A Bridge Too Far (1977)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Richard Attenborough
met Dirk Bogarde, Sean Connery en Michael Caine

Het is tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hebben het meeste van Frankrijk verloren en de geallieerden troepen besluiten om hun de beslissende trap te geven. Ze plannen om duizenden soldaten te droppen in Nederland en houden daar een paar sleutelplaatsen vast, tot versterking aankomt. De belangrijkste plaats is de brug bij Arnhem; wanneer deze is veroverd, kan deze alles blokkeren van het westen van Duitsland.

avatar van John Barry
Behoorlijke goede film. Ondanks een paar (kleine) historische onjuistheden toch een vrij waarheidsgetrouwe weergave van Operatie Market Garden.

De film is groot van opzet en heeft een paar goed uitgevoerde battle scenes. Ondanks dat er veel personages gevolgd worden, verliest de film niet het overzicht. De handelingen en bedoelingen van de verschillende partijen zijn ten alle tijden duidelijk. Het acteerwerk is buitengewoon goed. Het rijtje acteurs met o.a. Sean Connery en Michael Caine is indrukwekkend, iedereen levert een erg goede prestatie af. De verschillende dialogen in de film zijn goed geschreven. Ondanks dat de film bijna drie uur duurt vliegt de tijd voorbij tijdens het kijken.

Minpunt van de film is dat ik niet erg meeleefde met de verschillende personages. Eigenlijk vreemd om te constateren bij een film die 175 minuten duurt, maar de film duurt te kort. De film had voor mij gerust nog een halfuur of een uur langer mogen duren en deze tijd mogen besteden aan het uitdiepen van de karakters. Aan de andere kant had ik tijdens het kijken van de film niet het idee dat gepretendeerd wordt om veel diepgang in de personages te brengen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de film Everest (2015) , een heel andere film dan A Bridge Too Far maar met als overeenkomst dat een grote groep personages wordt gevolgd. In Everest wordt getracht door middel van een paar cliché matige dialogen en een aantal sentimentele scenes diepgang bij de personages te creëren. A Bridge Too Far is gevrijwaard van cliché matige dialogen of vervelend sentimenteel gedoe, hierdoor stoort het gebrek aan diepgang bij de personages niet echt.

Al met al doet A Bridge Too Far op uitstekende wijze verslag van operatie Market Garden. De film is een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd in de tweede wereld oorlog of geschiedenis in het algemeen.

TMP
Degelijke oorlogsfilm met een behoorlijke sterrencast. De film weet gedurende de gehele speelduur voldoende te boeien, zonder echt meeslepend te worden. Het onderwerp van de film spreekt op zich wel aan, mede door de setting in Nederland. Pluspunt is ook dat er niet alleen Engels wordt gesproken in de film, maar ook Nederlands en Duits. De sterrencast komt niet helemaal tot z'n recht, veel bekende gezichten hebben maar een vrij karige rol en niemand weet een echt grootste acteerprestatie neer te zetten. Het wordt allemaal ook nogal afstandelijk gebracht. Geen topper dus, maar wel een onderhoudende oorlogsfilm.

Bantavoer
Geweldige oorlogsfilm. Waar men gewoon maling heeft wat het verzet zegt. Hoezo Duitse tanks? De missie moet gewoon doorgaan, ook al kost het veel mensenlevens. Geweldig aan deze film vond ik dat er Nederlands, Duits en Engels gesproken wordt door de acteurs. Dus niets nagesynchroniseerd of alles in het Engels. Geweldige cast en verhaal. Special effects (als die er al waren) zijn prima. Vooral dat ze deze film in dolby 5.1 geluid hebben gedaan. Geeft veel meer beleving van hoe het toen was. Vooral de scene in Arnhem bij de brug. De film in 1977 bekeken en 40 jaar later weer en nog steeds krijg ik de kriebels als ik die scene zie, aangezien ik een geboren en getogen Arnhemmer ben. Zelfs mijn vader kon deze film toen waarderen, hoewel niet alle historische feiten, volgens hem, klopten. Als je van oorlogsfilm houdt, dan hoort deze zeker in het rijtje thuis.

avatar van Pecore
Gedetailleerde film over de grootste geallieerde invasie sinds D-Day. Erg uitgebreid allemaal. Maar daar wringt de schoen juist. Nooit krijg je binding met de karakters of ben je benieuwd hoe het iedereen verder zal verlopen. Het verhaal neemt niet de epische proporties aan die je zou verwachten na het eerste uur. Je kijkt en registreert, meer niet.

avatar van Fisico
Mooie weergave van wat operatie Market Garden was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Boeiende film met enkele uitstekende battle scenes. Cinematografisch sterke film, goede regie en de odige aandacht voor tactische besprekingen en duiding vooraleer ten tijde werd getrokken. De film slorpt wel een hele hap uit je vrije tijd ook: haast drie uur ben je aan het scherm gebonden. Kon best wat korter, maar vervelen deed het nooit.

Fijn om ook vast te stellen dat de logica van de talen werd gerespecteerd. Nederlanders spreken Nederlands en Duitsers praten Duits. Het kunnen details zijn, maar dergelijke aandacht komt de geloofwaardigheid en authenticiteit van de film ten goede. A bridge too far kent een geweldige sterrencast en de meesten doen het meer dan behoorlijk, zeker Connery. Blijkbaar niet altijd overal accuraat, maar los daarvan een interessante film die de tand des tijds mooi heeft overleefd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
A bridge too far is misschien niet helemaal accuraat, maar het geeft toch al een beeld natuurlijk. Deze bladzijde uit de geschiedenis was net als Dunkirk eerder een succes voor de Duitsers dan voor de geallieerden. Ook hier probeert men zeker niet de grote lijnen te verdraaien en zien we echt dat het misloopt, maar wordt er toch uitgehaald wat kon zonder te overdrijven. De film is op de eerste plaats een spektakelfilm geworden. Indrukwekkende cast (om nog maar te zwijgen van de namen die niet konden of geweigerd hadden), massa's figuranten, grootse scènes met vliegtuigen, tanks en parachutes, … Er wordt duidelijk uitgepakt en dat loont best de moeite. De keuze om mensen uit verschillend landen te nemen (zowel Amerikaanse, Engelse, Nederlandse als Duitse acteurs - en meer) was vooral commercieel, maar werkt wel in de film.

Zoals gezegd is het vooral een spektakelfilm en daardoor moet het wat inboeten aan andere dingen. Zoveel grote namen willen allemaal hun plaats opeisen en dat is soms geforceerd. De film is vooral strategisch en het is best moeilijk om het hele gevaarte in bedwang te houden. In elk geval beter dan verwacht en het heeft de tijd nog goed doorstaan.

avatar van Left4Dead
Prima cast, de beelden van de landen zijn echt fantastisch.
Maar het verhaal is wat flets, je kunt je niet ergens sterk mee binden.
Zal zeker mijn ding niet zijn.

Uitstekende oorlogsfilm, zeker 41 jaar na dato.... Ik heb m al meerdere keren gezien, en in 2018 weer eens na het lezen van het book van Beevor over Market Garden. De film neemt de kijker goed mee in de operatie en is grotendeels op waarheid gebaseerd. Een sterrencast combineert vooral veel geallieerde humor met actie. En belangrijk is dat iedere nationaliteit zijn eigen taal spreekt. Dat schijnt tegenwoordig nogal moeilijk te zijn in oorlogsfilms, wat een enorm tekort is aan dergelijke films. De beelden van de droppings, zoals hier al eerder aangegeven, zijn fantastisch. Zo zal het er ongeveer hebben uitgezien in september 1944. Net als de waanzinnige bootoversteek over de Waal. Vanuit Nederland mogen we trots zijn dat de destijds duurste film allertijden zo goed is uitgepakt.

avatar van FlyingGustman81
Indrukwekkende en mooie oorlogsfilm. Vond het soms lastig om het verhaal te volgen. En ook langdradig. Maar de prachtige beelden maken veel goed.

avatar van Thin Air!
A Bridge Too Far.
Jaaaa, hier hou ik van.

Heerlijke oorlogsklassieker wat redelijk de feiten volgt in plaats van één of ander fictief flut verhaaltje.

Een aantal weken geleden heb ik de Blu-ray aangeschaft met toch wel hoge verwachtingen. Ik begrijp dat dit geen film is dat destijds in full HD opgenomen is maar de kwaliteit valt me toch wel een beetje tegen. Zeker als je dat afzet tegen de haarscherpe HD reproducties van Patton (1970) of Battle of Britain (1969).
De opgekalefaterde versie is in ieder geval beter dan eerdere releases en de film blijft gewoon boeien.

Een paar jaar geleden ben ik zelf op pad geweest in Oosterbeek en Arnhem om mezelf een beeld te geven van de omstandigheden destijds. Veel van het terrein is nog hetzelfde gebleven waardoor de interesse in de gebeurtenissen alleen maar aan kracht heeft gewonnen. Zelfs het huis waar generaal Urquhart destijds op zolder moest schuilen voor de Duitsers staat er nog (Zwarteweg 14).
Geïnteresseerden die het luchtlandingsdeel van Market Garden tot in detail willen lezen/ervaren, kan ik het boek (Arnhem) van Martin Middlebrook aanbevelen.

Deze film is in ieder geval een goede klassieker en welkome aanvulling op mijn collectie.

avatar van jippie2010
Vandaag deze klassieker maar even opgezet, nooit geweten dat deze deels in Deventer op genomen is. En wat schetst mijn verbazing:

Sean Connery loopt exact de steeg in van de straat waar ik in woon!

Nooit geweten en een hele vreemde gewaarwording!

avatar van MarcellaLibra
Sterke oorlogsfilm. Vond wel het begin het beste aan het eind kakte het af en toe n beetje in en was soms goed opletten wie nu wie was.. En zoals vaker was het Nederlands gesproken gedeelte niet altijd even goed te verstaan. Maar ondanks deze kleine puntjes een erg goede film waarbij nauwelijks opvalt dat hij alweer uit 1977 is.

avatar van Shadowed
Sterk.

Film waarvan ik twijfelde of ik hem wel wilde zien, vooral vanwege de behoorlijke speelduur. Maar vanwege de klassiekerstatus toch maar het voordeel van de twijfel genomen en dat heeft me toch behoorlijk beloond. Dit was beter dan de meeste oorlogsfilms.

Een grote namen cast, alleen was geen van allen echt heel opmerkelijk in acteerprestaties. Connery, Redford, Bogarde, Hopkins, O'Neal, Caine, Hackman en Caan doen het allemaal wel aardig en krijgen wel een voldoende. Maar ik had eigenlijk maar weinig herkend totdat ik de credits las.

Waar de film vooral op scoort zijn de magistrale sets, actiemomenten en oorlogsmomenten. Ook enkele andere scenes zijn erg opvallend, zoals de landing. Geweldige scenes, nadat de planning in de eerste 45 minuten nogal saai waren, maken de 130 minuten daarna veel goed.

Spannende gevechten en explosies die om je oren vliegen soms. De gevechten zijn intens en knap. Vervelen ook geen moment en blijven verbazen. Qua cameragebruik zitten er een aantal knappe en aardige bewegingen tussen. Al gebruikt de film soms iets te veel close-ups.

Ondanks het jaartal loopt de film best vooruit voor z'n tijd. Met een relatief klein budget weet de film het verder te schoppen dan een hoop andere films. De explosies zijn er gaaf uit, de sets zijn overdonderend, de oorlog is spannend en het acteerwerk is prima.

Ja, dit is een geslaagde film in zijn genre. Best opmerkelijk dat het gemiddelde niet wat hoger is.

avatar van Arnhemmer
Shadowed schreef:

Als ik voor mezelf mag spreken is dat omdat enkele personages verzonnen zijn en sommige gebeurtenissen aangedikt zijn om het geheel met een Hollywoodsausje te overgieten.

avatar van Don Homer
Hier heb ik zin in! Vanavond op tv .

avatar van Brix
Arnhemmer schreef:

4 talen: Nederlands, Engels, Duits en ...Pools.
(Helaas wordt de rol van de Polen, wat operatie Market Garden betreft, in werkelijkheid nog veel te vaak onderschat en vergeten. )

Een absolute waarheid, en schande.

Goede film. Misrekening van de Engelsen, die wel eerder bloopers in oorlogen hebben gemaakt.Waarom wordt in de beschrijving hier Robert Redford niet genoemd als acteur?? En er speelt een acteur in die in Cheers speelde., Cliff . En Ryan O'Neill van Peyton Place...ach mijn jeugd..Kijkt lekker weg en gelukkig in drie talen!!!

avatar van Lovelyboy
...and you are gonna stop...AND DRINK TEA!?

Ik verbaasde mezelf over het feit dat ik over deze film nog geen comment had geschreven. De laatste keer dat ik de film uberhaubt zag is sowieso drie jaar geleden ter voorbereiding voor het bezoek aan het tanende oorlogsmuseum in Best. Met een bezoek aan het verbouwde Hartenstein in Oosterbeek komende zaterdag in het verschiet, leek het me een goed idee A Bridge To Far weer eens af te stoffen, mede voor een comment.

Op uitmuntende wijze wordt het boek gevolgd van Cornelius Ryan en de slag tot in detail beschreven. Voeg daar een schare prima acteurs aan toe, nog altijd prima ogende actie, een gevoel van autenthiciteit en waarschijnlijk is dit dan wat mij betreft de beste van de oude generatie oorlogsfilms, daarmee The Longest Day, Battle of Brittain, Anzio, Battle of the Bulge en andere titels achter zich latend.

Wat als eerst aangehaald moet worden is het bizarre door Montgomery ontwikkelde plan. Een plan dat bij voorbaat al te risicovol was, en daarmee tegengesteld tot de behoudend tactiek die de Engelse Maarschalk normaal was. Tenenkrommend werd door de rest van SHAEF bijvoorbeeld de behoedzame benadering van Caen gevolgd, overigens één van de reden waarom er niet meer Duitse troepen gevangen werden in de Falaise Pocket. Onfortuinlijk maar niet bewust waarschijnlijk begint de ellende op 11 september al. Had men de 11de Engelse pantserdivisie 30 km verder op laten rukken waren er grote Duitse troepenconcentratie opgesloten geraakt langs de Belgische kust die nu konden ontkomen via Zuid Beveland. Troepen die zich later zouden hergroeperen rond Arnhem. Dan was er het ronduit krappe tijdschema om de operatie voor te bereiden. Dit moest binnen zeven dagen na het gegeven fiat gebeuren. Dan was er het feit dat er niet genoeg toestellen waren om alle troepen in één keer ter plaatse te krijgen. Er moest meerdere keren gevlogen worden wat voor sommige troepen catastrofaal uitpakte nadat een officier van het 101ste met het hele uitgewerkte plan op zak crashte met zijn Waco nabij Vught, waarna de plannen in zijn totaliteit in handen vielen van de Duitsers. Mede door het wachten en de meerdere vluchten kon het weer invloed gaan uitoefenen en konden de Polen onder leiding van Sosabowski niet overgezet worden toen ze het hardste nodig waren rond Arnhem. Eerste slachting onder de Polen werd aan de kant van Oosterbeek aangerichte mede door de in handen gevallen plannen en verloren landingszone. Het besluit de rest te landen landen ten zuiden van de Rijn nabij Driel resulteerde dat men tactisch niets kon toevoegen. De radio's werkten niet mede door verkeerd geleverde antennes en verkeerde frequenties, de jeeps die de 1ste Airborne, Red Devil's, van de Ginkelse heide zsm naar Arnhem moesten brengen waren gecrasht of niet aangekomen, om van de landingslocaties die te ver van de doelwitten aflagen, keuze van Urquhart zelf die tot veel verbazing leidde bij ervarener Airborne officieren als Gavin en Taylor, en de inlichtingen dat er in de omgeving een 'maag/darm' divisie lag. Gekscherende benaming van een afdeling met jonge knapen en oude mannen, de oude mannen vanwege hun leeftijd last van ouderdoms kwaaltjes. Landingsplaatsen die verdedigd hoorden te worden voor de aanvoer van troepen en voorraden werden onder de voet gelopen wat niet zo raar was in de oneerlijke strijd tussen 'licht' bewapende parachutisten en pantersgrenadiers en tanktroepen. Overigens om meteen een lans voor Generaal Frederick 'Boy' Browning die in de film wordt afgeschilderd als koppig en verantwoordelijk voor een operatie die niet door had moeten gaan, hij negeerde inderdaad rapporten van het Nederlandse verzet of troepenconcentraties, maar volgens verschillende bronnen moet hij niet achter het plan gestaan hebben en de beroemde woorden geuit hebben tegen Monty dat hij vond dat ze een brug te ver gingen. Eisenhouwer moet ook geweten hebben van twijfel omtrent de inlichtingen maar als vredesstichter en niet als tacticus wilde hij vooral Montgomery niet in de wielen rijden die al meerder operaties en plannen gecanceld zag.

Terug naar de film die ondanks de vele personages en lange speelduur eigenlijk geen moment verveelt, en de film boeiend vele vlakken van de gevoerde en hevig strijd laat zien. Zo is het materiaal veelal kloppend, behalve de zogenaamde Duitse tanks, mooi om te zien, en valt vooral de strijd op Hell's Highway op zoals de corridor al snel genoemd werd. Uitmuntend is rollende barrage, de oprukkende troepen en tanks die eigenlijk wachten op contact met de vijand om vervolgens luchtdekking in te schakelen. Een tijdrovende strategie, maar helaas ook de enige. Kleine foutjes daargelaten zoals een Sherman die plotseling een totaal andere model is nadat hij geraakt is en van de weg afgeduwd wordt, ziet deze actie er nog meer dan prima uit voor een film van 43 jaar oud. Verder wordt de parachutesprong zelf mooi in beeld gebracht, de gewaagde Waal-crossing door de 82ste onder leiding van Cook, zien de verschillende gevechten rond de John Frost Brug er ook prima uit en is de scene van alle verdwaasde gewonden rond Hartenstein erg goed net als de slecht verlichte kelders vol gewonden in Arnhem zelf.

Een paar fouten zijn weliswaar te vinden in het materiaal zoals de Duitse tanks, en bewuste fouten in personages als majoor Fuller en Bobby Stout om maar eens wat te noemen. Stout bestond niet bovendien beweert hij dat hij uit Joegslavie komt dat nog niet lang genoeg bestond dat hij volwassen zou kunnen zijn. Stout schijnt gebasseerd op Kolonel Sink, beter bekend van Band of Brothers en daar geportretteerd door Dale Dye. Het verhaal rond majoor Fuller en het protest tegen Browning met de foto's zit als volgt. Deze officier heette werkelijk Brian Urquhart. Door de aanwezigheid van Roy Urquhart, geen familie, generaal ter plaats in Oosterbeek neergezet door Sean Connery, wilde men geen verwarring veroorzaken en kreeg de betreffend officier een andere naam. En het was overigens Model die de troepen rond Arnhem neer zette en niet Von Rundstedt zoals in de film meen ik gesuggereerd wordt.

Wat verder rest is een prima internationale cast met alle goede talen, gezichten die ontzettend goed bij de betrokkenen gezocht zijn in het geval van eigenlijk alle generaals, dus Gavin, Taylor, Sosabowski, Browning, Vandeleur, Brian Horrocks en Urquhart om maar een paar te noemen. Voeg daar nog een aantal leuke karakters aan toe als bijvoorbeeld Eddie Dohun door een prima James Caan, Redford als majoor Cook, Hopkins, Olivier en Elliot Gould als schmierende patser en je hebt heel wat. Leuke en knappe details overigens nog, de groene sjaaltjes bij de Irish Guard van Vandeleur, de kloppende emblemen van 30ste korps namelijk het steigerende wilde zwijn en dat men Spitfires voor foto's stuurde en niet de gebruikelijke Mosquitos.

A Bridge Too Far is dan ook net als mijn comment omvangrijk, maar in het geval van de film in alle aspecten wel ontzettend compleet te noemen. Historisch behoorlijk kloppend, de actie, de cast, het verhaal met alle personages zonder dat het een moment verveeld of vertraagd. A Bridge Too Far is wat mij betreft compleet als oorlogsfilm, een document op zich, en de beste van zijn generatie.