A Girl in Every Port (1928)

geregisseerd door Howard Hawks
met Louise Brooks, Victor McLaglen en Robert Armstrong

Twee onafscheidelijke matrozen hebben, in elke haven die ze aandoen, een liefje. Een van hen is Louise Brooks, een circusartieste, die alles zal doen om de vriendschap tussen de matrozen kapot te maken, vanwege jaloezie.

2 Mythes:Hawks en Brooks.Een meesterwerk levert het niet op,wel een aardig curiosum.Ook omdat deze film nergens anders dan in ons eigen Mokum begint,waar uiteraard iedeen fietst en rondloopt in klederdracht.Helemaal niet slecht nagebouwd,verder.
De film begint als een standaard buddy-movie,een beetje als de 4 vuisten met 2 tegenpolen die niets anders doen dan gezellig matten.Het geheel ontaardt echter al snel:de 2 buddies gaan nog slechts arm in arm over straat,terwijl hun teken van vriendschap eruit bestaat dat....ze aan elkaars "vinger trekken" .Geen wonder dat Brooks aan de 2 acteurs refereerde als homo's,dus.
Na 45 minuten verschijnt dan eindelijk onze bekoorlijke brunette op het toneel en geloof het of niet,maar ze ziet er hier nog beter uit dan in de Pabst fims.De boblijn heeft ze al,maar wat nog meer is:ze draagt een circusoutfit waarin haar volmaakte(imho)lichaam perfect uitkomt .
Dat dit de 2 "buddies"uiteindeijk niet genoeg is,had u al begrepen.
Het belangrijkste aan de film is echter dat Pabst hem zag en besloot een telegrammetje naar Hollywood te sturen.

p.s.:deze film duurt helemaal geen 62, maar 82 minuten.

Deze film stond op mijn lijstje, omdat naar verluidt haar rol in deze film de aanleiding was om Louise Brooks de hoofdrol te geven in Die Büchse der Pandora (1929). Dat aspect valt enigszins tegen, want Miss Brooks heeft niet meer dan een veredelde bijrol. Afgezien daarvan toch wel een onderhoudende film van Howard Hawks over kameraadschap. Aardig om te zien dat de filmmakers er vanuit gaan dat de inwoners van Amsterdam traditioneel gekleed gaan. Ziet er leuk uit, met op de achtergrond toepasselijke draaiorgelmuziek.