ad
  • 139.731 films
  • 6.651 series
  • 20.177 seizoenen
  • 434.314 acteurs
  • 281.248 gebruikers
  • 8.104.537 stemmen
Avatar
 
Howard Hawks

Rechten: Hal McAlpin, Public domain, via Wikimedia Commons.

Howard Hawks

Overleden op: 20-12-1977 (81)

Geboren: 30 mei 1896 in Goshen

Bekend van: Rio Bravo, The Big Sleep en His Girl Friday

IMDb profiel: Howard Hawks

Wikipedia: Howard Hawks (wikicode: 5113 )

12 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 3960 stemmen

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar Hawks is duidelijk mijn favoriete regisseur uit het klassieke Hollywood. Hitchcock even buiten beschouwing gelaten dan. Zijn films leveren precies wat je verwacht dat Hollywoodfilms leveren: puur vermaak. En weinig regisseurs slagen er zo goed in om dit te leveren dan Howard Hawks.

Hoe doet hij het? Het blijft lastig om zoiets vast te stellen, maar wel duidelijk is dat bij hem nooit het verhaal voorop staat, zoals hij zelf ook ooit aangaf in een interview. De personages en dialogen horen volgens hem voorop te staan en dat merk je aan zijn films. Nou moet je niet geweldig uitgediepte figuren verwachten en zwaar diepzinnige dialogen, want alles draait toch op de eerste plaats om vermaak. Dit weerhoud hem er verder niet van om heel mooi de alcoholproblemen van Dean Martins' personage in Rio Bravo sterk uit te beelden, zonder daarbij het kijkplezier echt uit het oog te verliezen.

Wat mij opvalt in Hawks' films (net als in die van Hitchcock) is dat de vrouwen blijkbaar een speciale rol spelen. Moeilijk uit te leggen wat ik hiermee bedoel, maar wellicht is het andere mensen die Hawksfilms zagen ook opgevallen.

Hawks blijkt trouwens ook met veel genres om te kunnen springen: romantiek, komedie, musical, western, film-noir, misdaad, science-fiction (hij schijnt eigenlijk The Thing geregiseert te hebben), niets is te gek voor hem. In Rio Bravo weet hij dit trouwens ook mooi perfect te combineren. De film is op de eerste plaats een western, maar heeft ook af en toe echte spanning, veel goede humor en dialogen, een erg leuk romantisch verhaaltje (waarbij het leeftijdsverschil tussen Wayne en Dickinson haast te vergeten valt) en de hoofdrolspelers zingen zelfs twee liedjes - zonder dat dit verkeerd overkomt.

Mijn favoriete film van hem is dan ook Rio Bravo (4,5*), maar hij wordt heel snel opgevolgd door The Big Sleep (4,5*). Als laatste staat dan His Girl Friday op 3,5*, maar die moet ik herzien. Dat was een van de eerste films die ik zag uit de klassieke Hollywoodperiode en de stijl was vooral erg wennen. Zal bij een tweede kijkbeurt waarschijnlijk beter uitvallen. En ik heb gelukkig nog genoeg Hawks' films te gaan.

Nog meer Hawks-liefhebbers?


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 4627 stemmen

The One Ring schreef:

Zijn films leveren precies wat je verwacht dat Hollywoodfilms leveren: puur vermaak. En weinig regisseurs slagen er zo goed in om dit te leveren dan Howard Hawks.

Frank Capra.

Nog meer Hawks-liefhebbers?

Ja.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 11137 stemmen

Hawks was inderdaad een geweldig regisseur die van alle markten thuis was. Samen met Wilder, Huston, Wyler, Capra, Lubitsch, Curtiz en Cukor behoort hij tot de allergrootsten wat betreft klassiek Hollywood. Dat van die vrouwen was me eigenlijk niet direct opgevallen. Wat ik wel een interessante legende vind is dat Hawks enorm verbitterd schijnt te zijn geweest op de set van To Have and Have Not, omdat de 19-jarige Bacall, die hij persoonlijk ontdekt meende te hebben, bleek te vallen voor Bogart en niet voor hem.

1. His Girl Friday 5*

2. The Big Sleep 4,5*

3. To Have and Have Not 4*

4. Scarface 4*

5. Only Angels Have Wings 4*

6. Bringing Up Baby 4*

7. El Dorado 3,5*


avatar van ToNe

ToNe

  • 2865 berichten
  • 2336 stemmen

The One Ring schreef:

Wat mij opvalt in Hawks' films (net als in die van Hitchcock) is dat de vrouwen blijkbaar een speciale rol spelen. Moeilijk uit te leggen wat ik hiermee bedoel, maar wellicht is het andere mensen die Hawksfilms zagen ook opgevallen.

...

Nog meer Hawks-liefhebbers?

De 'romantische' films van Hawks vind ik geweldig vanwege de speelsheid van de 'tortelduifjes'. Het is makkelijk dit toe te schrijven aan de screwball-genre, maar aangezien deze duifjes in andere films, van een andere genre, dezelfde scherpte hebben en net zo gevat zijn, kan je niet anders concluderen dat je naar een film met een duidelijk Hawks-stempel aan het kijken bent.

Het is belangrijk te vermelden dat Hawks altijd afstand heeft genomen van partijdigheid, sympathiën en overtuigingen die buiten het cinemaveld staan (politiek, religie, sociaal-maatschappelijk). Wellicht dat hij daarom zo vrij is het uitbeelden van 'vrije' geesten, die enigszins tegen de verwachtingen ingaan.

Dit brengt ons bij de vrouwen, die mondig zijn en niet bang zijn het hef (winst in liefde) in eigen handen te nemen. Deze assertieve vrouwen maken geen geheim van hun wensen en vaak hebben zij de overhand in het 'conflict der seksen'.

Bringing Up Baby, mijn voorlopige favoriet, is hiervan een voorbeeld. Hepburn weet precies wat ze wil en drijft Grant, een hopeloze nerd wiens handje nog vastgehouden moet worden, in de hoek waar ze hem wil hebben. Dat ze hem hiervoor naar zijn 'bone' laat zoeken is onbeschaamd gedurft en tegelijkertijd geweldig.

Billy Wilder gaf eens aan dat hij 'zocht' naar verschillende situaties waarin een jongen het meisje ontmoet.

Zoiets vergelijkbaars is het ook met Howard Hawks, al laat hij ze een diversiteit aan gebeurtenissen doorlopen voor ze elkaar ook krijgen.


tsjidde

  • 2113 berichten
  • 3384 stemmen

4,5* To Have and Have Not (1944)

4,5* His Girl Friday (1940)

4,0* Rio Bravo (1959)

4,0* Monkey Business (1952)

4,0* I Was a Male War Bride (1949)

4,0* Only Angels Have Wings (1939)

3,5* Bringing Up Bay (1938)

3,5* Hatari! (1962)

2,5* Man’s Favorite Sport? (1964)

Op de laatste plaats na zijn het allemaal heerlijke films, waarvan sommige stemmen bij herziening nog wel eens verhoogd kunnen worden.


olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

The One Ring schreef:

Nog meer Hawks-liefhebbers?

Overtuigd Hawks-liefhebber zelfs Ben nu al half jaar bezig aan een studie over Hawks, meer bepaald over een aantal uitspraken van schrijvers van 'Cahiers du Cinéma' over het auteursschap van Hawks, de signatuur van Hawks en van invloeden op Hawks. Hoogst interessant en fascinerend werk!


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 3960 stemmen

Bij wat voor soort studie hoort dit dan? Een soort filmwetenschappen of zo?

Weet je toevallig ook goede literatuur over Hawks te vinden.

En ik ben ook wel geïnteresseerd wat je Hawks-favorieten zijn.

Ik wil zelf meer van hem zien, maar zijn films komen maar niet op mijn pad. Ook is een groot deel van hem niet op dvd verschenen. To Have and Have Not staat wel op het programma.


olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

Ja, Hawks is mijn onderwerp voor mijn thesis voor het behalen van mijn bachelor filmwetenschap aan de Universiteit Antwerpen.

Er is heel veel geschreven over Hawks, sinds hij ergens in de jaren '50 zo de hemel is in geprezen door de Franse critici.

* Todd McCarthey, Howard Hawks. The Grey Fox of Hollywood, New York, 1997. (fantastisch biografie over Hawks en zeer boeiend vanuit het standpunt van wie hem beïnvloedde en met hem samenwerkte)

* Robin Wood, Howard Hawks, Detroit, 1968. (meest invloedrijke Hawks-criticus en eerste "serieuze werk" over Hawks. Gaat wel nogal de 'overanalytische' toer op)

* Jean-Michel Durafour, Howard Hawks. Cinéaste du retrait. Paris. 2007. (zeer recente studie over de stijl van Hawks. Nogal academisch, maar uitstekend hoofdstuk over de techniek en visuele stijl van Hawks)

* Donald C. Willis, The films of Howard Hawks, New York, 1975. (In mijn ogen een iets minder analyse van Hawks' films, maar met een aantal interessante uitgangsprincipes)

* Jim Hillier & Peter Wollen (ed.), Howard Hawks. American Artist. London, 1996. (verzameling van alle belangrijke artikels ooit geschreven over Hawks, met fascinerende inleiding. Zeer boeiend)

Denk dat dat zowat het interessantste is waarop ik ben gestoten, maar er is nog véél meer.

Mijn favorieten zijn beetje moeilijk om te geven. Hou eigenlijk zowat van alles wat Hawks ooit gemaakt heeft. Als ik er dan toch een paar favorieten uit zou moeten pikken zou het lijstje zoiets geven, denk ik;

*Rio Bravo

*Scarface

*To Have and Have Not

* Only Angels Have Wings

* Bringing Up Baby

* His Girl Friday

* Red River

* The Big Sleep

* Monkey Business

* The 20th Century

* Hatari!

* Gentlemen Prefer Blondes

* The Big Sky

* The Criminal Code


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1574 stemmen

Raak ook steeds meer 'in de ban van Hawks' en wil zeker meer van hem zien. Geen enkele film van hem heeft me tot dusver teleurgesteld en zijn westerns behoren tot de beste die ik ken.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 3960 stemmen

Bedankt voor de tips, Olivier

Ik studeer zelf ook filmwetenschappen (in Amsterdam dan, als eerstejaars) en moet binnenkort aan mijn eerste werkstuk beginnen en had Hawks al een tijdje als mogelijk onderwerp op het oog. Ik zal me er nog eens meer in verdiepen.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 3960 stemmen

Leuke compilatie rond de overeenkomsten tussen vrouwelijke personages in Hawksfilms:


Dick2008

  • 9250 berichten
  • 0 stemmen

9 gezien

(vooral films van vroeger)

5 voor een lijstje

1 Land of the Pharaohs (1955)

2 Hatari! (1962)

3 I Was a Male War Bride (1949)

4 Sergeant York (1941)

5 Monkey Business (1952)