ad

Geregisseerd door: Ric Roman Waugh

Met onder meer: Nikolaj Coster-Waldau, Omari Hardwick en Lake Bell

Releasedatum: 13 juli 2017

Over Shot Caller

"Some criminals are made in prison"

Een familieman moet de cel in waar hij al snel de kneepjes van het gevangenisleven leert kennen. Hierdoor wordt hij als het ware tot een soort gangster getransformeerd. Zodra hij uit de gevangenis komt, wordt hij gedwongen om een grote en gewelddadige misdaad te plegen in samenwerking met een concurrerende bende.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jacob 'Money' Harlon

Kate Harlon

Frank 'Shotgun'

Jerry 'The Beast' Manning

Toby 'Redwood' Simms

avatar van Jynxter

Jynxter

Goede, degelijke film. Coster-Waldau is als tough guy een stuk overtuigender dan ik had verwacht. De overduidelijke aanklacht die de film naar voren wil brengen zit de kijkervaring niet in de weg. En het plot heeft een paar hele aardige vondsten.

Ik vond persoonlijk wel dat Shot Caller hier en daar een tikje onduidelijk was. Een beetje meer "uitleg" in bepaalde scenes was geen overbodige luxe geweest, maar soit. Ik heb me uitstekend vermaakt.

avatar van Naish

Naish

Geweldige film....

kijk af en toe komen er films uit waar je voor gaat zitten...dikke vette film ...

Zeer realistisch neergezet, veel komt terug uit documentaires over Amerikaanse gevangenissen.

Jezelf helemaal opofferen voor je gezin...

avatar van perceived

perceived

Gewoon een goed en verzorgd gevangenisdrama. Niet meer en niet minder.

avatar van Malick

Malick

Opvallend veel thrillers de laatste jaren - denk ook aan het werk van Zahler - die teruggrijpen naar de genrefilms uit de jaren '70. Ze laten stiltes vallen, acteurs in tegendraadse rollen, wijken af van bepaalde stereotype zaken, in plaats van opgefokte personages meer karakters van vlees en bloed, et cetera. Ook Shot Caller is in best veel zaken gebalanceerd, vindingrijk, tegendraads én tegelijkertijd ook bloedspannend.

En ongelooflijk veel harde koppen - waaraan je ziet dat ze al het een en ander hebben meegemaakt - met veel beharing in het gezicht. Zie je ook nog maar zelden. Onverwachte aanrader.

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed.

Het is altijd wel een prestatie als dit soort "zware" films indruk op mij maken. Maar als het eindelijk eens gebeurd, bewijst het wel degelijk dat de film het dan toch wel goed doet. Deze film doet niet alles goed, maar wel een hoop goed.

Ik dacht vooraf dat ik deze film best saai ging vinden, maar dat viel reuze mee. Er gebeurd verrassend veel in de film waardoor de aandacht eigenlijk niet bepaald verslapt. Genoeg interessante misdaad afgewisseld met prima gevangenismomenten.

Gelukkig ook geen eindeloze flauwekul met de drama, wat een hoop films in dit genre wel fout doen. De film bevat eigenlijk geen humor, wat absoluut geen probleem is, want deze film snapt eindelijk eens dat die irritante humor uit de toon valt.

Wel, in tegenstelling tot een hoop andere collega's op MovieMeter, vond ik de transformatie van Coster-Waldau helemaal niet zo realistisch overkomen. Vond het eigenlijk nog wel iets te veel binnen de boekjes. het gaat iets te snel, en dat zou je niet denken, maar tussendoor wordt er te veel focus op het hedendaagse plot gelegd inplaats van de gevangenis.

Het acteerwerk is prima. Coster-Waldau is wel interessant genoeg om te zien. Je zou niet denken dat hij de ideale acteur is voor dit soort rollen, maar hij red zich prima. Enkele acteurs die niet heel intimiderend zijn, maar wel prima prestaties afleveren voor de rest.

Enkele harde beelden. Had wel graag iets meer focus willen zien op de gevangenis zelf, dit was naar mijn mening net iets te slordig en gehaast gebracht. Maar de film is wel interessant genoeg met een lekker indringende soundtrack erbij.

Goed voor de algemene Amerikaanse film. Soms net wat te gehaast, maar in het algemeen eindelijk eens een film die het genre wel een beetje snapt.

avatar van Thomas83

Thomas83

Laat je niet foppen door de grimmige toon, dit is echt een wat pulperige en melodramatische film. Het voelt allemaal erg onoprecht. Hoezeer de film zich ook voordoet als geïnteresseerd in sociaal drama of iets dergelijks, het gaat uiteindelijk vooral om de dramatische en shockerende momenten. Best knullig verteld ook met die flashbacks en Jacob zijn transformatie tot geharde crimineel die ook niet weet te overtuigen.

Coster-Waldau is overigens wel gewoon goed in de hoofdrol. Meest schokkende aan de film was trouwens nog de casting van McCallany als bendeleider. Blijkt goed te werken. Had wel wat meer scènes met hem willen zien. Het slotstuk van de film is behoorlijk onzinnig. Desondanks wel een film die weet te onderhouden. 2.5*.

avatar van shrink

shrink

Stoere film en het einde is brilliant! Niet geloofwaardig maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Lebarron

Lebarron

Shot Caller is een rauwe en zeer realistische film over de Aryan Brotherhood, een gevreesde prisongang maar wiens tentakels van macht inmiddels tot ver buiten de gevangenismuren reikt. Jacob Harlon (Nicolaj Coster Waldau) heeft alles wat een man hebben wil. Hij is gelukkig getrouwd en een kind en een succesvolle baan als stockbroker. Dit verandert wanneer hij na een etentje met te veel drank op achter het stuur kruipt en een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Hij komt in de bajes en om als blanke, middle class man te overleven tussen het geharde tuig moet hij van zich afbijten. Zijn intelligentie en overlevingsdrang blijken sterke troeven en dat trekt de aandacht van The Brand ofwel The Aryan Brotherhood die hem inlijven. Hij weet binnen The Brand al snel in de rangen op te klimmen. Shot Caller werpt een licht op The Aryan Brotherhood die daarvoor vrijwel als de domme, brute villains werden neergezet in prisonmovies. Brute villains zijn het zeker want ze zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van de moorden in de gevangenissen maar ze zijn verre van dom, helaas. Het personage Jacob Harlon deed me veel denken aan Tobias Beecher uit de serie Oz. Coster Waldau is goed gecast. Zijn sophisticated voorkomen is perfect om een realistische transformatie van burgerlulletje naar geharde crimineel,compleet met forse handlebar moustache, te maken die ondanks alles nog een greintje menselijkheid weet te behouden. Je begrijpt zijn beweegreden om te doen wat hij doet goed. Jon Bernthal speelt weer prima een stuk trailer trash zoals hij vaker doet. Omari Hardwick vond ik ietwat out of place. Chris Browning reprised zijn rol uit de film Felon enigzins. Shot Caller is een dijk van een Prison Movie dat gelukkig niet de boel romantiseert of verheerlijkt want het einde is tragisch en hartverscheurend. You can check out anytime you like but you can never leave!

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

Goed.

Nikolaj Coster-Waldau laat wederom een erg solide indruk na, deze keer als familieman/gevangene in dit behoorlijk somber drama. Regisseur Ric Roman Waugh lost een lading grijs drama en ongeluk op de kijker. Er spat nergens enige vorm van positiviteit van de film, wat uiteraard logisch is gezien de ontwikkelingen in het plot. In vergelijking met veel genregenoten is hier weinig tot geen plaats voor al dan niet komische of excentrieke sidekicks. Het komt de film absoluut ten goede.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Wanneer je het altijd vriendelijke en zachtaardige uiteindelijk van Coster-Waldau (die ik altijd de zal blijven zien als Jamie Lannister) zo'n naar beneden lopende cartelsnor op plakt en wat tattoos geeft is het meteen een gangster baas, maar wel met nog steeds dat zachtaardige uiteindelijk.

Dit geeft eigenlijk precies aan hoe het verhaal in elkaar steekt.

Een doodnormale man komt, door een moment van onoplettendheid, in de gevangenis terecht en moet er daar alles aan doen om in eerste instantie geaccepteerd te worden.

Hij moet bepaalde keuzes maken om in leven te blijven en zo veranderd hij langzaam in een crimineel die een moord niet schuwt om uiteindelijk zijn gezin te beschermen. Dat is meteen de drama kant van dit genre, want de keuze die hij maakt betekent dat hij z'n gezin sowieso kwijt zal raken, doordat zij hem zien veranderen in een moordenaar en dat niet zullen begrijpen.

Het verhaal zit goed in elkaar en de spanning blijft naar hoe de film verder zal verlopen.

Alleen de flashbacks, die veelal (ook hier) iets toevoegen, kwamen in het begin erg verwarrend over Je krijgt al te zien: een crimineel die vrijgelaten blijkt te zijn, naar een gebeurtenis van voor de gevangenis, terwijl je nog niets hebt gezien van dat hij in de gevangenis heeft gezeten en daar uiteindelijk wederom in terecht komt nadat hij even vrij was gelaten, waardoor het niet meteen duidelijk was welke tijdlijn het "nu" is.

Uiteindelijk heb je een langer stuk van de film nodig om alles duidelijk te krijgen, waardoor het dan ook erg goed in elkaar past. Toch had een soepeler begin in mijn ogen een verbetering geweest.

Richting het einde begint toch steeds weer meer de "gewone" man in hem door te schemeren, om dit vervolgens direct weer te ontkrachten in een erg brute laatste scène, waarin dan pas eigenlijk de titel van de film tot z'n recht komt.

Erg goed, verrassend, goede geloofwaardige cast en totaal anders dan andere gevangenis films door de dramatische tint die de film heeft.

avatar van notsub

notsub

Gevangenisfilms, het is eigenlijk een genre op zich. Ook hier zien we de bekende beelden van oververhitte toestanden en geweld. Dat blijft overigens fijn spul om naar te kijken. Shot Caller onderscheidt zich door er voor te kiezen een redelijke brave burger achter de tralies te volgen. Hij komt er compleet anders weer uit en ook buiten de bajes lopen de zaken niet helemaal op rolletjes. De relatie met zijn familie loopt als een rode draad door de film, maar deze emoties zijn niet zo geloofwaardig. Ook wordt er vooral aan het begin constant geschakeld in de tijd, waardoor het onnodig rommelig werd. Dat neemt later gelukkig af en dan is de film op zijn best.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2057 stemmen

Hmmm. Beetje prison break qua moeilijk doen terwijl het makkelijk kan.. sommige stukken zijn te sloom en andere veel te gehaast. De sfeer is wel goed en bepaalde scenes ook een ook de setups met flashbacks. Maar toch ondanks de nieuwsgierigheid naar het plot toch een onbevredigend gevoel.