Battle of the Bulge (1965)

Alternatieve titel: Ardennenoffensief 1944

Oorlog / Actie

geregisseerd door Ken Annakin
met Henry Fonda, Robert Shaw en Robert Ryan

Op 16 december 1944 besloot Hitler een waanzinnig offensief te ontketenen met als belangrijkste einddoel de haven van Antwerpen te heroveren. In de Ardennen brak de hel los. Over een kilometers lang front braken Duitse Pantsertroepen door de geallieerde stellingen. Gesteund door chaos bij de geallieerden en door mistig weer, dat er voor zorgde dat de vijandelijke luchtmacht geen rol van betekenis kon spelen, leken de Duitsers het verloop van de oorlog danig te gaan verstoren. Maar om zware tanks te kunnen laten rijden is brandstof nodig. En dat was nu net iets waar de Duitsers een nijpend tekort aan hadden.

avatar van Phantasm
Redelijke oorlogsfilm die maar erg traag op gang komt, er zijn wel betere die in de jaren zestig gemaakt zijn.

avatar van aspro
burb schreef:

Van deze film klopt ook indd geen bal.
Ik heb deze veldslag bestudeerd omdat ik in de buurt van ardennen woon ben dan ook naar bastogne geweest.
De tanks in deze film kloppen niet maar dit is omdat het moeilijk is duitse tanks te vinden die wo 2 overleeft hebben gelukkig zijn er in het laatste tankgevecht wel wat shermans te zien.het terrein is op het begin wel identiek maar later zitten ze ineens in de woestijn. vind ik wel een erg belachelijke wending om van de besneeuwde bossen van de ardennen over te gaan naar een grote zandvlakte.Hoe men doodgaat handjes de lucht in vooral 20 rondjes draaien even goed in de camara kijken en je vervolgens laten vallen.(wel grappig).omdat er ook wat leuke scenes inzitten en er wel een groots opgezet tank gevecht inzit geef ik deze film 2 sterren.Maar voor meer hadden ze historische accurater moeten zijn.

ja, IDD er klopt niet veel van heb hem gisteren 14/10/13 afgekeken maar dat maakt de film opzich wel uniek.
met de werkelijkheid heeft het niks van doen er is zelfs geen druppel bloed te zien als er soldaten sneuvelen.
en terwijl de film heel groots is opgezet een cinerama produktie en in super panavision 65mm negatief later naar 70mm bioscoop formaat.
the making of was veel interesanter (in zwart-wit)

avatar van starsky87
1 van de betere oude oorlogsfilm, natuurlijk kloppen niet alle dingen en zo worden ook dezelfde beelden vaker gebruikt (spiegelbeeld).

Scenes zijn groots opgezet wat erg gaaf is en een goede indruk wekt.

Echt een aanrader als je van oorlogsfilms houd!

Goede oorlogsfilm, eentje voor de liefhebbers van Wereldoorlog 2 films.
De vertolkingen zijn goed, Telly Savalas zorgt voor de grappige noot, en Henry Fonda is de held van dienst.
De locaties die in de film zijn gebruikt mogen dan wel niet kloppen met de werkelijkheid, in het verhaal zijn er wel dingen die echt gebeurd zijn, en dat vind ik het belangrijkste.
Het komt wel allemaal heel realistisch in beeld, te bedenken dat men destijds niet de mogelijkheden had om zulke scènes in beeld te brengen zoals men dat nu heeft.
2,5 Uur duurt de film, maar dat is zo voorbij want de actie staat niet stil in deze film.

Uiterst zwak begin, met het fotonemend verkenningsvliegtuigje en het weinig waarschijnlijk, clichématige geredetwist tussen hogere officieren. Gelukkig wordt in de vele volgende gevechtsscènes goed de chaos waarin het gebeuren zich afspeelde weergegeven. Of het allemaal zo historisch correct is, weet ik niet, alleen dacht ik dat Malmedy en Bastenaken behoorlijk ver uiteen liggen en anderzijds leken me het niet altijd Ardeense landschappen en vond ik er toch te veel studiodecors aan te pas komen.
Eigenlijk in zijn geheel niet beantwoordend aan wat de reconstructie van deze belangrijke veldslag zou mogen verwacht worden. Te veel pietluttigheden en dan vraag ik me af van waar colonel Henry Fonda, slachtoffer van een zware crash, plots weer huppelend op het strijdtoneel verscheen.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Dit blijft zonder meer een goede film maar meer dan dat toch ook weer niet. Er wordt een duidelijk en indrukkendwekkend verslag gegeven over het Ardennen-offensief en wat er nu historisch gezien wel of niet klopt laat ik terzijde. Robert Shaw en Robert Ryan spelen goed in deze film. Ook Hans Christian Blech als Conrad wil ik hierbij aanhalen, die eveneens overtuigend speelt. Een rol die hij wel vaker deed, Bridge at Remagen, Longest Day. Helaas vind ik de scenes met Henry Fonda een heel stuk minder. Deze film toont trouwens duidelijk een contrast tussen heel sterke boeiende scenes afgewisseld door scenes die aanzienlijk minder zijn en dat gaat uiteindelijk wel meespelen bij mijn beoordeling.

Erg (onnodig) lange film. Ik had hem slechter verwacht, maar viel dit keer ook mee. Mijn quote dateert van 2009 maar heb hem daarna nog wel weer gezien. De dvd heeft halverwege een pauze en zitten wat extra's op in zwartwit. Visueel mooi gemaakt, decors, landschap, speciale effecten..., ja dat beviel me wel. Verder ben ik niet (meer) geïnteresseerd in al die historische toestanden.
Fonda viel ook erg mee. Speelt vrij goed. Alleen toen met hij met dat vliegtuig de mist in ging, ja toen werd hij toch wel irritant. Savalas speelt zo'n rol als in Kelly's Heroes. Ben ik niet zo weg van. De humor in deze film voegt ook niks toe. Dialogen en acteurs, ondanks bekende namen zijn maar matig, zelfs Ryan is niet zo goed. Wel een sterke, mooie rol van Shaw tot het einde toe, als fanatiekeling. Blech blijft ook goed, als moegestreden soldaat. En de conversaties tussen die twee blijven boeiend om te zien. Verder is het op bepaalde momenten erg pyschologisch maar wordt op gegeven moment nog actueel ook, met "de oorlog dat is ons thuis".
De film is bij aanvang erg langdradig en het duurt voordat ze nou eens gaan karren met die tanks. Maar daarna volgen veel goede actiescènes. Alleen aan het eind wordt dat afgezaagd. Ook zijn er veel ongeloofwaardige scènes. Maar goed heb me er grotendeels toch weer mee vermaakt. 4.0

avatar van W.V.
De jaren 6o waren het decennium voor het maken van films over de 2e wereldoorlog zonder dat daar een duidelijk doel, propaganda, mee gemoeid was. Deze film is op sommige momenten waarheidsgetrouw met de nadruk op sommige. De actie ach dat gaat nog wel, maar op sommige momenten zie de figuranten in de film in hurkhouding klaar zitten om zich vervolgens kermend door het beeld te gooien en is een beetje storend.
WIl je een film zien die meer indruk maakt dan BotB, kijk dan Battleground uit 1949, ik denk 1 van de eerste fims na wo2 die niet als propaganda waren bedoeld.