Papillon (2017)

Verenigde Staten / Spanje / Tsjechi√ę
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Michael Noer
met Charlie Hunnam, Rami Malek en Tommy Flanagan

Papillon volgt het epische verhaal van Henri "Papillon" Charrière (Charlie Hunnam), een kluiskraker uit de Parijse onderwereld die onterecht werd veroordeeld voor moord en daarvoor levenslang krijgt en wordt verbannen naar een concentratiekamp in Frans Guyana. Vastbesloten om zijn vrijheid te herwinnen, vormt Papillon een onwaarschijnlijke alliantie met de eigenaardige veroordeelde vervalser Louis Dega (Rami Malek). In ruil voor zijn bescherming gaat hij akkoord met de ontsnapping van Papillon, leidend tot een eeuwige vriendschap.

• vanaf 18 januari 2019 te koop op dvd en blu-ray

Verrassend goed, iets minder dan het origineel(welk destijds ook met zeer verdeelde reacties werd ontvangen), maar zeker de moeite waard. Intens drama, met sterk spel van Hunnam en vooral Malek. Met de kritiek dat ze hier McQueen en Hoffman imiteren kan ik niet zo veel, misschien geven ze, net als het eerste duo, een geslaagde imitatie van de echte Papillon en Louis Dega . Verder lekker intens, jammer alleen van het andere begin(nodeloos uitleggerig, voegt niets toe) en het wat afwijkende einde. De slotbeelden van de 1973 versie(met eindelijk de ontsnapping van Papillon) waren bij nader inzien behoorlijk legendarisch en emotierijk, hier wordt die climax veel te snel afgerafeld en mist daardoor zijn doel enigszins. Ook een gemiste kans voor onze Yorick van Wageningen die te weinig maakt van zijn rol als gevangenisdirecteur, en wat al te anoniem door het beeld schuifelt. Uiteindelijk een film die zeker gewaardeerd zal worden door degene die het wat gedurfdere, minder gelikte origineel nooit gezien hebben.

Aardig tv-filmpje, meer kan ik het niet noemen, indien je bekend bent met het origineel. Niet dat er slecht wordt geacteerd maar Steve McQueen en Dustin Hoffman zijn niet te evenaren in deze film. De film is niet meeslepend zoals het origineel, en zoals eerder genoemd hier mis ik ook de sfeer. Eigenlijk gewoon niet te vergelijken.

avatar van macrobody
Zeker niet slecht, maar het origineel met Steve McQueen en Dustin Hoffman wordt niet overtroffen.

avatar van fatshark
sterk verhaal, 4*sterren film!

avatar van boemboem27
mag zeker in de schaduw staan van het origineel.
Steve McQueen en Dustin Hoffman worden ook aardig benaderd in het uiterlijk en het spelen.
maw ik vindt het wel degelijk goed gecast.
blijft natuurlijk een geweldig goed verhaal .
heb opnieuw genoten, maar dan van de remake

Prima film, maat het origineel destijds blies me echt weg. Dit niet.