The Intruder (1962)

Alternatieve titels: De Indringer | Shame | I Hate Your Guts! | The Stranger

geregisseerd door Roger Corman
met William Shatner, Frank Maxwell en Beverly Lunsford

Adam Cramer (William Shatner) is lid van een belangrijk blank genootschap. Als het Amerikaanse Congres een wet aanneemt waardoor blanke en zwarte scholen geïntegreerd zullen worden, trekt hij naar een stadje in het zuiden. Hij probeert de blanke bevolking daar zo te beïnvloeden dat ze tegen de wet gaan protesteren bij de scholen.

FisherKing
Wordt omschreven als Roger Corman's beste film.

Ik kan me vaag herinneren deze gezien te hebben met 'Captain Kirk' William Shatner in een prachtige hoofdrol.

De enige film van Roger Corman die geen winst opleverde. Nog een uitzondering op de regel in Cormans oeuvre is dat het een bloedserieuze film is met een voor die tijd erg gevoelig liggend thema.

William Shatner speelt misschien licht over de top, maar ook bijzonder krachtig en overtuigend. Er zit een behoorlijke vaart in de film en het werd op den duur behoorlijk spannend. Voorlopig 4 sterren.

Goeie film,een sterk verhaal een aantal spannende scenes en mooie zwart beelden. Vooral wanneer william shatner rondrijd met een aantal mensen met witte kappen op en een groot kruis bovenop de auto (creepy) En ook een mooie scene van de blanke man die bewust een wandeling met een aantal negers door de stad loopt om een statement tegen racisme te maken.

Film In zwart/wit) met lef over mentaliteit en racisme, gemaakt in een tijd dat de Klu Klux Klan met extreem geweld en intimidatie opereerde tegen de opheffing van de rassenscheiding in het zuidelijke staten van de USA. Dit intelligent gemaakte, aangrijpende, gespannen sociale drama laat klip en klaar zien hoe persoonlijke onzekerheid, innerlijke zwakte en religie je leven kunnen beïnvloeden.

Rassendiscrimatie in de States in de zestigerjaren is het thema van deze sobere wit-zwart Roger Corman-film.
Hoofdpersoange is een extreem anti-zwarte mooiprater die de blanke bevolking van een kleine stad ophitst om, tegen de wet in, hun zwarte medeburgers te onderdrukken en hiervoor heel wat ongeoorloofde middelen inzet en rekent op de gemakkelijk bespeelbare massa.
Film mist misschien wel één of twee steracteurs om nog overtuigender uit de verf te komen en last, spijtig genoeg, een paar te missen scènes in.
Toch is de film duidelijk in zijn schets van een discrimenerende toestand.

avatar van mrklm
Acht jaar nadat Ruby Nell Bridges het eerste zwarte kind was dat naar een blanke school in het zuiden van de VS ging en in een tijd waarin Malcolm X en Martin Luther King de aanvoerders waren van de strijd voor gelijke rechten voor zwarte Amerikanen, maakte Roger Corman deze film waarin Adam Cramer [William Shatner], de vertegenwoordiger van een 'vooraanstaand instituut' de bewoners van een klein Texaans stadje ophitst in de hoop zo te voorkomen dat ook daar zwarte kinderen hun blanke scholen 'vervuilen'.
Corman maakte begin jaren '60 zijn beste films en dit is er ééntje van, ook al was het een financiële flop. Aangezien Corman ook deze film voor een appel en een ei maakte, zal hij daar niet van wakker hebben gelegen. 'The Intruder' valt op door dezelfde, indrukwekkende visuele stijl die ook te zien is in Cormans Poe-verfilmingen. In een rol die vereist dat hij een uiterst racistische boodschap vol overtuiging moet zien te verkopen is William Shatner even bewonderenswaardig als voortreffelijk. Er zijn héél weinig films die het institutionele racisme - dat nog steeds bestaat in Zuidelijke staten - op zo'n treffende wijze bloot hebben weten te leggen. Dit kleine, oprechte meesterwerk is er ééntje van en verdient alleen daarom opnieuw te worden ontdekt.