A Christmas Carol (1977)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Moira Armstrong
met Michael Hordern, John Le Mesurier en Bernard Lee

Zeven jaar geleden stond de gierige Ebenezer Scrooge voor het laatst oog in oog met Marley, die daarna zijn laatste adem uitblies. Maar Marley komt nu terug en al slepende met een zware ketting, wil hij Scrooge waarschuwen. Als Scrooge niet zijn leven betert, dan wacht hem hetzelfde lot als Marley. Die nacht krijgt Scrooge, die het verhaal van Marley afdoet als pure nonsens, bezoek van nog eens drie geesten, namelijk die van het heden, het verleden en de toekomst.

De -tigste versie van A Christmas Carol. Ik zou deze films gewoon gemiddeld een 2,5 ** moeten geven.

avatar van WB
WB
Deze sinds kort in bezit. Ga het z.s.m. kijken.

avatar van timburton
Wow.
Wat een verschrikkelijke goedkope pulpverfilming van Christmas Carol.
Ik heb een hoop baggere Chi=ristmas Carol verfilmingen gezien, maar nu breekt mijn klomp!

avatar van chemdennis
timburton schreef:
Wow.
Wat een verschrikkelijke goedkope pulpverfilming van Christmas Carol.

Inderdaad, ik heb hem vandaag gekocht, en ik moet zeggen dat ik hem heel erg slecht vond! Persoonlijk vind ik de versie van 1984 de beste, maar dat is natuurlijk een ieder z'n smaak. Maar zie deze nog maar eens in je bezit te krijgen...

avatar van filmoog
En alweer een verfilming van "A Christmas Carol".
Moira Armstrong moet het me niet kwalijk nemen dat ik al meteen met een niet-serieus-nemende instelling naar de film ging kijken.
Het begint al verschrikkelijk. Je ziet een groepje van vier acteurs (die zo slecht acteren dat je denkt dat Armstrong ze van de straat heeft geplukt) voor een verschrikkelijk decor staan wat waarschijnlijk een plein in Londen circa 1880 moest voorstellen, maar meer lijkt op een schilderij wat aan de muur hangt op het toilet bij mijn oma.

Dodelijk saai verteld een verteller met een cliché zware stem de inleiding van het verhaal. Zeer droog worden alle zinnen van het boek letterlijk overgenomen.
Niet alleen de verteller doet alles letterlijk van Charles Dickens na, maar zelfs de hele cast "acteert" (tussen aanhalingstekens) als een computer het boek na. Waardoor mijn vrienden en ik (die zojuist voor de derde keer "A Christmas Carol" hadden uitgelezen) vele zinnen gingen na zeggen. En als dan de acteurs eens iets anders dan het boek improviseren gaan je hersenen automatisch redeneren dat ze iets fout zeggen.

Dan die special effects. Óók voor die tijd zijn dit afzichtelijke films. Armstrong heeft verschrikkelijke Camerastanden gebruikt. Of komt het woord "Camerastanden" niet eens in zijn woordenboek voor? Want de cam veranderde bijna nooit van shot, alsof de film gewoon een toneelstuk is wat met één camera in het publiek is gefilmd. Goed gemonteerd voor die tijd? Ach, kom op! Met iMovie of Windows Movie Maker kun je zelfs nog beter!

Tenslotte wil ik het hebben over de beroemde eenalaatste scène in "A Christmas Carol", die alle verfilmingen altijd proberen op z'n best te verfilmen en te vertolken. In de versie uit 1997 is deze scène meesterlijk nagespeeld, maar hier is ie een en al bagger. Kom op! Zelfs een willekeurig geplukt vent uit een Amateurs Toneelvereneging uit een dorpje in de Rimboe zou het nog beter kunnen spelen dan die hele Michael Hordern!

Ik heb alles behalve genoten, en had hem uitgezet als mijn vrienden niet lagen te gieren van het lachen om deze rampzalige acteerwerken.

*0,5

avatar van Decec
Ik vond een goede Fantasy film...
Prima verhaal...
Het is wel leuk Charlens Dickens verhaal...
Prima acteerwerk...
Leuk voor kerst...
Geen breedbeeld (alleen 4:3)...

avatar van Moviestar1979
Hoewel deze versie van het beroemde Charles Dickens-verhaal minder is, heeft het toch nog wel zijn voordelen. Helaas is deze niet zo uitgebreid, en bedraagt de totale speeltijd ongeveer 1 uur. Hierdoor komt het soms wat gehaast over. Toch heeft dit verhaal altijd wel kans van slagen. Het beschikt immers over de juiste gevoelens die iedereen met Kerstmis moet krijgen. Denkend hierbij aan liefde, warmte en het samenzijn.

3,0 *

avatar van Mescaline
Overtuigende Scrooge, dat beloofde veel goeds! Helaas valt de rest van de cast tegen en zijn de 4 geesten de slechtste die ik tot nu toe heb gezien.. Gemiste kans!

avatar van Kuck-x
Mijn relatie met deze verfilming van het beroemde verhaal van Charles Dickens is een vreemde. Een kijkbeurt is onderdeel van mijn kersttraditie geworden, een beetje zoals kijken naar Dinner for One op oudejaarsavond. Ik sla af en toe een jaartje over - want altijd is deze versie in mijn herinnering wat krakkemikkig. Goedkope decors, houterige effecten, matig acteren...
Als ik de dvd dan weer opzet, met een gevoel van tegen-beter-weten-in, blijkt het toch weer alleszins mee te vallen. Ik vind deze Scrooge erg goed en realistisch. Zijn krappe, duistere kantoor en de spartaanse privévertrekken zijn sfeerbepalend. John le Mesurier doet het fantastisch als Marley (ik ben fan van de man, toegegeven, maar wat een prachtige intonaties hier). Ik vind het gezin Cratchit in zijn geheel goed, maar vooral moeder de vrouw en Tiny Tim, dat jochie is werkelijk perfect gecast. Als hij dan begint te zingen, met dat hese stemmetje, klopt het echt helemaal.
De zwakke punten zijn dan inderdaad de verouderde effecten en oubollige vindingen (als Scrooge naar buiten kijkt na het bezoek van Marley ligt daar beneden ineens het ballet van Penny de Jager te kronkelen, ook het spookachtige gehuil kan dat niet echt eng maken). En de dialogen: die komen soms knap onnatuurlijk over, vooral in de scène met de jonge en mooie Zoe Wanamaker. Dat is dan de tol van het zo nauwgezet volgen van de oorspronkelijke tekst, literair en gedragen. En in tegenstelling tot veel eigentijdse schrijvers dacht Dickens nu eenmaal niet in filmdialogen.
Deze verfilming is onderdeel van een BBC-project om al het werk van Dickens te verfilmen. Dat is een mooi eerbetoon aan de grote schrijver geworden. A Christmas Carol is daarin niet het beste, maar misstaat toch ook niet.
En als ik volgend jaar of over twee jaar deze dvd weer opzet zal ik dit stukje er nog eens bijpakken.