Mission: Impossible - Rogue Nation (2015)

Alternatieve titel: Mission: Impossible 5

Actie / Avontuur

geregisseerd door Christopher McQuarrie
met Tom Cruise, Simon Pegg en Rebecca Ferguson

Het bijzonder efficiënte doch destructieve Impossible Mission Force (IMF) van Ethan Hunt wordt door de bureaucraten van Washington, waaronder het hoofd van de CIA, ontbonden. Maar Hunt stelt toch zijn team samen om een schimmige organisatie bekend als "The Syndicate" en diens ongrijpbare leider te pakken.

avatar van Pecore
Dit deel kan zo doorgaan voor een parodie op de hele MI reeks. Wat een flauw gedoe zeg. Toen Attlee zijn masker aftrok en Hunt bleek te zijn ben ik gestopt met kijken. Koefnoen is er niks bij.

avatar van ILDIB
cruise is ongeloofwaardige botox billy en die niet grappige pegg heft veel te veel coke gesnoven. vrouwtje is wel prettig en verders is t een hoop gedoe om niks. de actie maakt t nog verteerbaar. zolang cruise tenminste buiten beeld blijft.

avatar van horizons
Blijft een vermakelijke reeks maar deze is wel stuk minder urgent dan het iets betere deel vier. Piek lijkt toch wel met derde deel bereikt.

Bantavoer
En weer een topfilm met goede (en gelukkig dezelfde) cast. Wederom een goed verhaal met meer technische snufjes. Special effects was ook prima verzorgd. Kortom: op het puntje van mijn stoel gezeten.

Actie-films is niet mijn favoriete gente, maar MI spring er uit door de fantastische verfilmingen met allerlei vindingrijke stunts. In dit deel is het watergedeelte er weer zo'n eentje.

Zowaar een betere in de reeks.

Hoewel betere nog steeds erg relatief is in de MI reeks. Zo is de humor echt niet te harden (Simon Pegg loopt compleet verloren in deze film) en zakt het steeds weer snel in wanneer de film wat teveel aandacht aan het onnozele verhaaltje spendeert.

Maar McQuarrie weet zich erg goed staande te houden tijdens de actiescenes. Het zijn redelijk klassieke setups, maar wel met erg veel zwier en gevoel voor adrenaline uitgevoerd. Vond vooral de achtervolging op de motor en de autoachtervolging voorafgaand erg strakke scenes.

Veel meer is het alleen niet en da's best jammer voor een film die toch wat te lang uitgerokken wordt. 130 minuten valt moeilijk te verantwoorden, daarvoor is er dan toch wat te weinig actie aanwezig en is het vulsel absoluut niet van een hoog genoeg niveau. Simpele filler dus, niks meer, niks minder.

avatar van YouDrunkGoHome
Na Ghost Protocol ook deze opnieuw bekeken en het blijft voor mij de beste uit de reeks. De actie is weer uitstekend met de opera scène als hoogtepunt. Minpunten zijn de inwisselbare badguy en het plot dat niet wil beklijven, maar dat is voor mij in deze serie van ondergeschikt belang. Het zijn heerlijke actiefilms en ik kan dan ook niet wachten op Fallout.

avatar van des1
Oh mijn hemeltje, wat een toestanden, scenes en plotwendingen (waarvan je je afvraagt of de spelers het wel begrijpen) aan elkaar gelijmd met wat uitleg en rationalisaties. Wat onverwachte momenten door het bespottelijke gebruik van maskers. Daarmee maak je nog geen puntje-van-je-stoel suspense. Het blijven zgn. geheime agent verhaaltjes voor een ongeletterde generatie. Waarbij het om de pose gaat en de gevechten. Infantiel. Not my cuppa tea dus. Wel respect voor het vele stuntwerk van Cruise. Magere 2,5*.

avatar van eRCee
In elk geval een stuk beter dan het belabberde deel 4. Prima wegkijker.

avatar van N00dles
Een van de betere delen in de M:I-reeks, maar gezien de middelmatige kwaliteit van de reeks zegt dat niet zo heel veel. Voor een actiespionagethriller doet het echter wat het moet doen en weet het soms leuk uit de hoek te komen.

De latere delen (zeg maar deel 3 t/m 5) hebben een hogere production value dan hun voorgangers en dus spectaculairdere stunts en actie-scènes, maar zoals altijd is verhaal en logica ver te zoeken. Maar goed, maakt het ook uit eigenlijk? We willen Tom Cruise halsbrekende toeren uit zien halen en wetende dat hij 99% van zijn stunts zelf doet is het nog extra indrukwekkend om te zien ook. De Burj Khalifa (uit Ghost Protocol) wordt niet overtroffen, maar hangen aan een opstijgend vliegtuig is ook vermakelijk.

De supporting cast vind ik ook uitstekend te pruimen. Simon Pegg, Jeremy Renner en Ving Rhames zijn weer van de partij (vooral als comic relief) en nieuwkomer Rebecca Ferguson is een prima tegenspeelster voor Tom Cruise.

avatar van Ste*
Mja, dit soort films zal wel nooit echt mijn ding worden. Maar toegegeven, deze is beter en leuker dan de vorige. Tot aan ongeveer de helft is het zelfs best vermakelijk, daarna gebeurde wat meestal gebeurt bij mij: het plot gaat enorm in de weg zitten, doordat het zo ingenieus wil zijn dat het amper bij te benen valt, en echt leuk om te kijken is het dan niet meer.

De actie is best aardig, vooral die onderwaterscene is spannend en knap gedaan, en er wordt prima gebruik gemaakt van de aardige locaties (die opera!). De cast is ook wel prima, Rebecca Ferguson is vooral een goede toevoeging, en Cruise is altijd fijn om bezig te zien (zeker wetende dat hij zo'n beetje alles zelf doet). Alleen jammer dat het na ongeveer de helft een kwestie wordt van uitzitten, daarvoor gaat het me gewoon te lang door met teveel plotgedoe.

avatar van martijn011
Ook deel vijf herzien, wat mij betreft tot nog toe de beste film uit de reeks.

De film kent wederom een aantal scènes die voorlopig niet meer van je netvlies verdwijnen. Prachtige locaties zoals onder andere Marokko worden aangedaan, het camerawerk is verbluffend goed en de cast is een plezier om naar te kijken.
De film is nog geen twee minuten bezig of Cruise hangt al aan het vliegtuig en het wordt meteen duidelijk dat de film weer een aantal geweldige actiescènes af gaat leveren. De motorachtervolging door de bergen is overduidelijk mijn favoriet.

Zolang Cruise nog in vorm is mag hij van mij nog heel veel van deze films maken. Mocht dat gaan gebeuren dan hoop ik dat het grotendeels met de cast van nu gaat gebeuren. Het IMF-team is een perfecte mix zo. Binnenkort deel zes maar eens zien, het kan haast niet tegenvallen.
Halfje verhoging naar vier sterren.

avatar van Warning
Hoewel ik niet alle films uit de reeks heb gezien ben ik het voor de rest wel met martijn011 eens. Genieten!

avatar van Left4Dead
Matig met soms wel erg puberaal in humor. Een paar geweldige shots gezien maar te weinig echte actie om het puntje van de stoel te zoeken. Dat laatste omdat het te over de top was, ja ik weet het dat dát wel de bedoeling is. De prent had volwassener mogen zijn voor mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
MI blijft een overroepen franchise die het voor mij nooit kan halen bij de James Bond reeks. Niet dat die alle delen zo geweldig zijn, maar na wisselend succes heeft die met de komst van Daniel Craig toch wel de trein van de 21e eeuw perfect gehaald. Sinds Simon Pegg er bij is en ook Ving Rhames is terug volop aanwezig. Dat zorgt voor een sterk team dat de houten Ethan Hunt wat in evenwicht houdt als personage. Na het veel verschrikkelijke Ghost Protocol is de serie terug stabieler geworden met Rogue Nation. Leuke entertainment, al is het niet meer dan wat vertier. De fijne stunts maken veel goed, al is het soms een Jackie Chan wannabe.

avatar van notsub
Je hoopt telkens dat dit deel de verwachtingen gaat overtreffen , maar ook hier blijft het hangen op het niveau van een doorsnee actiefilm. De opera in Wenen was leuk, het motorracen in Marokko spectaculair, maar verder lijkt dit deel vooral bezig te zijn met het genereren zoveel mogelijk plotwendingen. James Bond is eleganter en spreekt tot de verbeelding. Ethan Hunt is een geval van "net niet".

avatar van Movie Jim
Iets mindere maar toch nog vermakelijk
Mission impossible film.
Het zogenaamde terreurnetwerk
Het syndicate zorgt
voor spanning in de film
en de stunts zijn wel leuk.
Vooral Tom Cruise
aan het begin die
aan een vliegtuig hangt
mooie opening

avatar van Ajax&Litmanen1
En zo ben ik na het opnieuw bekijken van Rogue Nation op Bluray alweer bijna klaar met de reeks. Hierna nog eentje. Ik vond de voorganger Ghost Protocol heel vermakelijk, maar ook wat fragmentarisch ofwel rommelig. Brad Bird werd vervangen door Christopher McQuarrie en dat bleek een goede zet te zijn. Het is allemaal net wat vlotter, wat beter geschreven en wat amusanter. Fijn dat Ving Rhames er weer bij is. Het voelt allemaal ook een stuk spectaculairder, met oa het begin met het vliegtuig, de Weense opera, het deel in het water of de fenomenale motorachtervolging op de snelweg. Mooi camerawerk en Cruise is opnieuw goed bezig. Op deze manier kan M:I nog jaren mee natuurlijk.

4* blijven staan

avatar van MindlessAssassin
Wederom een op zich vermakelijk film maar meer dan dat is het niet.

Inmiddels ben ik dus bij het 5e deel aangekomen van de M:I reeks die ik voor het eerst aan het bekijken ben, maar echt spectaculair vind ik het tot nu toe absoluut niet. Ik ben er aan begonnen op aanraden van één vriend en omdat het 6e deel (Fallout) een van de beste actie films blijkt te zijn, maar tot nu toe kan ik daar eigenlijk weinig van geloven. Deel 3 is eigenlijk het enige deel wat ik nog een 2e kijkbeurt zou willen geven, de rest is forgettable tot zwak.

Wederom is de bad guy (Sean Harris) weer niet interessant genoeg. Het kon me eigenlijk weinig schelen allemaal wat zijn motieven waren, en wat Simon Pegg aan het doen was deze film mag Joost weten. Ving Rhames is gelukkig weer terug en zorgt ook gelijk voor wat meer stabiliteit anders had ik deze film 2,5 ster gegeven. Ik begrijp ook niet waarom deze film op IMDB zo hoog scoort, maar liefst een 7.4 gemiddeld.

avatar van teigertje
Een film met volle vaart net als zijn opvolger Fallout.

Masterpiece !!

Wat een klapper ! onvoorstelbare goede aktie film, op het scherpst van de snede.

In de rij bij de beste aktie films ever !

Tom Cruise op zijn best, ook een fantastische rol van Rebecca Ferguson en Simon Pegg.

Volle vijf sterren.

avatar van Shadowed
Ach.

MI-reeks gaat wat mij betreft steeds verder achteruit nu. Ik moet alleen deel 6 nog zien en ik zie dat het door dezelfde regisseur in elkaar is gezet als bij dit deel. Dat schept niet bepaald de hoogste verwachtingen, al moet ik zeggen dat deze film een aantal aardige momenten kent.

Dit deel is vaak strak en modern opgezet, maar het wilde me maar niet pakken. Zowat het gehele eerste uur bevatte niet echt momenten die me gaan bijblijven. Opening waarbij Cruise (geen effecten) aan een vliegtuig hangt is nog wel memorabel, maar de rest viel me tegen.

Ik voelde hem ook al gelijk in de lucht hangen toen Ferguson in beeld verscheen. Ze deed het zeker niet slecht, maar haar rol was wel heel standaard. Je zal al snel zien dat ze na haar verraad nog steeds sympathie heeft voor Cruise. Jammer dat dit soort reeksen steeds vaker ten onder gaan aan dit soort standaard schrijfwerk.

Cruise zelf krijgt ook steeds minder ruimte om zichzelf te bewijzen qua acteren. In deel 3 kreeg hij zowel wat diepgang, maar nu is hij weer de standaard actieheld / James Bond-kloon die over iets meer indrukwekkende technologie beschikt hier en daar. Qua technologische snufjes is het weer behoorlijk vergezocht allemaal.

Qua actie zitten er een aantal erg gave achtervolgingen in, maar toch echt te weinig memorabels door een speelduur van 131 minuten heen. De slotfase stelt behoorlijk teleur, en op de motorachtervolging na voel ik ook weinig adrenaline, sfeer of spanning tijdens de actiescènes of inbraakscenes.

Het is vooral een strak gebeuren geworden die helaas niet altijd even goed weet te boeien. Het is allemaal relatief standaard Hollywood pief-paf-poef, alleen van het soort waarvan de poef uitblijft. Ik spreek met lof over de motorscenes, maar voor de rest is dit een film die ik in no-time vergeten ben. Er gebeurd gewoon te weinig memorabels door de film heen, kent te weinig leuke personages en duurt toch echt wat te lang.

avatar van Royalere
Verbazend goed, Humor/actie/spanning alles wat je wilt in een actiefilm. Dit is na de eerste MI de 2e die ik pas heb gezien. Maar dit smaakt naar meer. En ik houd normaal niet eens van actiefilms.

avatar van Don Homer
Kijkt weer lekker weg met alle bekende mission impossible aspecten. Daarbij zit de film goed in elkaar, al is hij ook wel erg uitgerekt. Tussendoor zit er veel humor wat soms wel grappig is maar wat ook de geloofwaardigheid (nog verder) in de weg zit. Rebecca Ferguson schittert in een sexy feministische rol. Tom Cruise heb ik weleens beter gezien in deze reeks.