Shot Caller (2017)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal en Lake Bell

Een familieman moet de cel in waar hij al snel de kneepjes van het gevangenisleven leert kennen. Hierdoor wordt hij als het ware tot een soort gangster getransformeerd. Zodra hij uit de gevangenis komt, wordt hij gedwongen om een grote en gewelddadige misdaad te plegen in samenwerking met een concurrerende bende.

avatar van cantforgetyou
Goede film. Ik heb wel wat vraagtekens?
1. Waarom zet je moordenaars en andere top criminelen tussen mensen die per ongeluk de wet één keer overtreden in één cel/ruimte?
2. Hoe kan het dat er 100 gevangen bij elkaar slapen in één kamer en dat de bewaker gewoon wegloopt? Zodat er meteen iemand verkracht of vermoord wordt. Dan los je elkaar toch af?
3. Wapens, drugs, etc. wordt via de 'anus' gesmokkeld. Hoe kan het dat op een openbaar toilet in de buitenlucht, gewoon iemand een grote boodschap doet en daar van alles uithaalt, zonder betrapt te worden, terwijl er overal camera's en bewakers in torens de boel in de gaten houden?
4. De politie surveilleert een topcrimineel aan de voorkant van het motel, terwijl hij aan de achterkant gewoon weg sluipt? Zet ook daar iemand neer.

Zo zijn er nog wel wat 'bedenkingen', maar toch over het algemeen een uitstekende film. De flashbacks vind ik zelf iets van storend. Ook mis ik een beetje de voorgeschiedenis van het leven voor de gevangenis.

avatar van limelight73
Dikke 3,5! Was helemaal niet verkeerd. Ook deze acteur kan ik goed hebben. Echt wel eens een keer wat anders dan de standaard meuk. Chapeau.

avatar van limelight73
cantforgetyou schreef:
Goede film. Ik heb wel wat vraagtekens?

Haha.. ja deze dingen vielen me ook op. Toch op een of andere manier kon ik het "accepteren'' .
Vooral die achterkant van t gebouw idd. :/

Leuk dat je deze dingen ook opviel. Verder prima film.

avatar van Nicolage Rico
Klinkt origineel, dat plot.

Saaie lulfilm.

avatar van Banjo
Ik had een harde film verwacht maar niet zo hard...
Ik twijfel nog tussen 3 1/2 of 4 sterren.

Ik ben nog op zoek gegaan naar het boek The Human Animal maar ik kon het niet vinden..
Waarschijnlijk bestaat het niet..?

avatar van Onceuponanytime
Overdreven verhaal, de gevangenis lijkt een corrupte fitnesscenter waarbij 'gladiator-spelen' worden gehouden... Geen overtuiging, geen geloofwaardigheid ondanks het positief acteren van Nikolaj Coster-Waldau

Overdreven? Kijk maar is een paar docu’s over hoe het er daar in de bak aan toe gaat

avatar van Kondoro0614
Gisteravond heb ik besloten ‘Shot Caller’ er maar eens op te gooien, een film die ik sowieso al vanaf december hoog in mijn lijst heb staan en ik echt héél graag wou zien. Toen ik hem gister aanzette zat ik ook met volle lof te kijken aangezien de film mij echt, oprecht héél erg leuk leek en ik keek er daarom ook extra naar uit. Nu is het zo dat de film mij inderdaad heeft weten te overtuigen en ik ben zeker wel een fan van de film, ik heb een erg leuke zit gehad en hoewel de film soms een beetje in kakt valt hij meer en deels prima te pruimen en kijkt hij vaak lekker weg.

Ik vond tijdens het kijken van deze film de cast nog best te doen. We zien hier natuurlijk de (voor sommigen) beroemde Zweed Nikolaj Coster-Waldau die ook een erg grote rol in de prachtige serie ‘Game of Thrones’ heeft en waarvan ik hem merendeels ken. Ook mag Jon Bernthal niet missen die bij mij hoog in het lijstje staat van ‘aankomende acteurs’ aangezien ik hem nog niet zo vaak in wat heb zien spelen. Toch vind ik zijn acteerwerk wel een beetje irritant worden met dat overdreven wegkijken constant. Voor de rest kent de film wel gewoon een leuke cast, en een prima regisseur. Ric Roman Waugh heeft hier gewoon een lekkere prent neer gezet.

“The fact is, we all started out as someone's little angel. And a place like this forces us to become warriors or victims. Nothing in between can exist here.”

De film verteld een gaaf verhaal waar ik makkelijk in te krijgen was. We volgen een succesvolle zakenman die samen met zijn vrouw, een vriend van hem en de vriendin van zijn vriend uit eten. Op de terug weg rijdt Jacob met teveel alcohol op (een promille van 1.0) door rood waarna de auto in een ongeluk belandt en zijn kameraad erdoor komt te overlijden. Jacob komt hierdoor in de gevangenis vanwege dood door schuld en rijden onder invloed waar hij tot maximaal zeven jaar gevangenisstraf voor kon krijgen. Terwijl Jacob vast komt te zitten merkt hij op dat hij er voor moet zorgen dat hij vrienden krijgt in de gevangenis.

Wanneer hij mag gaan luchten ziet hij een groep neo-Nazi’s zitten waarop hij besluit een donker getinte man in elkaar te slaan om zo hun aandacht te krijgen. Echter vertellen de neo’s al dat hij wat meer moet doen dan een man in elkaar te slaan en hij krijgt de opdracht om drugs te smokkelen naar de binnenplaats via zijn achterwerk en om mensen te vermoorden in de cel. Wanneer hij mee doet aan een gevecht tussen de blanken en de getinte mensen en na nog wat dingen komt hij in een zwaar beveiligde cel terecht waar hij moet vechten voor zijn plek.

Wanneer Jacob vrij komt word hij de baas, hij regelt de dingen en staat nu vooraan en dat in zo’n korte tijd. Echter word hij in de val gelokt door twee ‘vrienden’ die gechanteerd worden door de politie waarna Jacob besluit om deze even aan te pakken en te vermoorden. Wanneer hij weer terug in de cel belandt vermoordt hij ook nog de grote leider en zo komt hij hoog in de rangschikking te zitten en is er van een rustige zakenman een nieuwe Neo-Nazi gecreëerd

Ik vond het een toffe film zoals ik al zei en ondanks dat de film soms wat chaotisch is en na een tijdje wat eentonig begint te worden vond ik het in het algemeen geen moeilijke zit. In het algemeen vond ik ‘Bottles’ gespeeld door Jeffrey Donovan het ‘stoerst’ overkomen en met hier en daar een nazi tattoo wist de film zich snel te eindigen en hebben we gewoon naar een makkelijke maar erg vermakelijke misdaad film gekeken.

"Niemand komt aan mijn familie"

Deze aardige Drama / Misdaad film werd me afgelopen week getipt door mede filmliefhebber Kondoro0614 en afgelopen nacht en vanmiddag (omdat ik gisteren bij het bekijken na circa 60 minuten in slaap viel, ik voelde het wel aankomen en heb de film toen ook maar gepauzeerd) heb ik hem bekeken.

In dit verhaal draait het om Wall Street zakenman Jacob Harlon (Nikolaj Coster-Waldau), wiens perfecte leven plotseling op zijn kop staat als hij na een gezellige avond met zijn vrouw Kate (Lake Bell) en een bevriend stel aangeschoten achter het stuur stapt en een ongeluk veroorzaakt waarbij zijn vriend Tom (Max Greenfield) overlijdt. Hij wordt daarvoor veroordeeld en moet voor 7 jaren naar de gevangenis. Om daar te overleven sluit hij zich aan bij de "Arian Brotherhood" en raakt hij steeds verder verwikkeld in een onderlinge gangsterstrijd. Hij wordt uitgedacht door de leider, te weten de zekere "The Beast" (Holt McCallany), om een gevaarlijke missie (een wapensmokkelklus) uit te voeren in Californië als hij eenmaal buiten staat.

Het rauwe en harde verhaal is misschien wat dertien in een dozijn-achtig en misschien ook wat ongeloofwaardig (de transformatie van brave zakenman naar de harde crimineel is maar net aannemelijk) maar weet wel te boeien en te vermaken en laat tevens goed zien hoe een mens kan veranderen door omstandigheden. Het verhaal zit opzicht ook wel goed in elkaar (waarbij er heen en weer wordt gesprongen in de tijd) en is mooi gefilmd (inclusief een heel klein beetje bloot in de vorm van de mooie Sarah Minnich en dat als zij tijdens de opening van het verhaal bloot op bed ligt) en sleept je van de eerste tot de laatste minuut van het verhaal mee. Het einde mocht er zeker wezen en heeft voor Jacob Harlon zowel een goed einde als een slecht einde.

Omdat er regelmatig heen en weer wordt gesprongen in de tijd, krijg je in eerste instantie (eerste paar minuten van het verhaal) Jacob Harlon te zien in de gevangenis aan het einde van zijn gevangenisstraf, waarbij hij een gespierde zwaar getatoeëerde (tatoeages van de beruchte "Arian Brotherhood") man is met een druipsnor, die zowel door medegevangenen als bewakers met de nodige egards benaderd wordt.

Nadat hij wordt vrijgelaten uit de gevangenis, maakt het verhaal een sprong in de tijd en dat naar tien jaar eerder, waarbij hij nog een nette gladgeschoren zakenman was, met een mooie tallenvolle (architecte) vrouw, te weten Kate, en jonge zoon Joshua (Jonathon McClendon). Totdat hij door een stom ongeluk tussen "de grote jongens" (zowel letterlijk als figuurlijk) in de gevangenis belandt en daar wordt meegezogen in een spiraal van geweld.

Het verhaal blijft daarna heen en weer springen en dat tussen de periode dat Jacob Harlon net vrij is en bezig is met een wapensmokkelklus en de tien jaar in de gevangenis die hem gevormd hebben. Vanaf het moment dat de vertelling van de voorgeschiedenis die van het heden bijhaalt, zakt de film wat in. Het is te danken aan het sterke einde en de donkere en cynische toon, dat de aandacht vanaf dat moment niet geheel verloren gaat.

Hier en daar gaat het er ook best hard aan toe en met name als Jacob Harlon verrader (voor de politie) Frank "Shotgun" (Jon Bernthal) doodsteekt met een mes en leider "The Beast" op het einde dodelijk in de hals steekt met een scheermesje (wat hij verstopt in zijn anus via een lippenbalsem had binnengesmokkeld in de gevangenis, nadat hij werd opgepakt bij de wapensmokkelklus), waarbij hij onder het bloed van hem komt te zitten.

De cast doet het gewoon goed, waarbij vooral de bijrollen lekker beangstigend zijn (met name die van Holt McCallany en Jeffrey Donovan, die beiden deel uitmaken van de "Arian Brotherhood"), maar vooral de vertolking van Nikolaj Coster-Waldau (ik vond hem wel wat weghebben van Aaron Eckhart) als Jacob Harlon mocht er wezen. Want hij schakelt moeiteloos van zakenman naar crimineel, die hij geloofwaardig een gevoelige kant geeft, die voor zijn medegevangenen verborgen blijft.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van Nikolaj Coster-Waldau, maar hij is een bekend personage uit de populaire televisieserie "Game of Thrones". Maar omdat ik geen televisieseries meer volg (bestaan vrijwel allemaal uit meerdere seizoenen en dat duurt mij gewoon veel te lang en daarvoor kan ik geen tijd en geduld meer opbrengen), was hij voor mij tot heden een onbekende acteur. Maar in deze film laat hij zeker zien dat hij acteertalent heeft en ook dat hij een film kan dragen.

Al met al is dit best een aardige Drama / Misdaad film, met weliswaar geen bijster vernieuwend concept, maar dankzij de duistere toon en een goed hoofdrol van Nikolaj Coster-Waldau, is het zeker een aardige film (duurt circa 115 minuten) om naar te kijken.

avatar van woudbeer
heel wat rommel gezien de laatste tijd , maar dit is een topper

avatar van DiDa
Shot Caller wist me niet te grijpen. De transformatie was ook ook ietwat onrealistisch. Aardige film, maar ik kijk liever nog een keer Brawl In Cell Block 99. Dat was pas echt een goede film.

avatar van Rickazio
Goede film van Nikolaj Coster-Waldau, lang geleden dat ik me niet verveelde tijdens een film.

avatar van Kondoro0614
Rickazio schreef:
lang geleden dat ik me niet verveelde tijdens een film.

Dan doe je zelf iets fout met je filmkeuzes, misschien eens wat betere titels uitkiezen .

avatar van LostCauze
Die agent haalde het niveau behoorlijk omlaag met zn acteerwerk. Verder een vermakelijke film.

avatar van Jan met de pet
Prima film, heb echt genoten.........3,5