A Bridge Too Far (1977)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Richard Attenborough
met Dirk Bogarde, Sean Connery en Michael Caine

Het is tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hebben het meeste van Frankrijk verloren en de geallieerden troepen besluiten om hun de beslissende trap te geven. Ze plannen om duizenden soldaten te droppen in Nederland en houden daar een paar sleutelplaatsen vast, tot versterking aankomt. De belangrijkste plaats is de brug bij Arnhem; wanneer deze is veroverd, kan deze alles blokkeren van het westen van Duitsland.

avatar van John Barry
Behoorlijke goede film. Ondanks een paar (kleine) historische onjuistheden toch een vrij waarheidsgetrouwe weergave van Operatie Market Garden.

De film is groot van opzet en heeft een paar goed uitgevoerde battle scenes. Ondanks dat er veel personages gevolgd worden, verliest de film niet het overzicht. De handelingen en bedoelingen van de verschillende partijen zijn ten alle tijden duidelijk. Het acteerwerk is buitengewoon goed. Het rijtje acteurs met o.a. Sean Connery en Michael Caine is indrukwekkend, iedereen levert een erg goede prestatie af. De verschillende dialogen in de film zijn goed geschreven. Ondanks dat de film bijna drie uur duurt vliegt de tijd voorbij tijdens het kijken.

Minpunt van de film is dat ik niet erg meeleefde met de verschillende personages. Eigenlijk vreemd om te constateren bij een film die 175 minuten duurt, maar de film duurt te kort. De film had voor mij gerust nog een halfuur of een uur langer mogen duren en deze tijd mogen besteden aan het uitdiepen van de karakters. Aan de andere kant had ik tijdens het kijken van de film niet het idee dat gepretendeerd wordt om veel diepgang in de personages te brengen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de film Everest (2015) , een heel andere film dan A Bridge Too Far maar met als overeenkomst dat een grote groep personages wordt gevolgd. In Everest wordt getracht door middel van een paar cliché matige dialogen en een aantal sentimentele scenes diepgang bij de personages te creëren. A Bridge Too Far is gevrijwaard van cliché matige dialogen of vervelend sentimenteel gedoe, hierdoor stoort het gebrek aan diepgang bij de personages niet echt.

Al met al doet A Bridge Too Far op uitstekende wijze verslag van operatie Market Garden. De film is een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd in de tweede wereld oorlog of geschiedenis in het algemeen.

TMP
Degelijke oorlogsfilm met een behoorlijke sterrencast. De film weet gedurende de gehele speelduur voldoende te boeien, zonder echt meeslepend te worden. Het onderwerp van de film spreekt op zich wel aan, mede door de setting in Nederland. Pluspunt is ook dat er niet alleen Engels wordt gesproken in de film, maar ook Nederlands en Duits. De sterrencast komt niet helemaal tot z'n recht, veel bekende gezichten hebben maar een vrij karige rol en niemand weet een echt grootste acteerprestatie neer te zetten. Het wordt allemaal ook nogal afstandelijk gebracht. Geen topper dus, maar wel een onderhoudende oorlogsfilm.

Bantavoer
Geweldige oorlogsfilm. Waar men gewoon maling heeft wat het verzet zegt. Hoezo Duitse tanks? De missie moet gewoon doorgaan, ook al kost het veel mensenlevens. Geweldig aan deze film vond ik dat er Nederlands, Duits en Engels gesproken wordt door de acteurs. Dus niets nagesynchroniseerd of alles in het Engels. Geweldige cast en verhaal. Special effects (als die er al waren) zijn prima. Vooral dat ze deze film in dolby 5.1 geluid hebben gedaan. Geeft veel meer beleving van hoe het toen was. Vooral de scene in Arnhem bij de brug. De film in 1977 bekeken en 40 jaar later weer en nog steeds krijg ik de kriebels als ik die scene zie, aangezien ik een geboren en getogen Arnhemmer ben. Zelfs mijn vader kon deze film toen waarderen, hoewel niet alle historische feiten, volgens hem, klopten. Als je van oorlogsfilm houdt, dan hoort deze zeker in het rijtje thuis.

avatar van Pecore
Gedetailleerde film over de grootste geallieerde invasie sinds D-Day. Erg uitgebreid allemaal. Maar daar wringt de schoen juist. Nooit krijg je binding met de karakters of ben je benieuwd hoe het iedereen verder zal verlopen. Het verhaal neemt niet de epische proporties aan die je zou verwachten na het eerste uur. Je kijkt en registreert, meer niet.

avatar van Fisico
Mooie weergave van wat operatie Market Garden was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Boeiende film met enkele uitstekende battle scenes. Cinematografisch sterke film, goede regie en de odige aandacht voor tactische besprekingen en duiding vooraleer ten tijde werd getrokken. De film slorpt wel een hele hap uit je vrije tijd ook: haast drie uur ben je aan het scherm gebonden. Kon best wat korter, maar vervelen deed het nooit.

Fijn om ook vast te stellen dat de logica van de talen werd gerespecteerd. Nederlanders spreken Nederlands en Duitsers praten Duits. Het kunnen details zijn, maar dergelijke aandacht komt de geloofwaardigheid en authenticiteit van de film ten goede. A bridge too far kent een geweldige sterrencast en de meesten doen het meer dan behoorlijk, zeker Connery. Blijkbaar niet altijd overal accuraat, maar los daarvan een interessante film die de tand des tijds mooi heeft overleefd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
A bridge too far is misschien niet helemaal accuraat, maar het geeft toch al een beeld natuurlijk. Deze bladzijde uit de geschiedenis was net als Dunkirk eerder een succes voor de Duitsers dan voor de geallieerden. Ook hier probeert men zeker niet de grote lijnen te verdraaien en zien we echt dat het misloopt, maar wordt er toch uitgehaald wat kon zonder te overdrijven. De film is op de eerste plaats een spektakelfilm geworden. Indrukwekkende cast (om nog maar te zwijgen van de namen die niet konden of geweigerd hadden), massa's figuranten, grootse scènes met vliegtuigen, tanks en parachutes, … Er wordt duidelijk uitgepakt en dat loont best de moeite. De keuze om mensen uit verschillend landen te nemen (zowel Amerikaanse, Engelse, Nederlandse als Duitse acteurs - en meer) was vooral commercieel, maar werkt wel in de film.

Zoals gezegd is het vooral een spektakelfilm en daardoor moet het wat inboeten aan andere dingen. Zoveel grote namen willen allemaal hun plaats opeisen en dat is soms geforceerd. De film is vooral strategisch en het is best moeilijk om het hele gevaarte in bedwang te houden. In elk geval beter dan verwacht en het heeft de tijd nog goed doorstaan.

avatar van Left4Dead
Prima cast, de beelden van de landen zijn echt fantastisch.
Maar het verhaal is wat flets, je kunt je niet ergens sterk mee binden.
Zal zeker mijn ding niet zijn.

Uitstekende oorlogsfilm, zeker 41 jaar na dato.... Ik heb m al meerdere keren gezien, en in 2018 weer eens na het lezen van het book van Beevor over Market Garden. De film neemt de kijker goed mee in de operatie en is grotendeels op waarheid gebaseerd. Een sterrencast combineert vooral veel geallieerde humor met actie. En belangrijk is dat iedere nationaliteit zijn eigen taal spreekt. Dat schijnt tegenwoordig nogal moeilijk te zijn in oorlogsfilms, wat een enorm tekort is aan dergelijke films. De beelden van de droppings, zoals hier al eerder aangegeven, zijn fantastisch. Zo zal het er ongeveer hebben uitgezien in september 1944. Net als de waanzinnige bootoversteek over de Waal. Vanuit Nederland mogen we trots zijn dat de destijds duurste film allertijden zo goed is uitgepakt.