laat niks toe en is voor mij de persoon die er als moeder had moeten zijn. Ze had alles kunnen voorkomen. Toch? Ontkenningen, geen moeilijkheden willen hebben en verder gaan in een steriel leventje waar alles precies zo moet gaan hoe zij het wil.

Het is moeilijk. Het uiten van gevoelens en ze überhaupt willen en kunnen voelen. Deze prent brengt dit bijzonder sterk aan het licht. Robert Redford heeft hier een klasse prestatie neergezet. Een film die je bij je strot pakt en niet meer loslaat. Van Pachelbel tot liefdes in relaties en gezinnen. Wat een film. Prachtig.

Prachtige film over een ontwricht gezin waarvan een zoon door een ongeval om het leven is gekomen. Een aangrijpend familiedrama over rouwverwerking en waarin ieder de tragische gebeurtenis op hun eigen manier een plekje proberen te geven. Hetgeen waar niet over gepraat wordt is in zo'n beetje iedere scene voelbaar. De gehele cast is uitmuntend en een sterk regiedebuut van Robert Redford (misschien ook wel zijn beste film).