Battle of the Bulge (1965)

Alternatieve titel: Ardennenoffensief 1944

Oorlog / Actie

geregisseerd door Ken Annakin
met Henry Fonda, Robert Shaw en Robert Ryan

Op 16 december 1944 besloot Hitler een waanzinnig offensief te ontketenen met als belangrijkste einddoel de haven van Antwerpen te heroveren. In de Ardennen brak de hel los. Over een kilometers lang front braken Duitse Pantsertroepen door de geallieerde stellingen. Gesteund door chaos bij de geallieerden en door mistig weer, dat er voor zorgde dat de vijandelijke luchtmacht geen rol van betekenis kon spelen, leken de Duitsers het verloop van de oorlog danig te gaan verstoren. Maar om zware tanks te kunnen laten rijden is brandstof nodig. En dat was nu net iets waar de Duitsers een nijpend tekort aan hadden.

avatar van Phantasm
Redelijke oorlogsfilm die maar erg traag op gang komt, er zijn wel betere die in de jaren zestig gemaakt zijn.

avatar van aspro
burb schreef:

Van deze film klopt ook indd geen bal.
Ik heb deze veldslag bestudeerd omdat ik in de buurt van ardennen woon ben dan ook naar bastogne geweest.
De tanks in deze film kloppen niet maar dit is omdat het moeilijk is duitse tanks te vinden die wo 2 overleeft hebben gelukkig zijn er in het laatste tankgevecht wel wat shermans te zien.het terrein is op het begin wel identiek maar later zitten ze ineens in de woestijn. vind ik wel een erg belachelijke wending om van de besneeuwde bossen van de ardennen over te gaan naar een grote zandvlakte.Hoe men doodgaat handjes de lucht in vooral 20 rondjes draaien even goed in de camara kijken en je vervolgens laten vallen.(wel grappig).omdat er ook wat leuke scenes inzitten en er wel een groots opgezet tank gevecht inzit geef ik deze film 2 sterren.Maar voor meer hadden ze historische accurater moeten zijn.

ja, IDD er klopt niet veel van heb hem gisteren 14/10/13 afgekeken maar dat maakt de film opzich wel uniek.
met de werkelijkheid heeft het niks van doen er is zelfs geen druppel bloed te zien als er soldaten sneuvelen.
en terwijl de film heel groots is opgezet een cinerama produktie en in super panavision 65mm negatief later naar 70mm bioscoop formaat.
the making of was veel interesanter (in zwart-wit)

avatar van starsky87
1 van de betere oude oorlogsfilm, natuurlijk kloppen niet alle dingen en zo worden ook dezelfde beelden vaker gebruikt (spiegelbeeld).

Scenes zijn groots opgezet wat erg gaaf is en een goede indruk wekt.

Echt een aanrader als je van oorlogsfilms houd!

Goede oorlogsfilm, eentje voor de liefhebbers van Wereldoorlog 2 films.
De vertolkingen zijn goed, Telly Savalas zorgt voor de grappige noot, en Henry Fonda is de held van dienst.
De locaties die in de film zijn gebruikt mogen dan wel niet kloppen met de werkelijkheid, in het verhaal zijn er wel dingen die echt gebeurd zijn, en dat vind ik het belangrijkste.
Het komt wel allemaal heel realistisch in beeld, te bedenken dat men destijds niet de mogelijkheden had om zulke scènes in beeld te brengen zoals men dat nu heeft.
2,5 Uur duurt de film, maar dat is zo voorbij want de actie staat niet stil in deze film.

Uiterst zwak begin, met het fotonemend verkenningsvliegtuigje en het weinig waarschijnlijk, clichématige geredetwist tussen hogere officieren. Gelukkig wordt in de vele volgende gevechtsscènes goed de chaos waarin het gebeuren zich afspeelde weergegeven. Of het allemaal zo historisch correct is, weet ik niet, alleen dacht ik dat Malmedy en Bastenaken behoorlijk ver uiteen liggen en anderzijds leken me het niet altijd Ardeense landschappen en vond ik er toch te veel studiodecors aan te pas komen.
Eigenlijk in zijn geheel niet beantwoordend aan wat de reconstructie van deze belangrijke veldslag zou mogen verwacht worden. Te veel pietluttigheden en dan vraag ik me af van waar colonel Henry Fonda, slachtoffer van een zware crash, plots weer huppelend op het strijdtoneel verscheen.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Dit blijft zonder meer een goede film maar meer dan dat toch ook weer niet. Er wordt een duidelijk en indrukkendwekkend verslag gegeven over het Ardennen-offensief en wat er nu historisch gezien wel of niet klopt laat ik terzijde. Robert Shaw en Robert Ryan spelen goed in deze film. Ook Hans Christian Blech als Conrad wil ik hierbij aanhalen, die eveneens overtuigend speelt. Een rol die hij wel vaker deed, Bridge at Remagen, Longest Day. Helaas vind ik de scenes met Henry Fonda een heel stuk minder. Deze film toont trouwens duidelijk een contrast tussen heel sterke boeiende scenes afgewisseld door scenes die aanzienlijk minder zijn en dat gaat uiteindelijk wel meespelen bij mijn beoordeling.

Erg (onnodig) lange film. Ik had hem slechter verwacht, maar viel dit keer ook mee. Mijn quote dateert van 2009 maar heb hem daarna nog wel weer gezien. De dvd heeft halverwege een pauze en zitten wat extra's op in zwartwit. Visueel mooi gemaakt, decors, landschap, speciale effecten..., ja dat beviel me wel. Verder ben ik niet (meer) geïnteresseerd in al die historische toestanden.
Fonda viel ook erg mee. Speelt vrij goed. Alleen toen met hij met dat vliegtuig de mist in ging, ja toen werd hij toch wel irritant. Savalas speelt zo'n rol als in Kelly's Heroes. Ben ik niet zo weg van. De humor in deze film voegt ook niks toe. Dialogen en acteurs, ondanks bekende namen zijn maar matig, zelfs Ryan is niet zo goed. Wel een sterke, mooie rol van Shaw tot het einde toe, als fanatiekeling. Blech blijft ook goed, als moegestreden soldaat. En de conversaties tussen die twee blijven boeiend om te zien. Verder is het op bepaalde momenten erg pyschologisch maar wordt op gegeven moment nog actueel ook, met "de oorlog dat is ons thuis".
De film is bij aanvang erg langdradig en het duurt voordat ze nou eens gaan karren met die tanks. Maar daarna volgen veel goede actiescènes. Alleen aan het eind wordt dat afgezaagd. Ook zijn er veel ongeloofwaardige scènes. Maar goed heb me er grotendeels toch weer mee vermaakt. 4.0

avatar van W.V.
De jaren 6o waren het decennium voor het maken van films over de 2e wereldoorlog zonder dat daar een duidelijk doel, propaganda, mee gemoeid was. Deze film is op sommige momenten waarheidsgetrouw met de nadruk op sommige. De actie ach dat gaat nog wel, maar op sommige momenten zie de figuranten in de film in hurkhouding klaar zitten om zich vervolgens kermend door het beeld te gooien en is een beetje storend.
WIl je een film zien die meer indruk maakt dan BotB, kijk dan Battleground uit 1949, ik denk 1 van de eerste fims na wo2 die niet als propaganda waren bedoeld.

avatar van knusse stoel
Een mooie film in dit genre, oorlogsfilms zijn nu niet de gemakkelijkste volgens mij, vooral als het authentiek over moet komen op het scherm. In de tijd dat deze film werd gemaakt zal men nog geen gebruik gemaakt hebben van computers en een complete invulling daarvan op het slagveld. Wel zie je nu en dan, dat men gebruik maakte van studio-opnames, bijvoorbeeld in de auto (mooi gefilmd) in de eerste scènes. Wel grappig dat een soldaat op leeftijd nog steeds angst toont.
Zijn natuurlijke reflexen zijn nog niet op de hol gegaan, dus deed hij het zelf .
Dit was een van de laatste belangrijke veldslagen voor de geallieerden en de Duitsers die tot dan toe verbeten iedere meter grond probeerden in handen te houden. Kijkend naar de mentaliteit van de ijzervretende kolonel Hessler, die altijd oorlog wilde behouden, is het maar goed dat ze al die veroverde meters grond weer ingeleverd hebben!
Deze film werd 2 maal voor "The Golden GLobe" genomineerd, met Telly Savalas voor 'Best Supporting Actor' en Benjamin Frankel voor 'Best Original Score'.
Jammer voor beide acteurs, kregen ze er allebei geen enkele. Maar het geeft wel aan hoe goed de film scoorde bij het publiek en de jury!
Mijnj waardering voor deze film is een ruime 7+!

avatar van Lovelyboy
Als dit...als dat...als zus...als de film half zo goed zou zijn als de indrukwekkende en stijlvolle poster dan had het echt nog wel iets geweest. Als....

Gisteren na lange tijd weer eens gezien en hoewel het best nog wel een aardige film is slaat iedere overeenkomst met de daadwerkelijke slag om de Ardennen als een tang op een varken. Er zijn te veel details die niet kloppen zoals de apparatuur, locaties, terrein, de nadruk van de gevoerde strijd en de omstandigheden.

Veel dingen zijn losjes gebaseerd op, maar missen teveel details om te kloppen. Zo zal Hessler ongetwijfeld gebaseerd zijn op Joachim Peiper, vooral ook omdat hij veelvuldig gevolgd wordt en voornamelijk de noordelijke sector in beeld gehouden wordt. Waarom er dan zo ingezoomd wordt op Ambleve is me een raadsel. Behalve dat de strijd zich in de Ardennen kenmerkte als onoverzichtelijke op kronkelwegjes die constant geblokkeerd werden, en de strijd om een handvol bruggen die de ontzaggelijke Koningstijger kon dragen, 69 ton, wordt niet alleen tot tweemaal toe een tankslag gebracht op open terrein, tevens zou Ambleve in mijn in ziens Stavelot moeten zijn. Na een felle strijd bij de Losheimpas en enorme tegenslag bij de Elsenborn heuvelrug, iets waar weinig van te zien is in het begin, liep de belangrijkste aanvalspits vooral vast bij de rivier de Wachre waar de brug bij Trois Ponts voor hun neus opgeblazen werd. Peiper zag daarna zich geen optie een onoverzichtelijke strijd tussen Amerikaanse infanterie en zijn logge tanks aan te gaan in de smalle straten van Stavelot. Een strijd die veel tijd koste en zeker een dag tot anderhalf vertraging opleverde. De strijd zoals die letterlijk gebeurde in onoverzichtelijk terrein, beperkt door smalle weggetjes en riviertjes en bruggetjes die zelden een pantserwagen konden dragen komt in die zin helemaal niet naar voren met als laatste afschuwelijke misser toch wel de laatste tankslag op het einde die zich eerder in een woestijn lijkt af te spelen, en een gemiste scene uit Patton, dan in de onherbergzame en onderkoelde Ardennen. Let wel, het was de koudste winter van de vijf oorlogsjaren met temperaturen 's nachts die zakten richting de -20.

Wat wel goed is aan de film, de gebrachte chaos en strijd in het begin onder de Amerikaanse troepen die zich soms hoe onervaren ook heldhaftig weerden. Een aardige sfeerschets van een bunker waar Fonda en Bronson elkaar tegen het lijf lopen. De Malmedy Massacre komt voorbij, detail uiteraard dat dit noch bij Malmedy gebeurde of in een bos, maar een kruising in het plekje Baugnez. De zogenaamde Skorzeny commando's komen voorbij. Skorzeny werd bekend met de gewaagde bevrijding van Mussolini en kreeg tijdens het Ardennenoffensief de opdracht een groep Engelssprekende Duitsers te selecteren die strategische doelwitten zouden bewaken, zoals brandstofdepots, kruispunten en bruggen en vooral chaos moest veroorzaken door wegwijzers weg te halen, om te draaien en troepen de verkeerde kant op te sturen. Hoewel een zekere mate van chaos wel behaald werd eindigden de meeste Skorzeny's commando's voor het executiepeloton wegens spionage. De weersvoorspellingen die slecht waren, en in het nadeel van de Amerikanen, worden benoemd maar, aangezien je daar weinig invloed op kan hebben, is er slecht blauwe lucht en goed weer te zien. Verder komt een heel kort moment van Bastogne voorbij en het befaamde 'NUTS' moment. De definitieve nekslag van het in de brand gestoken brandstofdepot klopt, zo uit het hoofd was dat volgens mij Bullingen waar verschillende Amerikaanse soldaten een onderscheiding voor hebben gekregen, detail dat Peiper daar zelf niet bij was, het droeg bij aan de tanende brandstof voorraad en de afsnijding richting de Maas en Antwerpen. Peiper raakte steeds verder in de problemen in Stoumont en La Gleize en liet daar uiteindelijk zijn voertuigen achter om te voet door de Amerikaanse linies terug te sluipen waarmee Wacht Am Rhein ten einde liep.

Onnodig te herhalen klopt het terrein niet, het weer klopt niet, de nadruk van de gevoerde strijd met de knelpunten van beide partijen komt zelden uit de verf, de tanks kloppen niet, de Duitser rijden in een model van de Patton rond, ben geneigd te zeggen dat het de M-46 is, de Amerikanen rijden rond in M-24 Chaffee's een tank die op het einde van de oorlog beschikbaar was maar nooit in die getallen omdat het een extreem licht apparaat was en kanonnenvlees voor de zwaardere type tanks van de Duitsers. De Shermans, nergens gezien overigens, waren al schietschijven laat staan nog lichter materiaal. Goed, op al die dingen wil ik de film niet te veel beoordelen. Het is moeilijk een realistisch terrein met sneeuw en kou te realiseren in die tijd lijkt me, zoveel rijdend en correct materiaal is ook niet haalbaar. Toch is dat niet het grootste knelpunt, dat zijn de twee tal grootse tankslagen, Ambleve halverwege en op het einde, die als lul op dirk slaan en totaal niet stroken met de realiteit.

Desondanks is het, mits alle incorrectheid losgelaten, een vermakelijk film met een kostelijke Telly Savales met zijn handeltjes en humor, Bronson en Fonda een beetje op de automatische piloot en is Robert Shaw ook best aardig bezig. Battle of the Bulge kan het best gezien worden als een film los van wat er daadwerkelijk gebeurt is, dan is het een aardige film, maar kan geenszins in de schaduw staan van The Longest Day en A Bridge To Far.