Cloak and Dagger (1946)

Thriller / Avontuur

geregisseerd door Fritz Lang
met Gary Cooper, Lilli Palmer en Robert Alda

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog vragen de geallieerden zich af wat de Duitsers en Italianen weten van het fabriceren van atoombommen. Zij rekruteren natuurkundige professor Jesper om contact te leggen met oude bekenden in Europa, maar wanneer deze vermoord worden, moet hij zelf naar Italië. Hier krijgt hij de hulp van verzetsstrijdster Gina.

avatar van wendyvortex
Gary Cooper als Amerikaanse wetenschapper die via Zwitserland naar Italië gaat om eens even bij zijn Europese collega's na te vragen hoe ver de Duitsers zijn met hun atoomwapenprogramma. Begint heel lekker in een neutraal Zwitserland waar het wemelt van de Nazi-spionnen. Éénmaal in italië komt er nog een romantisch subplot bij, dat de angel wel een beetje uit de film haalt. Finale is wel weer mooi.
Spionage, oorlog, atoomwetenschap en veel romantiek. Niet essentieel, duidelijk Fritz Lang in dienst van Hollywood. Maar voor de verandering spreken de Duitsers Duits en de Italianen Italiaans. Zelfs Gary Cooper blijkt nog een aardig woordje Duits te plauderen, zij het met vet Amerikaans accent.