• 8.348.340 stemmen

Geregisseerd door: Andrzej Wajda

Met onder meer: Zbigniew Cybulski en Ewa Krzyżewska

Oorspronkelijke taal: Pools

Plot Popiól i Diament

"Touched with the fire and rebellion of a new generation of Polish film makers"

Maciek behoorde tijdens de Tweede Wereldoorlog tot het Poolse leger dat door de regering in ballingschap vanuit Londen wordt geleid. In de 24 uur na de bevrijding is er een burgeroorlog losgebarsten tussen nieuwe communistische machthebbers en restanten van het officiële rechtse leger. Maciek krijgt de opdracht een Communistische districtsleider te doden; maar hij kent hem uit zijn verleden als soldaat en staat nu voor een belangrijke keuze.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kotowicz, konferansjer

Waga (major "Florian")

avatar van hugohei

hugohei

Was de derde film in een soort trilogie over de oorlog en het verzet, na Een Generatie en Kanal.

Zbigniew Cybulski was de Poolse James Dean. Hij kwam onder een trein, op het tweede perron van het station van Wroclaw. Gesprongen, of per ongeluk - dat weet ik niet meer. Toen ik op dat gure ouwe station ooit een willekeurige voorbijganger aansprak en moeizaam begon te vragen "l'acteur Cybulski --" aarzelde de man geen twee seconden en wees me de plek aan.

avatar van ghostman

ghostman

Schijnt wel de beste Poolse film te zijn en 1 van de beste films ooit. Volgende week ga ik Popiól i diament zien.

avatar van Pkmink

Pkmink

@hugohei: het was per ongeluk. Popiol i diament wordt inderdaad als Wajda's beste film beschouwt en nog minder toegankelijk dan de vorige 2 films uit zijn oorlogstrilogie als men niet goed de Poolse (oorlogs)geschiedenis kent.

avatar van dragje

dragje

Lol!

Maar in die hoedanigheid zie ik ze graag op het witte doek

Maar zere neus Ik heb deze film zonet bekeken.

Fenomenaal plot.

Deze top film noir kent vele lagen binnen de context van het verhaal. Zonder deze inhoudelijk te beschrijven betreft deze film, mijns inzien, een tijdloos meesterwerk.

Van begin tot het, verrassend(!), einde van de film zat ik gekluisterd te kijken.

kappeuter (crew films)

My First Wajda. Aparte film die mij vooral vanwege de bijzondere sfeer wist te raken. Deze film balanceert tussen droom en nachtmerrie.

De tijd lijkt stil te staan. Elke gebeurtenis is verzonken in een zee van melancholie.

Jammer alleen dat ik weinig voeling heb met de personages. De dialogen plaatsten mij op een afstand, ik heb dat wel vaker bij Oost-Europese films. Bij Kusturica praten de mensen ook een taal die ik niet versta.

Wat ik hier al eerder zei:

Sprekend Ad Visser!

En de bardame lijkt sprekend op Anniek Pheifer.

Dragje bedankt voor het uitlenen van de dvd!

avatar van The One Ring

The One Ring

Gaat hij dan niet meer in de Pakketservice?

kappeuter (crew films)

Nee helaas. Kan me er ook iets bij voorstellen, waardevolle dvd's als Xich Lo wil ik ook niet maanden missen en het risico mee lopen dat de dvd niet aankomt.

avatar van dragje

dragje

Precies.

@The One Ring

Mijn oprechte excuses hiervoor. Ik had eerder aangegeven de film in de pakketservice te plaatsen alleen heb ik achteraf toch liever niet dat deze dvd voor onbepaalde tijd door Nederland zwerft.

Maar controleer s.v.p. even uw e-mail (privé bericht op deze website) voor toelichting hierover.

avatar van The One Ring

The One Ring

Zeker een bijzondere film die mij af en toe wist te raken, maar helaas niet altijd wist te boeien. De film heeft vooral tijd nodig om op gang te komen. Na de sterke opening zakt de film een tijdje in. De soms ietwat onduidelijke dialogen die soms meer op toespelingen lijken helpen daar niet bij. De tweede helft is echter ijzerster. Mooie liefdesscènes tussen Cybulski en Krzyżewska (jammer dat de Polen nog altijd niet begrepen hebben dat je achternamen ook moet kunnen onthouden en uitspreken ). Langzaam aan begin het personage van Cybulski me meer aan te spreken en kon ik toch wel met hem meeleven. Vooral de scène waarin hij die man vermoord vond ik schitterend. Spannend, emotioneel en bloedmooi gefilmd. De cinematografie kwam in de tweede helft ook beter uit de verf. Er zijn zeer mooie beelden geschoten hier.

Het grootste minpunt is dat er teveel bijrollen inzitten die uitgewerkt schijnen te moeten worden. Dat die districtleider een zoon heeft en zo vond ik niet interessant en totaal niet belangrijk. Toch moeten hier de nodige minuten aan besteed worden. Ook de scènes met die jonge secretaris die dronken raakte vond ik weinig toevoegen aan de film. Wajda vond ze waarschijnlijk belangrijk voor de boodschap; ik vond ze de film ophouden. De thema's die echt van belang waren werden al in de verhaallijn van de hoofdpersoon aangesneden.
3,5* voor nu, maar wie weet kan ik deze film later meer waarderen.

Bedankt voor het lenen, Dragje.

avatar van Iketes

Iketes

• 1968 berichten

Spijtig dat die Criterion box zo duur is, anders zou ik het wel weten

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Iketes schreef:

Spijtig dat die Criterion box zo duur is, anders zou ik het wel weten

Arrow Films heeft de trilogie dit jaar ook uitgebracht, maar dan veel betaalbaarder. Op Blah! kost-ie nu €22,- inclusief verzendkosten (lekker lage pond). Voor de Criterion betaal je inderdaad meer dan het dubbele.

avatar van Lucsz

Lucsz

Belangrijke film, gemaakt op het hoogtepunt van de Poolse Cinema. Eind jaren 50 was de Poolse Cinema namelijk de belangrijkste van Europa, net na het Italiaanse neo-realisme en net voor de Franse new wave stonden er vele Poolse filmmakers op met films over oorlog, offers en solidariteit.

Ashes and Diamonds speelt zich af op de laatste dag van de tweede wereldoorlog, de dag waarop Zbigniew Cybulski (de James Dean van het Oostblok) de opdracht krijgt een belangrijk communistisch-leider te vermoorden. Hij merkt echter op de eerste dag dat hij van vrede mag proeven dat er meer is dan oorlog, in de vorm van een mooi barmeisje. Mooie film met een heel sterk einde.

avatar van DonLeone

DonLeone

graag had ik deze film 6 sterren gegeven, het is 1 vd beste Europese films die ik ooit al gezien heb. het verhaal zit ingenieus in elkaar en kan werkelijk alle kanten uitgaan. superfilm!

avatar van Spetie

Spetie

Best wel een goede film dit, al had ik wel behoorlijk wat moeite om in de film te komen. De personages bleven voor mij lange tijd afstandelijk, maar uiteindelijk kreeg de film mij op het einde wel mee, mede ook doordat het einde van de film gewoon ontzettend sterk is. Zbigniew Cybulski zet ook een sterke hoofdrol neer en speelt een fijn personage, dat in het begin soms wat irritant overkomt, maar die ik beter ging begrijpen naarmate de film vorderde. Zijn ontwikkeling, zijn liefde voor een mooi barmeisje, zijn twijfels en zijn verlangen naar een vredig leven, zijn vooral in het tweede gedeelte van de film erg boeiend neergezet. De vele bijrollen leiden soms alleen maar af van het hoofdverhaal en zijn ook een stuk minder interessant.

Qua cinematografie is de film ook prima, wat een aantal sterke scènes oplevert, zoals bijvoorbeeld het moment dat Maciek en zijn vriendin in een gebombardeerde kerk aankomen, waar het beeld van Christus ondersteboven lijkt te hangen. Dat ziet er erg fraai uit en geeft de scène misschien wel onbedoeld iets surrealistisch mee. Ook het moment waarop de muziek iets te nadrukkelijk de overhand neemt en men de polonaise loopt is mooi gemaakt. De muziek op dat moment lijkt niet in de film te passen. De keuze is echter te rechtvaardigen, aangezien het muziek van Chopin is, die zelf ook een Pool was.

Ik zat gisteravond te twijfelen tussen een drieënhalf of vier sterren, maar doordat de film zo blijft hangen, rond ik toch af naar het laatste. Een sterk stukje Poolse cinema.

avatar van Spetie

Spetie

Sprekend Ad Visser!

Inderdaad, dat was ook het eerste dat bij mij opkwam, toen ik de hoofdrolspeler voor het eerst zag.

avatar van JvB Lucas

JvB Lucas

Popiół i diament
alternatieve titel: Ashes and Diamonds

Ongelofelijk sterke vlotte film.

Dat de film zich afspeelt binnen een korte tijdsspanne geeft de film misschien een erg traag en sloom tempo, maar daardoor wordt er een ijzersterke opbouw en sfeer gecreëerd. Het zwartwit gebruik in beeld en kleur maakt het wat grimmiger, en af en toe zelfs eng!

Wat is overigens die Zbigniew Cybulski toch een gaaf figuur! Als het ware kwam hij bij mij over als de Poolse James Dean, een karakteristieke verschijning die je als liefhebber van cinema niet zomaar weer vergeet. Zijn rol als Maciek is erg sterk vertolkt: hij heeft een bepaald charisma als personage met zijn zonnebril, zijn haarstijl. De slot scène waarin hij na te zijn doorzeeft met kogels langzaam dood instort op een veld blijft op een bepaalde mooi.

Geweldige film.
*4,5

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Sprekend Ad Visser!

En ik altijd maar denken dat Visser voor very important sser stond.

avatar van JvB Lucas

JvB Lucas

Nou je het zegt...

Hij lijkt er inderdaad best wel veel op. Voor mij is Zbigniew Cybulski toch meer 'de James Dean van Polen', hij straalt zo'n zelfde soort rebel-achtige uitstraling uit. Hij is ook niet oud geworden, en op tragische wijze om het leven gekomen.

Zbigniew Cybulski - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van wibro

wibro

Heel anders dan de andere twee films van het oorlogsdrieluik. Ook deze film speelde zich in Warschau af althans wat er van over was. We schrijven namelijk de dag van de Duitse capitulatie; 8 mei 1945. Van het plot moet deze film het van mij niet hebben. Een burgeroorlog tussen de nieuwe communistische machthebbers en restanten van het officiële rechtse leger? Nooit van gehoord. Zou overigens ook zinloos geweest zijn. Tijdens de conferentie van Jalta is immers besloten dat Polen tot de Russische invloedssfeer zou behoren. De handelwijze van Maciek is daarom ook ronduit gezegd volkomen idioot. Neen, deze film moet het voor mij helemaal hebben van de prachtige sfeervolle beelden en sfeervolle muziek in de kroeg waar mensen dansten alsof er geen oorlog geweest was. Daar kwam ook nog bij de romances tussen de zeer bekoorlijke Krystyna en de verzetsman Maciek. Tja, het leven gaat nu eenmaal door en is het niet zo dat je doorgaans intens van het leven kan genieten als dat volgt op een periode van vreselijke ellende.