• 11.463 nieuwsartikelen
  • 163.700 films
  • 10.473 series
  • 30.458 seizoenen
  • 618.725 acteurs
  • 194.176 gebruikers
  • 9.040.127 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Intruder (1962)

Drama | 84 minuten
3,68 46 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 84 minuten

Alternatieve titels: De Indringer / Shame / I Hate Your Guts! / The Stranger

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roger Corman

Met onder meer: William Shatner, Frank Maxwell en Beverly Lunsford

IMDb beoordeling: 7,6 (4.046)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Intruder

"He Fed Their Fears And Turned Neighbor Against Neighbor!"

Adam Cramer is lid van een belangrijk blank genootschap. Als het Amerikaanse Congres een wet aanneemt waardoor blanke en zwarte scholen geïntegreerd zullen worden, trekt hij naar een stadje in het zuiden. Hij probeert de blanke bevolking daar zo te beïnvloeden dat ze tegen de wet gaan protesteren bij de scholen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Wordt omschreven als Roger Corman's beste film.

Ik kan me vaag herinneren deze gezien te hebben met 'Captain Kirk' William Shatner in een prachtige hoofdrol.


avatar van ichi

ichi

  • 759 berichten
  • 6868 stemmen

De enige film van Roger Corman die geen winst opleverde. Nog een uitzondering op de regel in Cormans oeuvre is dat het een bloedserieuze film is met een voor die tijd erg gevoelig liggend thema.

William Shatner speelt misschien licht over de top, maar ook bijzonder krachtig en overtuigend. Er zit een behoorlijke vaart in de film en het werd op den duur behoorlijk spannend. Voorlopig 4 sterren.


avatar van richardburton2

richardburton2

  • 46 berichten
  • 43 stemmen

Goeie film,een sterk verhaal een aantal spannende scenes en mooie zwart beelden. Vooral wanneer william shatner rondrijd met een aantal mensen met witte kappen op en een groot kruis bovenop de auto (creepy) En ook een mooie scene van de blanke man die bewust een wandeling met een aantal negers door de stad loopt om een statement tegen racisme te maken.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Film In zwart/wit) met lef over mentaliteit en racisme, gemaakt in een tijd dat de Klu Klux Klan met extreem geweld en intimidatie opereerde tegen de opheffing van de rassenscheiding in het zuidelijke staten van de USA. Dit intelligent gemaakte, aangrijpende, gespannen sociale drama laat klip en klaar zien hoe persoonlijke onzekerheid, innerlijke zwakte en religie je leven kunnen beïnvloeden.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7877 berichten
  • 8200 stemmen

Rassendiscrimatie in de States in de zestigerjaren is het thema van deze sobere wit-zwart Roger Corman-film.

Hoofdpersoange is een extreem anti-zwarte mooiprater die de blanke bevolking van een kleine stad ophitst om, tegen de wet in, hun zwarte medeburgers te onderdrukken en hiervoor heel wat ongeoorloofde middelen inzet en rekent op de gemakkelijk bespeelbare massa.

Film mist misschien wel één of twee steracteurs om nog overtuigender uit de verf te komen en last, spijtig genoeg, een paar te missen scènes in.

Toch is de film duidelijk in zijn schets van een discrimenerende toestand.


avatar van mrklm

mrklm

  • 8646 berichten
  • 8417 stemmen

Acht jaar nadat Ruby Nell Bridges het eerste zwarte kind was dat naar een blanke school in het zuiden van de VS ging en in een tijd waarin Malcolm X en Martin Luther King de aanvoerders waren van de strijd voor gelijke rechten voor zwarte Amerikanen, maakte Roger Corman deze film waarin Adam Cramer [William Shatner], de vertegenwoordiger van een 'vooraanstaand instituut' de bewoners van een klein Texaans stadje ophitst in de hoop zo te voorkomen dat ook daar zwarte kinderen hun blanke scholen 'vervuilen'.

Corman maakte begin jaren '60 zijn beste films en dit is er ééntje van, ook al was het een financiële flop. Aangezien Corman ook deze film voor een appel en een ei maakte, zal hij daar niet van wakker hebben gelegen. 'The Intruder' valt op door dezelfde, indrukwekkende visuele stijl die ook te zien is in Cormans Poe-verfilmingen. In een rol die vereist dat hij een uiterst racistische boodschap vol overtuiging moet zien te verkopen is William Shatner even bewonderenswaardig als voortreffelijk. Er zijn héél weinig films die het institutionele racisme - dat nog steeds bestaat in Zuidelijke staten - op zo'n treffende wijze bloot hebben weten te leggen. Dit kleine, oprechte meesterwerk is er ééntje van en verdient alleen daarom opnieuw te worden ontdekt.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6308 berichten
  • 4472 stemmen

Erg frustrerende kijkervaring: langs de ene kant is The Intruder prachtig in beeld gebracht met schitterende schaduwcomposities, een broeierige tijdscapsule en franc-tireur Corman maakt met een handvol stuivers een film die gewoon veel legendarischer is dan proto-blockbuster To Kill a Mockingbird (een beetje het The Green Mile van zijn tijd). Langs de andere kant blijf ik wel wat op mijn honger zitten met deze cinematische cock tease: plaaggeest Corman lijkt met een dreigende 'southern gothic' vormgeving voortdurend aan te geven dat het onheil elk moment kan losbarsten, dat de personages in galspuwende gargouilles zullen veranderen en de grotesquerie hoogtij zal vieren. Maar in tegenstelling tot films als Psycho of the Naked Kiss waar de groezelige jaren '60 met zijn botsing tussen emancipatorische groepen en hun tegenstanders de apocalypse uitmaakt, is The Intruder in se een braaf melodrama. De personages zeggen wat ze denken, het verhaal is afgerond en nergens heb je het gevoel dat de aardkorst zal barsten en helse demonen de mensheid zullen teisteren - toch wel het minimum minimorum dat je van een dergelijke film mag verwachten.