Papillon (2017)

Verenigde Staten / Spanje / Tsjechië
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Michael Noer
met Charlie Hunnam, Rami Malek en Tommy Flanagan

Papillon volgt het epische verhaal van Henri "Papillon" Charrière (Charlie Hunnam), een kluiskraker uit de Parijse onderwereld die onterecht werd veroordeeld voor moord en daarvoor levenslang krijgt en wordt verbannen naar een concentratiekamp in Frans Guyana. Vastbesloten om zijn vrijheid te herwinnen, vormt Papillon een onwaarschijnlijke alliantie met de eigenaardige veroordeelde vervalser Louis Dega (Rami Malek). In ruil voor zijn bescherming gaat hij akkoord met de ontsnapping van Papillon, leidend tot een eeuwige vriendschap.

Verrassend goed, iets minder dan het origineel(welk destijds ook met zeer verdeelde reacties werd ontvangen), maar zeker de moeite waard. Intens drama, met sterk spel van Hunnam en vooral Malek. Met de kritiek dat ze hier McQueen en Hoffman imiteren kan ik niet zo veel, misschien geven ze, net als het eerste duo, een geslaagde imitatie van de echte Papillon en Louis Dega . Verder lekker intens, jammer alleen van het andere begin(nodeloos uitleggerig, voegt niets toe) en het wat afwijkende einde. De slotbeelden van de 1973 versie(met eindelijk de ontsnapping van Papillon) waren bij nader inzien behoorlijk legendarisch en emotierijk, hier wordt die climax veel te snel afgerafeld en mist daardoor zijn doel enigszins. Ook een gemiste kans voor onze Yorick van Wageningen die te weinig maakt van zijn rol als gevangenisdirecteur, en wat al te anoniem door het beeld schuifelt. Uiteindelijk een film die zeker gewaardeerd zal worden door degene die het wat gedurfdere, minder gelikte origineel nooit gezien hebben.

Aardig tv-filmpje, meer kan ik het niet noemen, indien je bekend bent met het origineel. Niet dat er slecht wordt geacteerd maar Steve McQueen en Dustin Hoffman zijn niet te evenaren in deze film. De film is niet meeslepend zoals het origineel, en zoals eerder genoemd hier mis ik ook de sfeer. Eigenlijk gewoon niet te vergelijken.

avatar van macrobody
Zeker niet slecht, maar het origineel met Steve McQueen en Dustin Hoffman wordt niet overtroffen.

avatar van fatshark
sterk verhaal, 4*sterren film!

avatar van boemboem27
mag zeker in de schaduw staan van het origineel.
Steve McQueen en Dustin Hoffman worden ook aardig benaderd in het uiterlijk en het spelen.
maw ik vindt het wel degelijk goed gecast.
blijft natuurlijk een geweldig goed verhaal .
heb opnieuw genoten, maar dan van de remake

Prima film, maat het origineel destijds blies me echt weg. Dit niet.

avatar van john mcclane 2
De hoge score hIer is denk ik omdat het aanbod behoorlijk middelmatig is .
Heel veel remakes , zijn bewijs van het ideeen armoede van Hollywood ( denk daarbij aan alle Disney CGI remakes als dumbo en lion king).
Dit is dan wel weer een redelijk gewaagde kans , omdat het geen typisch commerciële film is , dan wel blockbuster .
Het origineel sloeg mij in als een mokerslag , die mij altijd is bijgebleven .
Natuurlijk is dit nog steeds ontzettend Goed, met de juiste hoofdrol spelers , goed geregisseerd ., absoluut .
En het blijft een geweldig ervaring . Maar of dit je nog jaren nablijft ? Ik vraag het me af .
Rami malek is wel overduidelijk een top acteur , maar dat is niks nieuws , vond hem in de oorlogs serie pacific al overduidelijk een mega talent .
Maar of het echt iets toevoegt ???
Dikke voldoende , en ook voor mij geldt : als je het origineel niet kent , geweldige mooie film,.
Maar voor mij in dit geval een dikke 3* .
Erg Goed.

avatar van Graaf Machine
john mcclane 2 schreef:
De hoge score hIer is denk ik omdat het aanbod behoorlijk middelmatig is .
Heel veel remakes , zijn bewijs van het failliet van Hollywood

Hey, is Hollywood failliet? Valt er nog wat voor een spotprijsje te scoren daar ?

avatar van john mcclane 2
Graaf Machine schreef:

Jesus , heb ik op je kleine teen getrapt ofzo ?
Het is metaforisch bedoeld , misschien verkeerd verwoord .
Laat ik het zo stellen , ze nemen heel erg weinig risico . Door dat ze weten creatief niet heel diep moeten zoeken , maar dat finding nemo , en het vervolg , of weer een reboot van Spider-Man , men er eigenlijk van uit gaat, het publiek wil dit toch wel ,
Ze nemen bijna geen risico meer , dus .
Gaan je nu elk ding wat ik zeg op een weegschaal leggen omdat ik even een puntje van kritiek had Graaf Machine

avatar van Brotherlord Acid
Dat zo nu en dan na verloop van tijd een remake gemaakt gaat worden van een film, dat kan en wil ik best wel begrijpen. Ik zal ook niet ontkennen dat de kans dan zelfs heel groot is, dat deze productie veel beter kan gaan worden.

Tegenover zo’n tien of twintig jaar geleden is de techniek natuurlijk helemaal veranderd en ook worden nu hele andere materialen gebruikt en toch ben ik van mening, dat je uit respect, van bepaalde films (4ever) gewoon af moet blijven..! (en daar is Papillon er één van)

avatar van Basto
Vandaag het origineel herzien. Die is echt 100 keer zo goed.

Niet zo goed als uit origineel uit 73 maar zeker geslaagd de film krijgt van me een dikke welverdiende acht dus 4*

avatar van Onceuponanytime
Krachtige inhoud; In dergelijke verhalen moet je er als het ware 'ingezogen' worden en dat ontbreekt. De oorspronkelijk film creëert dat wel en dat maakt het voor deze remake des te moeilijker.

avatar van Rodger
Goede remake van de film uit 1973.
Blijft een prachtige klassieker, echt een genot.
4.0 ****

avatar van wimaroca
Mondragon schreef:
Prima film, maat het origineel destijds blies me echt weg. Dit niet.

Je vraagt je af,waarom er een remake gemaakt word,
het origineel is gewoonweg niet te overtreffen,en toch proberen,ik vind dit raar
Je gaat toch ook niet het verhaal van Titanic namaken,of Scarface of nog maar op.........

Een extreem goeie, opbouwende film. De drama is extreem hard te merken bij het einde van de film Toen Louis Dega nog op Duivelseiland wilden blijven. Een betere remake dan Papillon (1973). 5.0 *****

(Andere melding)

Er zit toch een duistere kant aan de vriendschap.

avatar van Mr. Chiel
wimaroca schreef:

Je vraagt je af,waarom er een remake gemaakt word,

Voor een nieuwe generatie. Weinig mensen van onder de 30 zullen het origineel kijken. Deze wel. En het origineel is er ook nog gewoon. Perfect lijkt me.

avatar van Freespirit2
Erg onder de indruk van deze film.
Ook erg geschrokken van het verhaal. Ik ken de originele versie niet met Steve McQueen en Dustin Hofman maar deze acteurs kennende, kan ik me wel beetje voorstellen dat deze acteurs niet te overtreffen zijn.
Zal die eens gaan opzoeken.

Maar Charlie Hunnam & Tommy Flanagan weer eens samen te zien spelen, doet mijn hartje toch wel sneller kloppen

avatar van popcorn en cola
Nu al op Videoland, zegt voldoende. Tja, Dustin Hoffman vrs. Charly Dunnam en Steve McQueen vrs. Rami Malek is bij voorbaat een kansloze missie. Misschien voor diegenen die het origineel destijds niet gezien hebben nog wel de moeite waard.

avatar van Mr. Chiel
popcorn en cola schreef:

Uit 2017 toch ook al. Dat ie nu zo laat hier in de bioscoop komt...

avatar van hatebreeder
Heb zelf nooit het origineel gezien maar gister dus wel deze versie. Boeiende film die ondanks zijn redelijk lange speelduur nooit vervelend werd. Acteerwerk in deze film was goed.

Goeie film waarin een dief uit Parijs terecht komt in een kamp voor gevangenen in Frans Guyana. Deze remake haalt het wellicht niet bij het origineel, maar is wel gewoon een onderhoudende film. Het ziet er allemaal goed uit en is hier en daar best rauw. Uitstekend gecast ook.