Midnight Cowboy (1969)
Genre: Drama
Speelduur: 113 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Schlesinger
Met onder meer: Jon Voight, Dustin Hoffman en Sylvia Miles
IMDb beoordeling: 7,8 (120.122)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
Releasedatum: 20 november 1969
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Midnight Cowboy
"For those who have never seen it and those who have never forgotten it."
Joe Buck een knappe, naïef-charmante cowboy uit Texas, die ervan overtuigd is dat hij de redding is van naar liefde hongerende vrouwen in New York, komt naar de Big Apple om rijkdom te vinden. Echter de enige rijkdom die hij vindt is de vriendschap met Ratso Rizzo, een verlopen oplichter met grote dromen. In het leven aan de haveloze zelfkant van de maatschappij krijgen deze paria's een onwaarschijnlijke band die verder reikt dan hun verscheurde dromen en hun plannen om snel rijk te worden.
Externe links
Acteurs en actrices
Joe Buck
Enrico "Ratso" Rizzo
Cass
Mr. O'Daniel
Shirley
Towny
Sally Buck
Annie
Woodsy Niles
Little Joe
Reviews & comments
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Je hoeft toch geen hele film te gaan herschrijven om te bewijzen of de film wel of niet goed is??
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Als je mijn mening leest, heb je al het antwoord op de vraag. Met Midnight Cowboy is namelijk niets mis (hoewel het acteren me wat ontgoochelde). Enkel werd ik niet in het verhaal meegezogen. Da's een simpel verschil in beleving.
AC1's vraag is wat overbodig lijkt me. Kan hij gelijk bij elke van zijn visie afwijkende mening vragen: wat had je anders gedaan?
Ik ben geen regisseur, ik probeer gewoon te genieten van wat ik zie. En van wat ik zag bij Midnight Cowboy was niets slecht, maar film is meer dan alleen 'goed' of 'slecht', het heeft ook te maken met gevoel.
Eraser2
-
- 387 berichten
- 922 stemmen
Enorm sfeervolle en briljant geacteerde film. Ik werd van begin af aan meegezogen in het avontuur van joe buck. Middels de prachtige en angstaanjagend geschoten flashbacks kreeg ik een goed beeld van de achtergrond van buck.
Bigjerry
-
- 216 berichten
- 64 stemmen
Ik vond dit een prachtige film, waarin de hoop elke keer opflakkert in het grijze licht van alle ellende die deze mannen overkomt. De muziek maakt de sfeer nog sterker en melancholischer. Geweldig geacteerd en vooral Dustin Hoffman is geniaal als Ratzo Rizzo, die aan het eind de schone schijn niet meer kan ophouden..... kippevel.
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Goede film.
Al bij de om fooi vragende hotelemployee voel je dat Joe toch wel een naïef beeld had.
Er is geen sprake van een groot ongeluk, maar hij komt heel geleidelijk in een neerwaartse spiraal (tot hij uiteindelijk tot diefstal/roof moet overgaan). Net als bij "le signe du lion" vindt de neergang plaats in hele kleine stapjes, wat het geheel geloofwaardig maakt.
Echt een film om vaker te bekijken.
Eraser2
-
- 387 berichten
- 922 stemmen
YouTube - Jim Carrey at The Oscars, March 1996
Het begin is erg geestig.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film die laat zien dat de Amerikaanse Droom niet altijd waar kan worden gemaakt. De destijds erg jonge Dustin Hoffman en Jon Voight spelen fantastisch.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Prachtige film die laat zien dat de Amerikaanse Droom niet altijd waar kan worden gemaakt.
Zeg maar zo goed als nooit. Een van de meest tragische illusies die de Amerikanen maar apretn blijft spelen.
Number23
-
- 8253 berichten
- 4940 stemmen
Nee ik werd maar niet meegesleurd door het verhaal wat Midnight Cowboy betreft. Echt, het acteerwerk van Voight en vooral Hoffmann is prima in orde en de soundtrack past per-fect bij de film, maar ik 'voelde' het drama maar niet aan. Het lot van Rizzo en Buck deed me ook niet zoveel en de zweverige sfeer, flashbacks en soms ongemakkelijke situaties werkten soms averechts. Natuurlijk is het verscheurend om te zien hoe je helemaal kan wegkwijnen in een grote stad en hoe je dromen kunt zien smelten als sneeuw voor de zon, het ontroerde me gewoon niet genoeg.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
'Simpele boerenlul uit een landelijke setting probeert het in de grote stad te maken en slaagt daar niet in, doch raakt aan lager wal.'
Dat is kortweg het verhaal en zo beredeneert is het niet veel. Wat het echter verandert, is de manier waarop dit simpele verhaal is uitgewerkt in Midnight Cowboy.
Het is aanvankelijk het verhaal van Joe Buck maar verandert gaandeweg in een verhaal over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee rand figuren die steeds meer geisoleerd raken en langzaam ten onder gaan aan de zwaarte van New York.
Een ijzersterke prestatie van Hoffman als ritselaar Rizzo geeft een prachtige aanvulling op de klunzige, wat onnozele Buck. Het is niet vaak dat een acteur een vreemd accentje aanmeet en er zo goed mee wegkomt als Hoffman hier doet.
Maar ook Voight zet zijn rol erg overtuigend neer. De beide acteer prestaties vormen voor mij dan de kern waarom heen het verhaal van de film zich afspeelt. 'The american nightmare', zeg maar.
Een zeer fraaie weergave van de keerzijde van het flitsende leven in de stad die zeer doeltreffend wordt gepositioneerd als een zeer onvriendelijke omgeving voor rand figuren.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Midnight Cowboy is een harde klap van de werkelijkheid voor mensen die denken dat grote steden zoals New York veel mogelijkheden hebben. Dit filmpje bewijst dat America niet de 'land of oppertunities' is. De rollen van de destijds toen zeer jonge Dustin Hoffman en zeer jonge Jon Voight zijn prachtig en hun eenzame persoonlijkheid wordt prachtig geacteerd. Dit is het verhaal van iemand die aankomt in een stad waar hij eigenlijk een vreemdeling is. En bij elke herziening merk ik op wat voor een belangrijk maatschappelijke film Midnight Cowboy wel niet is. Ondanks dat de controversiële inhoud van de film ietwat gedateerd is, blijft de film alsnog zeer offensief en toch zo aangrijpend naar mijn inzien.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Tot zover de American Dream. Een gedurfd, treurig en tot op zekere hoogte pikant drama in een kille stad. Die afstandelijkheid is ook aanwezig bij beide hoofdrollen, waardoor ik nooit helemaal mee ben met de beleving en het afglijden van Joe Buck en Ratso. Enkele losse aspecten spreken meer aan.
Zoals de wijze waarop de de herinneringen, fantasietjes en nachtmerries voorbij kome of hoe Buck's eerste 'verovering' wordt vormgegeven. Het Andy Warhol feestje steekt er ook duidelijk bovenuit en de muziek zit vaak als gegoten. Nilsson, maar ook Toots. Sfeervol, maar al met al net geen uitschieter.
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Werd ook niet echt geraakt door dit Amerikaans drama verhaal. Apart is het zeker, en Voight en Hoffman zijn best aan elkaar gewaagd, maar het verhaal zelf moet je liggen en dat was bij mij totaal niet het geval.
Ervaren als een knullig en vreemd jeuk filmpje. Flashbacks waren wel van toegevoegde waarde. Verder weinig positiefs.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2195 stemmen
Knappe film!
Begint wat lauw maar wordt gaandeweg sterker om uiteindelijk prachtig te eindigen. Het falen van de American Dream zeg maar.
Twee uitermate sterke rollen van Voight en Hoffman. Kan niet zeggen wie van de twee nu het sterkste loopt te acteren, beiden zijn elkaar waard: Voight door zijn ongedwongenheid en zijn naïeviteit, Hoffman door zijn tragiek.
Verhaal is sterk, twee verschoppelingen die een onwaarschijnlijke vriendschap sluiten en van de regen in de drup raken, maar wat deze film vooral boven de middelmaat doet uitstijgen is het visuele. Nooit gedacht dat een film van 1969 visueel zo sterk uit de hoek kon komen. De hele scène op het feestje is gewoon één lange trip, knap! Ook de flashbacks zijn op ingenieuze wijze in het verhaal verweven.
Erg goed.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Het intelligente en gelaagd plot wordt ondersteund door baanbrekende cinematografie en het heeft ook nog eens een fijne chemie tussen Jon Voight en Dustin Hoffman. Het heeft zo het beste van arthouse in zich en het beste uit pop culture. Heerlijk ook hoe conventies van de western radicaal worden omgedraaid en er zo bijna het effect van een anti-western wordt gecreeerd.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
De film blijft me aangrijpen, evenals dit nummer.
Harry Nilsson - Everybody's Talkin' (1969) - YouTube - m.youtube.com
DragQueen
-
- 3185 berichten
- 3774 stemmen
Ijzersterke film, die overigens sfeervol geschoten is. Het acteerwerk van Hoffman en Voight is fenomenaal, en de chemie tussen beide is erg goed. Verder ziet de film er visueel fantastisch uit. Het verhaal is daarbij ook meer dan onderhoudend, en intelligent uitgevoerd. De ondersteunende muziek is ook geweldig, en geheel passend in de sfeer van de film. 4,5 Ster.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
De regie en montage blinkt toch wel uit in deze film. Deed me geregeld denken aan de Nouvelle Vague, maar ik vraag me af of dat bewust is geweest of louter ' toeval'. Had altijd de indruk dat dit redelijk langs de VS is gegaan, maar ik kan het mis hebben.
Verder vond ik het niet al te bijzonder. Twee enorme karikaturen trekken met elkaar op om er iets van te maken. Het is een redelijk trieste film, maar toch vol met positivisme, vooral dankzij het personage van Voight. Het is vast een metafoor voor de Amerikaanse samenleving en 'The American Dream', maar het komt redelijk achterhaald over. Acteerwerk vond ik niet al te groots, vooral omdat Hoffman en Voight er veel te grote karikaturen van hebben gemaakt. Ook het einde is veel te getelefoneerd, wist geen indruk meer te maken. Muziek paste verder wel goed.
Kleine 3*
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Was destijds redelijk vernieuwend en tevens aangrijpend. Maar ja, that was then, this is now. Wat ik mooi vond was dat de film de eenzaamheid en sociaal isolement op een niet al te zwaarwichtige manier wist weer te geven. Ook een mooi stukje woordloze cinema is wanneer Joe Buck iemand bewusteloos of dood ziet liggen op het voetpad in het overdrukke New York en geen kat die er naar omkijkt, alsof het niet bestaat. De stad is toch wel het derde hoofdpersonage van de film.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Kan me goed voorstellen dat je het meer doet. Ik vond het veel te geforceerd. Vooral omdat je naar twee over de top typetjes kijkt deed het me denk ik weinig.
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
Dat snap ik. De stijl van acteren komt vandaag niet zo spontaan over. Toen viel dat minder op, denk ik.
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Ik begrijp eigenlijk niet dat men bij deze bijzonder goede film überhaupt nog "kritische kanttekeningen" plaatst.
Het enige wat nog ontbreekt zijn woorden als "verhaaltechnisch" of iets als "beide protagonisten".
Mensen, leer eens kijken.
Reint
-
- 150 berichten
- 881 stemmen
De regie en montage blinkt toch wel uit in deze film. Deed me geregeld denken aan de Nouvelle Vague, maar ik vraag me af of dat bewust is geweest of louter ' toeval'. Had altijd de indruk dat dit redelijk langs de VS is gegaan, maar ik kan het mis hebben.
Kleine 3*
Integendeel! De gehele New Hollywood (een meer pessimistische, minder romantische en daardoor realistische Hollywood-films, gedreven door de opgekomen counterculture van de jaren '60) was juist érg beïnvloed door de Franse New Wave (voorbeeld: Bonnie & Clyde, vaak aangewezen als de eerste New Hollywood was in eerste instantie geschreven als script met Truffaut als beoogde regisseur). Sterker nog, de NH-beweging was waarschijnlijk niet ontstaan zonder die nieuwe Franse Cinema (die weer had niet kon ontstaan zonder het Italiaanse Neo-Realisme, enz.).
AC1
-
- 5760 berichten
- 899 stemmen
New Hollywood
Inderdaad, één van de eerste New Hollywood films, ook wel American New Wave genoemd.
JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Midnight Cowboy
I'm walking here!
Alles wat je hoorde over Midnight Cowboy is waar. Echt zo'n typische tagline die zonder twijfel, op het gebied van film, alleen maar kan komen uit de jaren 60. Vooral voor een film als deze. Ik denk zelfs dat de film niet alleen destijds zo controversieel was vanwege haar (toen der tijds) expliciete inhoud, maar ook omdat het een erg realistische film is.
Dromen over succes, over rijkdom. Ik denk dat stiekem iedereen het wel een beetje in zijn hoofd heeft zitten. Natuurlijk maar al te logisch... ik zal zeggen: blijf vooral daarover door dromen en zet stappen om die droom te bereiken. Nochtans zijn er blijkbaar nog steeds sukkels op deze wereld die echt geloven in 'The American Dream': ja hoor als je naar Amerika komt dan krijg je succes en wordt je rijk. Pfff, kijk maar eens Midnight Cowboy en dan krijg je de keiharde klap tegen je kop aan gebutst. Want als het aan mij ligt is de Amerikaanse droom een fabeltje waar de Amerikanen (en misschien ook Europeanen) aan vasthouden voor hoop. En zoiets is ook typisch Amerikaans. Iets wat je eigenlijk uit je hoofd moet zetten als mens.
Midnight Cowboy is briljant. We krijgen twee zwaar indrukwekkende acteerprestaties voorgeschoteld van (de destijds nog jonge kerels) Dustin Hoffman en Jon Voight. Hoffman speelt zonder twijfel zijn beste rol en Voight zet met zijn optimistische karakter geweldig neer hoe het Amerikaanse volk denkt in New York zomaar even rijk en succesvol te worden. Uiteindelijk zet deze film prachtig neer hoe die optimistische kant van het leven kan leiden tot consequenties en wat voor een mooie, toch erg bizarre vriendschap daar kan ontstaan: dat de Amerikaanse Droom ook niets meer is dan een droom. Zo zie je overigens dat dat optimisme in de wereld nog steeds aanwezig is.
Regisseur John Schlesinger stopt heel veel 'nouvelle vague'-trekjes in de film. We krijgen een heel erg rauw New York te zien, wat misschien voor sommigen best wel confronterend kan aankomen in tegenstelling wat ze misschien verwachten bijvoorbeeld een zeer kleurrijke en geromantiseerde grote stad. Gedurfd van Schlesinger om de lelijke, rauwe maar 'echte' kant van deze totaal andere wereld te laten zien. Tenslotte vind ik de geïmproviseerde "i'm walking here"-scène geweldig. Ik hoor nog steeds mensen zeggen dat het geïmproviseerd is en anderen niet maar wat een fantastische scène is het. Het blijft een lichte giller. En ja nog één dingetje: de soundtrack is perfect. De soundtrack is ijzersterk van John Barry en natuurlijk het terugkomende "Everybody's Talkin" van Harry Nilsson. Allemaal fantastisch.
Midnight Cowboy is een prachtige, geweldige film die laat zien dat een optimistisch iemand een vreemdeling is in de wereld waar hij hoopt het te kunnen redden.
Een schitterende filmklassieker.
*5,0
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
In the Name of the Father
Biografie / Drama, 1993
229 reacties
The Deer Hunter
Oorlog / Drama, 1978
1.064 reacties
Papillon
Avontuur / Drama, 1973
350 reacties
Dog Day Afternoon
Misdaad / Drama, 1975
354 reacties
The Sting
Misdaad / Komedie, 1973
187 reacties
The Elephant Man
Drama / Biografie, 1980
333 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.