Ill Manors (2012)

3,44

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ben Drew
met Riz Ahmed, Ed Skrein en Natalie Press

Ill Manors speelt zich af in de meedogenloze straten van Londen. De film volgt een aantal jonge mensen, die allen moeite hebben om het geweld van misdaad, drugs en bendes te overleven dat hen dagelijks overspoelt. Junkie Michelle is op zoek naar haar volgende shot, en neemt het destructieve pad naar de wrede drugsdealer Ed, die voor niets terugdeinst om zijn verloren telefoon te vinden. Net vrijgelaten uit de gevangenis doet ex-drugsdealer Kirby pogingen om zich na 15 jaar aan te passen aan het verraderlijke straatleven, en stuit daarbij op de lokale gangster Chris, die zijn eigen oorlogspad voert en zint op wraak.

53 BERICHTEN 16 MENINGEN
leuk ding

avatar van Frank Slade
Heftige film, veel realistische gebeurtenissen. Alleen wel wat ver gezocht dat alle heftige probleemsituaties precies bij een klein groepje mensen die elkaar kennen gebeuren. Geloof zeker dat er dit soort situaties dagelijks gebeuren in Engeland, maar alles in zo´n klein kringetje is wellicht wat overdreven en teveel gedramatiseerd.

Deze film geeft een goed beeld van hoe het er in het straatleven in London aan toe gaat
De underground rap past perfect bij deze film
Ik vond dit best een harde film juist omdat dit de keiharde realiteit is
Ik geef hem een 7, voldoende maar geen top-film
Vond ze goed acteren maar sommige waren soms iets wat overdreven

avatar van hoffhaan
Net voldoende, met name het begin vond ik niet sterk, het einde was goed. Het rappen is niet mijn ding, vermoedelijk is dat een leeftijd dingetje. Rauw weergegeven misdaad film. 3.0

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit een goede film. Vreselijk om te zien dat sommigen zo'n puinhoop van hun leven maken, terwijl het leven zo mooi kan zijn. Ook al heb je een 'shit' achtergrond gehad. Het gaat erom, wat je daarna met je leven doet. Je hoeft niet aan de drugs, of het criminele circuit in te gaan. Je kunt altijd kiezen welke kant je op wilt. Ik heb dan ook geen medelijden dat deze mensen elkaar in elkaar slaan en afschieten etc. Zolang ze ons hard werkende burgers maar met rust laten. Gebaseerd op waargebeurde verhalen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Drew’s droomdebuut.

Rauwe maar flitsende Britse misdaadfilm met veel jonge en nietsontziende gangsters, die een treurig en crimineel straatleven in een schimmig London leiden. Een beetje aangedikt, maar ook realistisch en voorzien van zeer sterk acteerwerk, waardoor een continue onderhuidse dreiging ontstaat. De verontrustende sfeer krijgt bijval van een goede soundtrack, waaronder de bijzondere narrator-raps. Regisseur Drew maakt hiermee een droomdebuut.

Zeer goed.

Goeie film die zich afspeelt in een achterbuurt van Londen waar criminaliteit de boventoon voert. Een aantal verschillende verhaallijntjes die zeker onderhoudend zijn, maar elkaar qua geloofwaardigheid iets te vaak kruisen. Het duurt even voordat de film goed op gang is. Rauw in beeld gebracht.

De film wordt pas een beetje interessant op het moment dat de baby ten tonele verschijnt. Daarvoor is het een verzameling incidenten zonder veel lijn en met buitensporig geweld als gemeenschappelijk kenmerk. Het zal er in de Londense buitenwijken best extreem aan toe gaan, maar zó extreem? Dat betwijfel ik zeer.
Omdat een aantal hoofdpersonages in het eerste deel op gewelddadige wijze dreigde uit te sterven, moesten de filmmakers zo ongeveer halverwege noodgedwongen wel een nieuwe verhaallijn openen. Gelukkig maar, want met de komst van de baby komt er eindelijk een beetje lijn in. Maar dat maakt het nog geen geweldige film, die in deze vorm volgens mij toch voornamelijk op effectbejag mikt. Het rap-commentaar maakt wel duidelijk dat de film bestemd is voor een bepaalde doelgroep en daar hoor ik niet bij. Jammer dan.

avatar van Minken
Mwah. Het straatleven wordt goed uitgebeeld, maar er zijn teveel toevalligheden en soms gaat het allemaal net iets te makkelijk. Het acteren zit wel snor want ik vond de ene personage nog naarder dan de ander en dat is op zich een goed teken.

avatar van popcorn en cola
Prima film, realistisch, hard, maar ook onderscheidend vanwege de manier van filmen en de wijze waarop de (rap)muziek werd geïntegreerd. Aanrader!

Een film waar je niet van in een vrolijke stemming komt. Rauwe en uitzichtloze situaties. Aardig vertolkt. Irri rap muziek.

avatar van david bohm
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rauwe film over het leven in een achterbuurt in Londen. Het geheel doet aan de ene kant realistisch aan, maar een aantal scenes zijn wat al te dramatisch, te voorspelbaar en over de top zoals de brand met de baby. De verteller in de vorm van een rapper vind ik leuk gevonden en het pakt goed uit. De beats zijn aardig, de rapper is goed verstaanbaar alleen hebben de raps zo nu en dan een vrij hoog Sinterklaas gehalte.

avatar van Decec
Een redelijke drama/misdaadfilm...
Redelijk verhaal...
Kan niet tegen voor drugs, spuit...
Prima acteerwerk....
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van movieonly
Begint een beetje vreemd , na 30 minuten de gedachte van zet ik hem uit blijven kijken en gelukkig maar geniale film , geweldig gefilmd en zoals gewoonlijk bij Engelse films heel goed geacteerd.

Rauwe film, compleet gedragen door de muziek. Film brengt je in een bepaalde stemming.
Erg goed allemaal.

avatar van Rodger
Goeie harde film, met muziek die er goed bij past.
Kijkt goed weg, en is zeer realistisch,.....
4.0

avatar van Norman Mailer
Rauwe film met convergerende verhaallijnen, welke eens niet geforceerd aandoen. Verlangt énig geduld; het tweede gedeelte van Ill Manors is beduidend dynamischer.

avatar van John Lee Hooker
Een greep uit de wereld van hopeloze levens en armoedige bestaansvormen. De betrokkenen die aan bod komen hebben onderling allemaal een bepaalde connectie waardoor de daden van de betreffende persoon direct gereflecteerd worden in een ander perspectief. Hoe somber of gewelddadig het ook mag wezen, de sobere filmwijze en de op-beeld-geschreven rapteksten brengen het straatleven tot een begrijpelijke ervaring. Echter, wegens het overvloed aan individuele achtergronden en de oneindige opstapeling van catastrofes verloor ik op een gegeven moment een aanzienlijk percentage van mij aandacht. Opeens leek alles van het toeval af te hangen en werden de keuzes van personages bepaald door onvoorziene formules. Blijft sterk, maar de focus had op een kleinere schaal moeten liggen.

Mooie film over London underground, iets te veel aan elkaar geknoopt maar daarvoor is het ook een film. 3,5ster is die zeker waard

avatar van missl
Rauwe film die ongetwijfeld her en der wat aangedikt is maar wat een toestand. Ik kan me best voorstellen dat het leven in ‘mindere milieus’ (druggerelateerd) en zo aan toe gaat.

avatar van notsub
De film is natuurlijk erg grof en rauw, maar toch ook aandoenlijk. Dat komt omdat er soms ook ruimte is voor andere emoties dan haat en boosheid. Af en toe neigt het zelfs naar een klucht, zo gek lopen situaties uit de hand. De rap muziek past prima bij het thema van de film en voegt wel degelijk wat toe aan deze duistere onderwereld. Zo zit deze film best goed in elkaar en verveelt het nergens. Het is vooral veel geschreeuw en gevloek, maar met ruimte voor een beetje realiteit van de gewone mens.

avatar van leatherhead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Solide raamvertelling, waarin je als kijker al prompt een tsunami van personages over je heen krijgt. Toch deert dat niet, want stuksgewijs worden de rollen goed vertolkt. En die spitante Engelse dialogen blijven natuurlijk een lust voor het oor.

Het frisse eerste uur is de film lekker op dreef. De wijze waarop de verhaallijntjes in collisie raken voelt voor de verandering een keer niet enorm gekunsteld aan, al gooit het tweede uur op dat gebied roet in het eten. Vanaf dan nemen toevalligheden geleidelijk aan de overhand, resulterend in een hoop consternatie (het brandende gebouw). Beetje jammer wel.

De sfeer blijft verder intact, visueel zag het er oké uit, en de manier waarop de raps geïntegreerd werden gaf de film zeker iets extra's mee. Over de gehele lijn gemeten een aardige film, die (vooral het eerste uur) prima vermaakt. Kleine 3,0*.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nogal een vuilgebekte film over een ontspoorde jeugd in de suburbs van Londen. Wordt deels via rapnummers verteld en dat past wel redelijk goed bij de film en het doelpubliek. Rap is een subcultuur die voortspruit uit grootstedelijke sociale kwalen en weerspiegelt de frustraties van een jeugd zonder perspectieven . De film wil een statement maken door de ouders medeverantwoordelijk te stellen voor het geweld. Maar...

De verschillende personages zijn niet erg genuanceerd: het ontbreekt deze film aan menselijke emotie of een beetje poëzie, waardoor de personages mij stereotiep overkwamen en op weinig begrip of medevoelen konden rekenen. Als je als auteur toch wil aansturen op ouderlijke verantwoordelijkheid, toon dan de relatie kind-ouder ook, dan galmt de maatschappelijke aanklacht ook na. Nu is het vooral net niet. Wel een heftige scène met de baby die uit het raam gegooid wordt tijdens de brand . Dit was Britse cinema op zijn rauwst.