Midnight Cowboy (1969)

geregisseerd door John Schlesinger
met Jon Voight, Dustin Hoffman en Sylvia Miles

Joe Buck een knappe, naïef-charmante cowboy uit Texas, die ervan overtuigd is dat hij de redding is van naar liefde hongerende vrouwen in New York, komt naar de Big Apple om rijkdom te vinden. Echter de enige rijkdom die hij vindt is de vriendschap met Ratzo Rizzo, een verlopen oplichter met grote dromen. In het leven aan de haveloze zelfkant van de maatschappij krijgen deze paria's een onwaarschijnlijke band die verder reikt dan hun verscheurde dromen en hun plannen om snel rijk te worden.

avatar van Flavio
Ben iets minder enthousiast. Ik zie Joe niet zozeer als een optimist die het niet redt in een grauwe stad, maar als een naieve klaploper die als een groot kind naar de wereld kijkt. M.a.w., ik vind niet dat New York nou zo schuldig is aan alle ellende, maar dat Joe Buck gewoon een complete mismatch is.

Einde lijkt erg op Thunderbolt and Lightfoot trouwens, er zijn wel meer overeenkomsten zij het dat TaL een stuk luchtiger is.

avatar van John Barry
Ik vind Midnight Cowboy niet echt een geweldige film. Ik vond het een leuke film om een keer gezien te hebben, maar ook nier meer dan dat.

Ik vond het allemaal een beetje flauw. Ik kon meestal niet erg om de humor lachen. Ik vond ook de personage,s een beetje irritant. Daardoor deed het tragische einde me ook vrij weinig.
Het acteer werk is inderdaad wel subliem. Jon Voight acteert goed als Joe Buck en ook Dustin Hoffman is goed opdreef als Rizzo. Maar de personage,s die ze spelen vind ik niet erg leuk.

De muziek in deze film is erg goed. Leuk lied dat Everybody's Talking van Harry Nilsson. Ook erg goede instrumentale muziek van John Barry. Verder ook mooi mondharmonica spel van Toots Thielemans. Op muzikaal gebied heb ik niks te klagen.

Als ik eerlijk ben zijn films als Midnight Cowboy niet aan mee besteed. Dit is niet helemaal mijn genre. Ik ben dan ook geneigd om een cijfer van rond de 1* voor deze film te gegeven. Maar ik wil ook weer niet flauw zijn. Binnen zijn genre is Midnight Cowboy een goede film. Daarom de minst zware onvoldoende van mij kant.

2,5 ster voor deze film

avatar van Geno
Prima commentaar van nota bene John Barry (1 maart j.l.); helemaal mee eens.

Deze film was ook niet helemaal aan mij besteed, en bovendien, ik ging er met een andere intentie in... Dat hoef ik dus niet mee te laten wegen in mijn beoordeling.

Ik denk wel iets anders over de zwaarte van de film, want ik vond 'm niet 'flauw', maar van vereenzelviging met de hoofdpersonen was weinig sprake; je bleef toch een toeschouwer... en dat vond ik zelf erg prettig.

Het thema die ik er tenminste uithaalde vond ik best boeiend en universeel. Namelijk, de jeugdige bravoure, waarmee je de wereld instapt en denkt dat de wereld op je wacht, en dat je die wereld aankan, maar... 't tegendeel blijkt, niemand wacht op je, je moet vechten voor je bestaan, en je vervalt in levens die je niet wilt leven... althans toch niet al te lang... En uiteindelijk, kom je toch het oordeel; ik moet toch maar een baantje zoeken ofzo... Haha... schitterend!

Ik vond het net luchtig genoeg gebracht allemaal om niet te hoeven afhaken. Bovendien vond ik het prima geacteerd. Beide hoofdrolspelers.

Maar ik wilde de film alleen maar zien om... de film muziek! Ik bedoel niet het pakkende liedje van Harry Nilsson, Everybody's Talking, maar de eigenlijke filmmuziek.

Volstrekt onderbelicht. De filmmuziek is gecomponeerd door John Barry (1933–2011). Mijn favoriete (filmmuziek) componist. Geweldige en onvergetelijke melodieën heeft hij gecomponeerd. Diverse composities voor James Bond en nog veel meer is van zijn hand, maar vooral zijn muziek voor The Persuaders gaat nog steeds door merg en been. Heerlijk.

Kortom, de film is de moeite waard om eens te zien, maar de muziek leeft in ieder geval voort...

2.5 *

avatar van AmazingPP
Lang gewacht voordat ik deze Blu Ray in mijn PS3 stopte, maar het was de moeite van het wachten waard! Prachtige film van begin tot eind met waanzinnig editing, waanzinnig camerawerk, maar vooral geweldig acteerwerk! Ik wist niet dat Voight zo goed kon spelen. Kende hem alleen als "vader van", maar met deze film zet hij zichzelf op de kaart. Hij is zo naturel qua acteerwerk dat ik hem haast beter vond dan Hoffman en ook hij zet een geweldige rol neer. Man wat heb ik genoten van deze geweldige film. Ook direct maar alle extra's gekeken, waarbij een docu waar de cast terugkijkt na 35 jaar. Dit is een baanbrekende film geweest voor die tijd! Geweldig!! 4,5 *

avatar van knusse stoel
Geweldige film met geweldige acteurs en een geweldig verhaal!!!

avatar van Zuster Stein
Hele leuke vermakelijke film hoewel Dustin Hoffmann op het randje van het irritante speelt.

TMP
Een prima soundtrack en een vlotte start. Dat het met Joe Buck niet veel zal worden in de grote stad, is al vanaf het begin duidelijk. Na verloop van tijd wordt het qua verhaal wat minder interessant, daarvoor kunnen de beide hoofdpersonages mij te weinig boeien. De twee hoofdpersonen zijn iets te zeer een karikatuur om er een meeslepende film van te maken.

avatar van U96
U96
schitterende film, heb er super van genoten van deze film, muziek en acteurs zijn echt top!!!

avatar van jerome998
Op de vooravond van mijn verjaardag nog maar eens één van mijn favoriete films herbekeken. Wat blijft deze film sterk overeind zeg! Met name dankzij het mooie camera- en editwerk en natuurlijk dankzij 2 ijzersterk acterende mannen. Dustin Hoffman zal voor mij altijd één van de meest bijzondere acteurs blijven, wat een performance!

avatar van Rmie
Ben het helemaal met TMP eens wat betreft de karakters. Deze film schijn toch een klassieker te zijn.
Zelf vind ik deze film niet tijdloos. Het geheel is te (veel?) gebonden aan een bepaalde plaats en tijd.

avatar van Rosicky
Prachtig geacteerd en mooi geschoten met veel dromerige scènes. Er had van mij wel ietsje meer vaart in de plot gemogen, maar desondanks genoten van met name het fraaie spel.

avatar van AC1
AC1
Zag dat Netflix 'm had. Ik wou alleen maar de beeldkwaliteit checken met het resultaat dat ik 'm helemaal heb uitgezien. Blijft één van mijn favorieten. 5 sterren!

avatar van Thomas83
Prachtige rollen van Hoffman en Voight. Ik las hier en daar dat veel vinden dat al die narigheid nu wat minder schokkend en braver overkomt, maar ik ken weinig films die zo troosteloos zijn. Aan het begin komt het allemaal nog wel wat aangedikt over met al die narigheid en de sokken van Ritso etc, maar als Joe en Ritso met elkaar op beginnen te trekken wordt de film een stuk aangrijpender.

Vooral bij Ritso zie je steeds meer de kwetsbare kant van het personage er doorheen schijnen. En verder is het ook bijzonder treurig om al die eenzame mensen en rare vogels te zien. Mensen die zichzelf niet kunnen zijn daar waar ze vandaan komen, of gewoon iemand anders willen zijn. Een grote stad als New York heeft duidelijk een gigantische aantrekkingskracht op dat soort mensen.

Vond die flashbacks naar het verleden van Joe ook wel enorm griezelig vaak. En ja, dat einde hakt er toch enorm in, of je al nou weet wat er gaat komen of niet. Het gebruik van Everybody's Talkin' is zo bitterzoet. Dat is wel zo'n beetje het enige dat de soundtrack te bieden heeft (je hoort dit nummer wel een keer of vier voorbijkomen volgens mij), maar het zorgt voor een onvergetelijke scène. Een riante 3.5*.

avatar van de grunt
Ze gaan maar door bij Criterion