Felon (2008)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Stephen Dorff, Val Kilmer en Harold Perrineau

Een brave familievader met een veelbelovende toekomst verliest alles wat hij heeft, wanneer hij een inbreker in zijn huis per ongeluk doodmaakt. Veroordeeld voor onvrijwillige doodslag, moet hij de komende drie jaar doorbrengen in een zwaarbewaakte gevangenis waar de regels van de normale maatschappij niet langer gelden.

Vond het niet zo'n hele bijzondere film. Vond het jammer dat het hele gevangenisleven aan je voorbij ging als kijker. Verder vond ik Val Kilmer een goede rol vervullen.

(verwijderd)
Ook ik had hier nog nooit van gehoord, tot ik hem zag staan op Netflix. Gelijk Google er bij gehaald en daar zag ik een IMDb rating van 7,5 dus ik werd al nieuwsgierig, en dat is achteraf begrijpelijk.

Echt een mooie en complete film die me best wist te raken ondanks de vrij simpele opzet. Hij begint vrij cliché en herkenbaar, maar hoe langer die duurt hoe interessanter en boeiender die wordt. Alle personages zijn interessant, mede door geweldige acteerprestaties, met name van Kilmer, waar ik nog niet zo veel van heb gezien eigenlijk. De rol van de nieuwe bewaker, Collins, vond ik een mooie toevoeging en ook hoe ze de verschillende kanten laten zien van alle betrokkenen bij het gevangenisleven, met als perfect voorbeeld Lt. Jackson natuurlijk.

Audiovisueel is er eigenlijk nauwelijks iets te vertellen. Wat deze film me zo aantrekt naast het goede verhaal en acteerprestaties vind ik dan ook moeilijk te herkennen. Misschien zijn de 2 genoemde punten wel van zo'n niveau dat die deze film al een 4,0* waard maken.

Aanrader!

avatar van DonJefferson
Zojuist Felon gekeken en deze film maakt zijn 4 sterren geheel waar!

Wat een heerlijk, harde, rauwe film over het gevangeniswezen! De rollen konden in mijn ogen niet beter verdeeld worden. Hij heeft zo zijn emotionele kanten en ook zijn harde geweld en gevangenisfilosofie. Ik geef hem met recht 4 sterren!

Een echte aanrader!

avatar van LostCauze
Dorff niet overtuigend, en ik had graag een beetje van de politiek tussen de gangs willen zien. Verder wel oké.

avatar van dinhus
Conceptueel gezien niet diepzinnig, maar gevoelsmatig een absolute topper. Veel meer kan ik er niet over zeggen, behalve dat ik het één van de betere films vind die ik de afgelopen tijd heb gezien!

Erg doorsnee.

Zeer klassieke weergave van een gevangenis, waar iedereen slecht is, mensen veranderen om te overleven en elk dag weer je laatste kan zijn. En ach, ook de bewakers passen in dit plaatje. Al wil de nieuweling nog niet echt vollledig meewerken natuurlijk.

Het gaat ook allemaal wel erg snel bergafwaards voor Dorff. Binnen de korste keren zit hij voor 7 jaar vast. Zijn relatie gaat zienderogen achteruit en in de gevangenis wordt hij aan z'n lot overgelaten. Toch, al je voorbij alle cliché kijkt schuilt er nog een redelijk filmpje in Felon. Komt deels door de rol van Kilmer, die het hier best oké doet, maar ook die negatieve spiraal heeft op zich wel iets.

Camerawerk was zeer matig, acteerwerk nogal dik aangezet en het plot erg voorspelbaar, maar er zijn slechtere gevangenisfilms.

Het gevoel is hier inderdaad prima. Je zit er echt in.
Nog zon film is Met Stallone in de gevangenis uit 1989 ''LOCK UP''

hier de link van moviemeter
Lock Up (1989)

Ik had deze film al een paar jaar liggen op dvd, maar had hem nog niet gezien. Totdat ik vrijdag bij een vriend op visite ging en deze film op netflix zag staan. Ik wilde hem meteen samen gaan kijken. Hij vond het goed. Ik kende Val Kilmer al van Kiss Kiss bang bang (2005). Dat is 6 jaar lang de beste film geweest allertijden voor mij. Daar vond ik hem heel goed als Gay Perry.

Ook in Felon was Val Kilmer weer heel goed. Vond zijn acteer prestaties geweldig. Een mooi verhaal met best wat onverwachte momenten en er zat ook best wel wat spanning zin. Leefde echt met de hoofdpersoon en Val Kilmer mee. Echt een aanrader!

avatar van Kliko_Green
Verrassend goede film!
Val Kilmer is goed bezig en de sfeer wordt goed overgebracht.
Geen kaskraker maar een filmliefhebber moet deze zeker gezien hebben.

avatar van Gang_Star
Vooral doorsnee, deze film over een man die door een ongelukkig moment in de gevangenis beland en te maken krijgt met rivaliteit, haat en bendes. Een grimmige film, die op momenten vrij hard is, maar waarin spanning ontbreekt. Acteerwerk was ook niet bepaald bijzonder te noemen. Als geheel een redelijke film in het lange rijtje met gevangenisdrama's, maar ook meer dan redelijk is Felon wat mij betreft niet te noemen.

De film toont de vele wanpraktijken, zowel van de gedetineerden als van de directie, in een Amerikaanse gevangenis en dat onder die omstandigheden de kans op rehabilitatie nagenoeg onbestaande is.
Ondanks het feit dat dit gebeurt aan de hand van identieke zich repeterende voorvallen blijft de film boeien al kon het slot me niet echt bekoren : plots komt alles in een stroomversnelling en lijkt het allemaal eenvoudig en zekerlijk clichématig (de "slechten" gestraft, de "goede" beloond ). Het haalt de film m.i. naar een lager niveau.

avatar van schenkowiets
Geweldige film !

Ik heb deze film 10 of 11 jaar terug geleden gezien. Weet nog dat hij zeer goed en realistisch was. Ik ben een fan van Val Kilmer. Weet er iemand die deze film recent geleden gezien heeft of Val kilmer hier meer een bij rol of toch een gedeelde of 1 van de hoofdrollen heeft?

TMP
Degelijke gevangenisfilm. De rauwe sfeer in de gevangenis wordt goed neergezet. Dorff en Kilmer acteren naar behoren. Heel memorabel is het niet, nogal doorsnee, maar het kijkt wel aardig weg.

Tarkus schreef:
Prima film is dit, met sterke vertolkingen.
De eerste maal dat ik Stephem Dorff in zo'n sterke rol zie, en blij Val Kilmer weer eens in goede doen te zien.
Echt een aanrader deze film.

Blijft een puike film een van Kilmer's laatste goede prestaties!!!

avatar van Lebarron
Felon gaat over Wade Porter(Dorff) een man die een inbreker doodslaat en voor 7 jaar de bajes in moet. Alsof dat nog niet erg genoeg is wordt er op de busreis naar de gevangenis een inmate vermoord en krijgt hij de shank in zijn handen gestopt. Hij weigert namen te noemen en wekt hiermee de toorn van hoofdbewaarder Jackson(Perrineau). Hierdoor land hij in de Special Housing Unit. Dat betekent 23 uur per dag opgesloten zitten en 1 uur luchten. Tijdens dat luchten blijkt dat inmates door Jackson gedwongen worden met elkaar te knokken omdat de guards dan op ze wedden. Wade moet ook meedoen omdat hij een nobody is onder de gevangen en de pispaal van Jackson. Dit verandert wanneer de beruchte en alom geresprecteerde gevangene John Smith zijn nieuwe cellmate wordt. John fungeert als een mentor voor Wade. Felon is niet zo zeer een prisonfilm maar een Cagefightfilm met een gevangenis als decor. De fights zien er realistisch uit. De makers hebben hiervoor ook advies gehad van MMA trainers en voormalige inmates. De casting is goed. Dorff doet wat hij moet doen net als Perrineau en Shepard. Kilmer speelt sterk. Chris Browing heeft weinig tekst maar zijn aanwezigheid als de leider van The Aryan Brotherhood, Danny Sampson was dermate krachtig dat hij jaren later deze rol min of meer herhaalde in de film Shot Caller.