ad
  • 8.142.499 stemmen

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

Actie / Avontuur | 133 minuten

Geregisseerd door: Brad Bird

Met onder meer: Tom Cruise, Simon Pegg en Jeremy Renner

Releasedatum: 21 december 2011

Over Mission: Impossible - Ghost Protocol

"No Plan. No Backup. No Choice."

Geheim agent Ethan Hunt en zijn teamleden worden opgeroepen door de president om terecht te staan voor een fatale explosie die is ontstaan in het Kremlin gebouw in Moskou, waar zij bezig waren met een topgeheime missie. Hunt is vastberaden om zijn onschuld te bewijzen en die van zijn team, echter moet hij op de vlucht gaan voor de Amerikaanse en Russische autoriteiten om dat te kunnen doen. Terwijl hij opgejaagd wordt door een ambitieuze agent (Renner) die Hunt zelf heeft opgeleid, moet hij niet alleen zijn onschuld zien te bewijzen, maar ook een nucleaire oorlog zien te voorkomen tussen de twee landen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Leonid Lisenker

Sabine Moreau

avatar van Ste*

Ste*

Ik heb nog nooit een Mission Impossible gezien en ik dacht altijd dat het, door de grootschaligheid ervan, wel een goede (of dan toch in ieder geval vermakelijke) reeks moest zijn, maar dat viel me eerlijk gezegd vies tegen.

Strakke actie en technische snufjes zijn allemaal leuk en aardig, maar hier gaat alles zo makkelijk dat het niet eens meer spannend of spectaculair is maar eerder een beetje onnozel allemaal. Zodat ze blijkbaar ineens een hele high tech treinwagon hebben en Tom Cruise even de Burj Khalifa oploopt en rondzwiert (oké, levert wel leuke beelden op).

Daarbuiten zitten vrij veel trage saaie stukken en presteert de film het eigenlijk gewoon om heel erg oninteressant te zijn qua plot. Met hangen en wurgen uitgekeken. Ik kan op zijn tijd best een actiefilm waarderen ook al is het mijn genre doorgaans niet, maar dit is er duidelijk niet één van.

avatar van eRCee

eRCee

Een opeenstapeling van ongeloofwaardigheden gelardeerd met technologische onzin en diverse exotische locaties; veel clichématiger kan formulewerk niet worden. In het begin voelde ik me nog wel entertained, dat moet gezegd worden, maar geleidelijk aan zakte de interesse weg, ook omdat het veel en veel te lang duurt. Vooral in het laatste half uur worden de grenzen van het belachelijke ruimschoots overschreden: het gevecht om het koffertje in die autohal was wel zo ongeveer het dieptepunt (sowieso die hele badguy, waar slaat dat op, willen sterven om een kernoorlog te realiseren?).

Deel 1 had nog een bepaalde sfeer, dit is gewoon inspiratieloos stunts uitvoeren met Tom Cruise. Als Mission Impossible de vlaggendrager van de actiefilm moet voorstellen dan is het nog slechter gesteld met het genre dan ik dacht.

avatar van N00dles

N00dles

Beste deel van de reeks tot nu toe. Qua stunts en production value heeft de reeks zich behoorlijk ontwikkeld. Deel 1 was knullig en gedateerd, deel 2 was een over-the-top John Woo-gedoe, deel 3 een redelijke actie-spionagefilm, deel 4 weer een stapje hoger.

De bad guy is echter weer een flinke stap terug (niemand overtreft Philip Seymour Hoffman), maar de cast is verder oké. Jeremy Renner, Paula Patton en Simon Pegg doen het prima en hebben allemaal screen presence.

Het verhaal is wederom dikke prut (Russen die een nucleaire oorlog willen ontketenen, het lijkt de sixties wel), maar zodra Tom Cruise gaat lopen stunten op de Burj Khalifa zit je toch een beetje op het puntje van je stoel. Hoe die man zijn eigen stunts doet, zonder besef van gevaar vind ik bewonderenswaardig en verdient daarom alleen al een halve punt extra.

avatar van martijn011

martijn011

Ook dit deel herzien, destijds in de bioscoop mogen aanschouwen. Sterke punt van deze film is dat er scènes inzitten die je nooit meer vergeet.

Zo is het gedeelte in Dubai natuurlijk één van de sterkste punten van de hele reeks, maar ook de scènes in het Kremlin en India zijn erg sterk. Enige minpuntje vond ik de clash in de parkeergarage, daar ging het wel heel erg over the top.

Maar goed, verder weinig te klagen over deze film. Geweldige actie, mooie shots, prachtige locaties en de cast is erg sterk. Jammer dat Ving Rhames niet meer heeft dan een hele kleine bijrol, maar Renner, Patton en Pegg passen erg goed bij Tom Cruise.

Laatstgenoemde is fantastisch, Cruise is gewoon Ethan Hunt. Eén van de meest iconische filmpersonages die er zijn.

Nu alleen deel vijf nog herzien en ik ben klaar voor het zesde deel.

3.5* die stonden blijven staan.

avatar van mister blonde

mister blonde

Ik vind dit de beste van de reeks, nét geen 4 sterren. Het hoge tempo en de gevarieerde actiescènes zijn echt bijzonder goed. De film staat met name de eerste anderhalf uur geen seconde stil. Jammer van het laatste half uur. Het gedeelte in India voelt wat cliché, de finale in de parkeergarage is wel aardig gevonden, maar niet zo goed als veel actiescènes daarvoor en pas in deze fase wordt de tekortkoming van Nygvist als badguy een probleem. Maar de eerste anderhalf uur vond ik goed gemaakt top vermaak met een heerlijke flow. Verrassend dat Bird dit ook zo goed kan en (wat mij betreft) gerenommeerde regisseurs als Woo of de Palma duidelijk aftroeft.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Heel vermakelijke film. Zoals bekend is de reeks MI volstrekt ongeloofwaardig, ook hier wordt het af en toe wat erg bont. Er zit heel veel actie in, maar de film duurt wel wat te lang. Cruise doet dit op de automatische piloot. Simon Pegg deed het ook best aardig, die man moet vooral goede bijrollen spelen en niet de hoofdrol, dan is-ie prima te pruimen.

3 sterren, zeker niet meer.

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Zeker net iets beter dan deel 3

ook al ben ik geen fan van Jeremy Renner

Tom Cruise vind ik zelf leuker en ook meer

een echte waaghals!.

Het heeft ook eindelijk eens

een keer een meer ingewikkelder verhaal

waar je zelf bij moet gaan nadenken.

Ik vind het goed gedaan

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Lekkere, vlotte actiefilm met een humoristische knipoog (van Pegg die dat leuk doet met z'n uitgestreken smoel).

Ik had vroeger een hekel aan Cruise maar naarmate hij ouder wordt gaat de man steeds beter acteren en het feit dat hij z'n eigen stunts doet dwingt zeker respect af.

Voor degene die de scenes in de parkeergarage ongeloofwaardig vinden: er is een bekend filmpje van een dame die met haar BMW F33 van 7 hoog verticaal naar beneden stort vanuit een parkeergarage en ze kwam er af met een paar schrammen. BMW's kunnen een stootje hebben xD!

De vele verschillende locaties maken ook dat de film nooit verveeld.

Enig minpuntje vind ik de weinig charismatische bad guy, maar zijn rol is sowieso al beperkt dus maakt niet zo veel uit. Resumerend: spectaculaire actiefilm voor een leuke filmavond.

avatar van deventerate

deventerate

Ik moer zeggen dat niet echt mijn favoriete actiefilmserie is. Maar het is niet een slechte film. Daarnaast kreeg ik net als vele enorme zweethanden op het bekende momenten buiten de muren van het hotel.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Na de spetterende en voorlopige beste M:I film, deel 3, ben ik bij mijn Bluray herziening bij Ghost Protocol uitgekomen. Op een aantal vlakken een stapje vooruit, maar overall een stap terug. Om vast het negatieve te brengen, de film boeit niet de volle speelduur. M:I heeft het nooit in deze reeks moeten hebben van een weergaloos verhaal, maar dit schiet echt alle kanten op. Het is ook de eerste M:I uit de reeks die ik gewoon te lang vind duren. En het was me allemaal wat te zwaarmoedig, ik miste Ving Rhames. Gelukkig keert hij in de volgende delen wel weer terug als regulier lid. Ghost Protocol overtuigt wel als blockbuster. De actie is groots en fraai in beeld gebracht. Zeker de stukken in het Kremlin, bij de Burj Khalifa toren en met de zandstorm zijn bijzonder tof. Cruise is ook weer stabiel als altijd, maar mist hier wel een hele goede en aanwezige tegenspeler die hij in de vorige film wel had in de naam van Philip Seymour Hoffman.

Alles samen is dit gewoon prima vermaak, maar slaat de film wat minder bij me aan.

3,5* blijven staan.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Naar de toch wel vermakelijke M:I 3 had ik best wat verwachtingen voor dit deel. Helaas heeft de film niet echt aan mijn verwachtingen voldaan.

Om te beginnen vind ik de speelduur iets te lang. Film kon mij absoluut die 132 min niet boeien, en had daardoor best wat trage momenten in de film die deel 3 niet had.

M:I moet het natuurlijk absoluut niet van het verhaal hebben, maar dit deel heeft toch een mindere verhaallijn dan zijn voorganger. Ik vond deel 3 qua verhaal toch interessanter en wat meeslepender. Het verhaal van dit deel kon mij absoluut niks interesseren, en de bad guy was ook 10x niks. Ten opzichte van Philip Seymour is dit wel heel wat levels omlaag.

Plus punten waren er natuurlijk ook. Zo zag het visueel er allemaal wat gelikter uit, en dat Tom Cruise een aantal dagen aan de Burj Khalifa heeft gehangen heb ik alleen maar respect voor en dat heeft ook erg vette beelden opgeleverd. De actie scènes in Dubai en India waren op zijn minst vermakelijk.

Cast was prima. Tom Cruise vind ik inmiddels erg goed in zijn rol als Ethan Hunt, en Jeremy Renner als Brandt vond ik ook een goede toevoeging.

Overall, vind ik dit deel toch iets minder dan deeltje 3.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Het blijven geinige actiefilms, die Mission Impossibles; alleen mix ik ze in mijn hoofd altijd een beetje door elkaar. Merk dat ik nooit echt weet welke volgorde ze ook alweer horen, ze voelen allemaal een beetje inwisselbaar met elkaar; of je het nu hebt over Ghost Protocol, Rogue Nation of een Fallout. Maakt ook niet helemaal uit, want het feit dat ze vermakelijk zijn, staat voorop. Het idee is ook vrijwel altijd hetzelfde; een team gaat met allerlei technische foefjes achter een vrij saaie schurk aan. Hoop getik op laptops, uitwisseling van USB drives en harde schijven en rondscheuren in luxe auto’s. Een lekker tempo, gelikte uitstraling en vaak iets te lang. Simon Pegg zorgt voor de humor, Tom Cruise gaat memorabele stunts doen. De meest ongeloofwaardige scène in Ghost Protocol is dan ook het moment dat Simon Pegg Cruise moet óvertuigen dat hij de Burj Khalifa in Dubai moet beklimmen. Realistischer zou zijn dat Pegg oppert dat ze ergens een MacGuffin in moeten prikken, maar halverwege zijn zin Cruise al naar buiten is geklauterd. Want Cruise, die wil graag gekke stunts doen. Zelfs dát is een terugkerend element in een franchise, die eigenlijk vooral gevuld zit met terugkerende elementen. Maar zolang ze prima worden uitgevoerd, heb ik geen bezwaren.

3,5 sterren.

avatar van Shadowed

Shadowed

Weer een stapje terug.

Aangezien deel 3 zo'n verbetering was ten opzichte van deel 2 hoopte ik dat dit deel weer een stapje verder zou gaan. Bird is tevens ook de regisseur die met Tomorrowland een leuk blockbustertje wist af te leveren dus de verwachtingen mochten er zeker zijn. Alleen zijn deze niet bepaald ingelost.

Abrams gebruikte met deel 3 een rauw stijltje waarvan het zweet soms van de personages afdruipt. Bird gaat daar niet mee verder, maar kiest voor een wat speelser, bijna kinderachtiger stijltje. Daardoor gaat er een deel van het rauwe verloren, eigenlijk gaat alles ermee verloren. Dat maakt plaats voor bijna sciencefiction-achtig gebeuren.

Cruise doet het redelijk. Zo goed als in deel 3 is hij helaas niet, maar daar kreeg hij dan ook meer acteerruimte. Het nieuwe team doet ook gewoon wat het hoort te doen. Renner op de automatische piloot, Pegg die zijn typetje weer speelt. Het is allemaal wat binnen de lijntjes, maar het voldoet wel.

Deel 4 pakt het allemaal in ieder geval grootser aan in vergelijking met vorige delen, terwijl het budget niet eens hoger lag. Maar de settings en actiescènes zijn duidelijk een stukje epischer hier, al weet Bird de effecten nooit realistisch neer te zetten, iets waar het vorige deel wel voor ging. De hele film lijkt zich sowieso in een ander tijdperk af te spelen.

Het blijft allemaal wel prima, maar de vaart had er wat meer in mogen liggen. De actie blijft groots en vlot, maar het ontbreekt de film toch echt aan een duwtje. Dat neemt niet weg dat de film een aantal zeer aardige momenten kent, zoals het beklimmen van de Burj Khalifa. Leuk ook dat Cruise dat gebouw ook daadwerkelijk beklom. Je kan de acteur het lef niet ontzeggen in ieder geval.

Leuk gebeuren, maar toch niet zo goed als deel 3. Wat mij betreft is de reeks beter af met een rauwer stijlltje, maar zo te zien gaat die niet echt meer terugkeren. Leuk actiegebeuren voor de rest, maar er had toch meer ingezeten.

avatar van Alathir

Alathir

Veel mensen lijken hier deel 3 precies het beste te vinden. Ik vond deel 2 en 3 eigenlijk het zwakste. Fallout moet ik nog zien weliswaar. Dit deel bevat naar mijn mening misschien wel de meest geschifte scène van alle MI films. En dan doel ik natuurlijk op de beklimming van de Burj langs de buitenkant. Verder is Paula Patton een lust voor het oog en zorgt Pegg voor de humor. Renner vind ik nu niet echt een meerwaarde maar goed. Luther (Ving Rhames) heeft hier een korte cameo, al snap ik niet waarom hij niet meedeed met de film. Wederom goed mee vermaakt.