Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

Alternatieve titel: Mission Impossible 4

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Tsjechië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Brad Bird
met Tom Cruise, Simon Pegg en Jeremy Renner

Geheim agent Ethan Hunt en zijn teamleden worden opgeroepen door de president om terecht te staan voor een fatale explosie die is ontstaan in het Kremlin gebouw in Moskou, waar zij bezig waren met een topgeheime missie. Hunt is vastberaden om zijn onschuld te bewijzen en die van zijn team, echter moet hij op de vlucht gaan voor de Amerikaanse en Russische autoriteiten om dat te kunnen doen. Terwijl hij opgejaagd wordt door een ambitieuze agent (Renner) die Hunt zelf heeft opgeleid, moet hij niet alleen zijn onschuld zien te bewijzen, maar ook een nucleaire oorlog zien te voorkomen tussen de twee landen.

avatar van Ste*
Ik heb nog nooit een Mission Impossible gezien en ik dacht altijd dat het, door de grootschaligheid ervan, wel een goede (of dan toch in ieder geval vermakelijke) reeks moest zijn, maar dat viel me eerlijk gezegd vies tegen.

Strakke actie en technische snufjes zijn allemaal leuk en aardig, maar hier gaat alles zo makkelijk dat het niet eens meer spannend of spectaculair is maar eerder een beetje onnozel allemaal. Zodat ze blijkbaar ineens een hele high tech treinwagon hebben en Tom Cruise even de Burj Khalifa oploopt en rondzwiert (oké, levert wel leuke beelden op).

Daarbuiten zitten vrij veel trage saaie stukken en presteert de film het eigenlijk gewoon om heel erg oninteressant te zijn qua plot. Met hangen en wurgen uitgekeken. Ik kan op zijn tijd best een actiefilm waarderen ook al is het mijn genre doorgaans niet, maar dit is er duidelijk niet één van.

avatar van eRCee
Een opeenstapeling van ongeloofwaardigheden gelardeerd met technologische onzin en diverse exotische locaties; veel clichématiger kan formulewerk niet worden. In het begin voelde ik me nog wel entertained, dat moet gezegd worden, maar geleidelijk aan zakte de interesse weg, ook omdat het veel en veel te lang duurt. Vooral in het laatste half uur worden de grenzen van het belachelijke ruimschoots overschreden: het gevecht om het koffertje in die autohal was wel zo ongeveer het dieptepunt (sowieso die hele badguy, waar slaat dat op, willen sterven om een kernoorlog te realiseren?).

Deel 1 had nog een bepaalde sfeer, dit is gewoon inspiratieloos stunts uitvoeren met Tom Cruise. Als Mission Impossible de vlaggendrager van de actiefilm moet voorstellen dan is het nog slechter gesteld met het genre dan ik dacht.

avatar van N00dles
Beste deel van de reeks tot nu toe. Qua stunts en production value heeft de reeks zich behoorlijk ontwikkeld. Deel 1 was knullig en gedateerd, deel 2 was een over-the-top John Woo-gedoe, deel 3 een redelijke actie-spionagefilm, deel 4 weer een stapje hoger.

De bad guy is echter weer een flinke stap terug (niemand overtreft Philip Seymour Hoffman), maar de cast is verder oké. Jeremy Renner, Paula Patton en Simon Pegg doen het prima en hebben allemaal screen presence.
Het verhaal is wederom dikke prut (Russen die een nucleaire oorlog willen ontketenen, het lijkt de sixties wel), maar zodra Tom Cruise gaat lopen stunten op de Burj Khalifa zit je toch een beetje op het puntje van je stoel. Hoe die man zijn eigen stunts doet, zonder besef van gevaar vind ik bewonderenswaardig en verdient daarom alleen al een halve punt extra.

avatar van martijn011
Ook dit deel herzien, destijds in de bioscoop mogen aanschouwen. Sterke punt van deze film is dat er scènes inzitten die je nooit meer vergeet.
Zo is het gedeelte in Dubai natuurlijk één van de sterkste punten van de hele reeks, maar ook de scènes in het Kremlin en India zijn erg sterk. Enige minpuntje vond ik de clash in de parkeergarage, daar ging het wel heel erg over the top.

Maar goed, verder weinig te klagen over deze film. Geweldige actie, mooie shots, prachtige locaties en de cast is erg sterk. Jammer dat Ving Rhames niet meer heeft dan een hele kleine bijrol, maar Renner, Patton en Pegg passen erg goed bij Tom Cruise.
Laatstgenoemde is fantastisch, Cruise is gewoon Ethan Hunt. Eén van de meest iconische filmpersonages die er zijn.
Nu alleen deel vijf nog herzien en ik ben klaar voor het zesde deel.
3.5* die stonden blijven staan.

Ik vind dit de beste van de reeks, nét geen 4 sterren. Het hoge tempo en de gevarieerde actiescènes zijn echt bijzonder goed. De film staat met name de eerste anderhalf uur geen seconde stil. Jammer van het laatste half uur. Het gedeelte in India voelt wat cliché, de finale in de parkeergarage is wel aardig gevonden, maar niet zo goed als veel actiescènes daarvoor en pas in deze fase wordt de tekortkoming van Nygvist als badguy een probleem. Maar de eerste anderhalf uur vond ik goed gemaakt top vermaak met een heerlijke flow. Verrassend dat Bird dit ook zo goed kan en (wat mij betreft) gerenommeerde regisseurs als Woo of de Palma duidelijk aftroeft.

avatar van Aazhyd
Heel vermakelijke film. Zoals bekend is de reeks MI volstrekt ongeloofwaardig, ook hier wordt het af en toe wat erg bont. Er zit heel veel actie in, maar de film duurt wel wat te lang. Cruise doet dit op de automatische piloot. Simon Pegg deed het ook best aardig, die man moet vooral goede bijrollen spelen en niet de hoofdrol, dan is-ie prima te pruimen.

3 sterren, zeker niet meer.

avatar van Movie Jim
Zeker net iets beter dan deel 3
ook al ben ik geen fan van Jeremy Renner
Tom Cruise vind ik zelf leuker en ook meer
een echte waaghals!.
Het heeft ook eindelijk eens
een keer een meer ingewikkelder verhaal
waar je zelf bij moet gaan nadenken.
Ik vind het goed gedaan