Shot Caller (2017)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal en Lake Bell

Een familieman moet de cel in waar hij al snel de kneepjes van het gevangenisleven leert kennen. Hierdoor wordt hij als het ware tot een soort gangster getransformeerd. Zodra hij uit de gevangenis komt, wordt hij gedwongen om een grote en gewelddadige misdaad te plegen in samenwerking met een concurrerende bende.

Goede, degelijke film. Coster-Waldau is als tough guy een stuk overtuigender dan ik had verwacht. De overduidelijke aanklacht die de film naar voren wil brengen zit de kijkervaring niet in de weg. En het plot heeft een paar hele aardige vondsten.
Ik vond persoonlijk wel dat Shot Caller hier en daar een tikje onduidelijk was. Een beetje meer "uitleg" in bepaalde scenes was geen overbodige luxe geweest, maar soit. Ik heb me uitstekend vermaakt.

avatar van Naish
Geweldige film....
kijk af en toe komen er films uit waar je voor gaat zitten...dikke vette film ...
Zeer realistisch neergezet, veel komt terug uit documentaires over Amerikaanse gevangenissen.
Jezelf helemaal opofferen voor je gezin...

avatar van perceived
Gewoon een goed en verzorgd gevangenisdrama. Niet meer en niet minder.

avatar van Verhoeven
Opvallend veel thrillers de laatste jaren - denk ook aan het werk van Zahler - die teruggrijpen naar de genrefilms uit de jaren '70. Ze laten stiltes vallen, acteurs in tegendraadse rollen, wijken af van bepaalde stereotype zaken, in plaats van opgefokte personages meer karakters van vlees en bloed, et cetera. Ook Shot Caller is in best veel zaken gebalanceerd, vindingrijk, tegendraads én tegelijkertijd ook bloedspannend.

En ongelooflijk veel harde koppen - waaraan je ziet dat ze al het een en ander hebben meegemaakt - met veel beharing in het gezicht. Zie je ook nog maar zelden. Onverwachte aanrader.

avatar van Shadowed
Goed.

Het is altijd wel een prestatie als dit soort "zware" films indruk op mij maken. Maar als het eindelijk eens gebeurd, bewijst het wel degelijk dat de film het dan toch wel goed doet. Deze film doet niet alles goed, maar wel een hoop goed.

Ik dacht vooraf dat ik deze film best saai ging vinden, maar dat viel reuze mee. Er gebeurd verrassend veel in de film waardoor de aandacht eigenlijk niet bepaald verslapt. Genoeg interessante misdaad afgewisseld met prima gevangenismomenten.

Gelukkig ook geen eindeloze flauwekul met de drama, wat een hoop films in dit genre wel fout doen. De film bevat eigenlijk geen humor, wat absoluut geen probleem is, want deze film snapt eindelijk eens dat die irritante humor uit de toon valt.

Wel, in tegenstelling tot een hoop andere collega's op MovieMeter, vond ik de transformatie van Coster-Waldau helemaal niet zo realistisch overkomen. Vond het eigenlijk nog wel iets te veel binnen de boekjes. het gaat iets te snel, en dat zou je niet denken, maar tussendoor wordt er te veel focus op het hedendaagse plot gelegd inplaats van de gevangenis.

Het acteerwerk is prima. Coster-Waldau is wel interessant genoeg om te zien. Je zou niet denken dat hij de ideale acteur is voor dit soort rollen, maar hij red zich prima. Enkele acteurs die niet heel intimiderend zijn, maar wel prima prestaties afleveren voor de rest.

Enkele harde beelden. Had wel graag iets meer focus willen zien op de gevangenis zelf, dit was naar mijn mening net iets te slordig en gehaast gebracht. Maar de film is wel interessant genoeg met een lekker indringende soundtrack erbij.

Goed voor de algemene Amerikaanse film. Soms net wat te gehaast, maar in het algemeen eindelijk eens een film die het genre wel een beetje snapt.