Harry Brown (2009)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Daniel Barber
met Michael Caine, Emily Mortimer en Iain Glen

Wanneer de beste vriend van weduwnaar en ex-marinier Harry Brown (Michael Caine) op brute wijze wordt vermoord, zint hij op wraak. Op geheel eigen wijze baant hij zichzelf een weg door een donkere wereld, vol wapens, drugs en bendes, waar hij uiteindelijk oog in oog moet komen te staan met de moordenaar van zijn beste vriend.

avatar van HALVE TAMME.
tattoobob schreef:
Superfilm ik heb erg van deze film genoten.
Niet alleen caine set een fantastische rol neer maar de junkies waren ook erg goed

Hey hey,Sir Michael Caine. .

avatar van tattoobob
Ja sorry halbe tamme....ich habe dass veranderd

avatar van HALVE TAMME.
tattoobob schreef:
Ja sorry halbe tamme....ich habe dass veranderd

avatar van JohnWilliams
Michael Cain is gewoon een baas! Heerlijke film waarin hij ontzettend goed acteert. Het verhaal is aardig maar dankzij zijn acteerprestaties is het een top film om naar te kijken. 4*!

avatar van popcorn en cola
Prima film over een stijlvolle wraker, waardoor het niet onderscheidende verhaal toch een onderscheidende film is geworden.

avatar van dimo89
Vanaf het begin tot het einde boeiende film, goed acteerwerk erg geloofwaardig, heb de film voor 3 euro gekocht in de winkel, dubbel en dwars waard. Zeker een aanrader!

avatar van Montorsi
Ondanks een behoorlijk cliché uitgangspunt en nogal wat stevig aangedikte elementen is het toch gelukt een boeiende film neer te zetten. Dat heeft er vooral mee te maken dat het met name de vertolking van Caine is die het geheel geloofwaardig doet overkomen, en het feit dat het audiovisueel erg de moeite waard is.

Het verhaaltje is dus nogal standaard, en het feit dat er facetten inzitten die richting effectbejag gaan maakt het niet bepaald de beste film ooit, maar het is wel boeiend genoeg. Die scene in de loods bijvoorbeeld waar Harry een wapen gaat kopen. Personages vol met tattooages, littekens, volgespoten met heroine, met een weedplantage, een uitgeteld misbruikt meisje op de bank met de spuit nog in de arm... en toch is de scene zeer spannend en effectief. En dat is misschien wel het meest sprekende voorbeeld aan de film, alles is zeer karakituraal van opzet, maar desondanks krijg je sympathie voor Harry Brown en komt het goed over. Ondanks alles is het op een bepaalde manier toch nog subtiel te noemen terwijl je dat op het eerste oog niet zou zeggen.

Verder is de opening meteen al erg indrukwekkend, goeie zet want de aandacht is er meteen bij. Visueel houdt het ook goed stand, maar met name de muziek en het geluid wekt uitstekend de spanning op. En zo kijkt deze film prima weg, en zijn de minpunten makkelijk te overkomen.

Kleine 3.5*

avatar van laawim
Jezus! Altijd al een goede acteur geweest, Michael Caine... Maar dit genre is een kolfje naar mijn hand... Door de rauwe traagheid loopt je eigen woede aardig op. Op een avond Dead Man Shoes, Harry Brown en Klass is iets te veel van het goede... Zelfs ik kreeg moordneigingen... Het is maar goed dat we met tweëen zaten.... Anders had ik zeker moeten gaan biechten.. TOPPERS!

avatar van Toontje G
Prima film, een film met een sterk verhaal en uitstekend acteerwerk.

avatar van blurp194
Harry Brown is een held.

Vooral door het zeer sterke spel van Michael Caine dan. Maar dat verwachten we dan ook niet anders. Toch knap hoe hij dit weer eens doet, de man is echt wel een heel goede acteur. Ook al heeft hij hier wat hulp van zijn geboortegrond, zijn accent en taalgebruik als ouwe platte Engelsman. Emily Mortimer houdt zich daar erg goed bij. Zeker ook een erg goede actrice, en perfect op haar plaats in deze rol.

Ondanks dat de karakters niet veel diepte krijgen, zijn ze uit de BBC-series zo overbekend dat dat ook maar nauwelijks een gemis is. Het eeuwige noodlot van een film uit de Britse sfeer is tenslotte toch om zich te onderscheiden van een televisiefilm, want de kwaliteit die we daarvan gewend zijn en verwachten zet al een erg hoge standaard. Toch steekt deze daar wel wat bovenuit - wel is het verhaal wat aan de makkelijke kant, wat cliche wellicht. Maar de manier waarop het verteld en getimed wordt is echt prima in orde, geen probleempjes met moraal of hellende vlakken hier - rechtdoorzee, simpel, goed of fout, en zonder gepruts met een slordige spanningsboog waar je af en toe de tijd krijgt om na te denken.

Best goed, dus.

MichaelMovie
Film die te weinig tempo bevat om te blijven boeien en waar te veel toevalligheden de bovenhand nemen. Als er dan al iets gebeurt, dan is het wat te ver gezocht.
Had er meer verwacht als ik de gemiddelde score en commentaren zie.

Geef mij dan maar de film Death Sentence. Daar wordt pas echt wraak genomen...

avatar van arno74
Onderhoudende thriller. Ondanks het vrij clichématig verhaal (gepensioneerde ex-marinier neemt het eigenhandig op tegen de bad guys) kent de film een fijne duistere sfeer, een goede regie en prima acteerwerk van de hoofdrolspelers waardoor je al die clichés voor lief neemt. Kwalitatief valt er weinig aan te merken. Een beetje doorsnee, maar wel een goede en onderhoudende thriller. 3,5*

Film behandelt het probleem van de misdadige jongerenbenden die ganse wijken terroriseren.
Dit wordt aanvankelijk goed aangebracht maar dan wordt het toch wel echt gewelddadig en dan niet uitsluitend uitgaande van de jongeren. Vind dat de film te fel overdrijft in de wraakacties van het hoofdpersonage, uitstekend evenwel vertolkt door een onverslijtbare Michael Caine.
Niet verwonderlijk misschien, maar ook in deze film wordt het politieapparaat op de korrel genomen. Terloops vind ik ook Emily Mortimer een te zachte verschijning voor een rol van politie-officier (stond al van in de beginne met de tranen in de ogen bij de eerste ondervraging). Als dit bewust gebeurde, vind ik het niet bepaald geslaagd.

avatar van LostCauze
Jammer dat hij niet in de cel eindigde, dat had de film nog iets donkerder en realistischer gemaakt.

Goede film voor de rest, die junk met die littekens acteerde trouwens echt indrukwekkend, die hele scène was het hoogtepunt voor mij.

avatar van Al DeNiro
Soort Britse Gran Torino, maar deze vond ik beter. Donkerder en gewelddadiger. Caine is ook top.

avatar van Tiany
Toen ik in de korte inhoud las dat de film over bendes, drugs en wapens ging heb ik lang getwijfeld om hem te bekijken, maar gezien Michael Caine de hoofdrol speelde heb ik deze thriller toch een kans gegeven. Er zitten een paar walgelijke scènes tussen, in mijn ogen dan, oa bij de 2 criminelen thuis, die ik liever had doorgespoeld, maar ik keek niet alleen.
Michael Caine is een top acteur, maar er zaten nog een paar acteurs tussen die hun rol voortreffelijk brachten. Zeer boeiende drama-thriller.

cma
In het begin van de film een zachtaardige man (Caine), maar dat verandert als zijn beste vriend op een beestachtige wijze wordt vermoord. Dan wordt het een echte killer machine!

avatar van Thorak
Al DeNiro schreef:
Britse Deathwish eerder...

avatar van Capablanca
Cliché verhaal, tweede helft wat over the top, maar toch sterk en onderhoudend gebracht.

avatar van VforVictor
wel aardig voor een xtje.. het verhaal had weinig om het lijf en het geweld over the top. de film wist je aandacht wel vast te houden. verder weinig bijzonder.

avatar van Oliveri
Het aankijken meer dan waard, prima acteerwerk.

avatar van Samsara1992
Dit vind ik nou een film waarbij de verhouding actie/drama perfect is. Sterk en geloofwaardig verhaal. Als je niemand meer te verliezen hebt, neem je dan wraak op die die dit hebben veroorzaakt?
Natuurlijk kan ik het nu hebben over het acteerwerk van Michael Caine en de junks, maar alles is al gezegd.
Het tempo in de film is top! Het gaat langzaam genoeg om je beetje bij beetje in de sfeer en emotie te krijgen, maar snel genoeg om je aandacht erbij te houden.
Op een gegeven moment had ik wel het gevoel dat ik van een sterke drama/thriller in een misdaad/actie film was beland. Dat vond ik dan wel erg jammer...
Sterke film, sfeervolle intro, ietwat slap einde, maar niet heel storend.

avatar van Dievegge
Het had een zoveelste opeenstapeling van drugs en geweld kunnen zijn, maar het onderkoelde acteren van Michael Caine en de onderbouwing van z'n personage geven er iets meer aan. Hij is een ex-marinier in een fantasieloze sociale woning die van een klein pensioentje leeft en als enige vertier z'n schaakpartijtjes met Len heeft. Op z'n marinefoto ziet hij er jong en trots uit; nu anachronistisch en gedesillusioneerd. Hij ziet z'n buurt verloederen. Het criminele milieu wordt wel erg hard voorgesteld, maar in Londen is dat wellicht erger dan in België. De sfeer is grauw en uitzichtloos. Emily Mortimer heeft een mooie rol als het enige vrouwelijke en het enige bekwame lid van de politie. De vraag roept zich op in hoeverre dit soort grootschalige problemen op te lossen valt en in hoeverre iemand zelf burgerwacht mag gaan spelen. Ethische dilemma's is waar het om draait.

avatar van Jan met de pet
Geweldige film, heb echt genoten, Cain speelde fantastisch....4,0

avatar van wihu61
Ik begrijp dat men in de aanloop het nodige contrast wilde aanbrengen, dus we krijgen een wat broze en stamelende Caine, een stelletje bad guys die compleet "over the top" zijn en een machteloze politie. Enfin, geeft een mooi startpunt, maar dit was allemaal veel te dik aangezet.

Tijdens de aanschaf van het pistool "om duiven van het dak te schieten" bij die twee lachwekkende karikaturen, waar zo te zien de hele schmink-afdeling zich op had uitgeleefd, heb ik het opgegeven. Het "Deathwish/Dirty Harry-vervolg" heb ik maar snel gelaten voor wat het is.

En dan weer dat troosteloze Engelse "working class sausje" over alles... het wérkte bij het uitstekende "Get Carter", hier begon het te vervelen.

avatar van schenkowiets
Ik vond grand torino al goed maar deze is nog beter !

avatar van Lovelyboy
Heel aardig prentje. Rauw, troosteloos en op het grove af. Beelden van de eenzame ouderdom versus de bijna sadistisch, lethargische, empathie loze jeugd en onderwereld, in een al even troosteloze en sombere wijk. Verder geen bijzonder plot of hoog staand verhaal in die zin maar, wel oerdegelijk.

Volgens sommigen Gran Torino maar dan beter, ik zeg Gran Torino maar dan in dit geval zonder een beetje extra diepgang in de karakters.

avatar van knusse stoel
Prima film in dit genre; de kijker maakt kennis met de "oude" marinier Harry (Michael Caine) die zich heeft aangepast aan de burgermaatschappij vanwege zijn grote liefde en daardoor keurig binnen de gemeenschappelijke paadjes door het leven wandelt.
Totdat zijn liefde komt te overlijden en als vervolgens ook nog eens zijn dierbare vriend door opgroeiend schorem uit de buurt om het leven wordt gebracht, slaan de "stoppen door" en lanceert Harry zijn wraakgevoelens.
Als jongeman heeft Harry zijn dienst als marinier doorgebracht in o.a. Ulster en daardoor is hij in de basis nog gehard, gebruikt dat en leidt de leiding van het politiekorps om de tuin die in zijn persoon alleen een oude man ziet die ook nog leidend is aan emfyseem. Zo iemand kan toch nooit een ander iets aandoen?
Een goed verhaal wat uitstekend wordt neergezet door Michael Caine en David Bradley. Ook de rest van de crew speelt prima.
Een boeiende film met een verhaal wat de kijker(s) zal bezighouden tot het einde, wat ook nog eens verrassend was.
Een mooie 8!

Paranoid_Fish
Wauw, lekker spannend. Shockerende scène in het begin die in m'n geheugen staat gegrift.

avatar van Brabants
Michael Caine is Harry Brown want wat doet deze man het fantastisch. Het verhaal is boeiend van het begin tot het eind en de ondersteunende cast werkt hierin goed mee. Prima misdaadfilm.

goede film over een moedig man, goed vertolkt