His Girl Friday (1940)

3,61

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Howard Hawks
met Cary Grant, Rosalind Russell en Ralph Bellamy

Walter Burns is hoofdredacteur van de Chicago Morning Post en zit met de handen in het haar. Hij heeft niemand om de terechtstelling van de moordenaar Earl Williams te verslaan. En dan staat plots zijn ex-vrouw en journaliste Hildy Johnson voor hem met het nieuws dat ze ontslag neemt en gaat trouwen met de verzekeringsmakelaar Bruce Baldwin. Burns probeert haar ertoe te overhalen toch nog één interview af te nemen van de terdoodveroordeelde.

107 BERICHTEN18 MENINGEN

avatar van NarcissusBladsp.
geplaatst op 22 januari 2010, 1:20 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is onzettend knap acteerwerk die in lange takes zijn opgenomen. Let vooral op als hoofdredacteur 'Gary Grant' in de kamer met de verdachte in het bureaula met zijn redactie belt en Rosalind Russell aan het typen is: er gebeurd van alles maar ze blijven allemaal in hun rol. Formidabele scëne! Er zit een geweldig ritme in...met geweldige humor: "Take Hitler and stick him on the funny page" (hierboven uit het hoofd geciteerd... 😐) En de cinematografie is zeer effectief. Waar tussen langere takes, korte flitsen zitten. Geweldige film!

avatar van yeyo
geplaatst op 5 juni 2011, 21:24 uur, permalink
Hilarische, oertypische jaren '40 voorstelling van een krantenimperium waar gehaaide persmuskieten enkel denken aan 'headlines' en 'the big scoop'. De scherpzinnige woordenwaterval bereikt een hoogtepunt wanneer Grant en Russel simultaan de ene na de andere persoon afsnauwen. De film heeft wel enkele mindere personages en ook het einde voelt nogal afgehaspeld aan, maar niettemin een erg fijne screwball comedy (genre dat Hawks duidelijk beter ligt).

geplaatst op 2 augustus 2011, 7:55 uur, permalink
twijfel een beetje, maar 3* zou te onmin zijn voor deze film dus vandaar 3.5*. Film schiet onmiddellijk op gang, en laat de kijker geen seconde met rust. En dat bedoel ik zowel positief als negatief. Van het ene gesprek in het andere, geen woordenwaterval is teveel voor deze film. Als je ook nog eens geen ondertitels hebt bij deze film moet je verdomd goed je best doen om te kunnen volgen. Een wonder ook dat de film 'maar' 92 minuten duurt, want het gaat zoals eerder gezegd razend snel.

Maar dat er goed gespeeld wordt staat buiten kijf. Ook probeer je een beetje te voorspellen hoe het gaat aflopen, en hoewel het uiteindelijke einde een beetje 'onverwacht' is, kan deze me toch voldoende bekoren.

avatar van thomzi50
geplaatst op 5 december 2011, 0:47 uur, permalink
Bij vlagen zit het tegen slapstick aan, en het einde is vrij voorspelbaar en afgeraffeld, maar toch zo veel komische situaties, goed geschreven + uitgevoerde dialogen en vooral een ongelofelijk hoog tempo dat deze film voor mij van begin tot eind boeiend is. Dikke 3,5*

geplaatst op 8 juli 2012, 18:23 uur, permalink
Een van de mooiste romantische komedies die gemaakt zijn, met een script dat knap in elkaar steekt, ineen ongelooflijk snel tempo uitgevoerd (je krijgt als kijker nauwelijks tijd om te ademen). Oorspronkelijk was het script geschreven voor twee mannelijke hoofdrolspelers. De vlugge, uiterst geestige dialogen zijn soms bijna niet te volgen omdat de dialogen elkaar overlappen (de regissseur laat zijn personages tegelijk praten). Gary Grant is, zoals bijna altijd, flamboyant; tussen hem en Rosalind Russell is sprake van chemie.

geplaatst op 28 december 2012, 7:46 uur, permalink
Dolle pret met deze romantische klucht, die in razende vaart aan je voorbij trekt. Cary Grant en Rosalind Russell zijn in topvorm. Let ook op de twee hilarische scènes met Billy Gilbert als koerier van de gouverneur.
Het toneelstuk van alleskunner Ben Hecht is een aantal malen verfilmd, maar deze uitvoering onder regie van Howard Hawks is verreweg de beste.

avatar van Paalhaas
geplaatst op 24 januari 2013, 22:12 uur, permalink
BBarbie schreef:

Heb je ze allemaal gezien dan? Ik vind de originele versie The Front Page (1931) zeker net zo goed namelijk!

geplaatst op 25 januari 2013, 9:28 uur, permalink
Paalhaas schreef:

"Allemaal", dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar de eerste verfilming uit 1931 heb ik lang geleden ook gezien. Wat ik mij daarvan herinner is dat het inderdaad ook een goede film is, maar het te lang geleden om te kunnen oordelen of die net goed is als deze versie uit 1940. Ik vind ze allebei wel een stuk beter dan de latere versie met Jack Lemmon en Walter Matthau.

geplaatst op 31 december 2013, 19:33 uur, permalink
Een heerlijke komedie, Grant en Russell vormen een prima koppel. Goed acteerwerk. Een hoog tempo qua dialogen en plotontwikkelingen, knap gedaan. Grant steelt de show, hij zet een boeiend en zeer vermakelijk personage neer. De anderhalf uur vliegen voorbij, mede door het hoge tempo. Een prima film dus.

geplaatst op 10 november 2014, 20:54 uur, permalink
Gefilmd toneel met daarbij veel gepraat wat Cary Grant en Rosalind Russell absoluut in de picture brengt.
Denk niet dat veel anderen dergelijke glansrol zouden hebben aangekund.

avatar van John Milton
geplaatst op 10 maart 2015, 0:08 uur, permalink
Ja, de dialogen zijn knap. Ja, er zitten fantastische one-liners in. En ja, Grant is ontzettend op dreef.
Maar... Net als bij Bringing Up Baby zijn de spervuurdialogen niet mijn ding. Sterker nog, ik word er tijdens sommige scènes zowat knetter van. De screwballs van Capra en Sturges zijn meer aan mij besteed dan die van Hawks, zo lijkt het. Jammer, maar het is (voorlopig) niet anders.
Ik kom daardoor niet hoger dan 3*

Vond daarna wel ook dit filmpje, bejaarde Cary Grant en James Stewart. Toch wel emotionerend.

avatar van Woland
geplaatst op 29 maart 2015, 20:54 uur, permalink
Ik sluit me wat betreft deze film aan bij John Milton. Goed acteerwerk, vlijmscherpe dialogen, prima script, hoog tempo, daar light het allemaal niet aan, maar het is mij veel te druk en ik word bijkans niet goed van al die gesprekken waar iedereen continu probeert om de ander af te troeven en punten te scoren. Absoluut niet slecht, maar ik heb mijn films toch liever met wat meer rustpunten of contemplatie.

Prachtig filmpje van James Stewart (en Cary Grant) trouwens!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 16 november 2015, 21:31 uur, permalink
De film komt nogal traag op gang en voelt wat geforceerd aan. Maar al snel worden de dialogen pittig en zeker als de journalisten in gang schieten, wordt het echt goed. Cary Grant is geknipt voor dit genre, wat hij al meer bewezen heeft. Met een goeie tegenspeelster en een hoop leuke randfiguren is het plaatje compleet. Voor mij blijft dit nog altijd het bewijs dat je voor komedie ofwel qua mimiek heel sterk moet zijn, ofwel een deftig script. En dat is hier goed gebleken.

Hanks zorgt voor een snelle film. Voor het eerst zouden dialogen elkaar overlappen. Wat nu evident is, was toen nog vrij nieuw. Acteurs lieten de anderen uitspreken voor ze zelf iets zegden. De nieuwe manier geeft meer snelheid in de film en een bepaalde spanning (met humor) die het verhaal zeker goed doet. Films mogen gerust rustpunten hebben, maar deze film had dat zeker niet nodig.

geplaatst op 25 december 2015, 23:02 uur, permalink
*gaap*

Eigenlijk heeft deze film maar één ding: snelle dialogen. Als dat je ding is dan kan deze film best hoge ogen gooien, als die dialogen echter minder goed vallen dan merk je eigenlijk al snel op dat er verder niet zo heel veel te beleven valt.

Het tempo in de film zelf ligt dan ook absoluut niet hoog, integendeel. Scenes duren tergend lang, er zit alleen héél veel tekst in die érg snel opgedragen wordt. Zoals wel vaker vond ik de dialoog allesbehalve geinig, spitsvondig, scherp en whatnot. Grant is een type Stewart en dus absoluut niet mijn soort acteur en Russell weet ook nooit echt te overtuigen.

Plot en cinematografie kan je gewoon naast je neerleggen en de "subtiele" (seriously 😄) kritiek op het perswereldje wordt je keihard in je gezicht geworpen. Maakt de film alleen maar irritanter. Mnee, ik heb mij al eerder geërgerd aan dit soort screwball comedies en deze is niet anders. Ik vind ze niet per definitie rampzalig, maar dan verwacht ik lossere acteurs bij dit soort dialogen. Met een hoop stijve harken die pogen spitsvondig te zijn tegen 200 woorden per minuut kan ik niet veel.

avatar van John Milton
geplaatst op 26 december 2015, 1:12 uur, permalink
deze vond ik dan ook weer niet zo geweldig, maar toch kijk ik nog steeds reikhalzend uit naar een hoge waardering van jouw kant voor een Amerikaanse film van ongeveer deze leeftijd. Zijn die er wel? 😉

geplaatst op 26 december 2015, 9:40 uur, permalink
Als je de 3* bij King Kong meeneemt misschien?

Wat ik wel kan zeggen is dat ik de zang/komiek duos uit die tijd doorgaans veel beter kan verteren (Crosby/Hope en Martin/Lewis). Die films vind ik veel vlotter dan dit sort comedies.

avatar van AHWA
geplaatst op 26 december 2015, 10:43 uur, permalink
Onderhond schreef:

Deze zin bewijst hoe een recensie moet zijn. Je kunt een film tot op het bot afkraken, maar laat liefhebbers ervan in hun waarde. Onderhond +1.