Shot Caller (2017)

3,50

Drama / Misdaad

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal en Lake Bell

Een familieman moet de cel in waar hij al snel de kneepjes van het gevangenisleven leert kennen. Hierdoor wordt hij als het ware tot een soort gangster getransformeerd. Zodra hij uit de gevangenis komt, wordt hij gedwongen om een grote en gewelddadige misdaad te plegen in samenwerking met een concurrerende bende.

58 BERICHTEN 16 MENINGEN
Film met een diepgaand en goed verhaal. Aanrader!

avatar van bombario
Shot Caller Kon me maar redelijk boeien. Het verhaal is wel goed, maar het tempo ligt erg laag. Met name de eerste helft van de film mist ook spanning, waardoor de film traag op gang komt. De hoofdrolspeler acteert wel ijzersterk en de transformatie van brave burgerman tot gangster is geloofwaardig. Knap ook hoe ze het Amerikaanse gevangenisleven in beeld brengen. Maar meer dan 3 sterren werd het voor mij nooit.

avatar van rep_robert
parcivalis schreef:
Kijk je graag naar mensen die elkaar doodvermoorden dan is dit de film voor jou.

Wat een uiterst vreemde conclusie. Trouwens, kan je iemand ook vermoorden tot ie levend wordt?

avatar van rep_robert
Shot Caller is een ingenieuze film waarin Coster-Waldau mag schitteren als zakenman type die nogal lullig in de gevangenis komt en ervoor kiest om te overleven in het harde leven van gevangenis. Dit houdt in dat hij zich omhoog moet werken in een "witte" bende.

Het omhoog werken en zijn uiteindelijke transformatie naar bendelid wordt uiterst geloofwaardig overgebracht. Elk personage lijkt op z'n plek te zitten en er zit weinig overbodigs in de film.
De fijne vertelstructuur waarin het gevangenisleven en zijn grote klus die hij moet doen (denk maar niet dat het bendeleven ophoudt als je de gevangenis uitkomt) nadat hij vrijkomt door elkaar heen loopt, helpt de film ook ontzettend. Als het chronologisch was gefilmd zou je eigenlijk met twee films te maken hebben gehad. Dat zou niet hebben gewerkt. Slim dus!

De film houdt je continu op het puntje van de stoel en het einde.... Ik kan niet anders zeggen dan dat het erg sterk is.
Er is over deze film nagedacht. Alles gebeurt met een reden en er wordt niets aan het toeval overgelaten. Shot Caller toont aan hoe het bendeleven (in de gevangenis) eraan toe gaat en dat je vooral slim moet zijn om te overleven. Ook al houdt het in dat je soms dingen daarvoor moet opofferen.

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Afgelopen zondag in de bioscoop gezien... Sterke gevangenisfilm (en buiten gevangenis)

De Deense Coster-Waldau zet hier een stevige rol neer van een uit de kluit gewassen bajesklant Jacob... Wat wel een beetje hinderlijk is is dat het tijdsbestek vaak erg door elkaar loopt, de ene keer speelt het zich af in de gevangenis en de andere keer plotseling in Jacobs vrije periode... Maar hoe het ook went of keert... Het bendeleven die je in de gevangenis geleden hebt, gaat ook buiten de gevangenis rustig door. Kortom... een schijnbaar hoopvolle wereld zuigt Jacob mee. Althans... Wat nog hoopvol is binnen de gevangenismuren.

En de film wil gelukkig het sensationele op afstand houden. De uitzichtloosheid van Jacob is te voelen en de verwevingen met de bendes en de opdrachten zijn knap in elkaar gezet. Zowel de kille gevangenisscenes als de eveneens rauwe buitenwereld momenten... Ook de aanlokkelijkheid van corruptie mag niet ontbreken.

Wat actiescenes betreft heeft de film ook voldoende aanbod, waarbij de rellen tussen die neonazi's en de kleurlingen, vooraan staan. Het einde was ook erg sterk, met die moord op de bendelijder en het ompraten van die smeris.... Om over de brief naar Jacobs zoon te zwijgen.

Ja, wat kan ik er verder over zeggen? Een van de betere gevangenisfilms.

avatar van sinterklaas
Edit: Zie ik nu pas dat deze van de regisseur van Snitch is.

avatar van Rillo
Genoten van deze crimineel goede film !
Voelde mezelf al bijna "one of the gang", sterk en overtuigend gespeeld met een goed verhaal.
Geloofwaardig neergezet, je vóelt gewoon de onmacht.
4 sterren ! ****

Uitstekende film over een familieman die in de gevangenis terecht komt en zich daar aansluit bij een bende. Misschien niet het meest originele verhaal, maar wel gewoon goed. Een onderhoudende opbouw waarin het leven na de gevangenis en in de gevangenis mooi in elkaar overlopen. Verder is dit misdaaddrama, zoals het hoort, ruig en rauw in beeld gebracht en ook de cast is solide.

Perfecte en geloofwaardige film over een nette zakenman die in de gevangenis transformeert in een gangster! van minuut 1 boeide deze film me en heeft me verwachtingen ook zeker waargemaakt! daarom ook een dikke 4.5 voor deze sterke film!

Helemaal eens met bovenstaande reviews. Niets meer aan toe te voegen. Zeer sterke film.

avatar van Brabants
Deze gevangenisfilm creëert een emotionele band met de hoofdpersoon. Het begint traag en heeft een ietwat saai middenstuk. Naar het einde toe wordt het toch al met al een redelijk sterk verhaal. De band met de hoofdpersoon zorgt er wel voor dat de andere karakters wat op de achtergrond blijven. Mijn conclusie is zeker dat het allemaal wat beter had gekund en het is voor mij dan ook niet echt materiaal wat lang zal blijven hangen. Vermakelijk is het enigszins zeker.

Wow: dit was nog eens een sterke film.
Niet zoals vele andere in dit genre, deze vond ik echt wel verfrissend.
Top, kan der niks fouts over zeggen. Het is geen aktie film maar vooral een drama dat moet je onthouden als je deze film begint te kijken.

Sterk. Een van de betere films over het gevangeniswezen die ik de laatste jaren heb gezien. Ik ben geen ervaringsspecialist maar iets zegt me dat deze film realistischer is, dan andere persoonlijke favorieten als Celda 211 en Bad Boys(die met Sean Penn, niet Will Smith ). Coster-Waldau is indrukwekkend, lijkt wel gemaakt voor deze rol. De niet-chronologische vertelwijze heeft een weldoordachte functie, namelijk dat je er bij herhaling duidelijk zelf mee word geconfronteerd dat een normale man door een fatale fout van enkele seconden, pijnlijk zichtbaar transformeert tot een meedogenloos, wreed en ogenschijnlijk onmenselijk wezen: erg goede manier om dit verhaal te brengen, dus. Enige manco van Shot Caller: het hoofdpersonage eist zoveel aandacht op, dat de talrijke nevenrollen en hun bijbehorende verhalen slechts worden aangestipt en nauwelijks uit de verf komen. Daardoor oogt de film wat incompleet. Zag aan het einde van de aftiteling trouwens dat deze prent al in 2015 is vervaardigd. Een bewijs derhalve dat het niet altijd iets zegt over de kwaliteit als het wat langer duurt voordat een film zijn weg vind in het circuit.

avatar van Timothyvdmeer
Erg goede film die goed gedragen wordt door Nikolaj Coster-Waldau.
Zijn tijd binnen wordt goed weergegeven, zijn transformatie ook.

Zeker een van de betere films dit jaar.

avatar van mixmaster
Regelrechte topper !!!

Een zeer realistische gevangenisfilm met uitmuntend acteerwerk, de film laat het leven binnen en buiten de gevangenis zien van een familieman die tot een gangster getransformeerd is.

Veel beter dan dit wordt het niet, wow.....wat een film.

avatar van hoffhaan
Goede misdaad thriller. Keek lekker weg. 4.0

avatar van grandpa
Moet je gewoon gaan kijken. Prima misdaad thriller.

avatar van Majestics

Een bovengemiddelde misdaadfilm in een periode waarin Hollywood moeite heeft met sterke misdaadfilms uit te brengen. Desondanks is het geen film die ik een tweede keer zou kijken in tegenstelling tot de misdaadfilms van de jaren 90. Het tempo ligt af en toe echt heel traag en de dialogen zijn nou niet dusdanig interessant om dat te compenseren. Laatst keek ik American Me (1992), als we het hebben over gevangenisfilms vond ik die wel een stuk harder en gemener.

avatar van filmkul
Sterke misdaad film. Het verhaal is best aardig en wordt prima uitgewerkt door Roman Waugh. Vanaf het begin pakt de film je mee en het werken met flashbacks heeft in tegenstelling tot veel andere films, een meerwaarde. De transformatie van zakenman naar keiharde crimineel komt daardoor nog beter uit de verf. Coster-Waldau zet daarbij zijn rol erg sterk neer. Prima film. 4.0

avatar van coenen26
Zeer goede gevangenis drama met een sterke cast! Film van het begin tot het einde geboeid.
Een dikke 4

avatar van Timecop
Serke film. Deed me denken aan L'Instinct de Mort. Klein minpuntje waren de fake snorren. Zeker die van Benjamin Bratt

avatar van donmarko22
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is geen 'Blood in, blood out', maar ik vond het zeker een prima film in het gevangenis genre. Voor mij was het echter niet helemaal duidelijk tijdens de film waarom Jacob die wapendeal zelf verlinkte.
Ik snap wel dat hij terug wilde naar de gevangenis om de 'klus' te klaren, maar de aanleiding vond ik vrij wazig. Maar misschien dat ik iets gemist heb.

Dat was inderdaad een beetje vergezocht allemaal.

rep_robert schreef:

avatar van Antonev
Na Felon levert Waugh wederom een solide gevangenis drama af. Buiten het sterke verhaal en de uitstekend acterende Waldau vond ik de achterliggende gedachte wel iets om over na te denken. Horen gevangen die relatief lichte vergrijpen hebben gepleegd wel thuis tussen de geharde beroepscriminelen en moordenaars? Ik zag laatst in een documentaire dat er nergens in Amerika zoveel bendeleden worden gerekruteerd als in de gevangenissen.

donmarko22 schreef:

Was het niet omdat zijn familie of gezin bedreigd werd dat hij dit deed?

Aanrader, 2 uur lang genoten van deze prachtige film!

avatar van Rodger
Lekkere grauwe actie drama..
Gewoon blanco ingesrapt.. En prima vermaakt met deze film.
3.0 ^^^