Mission: Impossible (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met Tom Cruise, Jon Voight en Emmanuelle Béart

Jim Phelps en zijn elite-team bereiden in Praag een minutieus plan voor om een computerdiskette met de identiteit van de Amerikaanse spionnen uit de handen van de vijand te houden. Het team, bestaande uit Ethan Hunt, Phelps' mooie vrouw Claire, Sarah Davies en een elektronische expert, weet dat een diefstal gepland is op een ambassade-gala in Kiev.

avatar van MindlessAssassin
chiel schreef:

Zimmer heeft hier weinig mee van doen. Elfman schreef de muziek en gebruikt t aloude, bekende deuntje van Lalo Shifrin.

Oh oké, dan corrigeer ik dat even.

avatar van Shadowed
Prima.

De film die een populaire hedendaagse reeks voortbracht. Al kan ik me niet snel inbeelden dat dit soort spionagefilms het nog goed doen bij het grote publiek. Vandaar waarschijnlijk dat de recentere Mission: Impossible-films vooral over-the-top actie zijn geworden.

Ik heb die delen echter nog niet allemaal gezien, maar uit de beelden en trailers kan ik opmaken dat dit niet echt op de recentere delen lijkt. De Palma houdt het allemaal nog relatief subtiel hier en focust zich meer op de spionage en mysterie dan op de actie zelf. En hij doet dat niet slecht.

Maar perfect is het allemaal nog niet. Cruise is wel een begrijpelijke keuze voor de hoofdrol, maar goed acteren doet hij hier niet echt. Dat heeft er ook mee te maken dat zijn karakter nogal standaard opgezet is en een nogal typisch Amerikaans agentje uitstraalt. Een nogal inwisselbaar karakter dus. Acteerwerk om hem heen is trouwens niet veel beter. Beart speelt nogal lomp en Voight loopt er ook wat verloren bij. Enkel Reno weet zich beter te redden, maar krijgt ook een personage die volledig in zijn straatje ligt.

Film opent met een relatief hoog tempo en houdt dat tempo er ook voor een groot deel in gedurende 110 minuten aan speelduur. Soms kakt het allemaal wat in, maar De Palma zorgt er in ieder geval voor dat het allemaal kijkbaar en vlot blijft. Dat is dan ook voornamelijk het element dat de film rechtop weet te houden.

De iconische inbraak-scene en de soundtrack zijn voor een filmfanaat snel te herkennen. En ik moet zeggen dat het eerstgenoemde zijn status wel verdient. Het wegnemen van de muziek en de inrichting van de kamer zorgt voor een spannende 10 minuten. Gelijk ook het hoogtepunt van de film.

Film springt daarna naar een wat gedateerde slotfase waar De Palma niet kan verbergen dat de CGI niet helemaal meer up-to-date is. Maar dat risico zit er ook wel in natuurlijk. En ik betwijfel of er veel aan te doen is, want de CGI toen was nou eenmaal niet zoals het nu is. Waar wel wat aan gedaan kon worden was de helikopter die perfect stil hangt terwijl deze vastgebonden zit aan een trein die door een tunnel heen raast. Ik weet bijna zeker dat dat totaal onmogelijk is.

Mission: Impossible staat garant voor 110 minuten aan vlot vermaak, maar de cliché-karakters, onvoldoende uitgedachte twistjes en ouderwets opgebouwde romantiek tussen karakters doen de film voorkomen dat het zijn tijd voorbijgaat. Enkel de inbraak-scene gaat me bijblijven.

Supernatural schreef:
een geweldige film.hou wel van spannende over de top actiefilms.tom cruise speelt zet hier een hele goeie rol neer naar mijn mening.ik ben toch wel fan van de hele reeks.ik vermaak met altijd prima eigenlijks met de hele reeks.ik vind dit deel wel het leukste deel.

Vandaag herzien. blijf bij mijn vorige mening.al vind ik wel het nieuwste deel ook erg goed.en de anderen ook dus het leukste deel dat weet ik even niet.ze hebben allemaal wel wat.deel 2 vind ik de minste maar zeker een voldoende.ik zie ze overnieuw omdat ik nu de complete box met alle 6 de delen op bluray heb.het geluid en beeld is zeker beter dan de gewone dvd.daar ben ik blij om het is zeker geen miskoop nu.ik doe dat zeker niet bij alle films maar bij films zoals mission imposible en the matrix enz is bluray gewoon nog meer genieten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De originele acteurs van MI waren al niet echt tevreden over deze film. Het wijkt dan ook sterk af van de serie. Maar levert het los daarvan een goeie blockbuster op? Op zich valt dat nog wel mee met enkele iconische scènes die door de vele parodieën ondertussen in het filmgeheugen gegrift zitten. Brian De Palma zet een robuuste blockbuster neer met een interessant verhaal en wat film noir elementen. Het is gewoon entertainment geworden met een film die ondertussen toch wat gedateerd is. Maar nog best te genieten.

avatar van Alathir
Er zit 1 scène in deze film waardoor ik zeker wist dat ik deze eerste film van de reeks ooit een keer had gezien. En dat is de scène waar Tom ondersteboven hangt om de NOC-lijst te kopiëren.
Het is dan ook grappig dat ik deze film van De Palma nog niet gereviewed heb aangezien Mission Impossible vaak 1 van de weinige films zal zijn dat het mainstream publiek van Brian gezien heeft. Het zal film 16 zijn en wellicht de regisseurs waar ik het meest van gezien heb. Zijn film noirs en hoewel hij ongetwijfeld hier en daar iets heeft afgekeken van Hitchcock is het toch echt een vakman.

Ik had onlangs een stuk gezien van deze MI maar ik was niet echt geconcentreerd en ik was niet mee met het verhaal. Deze keer met aandacht gekeken en het plot zit goed in elkaar. Ik had eigenlijk wel meer actie verwacht, maar spanning is er genoeg. Ik ga proberen de reeks eens achter elkaar in zijn geheel te bekijken, maar ik ben ook nog bezig met de reeks van Paranormal Activity.