The Big Sky (1952)

Western / Drama
140 minuten / 122 minuten (ingekorte versie)

geregisseerd door Howard Hawks
met Kirk Douglas, Dewey Martin en Jim Davis

Twee taaie bergbeklimmers uit Kentucky sluiten zich aan bij een handelsexpeditie uit St. Louis en zakken de Missouri af om whisky te verhandelen met de Blackfoot-indianen. Onderweg merken ze dat ze niet alleen de strijd moeten aangaan met de elementen.

avatar van Co Jackso
Klassieker gemist vandaag.
Verkeerde zender helaas opgenomen.

avatar van Quintus
Hij is nu op tv

avatar van Co Jackso
Dit keer wel gezien, en het is helaas niet de klassieker waar ik al die jaren op heb gewacht. Het eerste half uur is wat mij betreft het beste deel van de film, hier voelt alles nog fris en nieuw aan. En ook de nieuwe band tussen Kirk Douglas en Dewey Martin is interessant. Maar als de film vordert in een wat trager tempo wordt alles een beetje langdradig en herhalend en ook verdwijnt de spanningsboog. Helaas maakt dit van de film helaas een lange zit.

De film bevat aardig acteerwerk van Kirk Douglas, die een goed karaker neerzet, en ook is de cinematografie in de film niet slecht. Maar de beelden in het bos (zou het hetzelfde bos zijn) gaan na het eerste uur ook vervelen.

avatar van Matchostomos
'The Big Sky' heeft de jammerlijke eer om de eerste ontgoocheling binnen het indrukwekkende oeuvre van Hawks te zijn. Zowat alle gekende Hawks-elementen zijn gedurende een klein half uur aanwezig (de jongensachtige charme, de seksuele ondertoon, de gevatte dialogen, ...), maar vervagen mondjesmate naarmate deze ellenlange prent vordert. Nochthans kan Hawks steunen op een degelijke Douglas en een eenvoudige, doch contrastrijke zwart-wit fotografie.
Ten slotte komt de thematiek over grenzen en obstakels niet geheel tot zijn recht, en dat heeft 'The Big Sky' andermaal te wijten aan het grotendeels ontbreken van eerstgenoemde elementen, voldoende tempo en uitgewerkte personages.

Co Jackso schreef:
Klassieker gemist vandaag.
Verkeerde zender helaas opgenomen.
Herkansing: de BBC2 zendt deze Western ook dit jaar weer uit, en wel op 12 maart a.s.

stinissen schreef:

Bedankt voor de tip.
Ipv de NDR (met soms Westerns) heeft UPC ARTE op het net gezet. Een verbetering mbt hoeveelheid uitgezondern Westerns?

Nee hoor de NDR heeft meer westerns dat er deze maand een hoop westerns op Arte komen is toeval ik heb buiten UPC ook nog schotel tv met wel 60 Duitste zenders een must voor de vele oude films die ze uitzenden .

stinissen schreef:

En?

avatar van Dogie_Hogan
DVD release: 8 aug. 2011.

The Big Sky (BBC 2, vrijdag 13 april, 12:45 uur)

avatar van madmax1
Ook nog eens bekeken, en dacht gelijk dat kleinzoon de kleuren van de monitor
had weg gedraaid, meende zeker dat ik deze nog in kleur had bewondert .
Prachtige decors sfeer volle sound prima acteer werk , en onlangs de te lange duur
blijft het met spannende scènes en een romance niet boeiend genoeg .Echter deze avontuurlijke westerns ,zijn voor mij niet besteed ,zie toch liever westerns op een paard als op een boot.

avatar van mr rumson
The big sky
Deze film vond ik nogal wisselvallig.
Voor mij waren er te veel dialogen waardoor het een beetje een saaie boel werd.
Er komt af en toe nog wel wat actie voorbij maar voor mij werd het nergens spannend of boeiend .
Wel is de film in een hele mooie omgeving gefilmd waardoor de film nog wat prettig weg kijkt.
Al blijft het een lange zit .

lezertje
Een mindere Howard Hawks en dat is wel opmerkelijk, want het jaar daarvoor draaide hij in samenwerking met Christian Nyby “The thing from another world’ en in het zelfde jaar van ‘The big sky’ de hilarische komedie ‘Monkey business’ en het jaar daarop ‘Gentlemen prefer blondes’ Vreemd dat er tussen die drie ‘meesterwerken’ dan opeens zo zwakke broeder tussen zit. Wellicht zag Hawks de langdradige bootreis met te weinig verhaal zelf ook niet zo zitten.

avatar van W.V.
Ik heb de film jaren geleden eens op tv gezien, ergens in de jaren 70 dus er stond me niet zoveel meer van bij, maar onlangs de film opgenomen van de bbc. Ik hink een beetje op twee gedachten wat deze film betreft, enerzijds het vertellen van het verhaal staat centraal in de film, de boottocht naar de indianen en de onderlinge concurentie met andere handelsmaatschapijen. Anderzijds staan die gegeven juist de actie welke toch eigenlijk hoort bij een western, in de weg de boottocht is wel mooi in beeld gebracht, maar duurt ook erg lang. Tevens een nadeel is dat de film in zwart wit is opgenomen en doet zo heel erg aan als een western uit de jaren 30. De film is in 1952 opgenomen in het Teton nationaal park, daar hadden dus schitterende plaatjes geschoten kunnen worden die de film zeker naar een hoger kijk niveau hadden getild. De subplot met het indiaanse meisje wordt onvolledig uitgewerkt, pluspunt is wel dat Elizabeth Threat geen indiaanse neerzet zoals in die dagen te doen gebruikelijk was, onderdanig en dienstbaar. Zij zette een felle, cynische en weerbare vrouw neer. Jammer dat zij na deze ene rol nooit meer in een film te zien is geweest.
Het acteren is prima, Douglas en Hunnicut zetten goede rollen neer, maar toch mag je meer verwachten van een film van Hawks, de regiseur toch ook van Rio Bravo en Red river. Was het misschien het ontbreken van Wayne in deze film dat het allemaal wat lauw was?
Van een hoog niveau is de muziek van Tiomkin, dit en toch de rol van Threat en het feit dat ik nou een keer dol op westerns ben, maken dat ik een 2,5 geef, er overheerst bij mij lichtelijk teleurstelling omtrent deze film.