Mission: Impossible - Fallout (2018)

Alternatieve titels: Mission: Impossible 6 | M:I 6 - Mission Impossible | M:I VI - Mission Impossible | Mission: Impossible VI

Verenigde Staten / China / Frankrijk / Noorwegen
Actie / Avontuur

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Henry Cavill en Rebecca Ferguson

Nadat een missie fout afloopt, moeten Ethan Hunt en zijn IMF-team, bestaande uit Alan Hunley, Benji Dunn en Luther Stickell, racen tegen de klok. Ze worden bijgestaan door Ilsa Faust en Julia Meade die hen helpen hun nieuwe missie tot een goed einde te brengen. Tijdens hun avontuur dreigt er voortdurend gevaar in de vorm van nucleair terrorisme. Bovendien wordt Hunt gekweld door zijn verleden en door de keuzes die hij in zijn leven maakte. Daarnaast duikt August Walker op, een nieuwe collega waarmee zijn team zal moeten samenwerken.

Gewoon een goed gemaakten spannende actiefilm uit deze serie met 5* voor het stuntwerk. Aan de helikopter en op de rots zijn actiescènes die me bij zullen blijven.

Saai. Voorspelbaar. Duurt veel te lang. Iedere achtervolgingsscene lijkt wel geen einde aan te komen. Verhaal stelt verder ook geen bal voor. Iedere geloofwaardigheid wordt ook overboord gegooid. Heb ernstig overwogen om hem uit te zetten.

Edit: heb hem na een uur of twee uitgezet. Wat een onkijkbare troep.

avatar van ILDIB
Teveel. Te lang. Te veel fanta, en nul verhaal. Cruise kan in deze rol gewoon matig acteren hoe hard ie ook zijn stunts zelf doet. Dat maakt het juist houterig naast zijn al houterige spel. Rest de beelden die zijn wel aardig. Maar te veel van t goede. T zal allemaal wel op een gegeven moment.

avatar van panax
goeie aktie film met veel vaart
prima deel van mission impossible!!

avatar van Don Homer
Zoals in de latere delen wel vaker kon ik het plot niet goed volgen door de overvloed aan plottwists. Deze actiefilm duurt daarbij erg lang. Tom Cruise is echter lekker op dreef en krijgt van McQuarry de kans om zich uit te leven in gevaarlijke stunts (hij blesseerde zich ook ernstig waardoor de opnamen een tijd gestaakt moesten worden). Rennende, vliegende, varende en natuurlijk nog harder rennende Cruise levert enkele mooie scènes op. Ook fijn om Ving Rhames weer eens op het scherm te zien.

Wat minder beklijven dan de vorige, maar nog altijd een sterke actiefilm. De plot stelt niet veel voor en Tom Cruise speelt allerminst zijn beste rol (hij komt zelfs wat fake en weinig waarachtig over). Maar de actie is weer om duimen en vingers van te likken. Je ziet toch duidelijk een verschil met al die CGI die momenteel gebruikt wordt en echte stunts die in deze film gebruikt worden (de freefall, de helikopterscène, de achtervolgingen op de motor, etc.). MI is misschen wel één van de beste reeksen ooit op vlak van actiefilms.

goede actie film natuurlijk is het wel dick overdreven maar vond hem wel een goede spanende film
kan natuurlijk niet tippen aan de goede cult tv serie daarvoor gebruiken te te veel geweld en dat deden ze in de tv serie nooit ook al hadden ze het soms moeilijk met hen opdracht. geweld gebruikende ze niet alles was op een slime manier uitgevoerd en dat maakte deze serie zo goed. maar ja modernen tijden en alles verandert maar behalve het opening lied van de cult serie heeft deze film nauwelijks iets te zien met de cult serie het zijn gewoon redelijke goede actie films. en ik hebt het reeds gezegd in mijn ogen kunnen ze geen film maken van een tv serie er zijn er al zo veel geweest of gemaakt en geen enkele is er in mijn ogen in geslaagd.

Superspannende finale, voordien hier en daar langdradig, goede mission

avatar van Macmanus
Blockbuster.

Hoewel MI:6 zijn budget wel altijd ten volle benut. Mooie locaties, dure stunts. Dat is ook makkelijk het leukste aan de film. Maar ik merk wel dat ik die spy talk tussendoor en die double crossing agents mij telkens nog wat minder boeien. Die maskers worden ook iets te pas en te onpas gebruikt. Ach leuk voor tussendoor.

3 sterren.

avatar van kleez
Vond m echt goed alleen zo jammer dat laatste scènes 40(!) minuten duurde.

Stomme film, niet eens afgekeken.

avatar van Aazhyd
Op zich heel vermakelijk, maar toch een tandje minder dan vorige afleveringen. Ook duurt deze film veels te lang.

avatar van Shadowed
Verbetering ten opzichte van deel 5.

Maar nog steeds niet heel veel beter. Buiten een aantal indrukwekkende stunts van de heer Cruise slaagt McQuarrie er als regisseur nog steeds niet in om adrenaline of een kick aan de kijker mee te geven. Ook deel 5 kampte met datzelfde probleem en nu dus deel 6 ook weer.

Ik dacht dat deel 6 als een soort slotfilm moest dienen, maar aangezien het genoeg geld opbrengt en de opnames van deel 7 ook weer bezig zijn neem ik aan dat dit niet het geval is. In ieder geval duurt dit deel een stuk langer dan de voorgaande delen en voelt aan alsof het een soort afsluiting is.

Cruise is redelijk. Zijn stunts zijn eigenlijk indrukwekkender dan zijn acteerwerk of personage en dat maakt zijn karakter bijzonder. Tegenover diegene die vinden dat Cruise ongeschikt is ben ik het deels mee oneens omdat je niet vaak een acteur in een helikopter zal zien zitten. Het geeft wel een charme mee aan de reeks.

De bijrollen doen het net als Cruise redelijk. Geen hele bijzondere acteerprestaties te vinden, wel prima in elkaar gestoken personages. Harris vind ik dan nog de leukste, want die ziet er voor deze rol compleet anders uit dan zoals hij er in het echt uitziet. Maar alhoewel de personages allemaal redelijk een eigen smoel hebben zijn ze nog niet memorabel genoeg om te onthouden.

De actie is snel gebracht en vooral in noodtempo achter elkaar. Fallout zit een stuk voller dan de vorige delen, het tempo ligt veel en veel hoger in vergelijking met voorgaande delen. Omdat het elkaar lekker snel blijft opvolgen zijn de 147 minuten geen moeite om doorheen te komen, maar het blijft alsnog wel heel lang duren. Het mist ook een beetje regiekracht om de actie echt cool te maken.

Verhaaltje is verder redelijk standaard. De typische M:I-twistjes zien we weer terug en zijn ondertussen na 5 eerdere films allang niet meer verrassend. Slotfase is relatief spectaculair, en de achtervolgingen zijn prima in beeld gebracht. Verder heeft dit deel niet bijzonder veel om het lijf. Vermakelijk, een aantal coole stunts, en daar eindigt het weer zo'n beetje.

avatar van erniesam
Duidelijk minder dan de twee voorgaande films in de reeks. Het verhaal vind ik niet interessant en de traditionele moeilijke klus is bijzonder slecht afgeraffeld. Het enige dat echt geslaagd is zijn de actiescenes. Wat maakt het toch een groot verschil wanneer iets echt wordt uitgevoerd en niet CGI gegenereerd.

De humor vond ik flauw en geforceerd. Acteerwerk niet denderend en soms tenenkrommend (Kirby). Verhaal en plot twists geforceerd en voorspelbaar. De actie scenes zijn spectaculair, maar die aan het einde van de film worden onderuitgehaald door een bijzonder knullig iets: de bom loopt met 15 minuten op de klok, terwijl er zelfs in de film 20 minuten over wordt gedaan. . Dit ondermijnt alle spanning en als kijker raak je iedere interesse kwijt. Al de handelingen die we na het triggeren van de bom zien, nemen op z´n minst een dik half uur, wellicht een uur in beslag. Ik ga ervan uit dat mijn hersenen niet op de proef worden gesteld, maar er zijn grenzen.

Al met al een van de mindere films in de reeks. Ware het niet voor deel 2 dan zou ik dit als de slechtste beschouwen. Desondanks kan ik de stunts waarderen en daarom krijgt íe toch nog 2 sterren van mij.