ad

Met onder meer: Jon Voight, Dustin Hoffman en Sylvia Miles

Releasedatum: 25 mei 1969

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Midnight Cowboy

"Whatever you hear about Midnight Cowboy is true."

Joe Buck een knappe, naïef-charmante cowboy uit Texas, die ervan overtuigd is dat hij de redding is van naar liefde hongerende vrouwen in New York, komt naar de Big Apple om rijkdom te vinden. Echter de enige rijkdom die hij vindt is de vriendschap met Ratso Rizzo, een verlopen oplichter met grote dromen. In het leven aan de haveloze zelfkant van de maatschappij krijgen deze paria's een onwaarschijnlijke band die verder reikt dan hun verscheurde dromen en hun plannen om snel rijk te worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van notsub

notsub

Zodra Dustin Hoffman zijn intrede deed werd de film een stuk leuker. Daarvoor zit je te kijken naar een cowboy met een misplaatst zelfbeeld, die denkt snel te kunnen scoren als gigolo in New York. Dat pakt natuurlijk toch wat anders uit, maar echt interessant is dat niet. Het is de ingewikkelde relatie van de blonde cowboy met Ratso Rizzo die de film een boost geeft. Het tweede deel van de film was daarmee een stuk beter. Het blijft jammer dat de rol van Jon Voight me wat tegenstond, verder is het een prima film.

avatar van De filosoof

De filosoof

Heerlijke film over hoe een jongeman een droom najaagt (en/of van iets weg vlucht) maar daarin faalt. De film heeft heerlijke dialoogjes en een zekere Oliver Twist-vibe omdat de jongeman zonder connecties of inkomen aan de onderkant van de samenleving terecht komt en een vriendschap ontwikkelt met een kreupele zwendelaar. Maar dan wel een psychedelische Oliver Twist want de film is een fraai tijdsbeeld van eind jaren ’60, zowel qua het stadsleven als qua stijl van de film. Al met al weet de film heel goed de vervreemding te vangen, die je zelf ook ervaart als je op vakantie bent wanneer je in een nieuwe, onbekende omgeving je weg moet zien te vinden (hetgeen de film herkenbaar maakt), en die in de film ook optreedt door de soms omgekeerde wereld die een plattelandsjongen in de stad vindt (zoals de onverschilligheid en dat de comboy er geen macho- maar een homo-beeld vormt). In alle aspecten een mooie en geslaagde film.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

Sfeervolle film over New York in de vroege jaren 70.

Het lijkt me een beetje dat ze zo'n films begonnen te maken om ervoor te zorgen dat mensen stoppen met naar die grote steden te komen en daar hun geluk te zoeken maar vaak in armoede toestanden terecht komen.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

ik heb de film met een ster verhoogd, vaak moeten denken aan de film en hij is wel bovengemiddeld.

Dus 4 sterren