Mission: Impossible - Fallout (2018)

Alternatieve titels: Mission: Impossible 6 | M:I 6 - Mission Impossible | M:I VI - Mission Impossible | Mission: Impossible VI

Verenigde Staten / China / Frankrijk / Noorwegen
Actie / Avontuur

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Henry Cavill en Rebecca Ferguson

Nadat een missie fout afloopt, moeten Ethan Hunt en zijn IMF-team, bestaande uit Alan Hunley, Benji Dunn en Luther Stickell, racen tegen de klok. Ze worden bijgestaan door Ilsa Faust en Julia Meade die hen helpen hun nieuwe missie tot een goed einde te brengen. Tijdens hun avontuur dreigt er voortdurend gevaar in de vorm van nucleair terrorisme. Bovendien wordt Hunt gekweld door zijn verleden en door de keuzes die hij in zijn leven maakte. Daarnaast duikt August Walker op, een nieuwe collega waarmee zijn team zal moeten samenwerken.

avatar van hoffhaan
Veel actie en de film vermaakt. 4.0

Prima vermaak. Ik begrijp niet dat mensen die plotwendingen zo ingewikkeld vonden. Dat Ethan die heli kon besturen, ach ja, vet toch? Niet te veel over nadenken. Lekkere actie en een goede wegkijker. Laat maar komen nummer VII.

avatar van vranque
Fraaie beelden. Gelukkig was het verhaal dit keer simpel.

Je krijgt wat je verwacht, een hoop actie en spektakel. Met name de helicopter scenes en de actie die daar opvolgt zijn een lust voor het oog.

avatar van notoirefilmhater
Opzich geen superslechte film, heeft best aardige momentjes, soms aardige dialogen, maar het blijft een enorme cliché-prent natuurlijk. Heb tussendoor verschillende keren pauzes genomen, want het kon niet bijster boeien. Dik 2 uur is een lange zit bij een voorspelbaar plot.

avatar van fatshark
Leuke film! niet super maar best te pruimen, duurt wel een beetje te lang.
*3.5 sterren film

Vond er weinig aan... veel actie/ vechtscenes kwamen net zo onnatuurlijk over als het stale acteerwerk (alsof ze met het script in hun handen stonden).

Nu vind ik deze filmreeks altijd al een grote Tom Cruise egotrip, maar meen me te herinneren dat ik deel 1 en 3 toch best leuk vond.

2,5 ster

Niet voor mij, ik mis actiefilms als Heat/ Die Hard/3/ Predator etc... dit is me allemaal te klinisch en te 'geregisseerd'.

avatar van GGG
GGG
We vonden hem geweldig! Intens genoten van actie en humor.

Het uitvergroten maakt dit soort films nog enigszins genietbaar. De knokpartijen, de achtervolgingen, de stunts, e.d.; het wordt allemaal extreem aangedikt, zodat je minder in de gaten hebt dat het in feite niet meer is dan een “onmogelijke” verzameling nonsens. Niet onaardig als gedachteloze tijdspassering, maar er zal weinig van blijven hangen. Ik schat in dat dat ook niet de bedoeling is.
De delen 4 en 5 van de M.I.-reeks heb ik (nog) niet gezien. Ik geloof niet dat ik daarmee veel gemist heb.

avatar van Captain Pervert
Gave film met een perfecte dosering van alles. Een paar leuke twists, vleugje humor, coole personages, moddervette knokscène op de plee, geniale achtervolging door Parijs, enz. enz.

Zoals we gewend van deze serie, kent de film ook weer een gigantisch hoogtepunt qua stunts. Misschien wel twee. Niet alleen Cruise die uiteraard zelf echt uit een vliegtuig springt, maar die helicopterscène is echt gruwelijk. Een waardige opvolger van de adembenemende scène op de Burkj Khalifa uit Ghost Protocol (of was dat nou Rogue Nation?).

Mijn vrouw keek mee zonder alle voorgaande films te hebben gezien (of deze te herinneren). Maar dat is niet erg. Fallout is weliswaar een direct vervolg op de vorige, maar slaagt er goed in om het verhaal te verkopen aan kijkers zonder voorkennis.
Dit is een film waarvan je eigenlijk ook de making-of moet kijken om hem echt te waarderen. Ik heb een of andere promotiefilm gezien waarin achter de schermen werd gekeken bij een paar stunts. Bij twijfel kun je er vanuit gaan dat alles echt is en dat hooguit een paar veiligheidskabels digitaal zijn weggewerkt.

Petje, hoedje en mutsje af voor Tom Cruise - de man die altijd staat voor kwaliteit.

4,5 sterren

P.S. Henry Cavill lijkt in deze film wel erg veel op Thierry Baudet (met baard).

avatar van Kondoro0614
Heerlijke film die ik het liefste in de bioscoop wou zien maar helaas nooit waar gemaakt kon worden door privé omstandigheden. Dan maar thuis toch? De zit was misschien dan wel wat minder spectaculair, de film voelde soms best cliché aan waardoor het zijn charmes voor mij wat verloor. Echter, zou het ‘Mission Impossible’ niet zijn als dat juist iets is waar de film ontzettend veel op leunt en waar de film ook héél goed in is, zijn toevalligheden en vrij voorspelbare scenes die dankzij een hoge dosering actie en adrenaline toch vloeiend verlopen en het lijkt dat je geen zit maakt van pak en beet twee en een half uur.

Het zesde deel had een leuk verhaal, vrij standaard maar best lekker om naar te kijken. Een groep wil Solomon Lane bevrijden om een aantal bommen af te laten gaan, ook wel nucleaire bommen. Hunt moet met zijn team er voor zorgen dat de plutonium bollen uit de handen blijven van de slechteriken en wanneer dit mislukt gaan ze achter Solomon Lane aan om de bommen onschadelijk te maken. Dit blijkt echter niet makkelijker dan gedacht en de mensen komen voor een grote tijdsdruk te staan als de bommen op spanning staan en er een aantal levens op het spel staan. Leuke 'onderzoek' scenes verwerkt met prima actie.

De cast is weer goed zoals verwacht. Cruise weet mij altijd wel te vermaken met zijn stunts en vele actie scenes. Ook Henry Cavill deed het prima en natuurlijk één van mijn favoriete komedie acteurs ‘Simon Pegg’ mogen we niet vergeten! Prima gelachen weer, zoals van ouds.

Ik houd mijn mening wat korter aangezien ik weer erg vroeg moet op staan deze dagen, al hoef ik nog maar een paar weken te werken (drie in totaal tot de vakantie), het is nog even door bijten dus dan worden de meningen van zelf weer wat korter. Al om al leuke film, prima vermaakt en erg genoten. De voorspelbare en clichématige scenes neem je al snel voor lief en dan kijkt de film heerlijk snel en prima weg. En met een prima plottwist namelijk het verraad van August maakte de film ook weer een stuk interessanter. Ja! Dit zesde deel heeft me uitstekend vermaakt en vond ik zelfs nog een tikkeltje beter dan het deel hiervoor! Mooie, leuke en goeie stunts en heerlijke actie verwerkt in een jasje van humor. Voor de rest is er al genoeg gezegd over de film, dus dat laat ik maar even links liggen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Christopher McQuarrie heeft in mijn ogen de serie weten redden en met het duo Simon Pegg en Ving Rhames naast de houten Cruise, is het soms ook wat fun. Maar je zit met Cruise natuurlijk, die gelukkig nog wel goed is in de stunts, maar het charisma mist van huidige actiehelden als James Bond (Daniel Craig) of John Wick (Keanu Reeves). MI Fallout is een mooi deel uit de reeks geworden met enkele leuke scènes, boeiende actie en de nodige achtervolgingen. Verder is het wat rommelig en weinig inspirerend, maar de actie maakt veel goed. Entertainment dus, al ziet iedereen er wat moe uit in de film en mag het gerust een frisse insteek krijgen bij het volgende deel.

avatar van david bohm
Een voor mij te langdurige aaneenschakeling van infantiliteiten. Absoluut niet serieus te nemen deze film, te over de top naar mijn smaak. Het ziet er allemaal uiterst verzorgd uit en het intro is best aardig. Maar met name het laatste half uur met verklaringen die werkelijk tenenkrommend zijn maar niet eens meer verrassend, met als strekking 'wat zou de wereld aan moeten zonder de geweldige Ethan Hunt'. Mission Accomplished en stekker eruit zou ik willen adviseren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Coole knokpartijen.

Dit inmiddels zesde deel rond geheim agent Ethan Hunt is wellicht het beste sinds de eerste twee. Misschien wel het beste deel van de gehele serie tot nog toe. Het is in ieder geval een van die zeldzame films waarbij de lange speelduur totaal niet hindert. En dat zit hem voornamelijk in het feit dat de actie keurig wordt gedoseerd, het verhaal tegelijkertijd volgbaar blijft en de gekkigheid weer dusdanig over de top is dat je wel moet grinniken bij tijd en wijle. Ditmaal is de tegenhanger van 007 de wereld aan het redden van nucleair terrorisme.

Een vleugje humor via sidekicks Simon Pegg en Ving Rhames is welkom en tegenspeler Henry Cavill biedt meer dan voldoende tegengas aan de gevierde held die Tom Cruise mag uithangen. Het verhaal gaat eigenlijk nergens over en de onzin spat van het scherm, maar de film weet goed te entertainen en nergens in te kakken. Voor geloofwaardigheid moet je hier uiteraard ver uit de buurt blijven, zoals de kijkers van de vorige delen al decennia lang weten. Gelukkig blijft alles luchtig en neemt men zichzelf vrijwel nergens serieus.

De coole knokpartijen en idiote achtervolgingen worden begeleid door een Dolby Atmos audiotrack die de woonkamer doet schudden op haar grondvesten. Van alle kanten komt het geluid op je af. De 4K Ultra HD schijf zorgt voor een superieure kijkervaring, maar wordt tevens geleverd met een blu-ray voor de kijkers zonder UHD-speler. Ook die heeft Dolby Atmos en is tevens voorzien van een commentaartrack van de regisseur en anderen. De derde schijf staat bomvol bonus-materiaal, waaronder een Making Of en verwijderde scènes.

***½

Met dank aan Paramount Pictures voor het recensie-exemplaar.

avatar van james_cameron
Eén van de betere delen uit de reeks, alhoewel aan de te lange kant. Vooral halverwege verzandt de boel een beetje in ondoordringbaar giswerk wie nu aan welke kant staat. Maar goed, het eerste uur is top en het laatste half uur (in Kashmir) is zo'n beetje de coolste aktiescene van alle M:I-films. Sowieso is alles prachtig in beeld gebracht. Christopher McQuarrie mag op deze manier de vaste regisseur van de reeks worden, wat mij betreft.

Goede film, beste uit de reeks naar mijn mening.

Redelijke film maar op sommige momenten te langdradig.

Aangename actiefilm. Mooie scènes. Actie wat over the top, maar aanvaardbaar. Af en toe wat humor om de boel te verlichten en uiteraard Tom Cruise in zijn alom gekende stijl. Duurt wat lang maar stak niet tegen. Een van de betere films uit de reeks. Weinig diepgang, maar film heeft ook niet deze intentie. Vraag me binnen een jaar naar het verhaal en ik zal het niet meer weten. Wil je een goede actieprent met nodige stunts, achtervolgingen en knokpartijen, zeker kijken...

avatar van steventje
Doet het niet slechter dan de vorige delen maar al die plottwisten, is dat echt nodig? Je zou er verdorie een draaiboek moeten op bijhouden.
Voor de rest coole actie en verstand op nul. Wel tof dat Cruise zijn stunts bijna altijd zelf doet. Ook al brak hij zijn enkel voor deze film door van gebouw naar gebouw te springen

avatar van Rodger
Heerlijke actie... echt weer genoten van deze film...
Het blijft gewoon leuk en prima gemaakt..
Top vermaak .

4.0 ****

Prachtige film waarin Ethan Hunt en zijn team wederom een onmogelijke missie voor de kiezen krijgen. Bijzonder spectaculaire, spannende en lange actie-scenes. Maar daartussen weet het verhaal ook te boeien met een paar goeie plotwendingen en vooral ook vanwege het hoofdpersonage dat na vijf films niet eerder zo boeiend is neergezet (zijn geweten speelt hem parten en zelfs zijn identiteit wordt in twijfel gebracht). Wat mij betreft de beste uit de reeks en de lange speelduur valt helemaal niet op.