Dog Day Afternoon (1975)

3,81

Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Lumet
met Al Pacino, John Cazale en Charles Durning

Brooklyn, New York, 22 augustus 1972. Net voor de middagsluiting overvallen Sonny en Sal een bank. Langer dan tien minuten mocht de overval niet duren, maar er zit niet genoeg geld in de kluis en de politie staat sneller voor de deur dan voorzien zodat de gangsters met hun gijzelaars ingesloten zitten. In de volgende uren ontbrandt een ware zenuwoorlog. Intussen is ook de pers gearriveerd en staan tientallen kijklustigen zich te verdringen voor het bankgebouw.

339 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van Gang_Star
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een vrij aparte misdaadfilm, in ieder geval verre van standaard. Eigenlijk weet ik niet heel goed wat ik hier van moet vinden. Inhoudelijk een aparte bankoverval, waar de overvallers door het publiek bijna als helden worden gezien, en waarin de gijzelaars uiteindelijk gewoon dansen alsof er niks aan de hand is en dergelijke. Enerzijds een redelijke film, maar aan de andere kant ook weer tegenvallend. Onderhoudend, maar door het ontbreken van spanning en vooral het weinige geweld de kogel door het hoofd van Sal was een (onverwachte) uitzondering, werd het toch met 120 minuten een vrij lange zit. Acteerwerk van met name Al Pacino als Sonny en John Cazale als Sal, was overigens vrij goed. Maar toch, deze film is mij ietwat tegengevallen.

avatar van Alathir
Inderdaad toch eerder een tegenvallende film omdat ie wat te lang duurt voor wat het waard is. Daartegenover staat dan weer het feit dat het misschien wel de meest realistische bankoverval is die ik tot op heden heb gezien in een film/serie. Het zou zo allemaal echt kunnen gebeuren en ik kan me best voorstellen dat het spannend is als je er zelf aanwezig bent, maar voor een film biedt deze niet genoeg actie. Bovendien weten de dialogen de film niet echt te dragen en sleept de film toch een vrij lange tijd.

Over de acting valt natuurlijk weinig slechts te zeggen met Al Pacino in een glansrol en de veel te vroeg gestorven Cazale doet het ook goed, hoewel hij nogal op de achtergrond blijft. Dat mensen dit hilarisch noemen vind ik dan ook weer vergezocht, ik heb volgens mij nergens moeten lachen. De soundtrack stelt ook niet veel voor buiten de openingsintro.

avatar van Vdk_Movie
Erg ondergewaardeerde film en verdient een hogere ranking! Vanavond weer lekker kijken op Canvas.

avatar van Teejey
Alathir schreef:

Perfect verwoord. Kon niets vinden wat deze film nou zo bovengemiddeld maakt. Vond John Q veel beter, als ik een vergelijking mag noemen.

avatar van JTV-kijker
Deze film stond al een hele lange tijd op mijn lijstje en nu eindelijk gezien. Zalige film!

avatar van notsub
Toegegeven, een film met Al Pacino stelt mij zelden teleur..... maar wat een rol zet hij hier neer, geweldig! De film is verder een prima mix van misdaad, humor, absurdisme en zelfs een stuk maatschappijkritiek. Ik kreeg er vooral de eerste helft geen genoeg van. Daarna komen er wat aspecten bij, die misschien beter achterwege gelaten hadden kunnen worden. Het creepy maatje van Al speelt ook genadeloos goed en komt met enige geweldige opmerkingen markant uit de hoek. Het slot openbaart zich plotseling, maar is toch zeker passend. Dog Day Afternoon is ronduit goed.

avatar van Traiannnn
Zie hier waarom Al Pacino tot de toppers behoort.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sidney Limet doet me vooral denken aan het fantastische "12 angry men" uit 1957, maar ook deze Dog day afternoon mag er best wezen. De film wordt in zijn geheel gedragen door een jonge energieke Al Pacino. Jammer dat er net iets te weinig zendtijd was voor John Cazale, al was het maar als gewetensloze bad guy (hij heeft er namelijk de perfecte kop voor). Jammer, want hier was hij maar een kleurloos volgzaam persoon, een grijze muis (maar dan mis je de insteek van de film en kom je eigenlijk in een ander genre terecht) ...

Ik vond het wat vreemd dat de film gebaseerd is op waargebeurde feiten, want sommigen situaties waren zo absurd dat je daar echt begon aan te twijfelen. Het was nog net geen Stockholm-syndroom, maar het neigde er bij momenten wel naar (zowel bij de gegijzelden als bij de ramptoeristen). Vreemd dat die de show van zo dichtbij mochten aanschouwen ...

Van in het begin zie je veel empathie en menselijkheid bij Sonny. Geen meedogenloze man die mensen slaat of neerknalt. Integendeel, hij leek zich haast te verontschuldigen. Deze sympathie wordt ook uitgestraald naar de kijker. Geen op geld beluste maniak, maar een overval om de geslachtsoperatie van zijn vriend te betalen (rare plot, dat wel al zou geld voor een ziek kind misschien wat te cliché/melodramatisch geweest zijn). Prachtige mimiek en acteerprestatie van Al Pacino: doortastend en onzeker tegelijk! Op Cazale na niet echt memorabele andere casts gezien.

Prachtige sfeerschepping ook in het begin van de film van het New York van de jaren 70. Je bent direct in de mood. Ik moet dringend nog wat meer van Lumet zien (Network, Serpico, Before the devil knows you're dead), want wat ik al zag van hem is top! Verdiende 4,0*

avatar van BlueJudaskiss
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn dat er weer een klassieker is waar ik de goede status wél van begrijp - gebeurt niet altijd, zie The Godfather en Into the Wild. De film had me van begin af aan te pakken, met prachtige beelden van een bloedheet jaren '70 New York naar uiteindelijk de bankoverval. Met een luchtige toon toch enorm spannend en meeslepend. Persoonlijk jammer dat ik niet begreep waarom sommige van de omstanders op de hand waren van het toch wat irritante personage van Pacino, maar van mijn vader begreep ik dat dat met die eerdere overval te maken had - zie ook dat geschreeuw van 'Attica! Attica!' Interessant om te lezen hoe de film is gedraaid, gaf ook voor mij wat meerwaarde. Film wordt op drie kwart iets meer van hetzelfde, maar als er uiteindelijk zicht is op de finale wordt het weer een stuk spannender met zelfs puntje-van-je-stoel werk. Heel erg goed.